Kirjoittaja Aihe: Zivuvaunu-Zündapp, tuttu korkkareista  (Luettu 1374 kertaa)

Helmikuu 23, 2021, 21:29:45 ip
Luettu 1374 kertaa

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 648
Uudessa huimapyörässä on asiokasta kerrontaa Zündappin historiasta.
Erityisesti yksi lause pomppasi silmille: "Moottorin sylinterikulmaa nostettiin horisontaalitasosta viisi astetta, jolloin saavutettiin parempi vääntömomentti."

Osaako joku moottorivelho selittää miksi V-kulma 170' antaa paremman vääntömomentin kuin 180' ?

Helmikuu 24, 2021, 08:07:16 ap
Vastaus #1

Kari Tirkkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1195
voi olla että olen ymmärtänyt (taas) väärin mutta eikös 90 v-koneessa sytkät tule 90 astetta ja 270 astetta välein ja boxerissa 180 astetta välein tulisko tossa sitten 170 astetta ja 190 astetta välein ja jos sen on ajateltu parantavaan vääntöä tai sitten on käännösvirhe ja alunperin on puhuttu maavarasta . . . .

Helmikuu 24, 2021, 10:46:36 ap
Vastaus #2

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 648
...jos sen on ajateltu parantavaan vääntöä tai sitten on käännösvirhe ja alunperin on puhuttu maavarasta . . . .

Tekstissä mainitaan toimenpiteen parantaneen sekä vääntömomenttia, että maavaraa.

Helmikuu 27, 2021, 10:41:48 ap
Vastaus #3

erkki itävuori

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 137
Siis Krauser ei keksinytkään 170 asteen boxeria! Ensiksi tulisi mieleen kampuran offsetin muutos, mutta sepä ei boxerissa toimisikaan (eikä V-myllyssä paitsi teoriassa käyttämällä eripituisia kiertokankia) koska ei ole semmoista offsetin suuntaa jossa toisen pytyn antama vääntölisä ei kumoutuisi toisen heikennyksellä... Mutta jokin vaikutus täytyy olla, tuskin Krauser huvikseen tuollaista kolmipyöräisen ratamyllyä teki, joskus siihen aikaan kun BMW RS-myllyn puhti ei enää riittänyt. Siis tietääkö tai valistuneesti arvaako joku?

Helmikuu 27, 2021, 12:09:06 ip
Vastaus #4

velipuukka

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 379
voi olla että olen ymmärtänyt (taas) väärin mutta eikös 90 v-koneessa sytkät tule 90 astetta ja 270 astetta välein ja boxerissa 180 astetta välein tulisko tossa sitten 170 astetta ja 190 astetta välein ja jos sen on ajateltu parantavaan vääntöä tai sitten on käännösvirhe ja alunperin on puhuttu maavarasta . . . .

Nelitahti v 90 mottorissa normaalisti sytkävälit ovat 270 ja 450 astetta, bokserissa 360 astetta.

Helmikuu 27, 2021, 13:37:20 ip
Vastaus #5

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 648
Kuinkahan tuossa 170' koneessa on kampiaseli järjestelty?
Onko kammenkaulat 180' vai 170' välein vai jotain muuta? Peräti samalla kaulalla?

Sylinterikulmahan ei sitä kerro.
Esimerkiksi triumphin 865cc koneita on sekä 360' että 270' kampiakseleilla. Päällepäin kone on ihan sama.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 27, 2021, 13:38:54 ip kirjoittanut Juha Pohjamo »

Helmikuu 27, 2021, 18:51:56 ip
Vastaus #6

Veli Tirkkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 69
Kyllä Züny on ihan perinteinen 180 asteinen bokseri vaikka pytyt onkin asennettu viiden asteen kulmaan. Tekstissä on virhe. Ei pyttyjen asennolla ole mitään vaikutusta vääntömomenttiin, kone sytyttää tasaisesti 360 asteen välein. Vääntöä haettiin iskutilavuutta kasvattamalla ja sitä saatiin pidentämällä iskunpituus 85 milliin (75 x 85 mm). Tilavuudesta 751 cc otettiin 26 hv/4000 r/min ja paras vääntö mitattiin mitattiin jo 2600 kierroksella.
Iskun kasvattaminen kasvatti myös moottorin leveyttä. Kun katsot pyörän sivukuvaa, niin näet kuinka korkealla moottori ja sylinterit ovat rungossa. Sylinterit eivät ole ensimmäisinä raapimassa maata - ei varsinkaan tällaisessa kolmipyöräisessä, jota ei juuri kallistella. Mutta kuskin saappaat tulevat lähelle sylintereitä ja jos pytyt ovat muutaman sentin korkeammalla, voi jalkatappeja nostaa mikä auttaa maastossa.
En ole päässyt mittaamaan, mutta ero vaakasuoriin pyttyihin on varmasti aika pieni. Ehkä moottorin suunnittelija tavoitteli myös öljyn nopeampaa valumista takaisin öljypohjaan. "Vaakapyttyisissä" tämän huomaa savutuksesta sivujalalla seisottamisen jälkeen.

Helmikuu 27, 2021, 19:46:41 ip
Vastaus #7

erkki itävuori

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 137
Eikös tilanteessa jossa bokserin V-kulma on 170 astetta ja kampura 180-asteinen, sytytysjärjestys 360/360 merkitsisi sytytystä eri kohdissa suhteessa yläkuolokohtaan, eli järjestys pitäisi olla 355/365...

Helmikuu 28, 2021, 16:56:39 ip
Vastaus #8

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 648
Tekstissä on virhe. Ei pyttyjen asennolla ole mitään vaikutusta vääntömomenttiin, kone sytyttää tasaisesti 360 asteen välein.

Silläpä otin asian puheesi kun en mistään mitään tiedä mutta joskus jonkun asian olen pystynyt päättelemään.
Ja tämä on niitä asiaoita joista päättelemällä ei tule muuta valmista ajausta kuin se, että kulmalla ei liene vaikutusta vääntömomenttiin.

Jatkokysymys on sitten se, että mistä moinen väite on lähtenyt lentoon....

Helmikuu 28, 2021, 20:08:34 ip
Vastaus #9

Kari Tirkkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1195
joo mulla tuli ihan aivop...... vaikka kuplankin koneen joskus 70 luvulla avannu eihän boxerissa ole kammet samalla kaulalla niin kun v-koneessa vaan ne on yhtä aikaa joko sisällä tai ulkona ei se kulma mitään sytkään vaikuta ja mun asteetkin oli vautipyörän asteita ja kumminkin sytyttää vain joka toinen kerta tosin nämäkin mietteet voi olla väärin mutta nyt tuntuu taas hetken kaikki selkeeltä . . . .

Helmikuu 28, 2021, 20:19:42 ip
Vastaus #10

Juha Kirveslahti

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 54

En tiedä tuota enkä myöskään mitään ko pyörästä.
Olen luullut ettei pyttyjen välisillä kulmilla ja kammen tappien kulmilla ole vääntöön suoraa vaikutusta.
Mutta käynnin ja massavoimien tasapainoon kyllä. Hondassa muistaakseni V45 ja tapit 90 asteen kulmassa toisiinsa.
Tulee siinä sitten kipinöitäkin 2 kpl/r /pytty ei liity kyllä tähän.
Vääntö ominaisuuksista olen luullut että pitkä isku ja pitkä kiertokanki(kiertokankisuhde) parantaa vääntöä, kun paine vaikuttaa pitempään.
Ja jos kampiakseli on pois pytyn keskilinjalta niin kiertokanki pyysyy suorempana pytyn linjaan nähden työtahdissa paitsi boxerissa.
Isot pojat on kertonut että Jawa 350 tasatahtisessa olis parempi vääntö ? Mistä johtuu vai suuremmista pyörivistä massoista?


Helmikuu 28, 2021, 20:27:01 ip
Vastaus #11

Kari Tirkkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1195
jeah hetken aikaa tuntui selvälät "kurjenkankateen ajattelija" siirtyy tässä kohtaa suosiolla seuraamaan sivusta mikä olisi yleensä aina viisainta . . . .

Helmikuu 28, 2021, 20:33:25 ip
Vastaus #12

Pekka Lankinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1004
Onhan sen männän kevyempi kulkea paluumatka, kun on alamäkeä...  :-\
Honda CBR 600 F2 PC25
The Power of Dreams... :-)

Helmikuu 28, 2021, 21:12:27 ip
Vastaus #13

Toni Alaranta

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 139
"The engine was increased to 751 ccm, by changing the stroke level to 85 mm. The valve gear and the cylinder heads are identical with the Zündapp KS 600. The cylinder heads of the KS 750 have four cooling ribs below, the ones of the KS 600 only three. The KS 600-head cannot be fixed to a KS 750-engine without changes. Because the cylinders were changed to 170 °  V-engine  the guide drill holes of the bumpers are in a different angle. For the KS 750 they also did without the modern battery-ignition in favour of the electricity-independent magneto ignition."


http://www.wehrmachtsgespann.de/zuendappenglisch/ze1.htm

Helmikuu 28, 2021, 22:35:57 ip
Vastaus #14

Frank Nylund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 778
Moi Toni,


Hans-Peter on tainnut haistella liikaa pakokaasuja kun kääntänyt ton tekstin saksasta englanniksi, tai sitten on roiskittu jollain Google kääntäjällä :P


Tuossa puhutaan ensin että KS 600 sylinterin kannet ovat identtiset KS 750 kansien kanssa ja hetkeä myöhemmin että ovat erilaisia. Sitten vielä puskureiden reiät ovat eri kulmassa...


Alkuperäisessä saksankielisessä tekstissä sanotaan että KS600 kannet ovat lähes identtiset ja vaativat muutosta sopiakseen KS750:seen. Myös työntötankojen reiät ovat eri kulmassa.


Nojaa, pilkun viilausta.


Asiasta täysin tietämätön, mutta oisko se vääntömomenttikeskustelu voinut lähteä väärille urille siitä että Zündapissa on parempi vääntö kun Bemarin samankokisessa laitteessa,  missä sylinterit ovat 180° kulmassa ja joku olettanut että se ero saatu aikaan sylintereitä kallistamalla???




//Frank