Kirjoittaja Aihe: Yamaha RD400 sivutukiYamah RD400  (Luettu 684 kertaa)

Kesäkuu 30, 2020, 15:02:50 ip
Luettu 684 kertaa

Arto Toppinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Yamaha RD400 sivutuessa on ongelma kun ei meinaa pysyä alhaalla. Tässä mallissa on kaksi jousta ja molemmissa linkut.
Varaosaluetteloissa löysin vain malleja, joissa oli yksi jousi eikä linkkuja.
Miten tuon pitäisi toimia ?

Kesäkuu 30, 2020, 16:21:39 ip
Vastaus #1

velipuukka

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Ei sen pidäkään pysyä alhaalla, siksi nuo linkut. Turvallisuutta haettu.

Heinäkuu 01, 2020, 07:44:41 ap
Vastaus #2

Pekka Lankinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuolla järjestelmällä 'korvattiin' pykälien vaatima katkaisija, ettei pyörällä pääse liikkeelle sivutuki alhaalla. Tosi hankala, ainakin tottumattoman käyttäjän kannalta, mutta eipä tule sähköhäiriötä vanhanakaan! 😁
Honda CBR 600 F2 PC25
The Power of Dreams... :-)

Heinäkuu 01, 2020, 08:40:15 ap
Vastaus #3

Heikki Salmén

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Återfallsgubbe
Tuo on helppo korjata vähän käyttäjäystävällisemmäksi. Sahaa siitä sivutuen pultista se keskellä oleva tappi pois ja ota toinen jousi ja sen kiinnityskäikäle pois. Ei kaadu pyörä enää epähuomiossa.

Useisiin vanhoihin Japanin pyöriin olen tuon muutoksen tehnyt. Itse asiassa tuota muutosta suositteli myös hyvin arvostettu museokatsastaja kun käytin Hondan tarkastuksella ennen tapin poistamista.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 01, 2020, 09:06:40 ap kirjoittanut Heikki Salmén »

Heinäkuu 01, 2020, 11:35:41 ap
Vastaus #4

Arto Toppinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hyvä neuvo tosiaan. Itsekin meinasin toimia noin.  Sivutuki olisi hyvä olla alhaalla kun pyörästä noustaan ylös. RD400 on vielä kevyt pitää pystyssä mutta toinen pyöräni painavampi XJ900  kaatuu helposti noustessa, jos sivutuki ei ole alhaalla.

Heinäkuu 01, 2020, 11:52:11 ap
Vastaus #5

velipuukka

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Entäpä sitten, kun se jää alas ja seuraavassa kurvissa osuu asvalttiin? Pahimmassa tapauksessa seuraksena ajautuminen ulos tieltä tai muu hallinnan menetys.

Heinäkuu 03, 2020, 21:05:21 ip
Vastaus #6

Arto Toppinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Katkaisin linkkujen tapin ja jätin kuitenkin molemmat jouset ja nyt toimii tosi hyvin. Pitäisi melkein kokeilla työntämällä mitä tapahtuu kun tuki on alhaalla ja kallistaa vasemmalle.

Heinäkuu 03, 2020, 22:28:31 ip
Vastaus #7

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Se sääntö, että pyörällä ei saa voida lähteä ajamaan sivutuki alhaalla, ei pohjaa mielikuvitukseen.  Se pohjaa onnettomuustutkimuksiin, niitä hallinnanmenetyksiä, tieltä suistumisia ja muihin osumisia sattui.  Mutta niinkuin itsekin totesit, varsin hankala on painava pyörä laittaa sivutuelle tuolla jousisydeemillä.  Parhaita olivat jotkut, missä se sivujalka sijaitsi vielä kaukana edessä.  Aivan ensimmäisissä elektronisella estolla varustetuissa taisi olla tapauksia, että tuo kurasuihkussa pyörän alla ollut katkaisija katkaisi menon tarvittaessa, ja muutenkin.  Itsellä kokemusta Yamaha TDM:llä 110 000 km ja nykyleikkiendurolla vajaa 20 000 km ilman ensimmäistäkään ongelmaa tuossa ajonestossa; käyntiin voit laittaa sivujalka alhaalla, mutta kun polkaiset vaihteen silmään, kone sammuu, jos et muistanut potkaista sivujalkaa ylös.

jv

Heinäkuu 06, 2020, 19:32:04 ip
Vastaus #8

Niko Tuomola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mulla joskus jäi GT:llä ajellessa jalka alas, kun olin jotain välillä pysähtynyt tarkistamaan. Mp poliisi ajo rinnalle ja näytti sormella ja sitten huomasin tapahtuneen. Mulla tosin jalka on niin korkeella, ettei se kyllä maahan ottas normiajossa. Siirsin sitä joskus, että sain "tehoputket" mahtumaan meneen koneen alta.