Kirjoittaja Aihe: Honda cb 350 kysymykset/vinkit  (Luettu 613785 kertaa)

Huhtikuu 26, 2018, 19:44:40 ip
Vastaus #2025

Seppo Nysi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 33
Toimiva rekisterissä tonnista ylöspäin.Ei toimiva ei rek.  puolet jos on paperit.Ehkä jotain tonsuuntaista.....

Huhtikuu 26, 2018, 21:33:29 ip
Vastaus #2026

Mika Toppinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 127
Toimiva rekisterissä tonnista ylöspäin.Ei toimiva ei rek.  puolet jos on paperit.Ehkä jotain tonsuuntaista.....
Taitaa meillä myyjän kanssa olla sitten erimielisyys hinnasta... Myyjä sanoi, ettei ole hintaa miettinyt, mutta joku 2000€ voisi olla mistä lähdetään neuvottelemaan :o . Ajattelin, että melko korkea hinta jos museorekattuja saa 2000€ ja siitä ylöspäin.

Toukokuu 09, 2018, 22:43:12 ip
Vastaus #2027

Mika Toppinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 127
Hakusessa itsellä CB 350 Honda. Jos joku on luopumassa omastaan tai tietää sellaisen olevan myynnissä hintaluokkaan 1300€ tai alle, riippuen kunnosta, voi ottaa yhteyttä yksityisviestillä...

Kesäkuu 12, 2018, 13:40:43 ip
Vastaus #2028

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5144
  • MC Debit
Kaipa tämäkin asia on käyty läpi ketjussa mutta mutta...

Mitenkäs noi etupään stefat olisi helpointa vaihtaa? Mulla on tehtaan manuska mutta siinä on kuvattu varmaankin K3-mallin keula, jossa jouset on putkien ulkopuolella, mulla on K4 jossa on jouset sisällä.

Jos katselee demovideoita juubituubista tai työselostuksia foorumeilta, niin siellä pyöritellään usein irtoputkea pöydällä. Kahta eri tyyliä näkyi niissäkin, eli joku saattaa ronkkia pölysuojat, seegerit ja stefan yläkautta ja pujottaa myös yläkautta uudet osaset. Liukuputken yläosa pitää tietysti hinkata ruosteesta puhtaaksi ja öljytä hyvin. Toinen tyyli on irroittaa pohjasta ruuvi, vetää ulkoputki pois, vaihtaa stefat irralliseen putkeen ja sitten pujottaa koko kasattu putki tiivisteineen ynnä muineen liukuputken ympärille.

Jälkimmäistä tyyliä voisi laiskempi kokeilla niinkin että purkaa pyörässä kiinni olevan iskarin siinä paikallaan? Keskituen ja/tai rungon alle tarvittaisiin tässä tapauksessa jotain korotusta, ei taida muuten ulkoputki mahtua irtoamaan.

Kuinkas olette tällaisia toteuttaneet ja onko odotettavissa muuta osatarvetta stefojen lisäksi? Oireena siis lievä vuoto vasemmassa etuiskarissa, ja lievääkin lievempi oikealla.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Kesäkuu 12, 2018, 14:04:57 ip
Vastaus #2029

Tapsa Leskinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2291
Pyörä koneen alta pukille. Tarvittava purkaminen. Putket pöydälle, niiden purku, pesu, uudet stefat,. Ylätulppaa lukuun ottamatta kasaan, uudet öljyt ja tulppa paikalleen. Telarit pyörään kiinni ja loppu kasaus.

Kesäkuu 12, 2018, 15:44:11 ip
Vastaus #2030

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5144
  • MC Debit
Eli ei kannata yrittääkään niin että liukuputki on kiinni kolmioissa?
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Kesäkuu 12, 2018, 17:13:17 ip
Vastaus #2031

Tapsa Leskinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2291
Voi olla hankalaa se alapultin irroitus/kiinnitys. Se voi onnistua että otat fillarin sekä loksun pois ja irrotat telarin kerrallaan operoitavaksi. Tällöin lampunkorva ja lamppuhässäkkä pysyy"kasassa".

Kesäkuu 12, 2018, 17:47:28 ip
Vastaus #2032

Risto Sollo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3403
  • Mamu
Alapultti on useasti hankala mutta pulttipyssy on monesti tehonnut.

Kesäkuu 19, 2018, 10:48:16 ap
Vastaus #2033

Mikko haapala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11
Onnistuin eilen rikkkomaan ennakonsäätäjän omasta pyörästä. Nyt vaihtoehtoina vastaavan osan hankinta tai kärjetön sytkä. Sattuisikohan keneltäkään löytymään ylimääräistä ennakonsäätäjää nurkista?

Toinen vaihtoehto päivittää sähköjä tälle vuosituhannelle ja hankkia Pamco tai joku muu vastaava. Oliko kellään omassa kolmepätkässä kärjetöntä sytytystä tai kokemuksia sellaisesta?

Heinäkuu 08, 2018, 21:10:12 ip
Vastaus #2034

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5144
  • MC Debit
Voi olla hankalaa se alapultin irroitus/kiinnitys. Se voi onnistua että otat fillarin sekä loksun pois ja irrotat telarin kerrallaan operoitavaksi. Tällöin lampunkorva ja lamppuhässäkkä pysyy"kasassa".

Tähän tyyliin teinkin, ja juubituubivideon

https://m.youtube.com/watch?v=OLS9Wv0L2_k

vinkistä viisastuneena tein niin että etupyörän irroituksen jälkeen hölläsin teleskooppien ala- ja yläruuvit, nehän noi kolmiot on vähän niinkuin tehty pitämään liukuputket tiukasti kiinni, ja lokasuoja taasen esti alaputkien pyörimisen. Alaruuvit olivat kohtuutiukassa mutta 6mm kuusiokolohylsy ja hyvä vääntövarsi (ja se että asennelmat olivat kiinni kolmioissa) tekivät avaamisesta kohtuu vaivatonta. Olin tilannut uudet pohjaruuvit varmuuden vuoksi, ja laitoinkin ne uudet nyt sitten paikoilleen uusien kupariprikkojen kera. Kokoonpano kävi vastaavalla tyylillä eli käsissä osat sopivan tiukalle ja kun putket olivat taas kiinni kolmioissa niin alapultit momenttiin. Ei siinä sen ihmeempiä ollut. 34 mm hylsyllä sai uudet stefat paikoilleen, ne koristepeltikuoret lähtivät kohtuuhelposti kun siitä reiästä alkuun koputteli tuurnan avulla. Takaisin asennuksen varmistelin pistepuikolla.

Tein homman yksi teleskooppi kerrallaan joten lamppusysteemi pysyi hyvin nipussa.

Jäi yksi varmistettava asia kuitenkin:

Mun tehdasmanuaalissa, jonka siis pitäisi koskea myös K4-mallia, näytetään etupäätä koskevassa kappaleessa semmoinen malli, jossa jousi on liukuputken ulkopuolella (taitaa olla K3?). Öljyä neuvotaan laittamaan 2 desiä, 10W tai jotain 10W-alkuista moniasteöljyä. Pitääkö paikkaansa myös tälle vähän erilaiselle etupäälle?

Muoks: googlailun perusteella ei kuulu laittaa kahta desiä vaan 1,25 - 1,3 desiä per pumppu. 10W on suositus, moni ulkomaanfoorumilainen suosittelee 15W:tä. No, kaadoin jo 1,1 desiä 10W iskariöljyä kumpaankin putkeen, tuntuu vähän kurluttavan ylöspäin tullessaan, joten lisätään vielä reilu ruokalusikallinen kumpaankin. Het huomenna :)

Mulla on joku toinenkin manuaali (Chilton tms) jossain, siinä oli tähän malliin sopiva ohje mutta just nyt en löydä sitä kirjaa >:(


« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 08, 2018, 23:56:00 ip kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Heinäkuu 09, 2018, 22:07:48 ip
Vastaus #2035

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5144
  • MC Debit
Jatkan monologia... etupäässä nyt siis 130cc Motorexin 10W iskariöljyä. Sattui monumenttiavain osumaan kouraan niin vedin kaikki pultit etu- ja takapäästä oikeisiin kireyksiin. Mielestäni olin vetänyt kaikki jo kohtuullisen tiukalle mutta momenttiavaimella kiristyivät lisää.

Ero entiseen on kuin yö ja päivä. Etupää ei enää sukella jarrutuksissa eikä hakkaa käsille montuissa ainakaan pahasti. Etupyörä on paremmin kontaktissa epätasaisella, ulosjousto toimii varmaankin paremmin. Maantiellä reilu satasen mittarinopeus oli helppo nakki, ennen oli paljon epävakaampi.

Yhteenveto: Kannatti tehdä, olisi kannattanut vaikka stefat eivät olisi vuotaneetkaan. Olin vaihtanut keulaöljyt jotain 3-4 vuotta sitten, käytin ohjeenmukaista 10W-30 moottoriöljyä. Melkoinen mujukerros oli osissa, tosin viime vaihdossa ulos tuli vettä ja vielä pahempaa kuraa. Nyt kun osat olivat levällään ja tulivat putsatuiksi, olin iloisesti yllättynyt kun missään ei ollut ruostetta tai muuta näkyvää vauriota.

Alkuperäinen öljysuositus lienee perustunut osittain saatavuuteen, luultavasti tuo ihka oikea iskariöljy toimii paremmin vanhassakin keulassa.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Heinäkuu 10, 2018, 08:39:32 ap
Vastaus #2036

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 729
On sitten muuten erittäin kätevä....

Heinäkuu 10, 2018, 12:06:29 ip
Vastaus #2037

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5144
  • MC Debit
Jep Pertti, joskus jos rikastun tai edes lakkaan köyhtymästä, haaveena olisi hankkia nostopöytä ja siihen pari tuollaista saksitunkkia.

Nyt laitoin vain keskituen alle tuuman laudan, ja kun keikautin takapyörän maahan, sain pari akselipukkia runkoputkien alle moottorin etupään vaiheille niin että etupyörä oli jotain 10cm ilmassa. Pukkien ja keskituen varassa ei tietysti kannata kovin paljoa teuhkata pitkien jatkovarsien kanssa mutta onneksi ei mitään ollut juurikaan jumissa.

Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Heinäkuu 10, 2018, 16:45:18 ip
Vastaus #2038

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2902
Moro

Mullon hyvät piirustukset nostopöytään jos joku on aikeissa rakentaa metritavarasta oma.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13

Heinäkuu 10, 2018, 17:30:36 ip
Vastaus #2039

Ari Loukkalahti

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 840
Jatkan monologia... etupäässä nyt siis 130cc Motorexin 10W iskariöljyä. Alkuperäinen öljysuositus lienee perustunut osittain saatavuuteen, luultavasti tuo ihka oikea iskariöljy toimii paremmin vanhassakin keulassa.
Nyt alkoi tulla Karin kirjoituksen myötä painetta vaihtaa öljyt oman CB350:n keulaan. CB450:een suositeltiin jossain korjausoppaassa automaattivaihteistoöljyä ja laitoin sitä. Hyvin on toiminut ja kun pullossa on vielä öljyä jäljellä, ajattelin lirauttaa sitä myös CB350:n putkiin.
Ari, Honda CB350 K4 1972 ja Honda CB450 K5 1972