Kirjoittaja Aihe: Miten saada männät irti?  (Luettu 1510 kertaa)

Maaliskuu 22, 2021, 20:16:48 ip
Luettu 1510 kertaa

Pekka Rantala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 119
Aprilia 2-T pyörä seisonut hyvin pitkään ja yritetty liottamalla saada moottoria pyörimään ja pitkän liotuksen jälkeen varovasti yritetty vaihde päällä työnnellä että männät lähtisi liikkeelle. Ei tunnu irtoavan ,kertokaa omat "Niksit" miten saada irroitettua ? Jokin aina? Mikä Vai RAAKA voima kun äly loppuu?

Maaliskuu 22, 2021, 20:24:35 ip
Vastaus #1

Marko Mauriala 2

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 155
Oon joskus huomannu, että liotus voi vaatia useita viikkoja.

Maaliskuu 22, 2021, 21:20:12 ip
Vastaus #2

Pekka Rantala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 119
Moottori on neste jäähdytteinen.

Maaliskuu 22, 2021, 21:21:18 ip
Vastaus #3

vesa vuorela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 477
  • Master of sparks
Onkos tietoa keskeytyksen syystä,noin jos on vaikka sulaa metallia siellä sylinterissä? Ei miulla muuta... T:Vesku

Maaliskuu 27, 2021, 14:47:03 ip
Vastaus #4

Pekka Rantala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 119
Ajosta jäänyt suoraan seisomaan , ollut käynnistämättä vuosikausia. Toiminut ja käynyt normaalisti  ennen seisontaa. DGM 52502 EST 01 Om.

Maaliskuu 27, 2021, 16:30:51 ip
Vastaus #5

Kari Tirkkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1211
onko siis toiveena saada kone pyörimään avaamatta vai onko jo avattu ja männät näkösällä ?

Maaliskuu 27, 2021, 17:55:03 ip
Vastaus #6

Pekka Rantala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 119
Kyllä yritän ensin ,ennenkuin avaan moottorin, Kun on niin vähän ajettukin.

Maaliskuu 27, 2021, 18:18:41 ip
Vastaus #7

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5067
Vaikka se mäntä lähtisikin irti, niin pitäähän se kone avata joka tapauksessa.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Maaliskuu 28, 2021, 00:01:35 ap
Vastaus #8

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1432
Kansi pois ja hellapuu reikään ja vasaralla päälle, mäntä lähtee irti.
Sitten sylinteri irti ja ihmettelemään, kuinka syvät syöpymät on.

Maaliskuu 28, 2021, 08:44:50 ap
Vastaus #9

Lauri Puirola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3769
Joskus on tarvinnut 8000kg voimaa prässissä ennen kuin irtosi.
Silloinkin oli painin muotoiltu koveraksi männänpään mukaan.
Nimittäin jos männänpää leviää niin tiukkenee vaan.
Tämä moottori oli kyllä seisonut vuosia.


L&K.

Maaliskuu 28, 2021, 17:31:30 ip
Vastaus #10

Urpo Laine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 568
Ehkä kannattaa katsoa onko mäntä kuolokohdassa ennen kovin rajua hakkaamista. Useimmiten se on. Pännistä kampiakselille ei siinä tapauksessa ole haittaa ollut. Kiertokangen saa aika helpolla mutkalle.

Maaliskuu 28, 2021, 17:54:21 ip
Vastaus #11

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3809
  • Viraton, varaton, vastuuton, mutta velaton.
Kyllä yritän ensin ,ennenkuin avaan moottorin, Kun on niin vähän ajettukin.

 Älä yritä.    :-\

 Mankku esiin, josta voi käsillä nitkuttaa ja kansi irti. Liukkareita peliin ja kenties hieman hallittua lämpöä/ kylmää.
 Töhöä ja spreitä vaikka vuoron perään. Ensin antaa millin periks ja sitte sentin jne. Näähän voi rungossa tehdä, ettei sen isompaa vaadi.
 Mankusta / roottorista pyörittämällä siksi, että voit todeta sen, mistä se oikeasti on jumissa. Voi olla muutakin kuin mäntä.
 Voimaa vasta sitten, kun viimeisetkin järjenrippeet on hyödynnetty.
 Jos mäntä hyvin jumissa, niin hoonauksen sitten ainakin vaatii ja varmaan uuden männän.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 28, 2021, 18:18:47 ip kirjoittanut Eero Nikkanen »

Maaliskuu 28, 2021, 18:23:30 ip
Vastaus #12

Frank Nylund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 783
Moi,


Liuottelemalla ensin ja sitten hellapuulla, jos ei kovin lujassa ole niin lähtee.


Nuo IC:n ja DKW:n ykspyttyset kolmepuolikkaat ovat mielenkiintoisia kun ovat sen 60 vuotta seisseet kuusen alla ilman tulpaa. Noissa se mäntä on pitkä ja siinä kolme rengasta joten ottaa hyvin kiinni.


Yleensä noissa vaaditaan järeitä konsteja, sylinteri toholla kuumaksi ja naftaa, petroolia ym sylinterin sisälle niin että kiehuu ja antaa rauhassa jäähtyä, niin jotain voi saada menemään sinne männän ja sylinterin väliin.


Paras konsti jos mäntä on ylhäällä, on tehdä adapteri tulpan tilalle niin että saa rasvanipan ruuvattua tulpankierteeseen, sitten vaan painaa rasvaa niin että mäntä lähtee irti, loput sitten puulla kopistelemalla. Rasvaprässillä saa kyllä semmoset voimat että jotain tapahtuu 8) 8) 8)


On noita ollut semmosia että mäntä ollut niin alhaalla että siellä on kanavat auki, niin silloin tuo rasvanippakonsti ei auta.


Kerran kokeilin laippaulosvetäjällä kannen tilalle ja vaikka kuinka antoi lämpöä kahdella hitsipillillä 1000l suuttimella sylinterille ja jäähdytystä männälle, niin sylinteri katkesi kahtia.


Joskus prässissä painanunut noita IC:n ja Dekarin mäntiä irti ja vaatinut sen 25-30t ennekuin paukahtaa irti, muuta hoonauksen ja männän putsauksen jälkeen voivat vielä olla ihan käyttökelpoisia (ei toki uuden veikkaisia) vaikka on ollut noin pirun lujaa kiinni.




//Frank




Maaliskuu 28, 2021, 18:28:02 ip
Vastaus #13

Kari Tirkkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1211
taitaa olla pinnotettu pytty , jääny talteen niin alkuperäsen huoltoohjeen mukaan mäntä tarttis kattoo 8000 km välein ja uusia viimeistään 16000 km välein . . . .

Huhtikuu 08, 2021, 10:45:00 ap
Vastaus #14

Ismo Hautala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 690
Tältä näyttää Frankin mainitsema "kuusen alus mäntä" joka vaati tonneja.
Viimein irtosi , pyttykin sai vähän siipeensä mutta tuli siitä vielä käyttökelpoinen.
Ismo Hautala