Kirjoittaja Aihe: Tuloja ja veroja.  (Luettu 4537 kertaa)

Joulukuu 17, 2019, 21:52:23 ip
Vastaus #45

Teemu S. Lindfors

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Tikka tykkäsi prestiisistä elämässään ja viihtyi juuri tuollaisessa porukassa hyvin.

Teemu, olikos tämä Timo K? Tunsin joskus kymmeniä vuosia sitten ja tuntuisi vastaavan muistikuviani.

Timo K:sta en osaa sanoa, mun entinen esimieheni oli vero-oikeuden professori Kari S. Tikka.

Autoverosta vielä, taisin joskus mainitakin, mutta se(kin) on degeneroitunut tietyllä tavalla keskiluokan veroksi. Kaikkein kalleimpia autoja, kuten niitä Ferrareita, ei rekisteröidä juurikaan Suomeen. Suomalaisomistuksessa niitä on kyllä, itse asiassa aika paljonkin, mutta ulkomaille rekisteröityinä eri tavoin. Kalliinpuoleiset uudet Amerikan pickupit, kuten RAM:t ja F-150:t rekisteröidään kuorma-autoina ilman autoveroa. Sitten taas lähestulkoon rikkaiden hybridivehkeissä autoveron määrä saattaa olla enää muutama dona, vaikka auton ostohinta on yli sata donaa, esimerkiksi Mersut ja Porsset. Ja tietty sähköhärvelit. Kalliiden autojen autoveron ylellisyysveroluonne johtaa verosuunnitteluun. Arvelen, että jos autoverolla olisi joku katto, vaikka nyt hatusta heittäen 20 k€, valtio tienaisi enemmän kuin nyt.

Tikan seuraaja professori Linnakangas loihe lausumaan, että Suomi pärjäisi erinomaisesti vain kolmella veromuodolla: tuloverotus, arvonlisäverotus ja määrätyt valmisteverot, kuten polttoaineet ja sähkö. Loput, selkeästi eniten kansantaloudellisia hyvinvointitappioita aiheuttavat verot voisi heivata kokonaan veromuseoon. Autovero tästä oivallisena esimerkkinä: sen seurauksena pitkien etäisyyksien Suomessa on sivistysmaiden vanhin ja samalla saastuttavin ja erilaisilta turvallisuusominaisuuksiltaan heikoin autokanta. Autoveron aikaansaama kansantaloudellinen hyvinvointitappio on suuri.

Olen Linnakankaan kanssa pitkälti samaa mieltä. Ylipäätään veropolitiikassa yhtälö laaja veropohja - matala veroaste tuottaa tyypillisesti parhaimman lopputuloksen: suurin verokertymä pienimmillä hyvinvointitappioilla.

Joulukuu 18, 2019, 08:29:38 ap
Vastaus #46

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jos jossain hommassa on järkeä-
etenkin tavallisen taapertajan kannalta-
maamme armain Suomi ei sitä taatusti toteuta.

t. Markku