Kirjoittaja Aihe: Honda cb 350 kysymykset/vinkit  (Luettu 625000 kertaa)

Helmikuu 01, 2019, 18:17:42 ip
Vastaus #2085

Mika Toppinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 125
Paljon täällä kyllä asiaa. Mittasin äsken puristukset (huom. ei ole ollut käynnissä kymmeniin vuosiin), Niin vasen pytty antoi 11bar ja oikea 10.5. Taitavat olla speksien sisään? Kunhan vielä saan tuon ajoon, niin luulisi vielä paranevan, kun voi männänrenkaat jumittaa pitkän seisonnan jäljiltä.

Helmikuu 02, 2019, 13:21:14 ip
Vastaus #2086

Ari Loukkalahti

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 841
Teoriassa puristuspaineiden pitäisi CB350:ssä olla 1,25 * 9,5 = 11,9 bar. Laitoitko öljyä männän päälle ja avasit kaasun ennen mittausta? Koneen pitäisi myös olla käynnin jäljiltä lämmin. Hyvät paineet joka tapauksessa. Korjausoppaan mukaan ero ei saa olla yli 20 prosenttia, joten sekin ehto täyttyy.
Ari, Honda CB350 K4 1972 ja Honda CB450 K5 1972

Helmikuu 02, 2019, 20:17:04 ip
Vastaus #2087

Mika Toppinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 125
Teoriassa puristuspaineiden pitäisi CB350:ssä olla 1,25 * 9,5 = 11,9 bar. Laitoitko öljyä männän päälle ja avasit kaasun ennen mittausta? Koneen pitäisi myös olla käynnin jäljiltä lämmin. Hyvät paineet joka tapauksessa. Korjausoppaan mukaan ero ei saa olla yli 20 prosenttia, joten sekin ehto täyttyy.
Kone on pöydällä, en laittanut öljyä tulppien rei'istä ja ei ollut edes kaasarit paikoillaan. Kolmenkymmenen vuoden seisonnan jäljiltä. Mielenkiinnosta vaan, että onko kone millaisessa kunnossa. Kai tuon nyt uskaltaa laittaa paikoilleen kun on edellytykset toimia puristuspaineiden puolesta.

Helmikuu 03, 2019, 15:54:54 ip
Vastaus #2088

Tapsa Leskinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2297
Oletko tarkistanut/puhdistanut öljypumpun sihdin? Kuinka rapeita on nokkaketjunkiristäjän ja sylinterin välissä olevat kumipyörät? Kuinka täynnä öljymönjää on kampuranlimppujen öljyurat?
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 03, 2019, 15:57:26 ip kirjoittanut Tapsa Leskinen »

Maaliskuu 01, 2019, 11:46:37 ap
Vastaus #2089

Mika Toppinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 125
Runko on parhaillaan pulverimaalauksessa. Hyvää palvelua Kuopion Konemaalaukselta, aamulla vein osat ja iltapäivällä voin hakea maalattuna mielestäni kohtuulliseen hintaan.

Maaliskuu 01, 2019, 12:25:09 ip
Vastaus #2090

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 756
Kun kone on pöydällä, ottaisin varoiksi sylinterit pois.
Vaatii tietysti tiivistesarjan, mutta tuolla avaamisella pääsisi tarkistamaan ja koittelemaan jo monta paikkaa.
Männänrenkaat ja nokkaketjun vaihtaisin myös samalla ja kiristäjän osia tarvittaessa.

Maaliskuu 01, 2019, 12:38:44 ip
Vastaus #2091

Mika Toppinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 125
Kun kone on pöydällä, ottaisin varoiksi sylinterit pois.
Vaatii tietysti tiivistesarjan, mutta tuolla avaamisella pääsisi tarkistamaan ja koittelemaan jo monta paikkaa.
Männänrenkaat ja nokkaketjun vaihtaisin myös samalla ja kiristäjän osia tarvittaessa.
Tuon nokkaketjun ja kiristäjän minä jo tarkastin. Mielestäni on vaihdettu yläpäärempan yhdeydessä, ketju näytti uudelta ja kiristäjän kumirulla näytti aivan uudelta, ei ollut minkäänlaista kulumajälkeä. Sähköt tuottaa hieman ihmettelyä, mutta jospa nekin saisi toimimaan. Pitäisi parempi johtosarja ym. sähköosat löytää.


Tilattiin ebaysta johtosarja, mutta myyjä oli lähettänyt osat ristiin, eli minulle tuli väärä johtosarja ja joku toinen sai sitten minun sarjan.

Maaliskuu 04, 2019, 12:22:31 ip
Vastaus #2092

Mika Toppinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 125
Taas uutta osaa tulossa Amazon.de:stä, tilasin uudet megafonit ja cafe racer tyylisen satulan. Vaimentajat malliltaan Highway Hawk 65–941:





ja satula:



EDIT: Ja toinen tilaus tänään, tulossa Clubman tyylinen tanko, tupit, peilit ym. osaa  :o  Onneksi on lahjakortteja Amazon.de:hen niin ei maksa osat mitään  :laugh:
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 05, 2019, 09:56:59 ap kirjoittanut Mika Toppinen »

Maaliskuu 14, 2019, 19:58:43 ip
Vastaus #2093

Mika Toppinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 125
Hondahan edistyy hyvin, tänään ensisavut otettu. Pärähti heti käyntiin kun kaasarin kurkusta bensaa syötti. Kaasarit laitoin paikoilleen bensaa limsapullosta kaasareille, niin toimi silleenkin. Eivätkö kaasarit näyttäneet tulvivankaan.

On siinä vielä urakkaa, että ajoon saa. Kuvissa tankki ja satula kiinni vain malliksi, ei näytä tankki ihan kohdillaan olevan, vaan kallellaan.



20190312-191959" border="0 20190311-224815" border="0
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 14, 2019, 20:03:18 ip kirjoittanut Mika Toppinen »

Maaliskuu 16, 2019, 00:15:42 ap
Vastaus #2094

Mika Toppinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 125
Tänään taas hieman ahkeroin Hondan kimpussa ja sehän pelaa taas kuin... Honda. Kannen öljyntarkastusreiästä pulppusi öljyä ja latauksen tarkastin. Lisäksi kokeilin, että kestää kaasua, hyvin ottaa kierroksetkin.  Hieman riskillä tätä olen kunnostanut, kun moottorin kunnosta ei oikein mitään tietoa ollut, mutta kunnossahan tuo näyttää olevan. Ohessa video kuinka Honda käy kun vasemmassa sylinterissä on putki ja vaimennin ja oikeasta puuttuu kokonaan. Ääntähän tuosta lähtee kun korvat meinaa tilittää.


Tyhjäkäynti hieman korkealla videossa, tarkoituksella säädin hieman isommaksi.

https://streamable.com/qqome
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 16, 2019, 00:38:44 ap kirjoittanut Mika Toppinen »

Maaliskuu 16, 2019, 10:38:39 ap
Vastaus #2095

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5179
  • MC Debit
Noi Hondan kaasuttimet on kyllä ihme laitteet. Mun K4:stä ne ovat olleet viimeksi irrallaan tiettävästi joskus 80-luvulla, silloinkin nokka-akselin kiristinremontin takia. Tulpissa edelleen terve maitokahvin väri, kilsoja pyörällä joku vähän alle 50t. Aina kun jotain käyntihäikkää on, niitä meinaa alkaa säätämään, lopulta sitten säätää/korjaa jotain muuta ja aivan lopuksi palauttaa kaasuttimien säädöt ennalleen ;D

Eilen laitoin uudet katkojan kärjet ja säädin nokkaketjun, koekäytössä oikea kaasutin tulvi (tekee niin aina kun avaa hanan sisätiloissa ;) ) mutta sekin korjaantui kun naputteli kohokammion pohjaa ruuvarin kahvalla. Ekalla käyntiin ja tyhjäkäynti asettui siihen tonnin seutuville jossa sitä yleensä pidän. Loppukesästä oli tyhjäkäynnissä sanomista, mutta kärjet olivatkin loppuunkuluneet, ennakkokiekkoa joutui kääntämään ”yli alueen”.

Piti venttiilitkin säätää mutta nuorempi insinööri olikin lainannut rakotulkkivihkasta tarvittavat viidensatkun ja kympin liuskat ???

Vielä pitäisi yrittää startin kytkintä entrata, samoin ”siihen toiseen” kytkimeen hommata uudet levyt kun meinaa välillä luistaa ”hana auki” vitoselle heittäessä. Ketjut ja rattaat alkavat olla finaalissa ja takakumikin yllättävän sileä. Että on siinä askaretta tuossakin. Jos sen etulokarinkin saisi askarreltua vielä kuntoon niin sittenhän se olisi taas tip top kesän ajeluihin ja saisi seuraavan rojektin pöydälle :)
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 16, 2019, 10:43:54 ap kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Huhtikuu 03, 2019, 20:27:07 ip
Vastaus #2096

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5179
  • MC Debit
Ei ihmekään, kun ei startti pyörittänyt moottoria, ketju vaan pyöri vapaasti. Magneetossa olleista pulteista kaksi oli irti ja yksi katkennut. Kahden pultin osalta niitä ei enää saa paikoilleen, kun se reikä on muuttunut ovaaliksi ja kierteet tietysti entiset.

Kai tuo jotenkin pitäisi holkittaa tai saisikohan läpi asti pultit ja mutterilla kiinni, kun näyttää magneeton läpi menevän pultinreiät?


Edit: Ihan kuin tuosta puuttuisi jotain muutakin, ainakin myytävissä korjaussarjoissa on mukana tapit ja jouset, jotka minulta näyttäisi puuttuvan? Kuvassa on siis kaikki osat, jotka omasta moottoristani purkautui.

https://imgur.com/a/sD4bKMC

Hemmetti, mulla vastaava tilanne vastassa kun piti alkaa starttia entraamaan. Tai no, yksi ruuvi oli vielä vähän kiinni, ja jouset sekä rullat tallessa. Muuten koko systeemi helisi siinä melkein irrallaan, tais olla yhdestoista hetki ottaa koppa auki. Roottorin reiät soikeina, joten laitoinpa nuo samanlaiset holkit tilaukseen. Sulla tosiaan puuttui jouset, jousen päiden kupit ja ne rullat kans. Onkohan otettu pois vai löytyykö öljysumpusta? Uudet osaset ei älyttömän kalliita onneksi ole.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Huhtikuu 17, 2019, 10:20:28 ap
Vastaus #2097

Juha Vainio

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 415
Nythän se oma honda cb350k4 teki tepposet. Yläkerta vuotaa öljyä. Paikallistettu noihin nokka-akselin päätyihin.
Myös venttiilikopan tiiviste näkyy mehivän. Pyyhin öljyä kuivatakseni konetta ja tiiviste ihan murenee  >:(
Koneremppa tehty muutamia vuosia sitten. Ajoa ei hirveesti viimevuosina ole tullut.
Silloin ei ollut saatavilla, kun tarvike tiivisteitä. Onkohan niiden laatu noin surkeeta?
Oliko tossa koneessa mitään jälkikiristyksiä yläkerran osalta? Sen verran aikaa, kun viimeksi näiden kanssa tullut painittua, ettei oikeen enään muista  :)
Vinkkejä tohon yläkerran parempaan tiivistämiseen saa myös antaa.
Silikoonia en haluaisi alkaa käyttämään. Tiivistepinnat on aikoinaan katsottu läpi ja tarkistettu, että ovat suorat ja puhtaat.
Ajatuksena nyt olisi purkaa koko yläkerta ja saada se pitäväksi uusilla tiivisteillä ja tietysti kaikki o-renkaat vaihdan samalla.
Ic m49 vm.1956
Honda cb 350 k4 vm.1973
Yamaha Fjr 1300 vm.2005

Huhtikuu 17, 2019, 12:26:46 ip
Vastaus #2098

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5179
  • MC Debit
Ei ihmekään, kun ei startti pyörittänyt moottoria, ketju vaan pyöri vapaasti. Magneetossa olleista pulteista kaksi oli irti ja yksi katkennut. Kahden pultin osalta niitä ei enää saa paikoilleen, kun se reikä on muuttunut ovaaliksi ja kierteet tietysti entiset.

Kai tuo jotenkin pitäisi holkittaa tai saisikohan läpi asti pultit ja mutterilla kiinni, kun näyttää magneeton läpi menevän pultinreiät?


Edit: Ihan kuin tuosta puuttuisi jotain muutakin, ainakin myytävissä korjaussarjoissa on mukana tapit ja jouset, jotka minulta näyttäisi puuttuvan? Kuvassa on siis kaikki osat, jotka omasta moottoristani purkautui.

https://imgur.com/a/sD4bKMC

Hemmetti, mulla vastaava tilanne vastassa kun piti alkaa starttia entraamaan. Tai no, yksi ruuvi oli vielä vähän kiinni, ja jouset sekä rullat tallessa. Muuten koko systeemi helisi siinä melkein irrallaan, tais olla yhdestoista hetki ottaa koppa auki. Roottorin reiät soikeina, joten laitoinpa nuo samanlaiset holkit tilaukseen. Sulla tosiaan puuttui jouset, jousen päiden kupit ja ne rullat kans. Onkohan otettu pois vai löytyykö öljysumpusta? Uudet osaset ei älyttömän kalliita onneksi ole.

Jokunen päivä sitten sain tämän nippuun. Kierteyttävä/leikkaava kierrekorjausholkki oli ainoa vaihtoehto, reiät niin soikeiksi venyneet että ei mitään jakoa helicoileilla. Laitoin lyhennetyn holkin myös sen lukitustapin reikään, siellä tulee magneetti tms vastaan jo 10mm päässä, mutta tein niin että pyöritin ensin holkin niin pitkälle kuin se meni poraamaani alkureikään, mittasin paljonko jäi näkyviin, pyöritin holkin pois ja sahasin alkupäästä vastaavan määrän pois. Lyhennetty holkki sitten lujalla lukitteella (kuten nuo muutkin) paikalleen, ja lopuksi poralla sisäkierre pois. Nyt ei lukitustappikaan hölsky. Siihen rautaosaan joka noilla ruuveilla roottoriin kiinnitetään, laitoin tapin kiinni kenialaisella metallilla. Siinä oli ihan aavistuksenomainen juuri ja juuri havaittava klappi mutta klappi kuitenkin. Eipähän hakkaa siellä sitten, aika lujaa tavaraa pitäisi tökötin olla ja sitäkin joku alle millin kerros paksuimmillaankin.

Niin, ja noi liikkuvat osat eli rullat, jouset ja kupit oli jo uudet hankittuna, kun startti oli renkannut jo pidempään, ne laitoin tietenkin myös.

Kesti ainakin kolme starttia viileällä koneella ;D

« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 17, 2019, 12:28:47 ip kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Huhtikuu 17, 2019, 12:40:58 ip
Vastaus #2099

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5179
  • MC Debit
Nythän se oma honda cb350k4 teki tepposet. Yläkerta vuotaa öljyä. Paikallistettu noihin nokka-akselin päätyihin.
Myös venttiilikopan tiiviste näkyy mehivän. Pyyhin öljyä kuivatakseni konetta ja tiiviste ihan murenee  >:(
Koneremppa tehty muutamia vuosia sitten. Ajoa ei hirveesti viimevuosina ole tullut.
Silloin ei ollut saatavilla, kun tarvike tiivisteitä. Onkohan niiden laatu noin surkeeta?
Oliko tossa koneessa mitään jälkikiristyksiä yläkerran osalta? Sen verran aikaa, kun viimeksi näiden kanssa tullut painittua, ettei oikeen enään muista  :)
Vinkkejä tohon yläkerran parempaan tiivistämiseen saa myös antaa.
Silikoonia en haluaisi alkaa käyttämään. Tiivistepinnat on aikoinaan katsottu läpi ja tarkistettu, että ovat suorat ja puhtaat.
Ajatuksena nyt olisi purkaa koko yläkerta ja saada se pitäväksi uusilla tiivisteillä ja tietysti kaikki o-renkaat vaihdan samalla.

Tarviketiivisteitä olen itse käyttänyt samanikäisessä piikkihondassa hyvällä menestyksellä. Olisko ollut Noburu tai sellainen, mutta vakavan oloinen japanilaisukko mustavalkokuvassa, Japanin lippu ja varoitus "Beware of imitations!" 8)

Kolmepuolikkaaseen oli mulla myös joku "käytettynä" ostettu avattu paketti, etiketti hukassa mutta tiivisteissä teksti "Asbestos", eli vanhaa varastoa. Vaikuttavat hyvältä, tosin vasta pari päivää sitten ne laitoin koneen poskien väliin.

Mulla muuten kävi niin että vahingossa muutama vuosi sitten ostin semi-synteettistä Bel-Rayn öljyä, ja kaadoin koneeseenkin. Ja ajoin tottakai öljynvaihtovälin, ihmettelin kun alkoi just noi kannen yläpuolen tiivarit tihkumaan. Sitten vasta öljynvaihdon aikaan tsiikasin kannua tarkemmin, ja havaitsin tuon että olikin osasynteettistä. No, kone toimi muuten paremmin, käytetty öljy oli aika mustaa, ja "vahinko" oli jo tapahtunut, joten laitoin sitten seuraavankin satsin samasta kannusta. Putsasin koneen päällisin puolin ja kas, seuraavalla välillä ei juuri tihkannut, ja nyt ei enää juuri lainkaan. Olisko se uusi öljy vaan puskenut vanhat pois tiivisteistä.

Mutta voi nuo uuden ajan tiivisteet tietty olla huonompia, ainakin mitä noita joitain katselee niin ovat melkein kuin ohutta vaneria, eivätkä "massaa" kuten vanhat. Silikonia ei kannata laittaa mutta oikeasta tiivisteaineesta ei ole haittaa. Ja saattaisi tuollainen vanhan liiton tiivistesatsi joltakulta ehkä löytyäkin?

Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”