Kirjoittaja Aihe: Honda cb 350 kysymykset/vinkit  (Luettu 625079 kertaa)

Huhtikuu 21, 2019, 17:36:54 ip
Vastaus #2100

Ari Loukkalahti

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 841
KYTKIMEN JÄYKKYYS: Laitoin konerempan yhteydessä kytkimen avausmekanismiin hyväkuntoiset kulumattomat osat. Tuhannen kilometrin ajon jälkeen kytkin on edelleen raskas käyttää. CB450:n kytkinvipu on paljon paljon kevyempi painella. Otin posken tänään auki ja varmistin, että osat ovat varmasti oikein päin ja oikeassa järjestyksessä. Lisäsin vielä vaseliinia, vaikka sitäkin oli joka paikassa. Kasauksen jälkeen tuntuma on edelleen raskas, mutta ehkä vaseliinin lisäyksen jälkeen hieman notkeampi. Onko muilla vastaavia kokemuksia CB350 kytkimestä?
Ari, Honda CB350 K4 1972 ja Honda CB450 K5 1972

Huhtikuu 21, 2019, 18:21:12 ip
Vastaus #2101

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 758
Vaijerilla ei saisi tehdä jyrkkiä mutkia. Olisi hyvä olla mahdollisimman vapaasti laajoilla kaarilla.
Uusikin varppi muuttuu kankeaksi, jos se köytetään oikein nätisti pitkin putkia.

Huhtikuu 21, 2019, 18:28:12 ip
Vastaus #2102

Osmo Leikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 221
Jos vaijerin sisällä nylonlineri kuluu puhki, niin tosi jäykäksi menee. Siihen auttaa vain uusi vaijeri.
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.

Huhtikuu 21, 2019, 19:04:19 ip
Vastaus #2103

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5179
  • MC Debit
Juu, ittekin ihmettelin kytkimen tahmeutta, purin ja kasasin, säädin jne, kunnes kerran kasatessa totesin että vaijeri ei liukunut kuoressaan muuten kuin pihtien avulla. Ei ollut mutkalla, eikä näyttänyt että olisi ikinä litistynyt tai jyrkästi taittunut. Eikä ruosteessa tms. En sen kummemmin tutkinut, laitoin uuden vaijerin, paljon parempi. Epäilys oli että jos vaijerista oli säie tai pari poikki ja taittunut kaksinkerroin sinne kuoren väliin?

Nyttemmin laitoin vielä uudet EBC:n levyt ja jäykemmät jouset, kun ajoittain luisteli. Putsasin ja rasvasin mekanismin, toimii tosi nätisti ja kevyesti, ottaa pehmeästi, joskin hiukan turhan alhaalta, pitäisikö säätää ohjeesta poiketen? Irroittaa kyllä hyvin.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 21, 2019, 19:06:16 ip kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Huhtikuu 21, 2019, 19:46:37 ip
Vastaus #2104

Ari Loukkalahti

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 841
Jäykkyyden ei luulisi johtuvan vaijerista, koska vipu toimii kevyesti ennen kuin mekanismi alkaa painaa kytkintappia. Kytkinjouset ovat samat jotka olivat ennen remonttia. Kyllä tuon kanssa voi ajaa, mutta ihmetyttää, mikä siinä muuttui. Pitää nyt kuitenkin vielä katsoa sen vaijerin reitti.
Ari, Honda CB350 K4 1972 ja Honda CB450 K5 1972

Huhtikuu 21, 2019, 19:58:49 ip
Vastaus #2105

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5179
  • MC Debit
Ota se vaijeri molemmista päistä irti ja koita liikkuuko kevyesti. Irtonaisen vaijerin sisuskalun kuuluu liukua eestaas melkeinpä omalla painollaan.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Huhtikuu 21, 2019, 21:56:22 ip
Vastaus #2106

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 758
Se viallinen vaijeri alkaa takertaa vasta sitten, kun sille tulee kuormaa perään.

Huhtikuu 22, 2019, 23:29:45 ip
Vastaus #2107

Juha Vainio

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 415
Mites päin noi nokkaketjun rattaan kiinnityspultit tulikaan?
Ic m49 vm.1956
Honda cb 350 k4 vm.1973
Yamaha Fjr 1300 vm.2005

Huhtikuu 23, 2019, 20:45:52 ip
Vastaus #2108

Ari Loukkalahti

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 841
Saatko tuosta tolkkua?
Ari, Honda CB350 K4 1972 ja Honda CB450 K5 1972

Huhtikuu 23, 2019, 21:10:35 ip
Vastaus #2109

Juha Vainio

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 415
Kiitti Ari. Kyllähän toi on selkee. Huomasin myös niistä nokassa olevista kierteistäkin. Kun maltto tutkailla.
Hetki vierähtänyt näistä vanhemmista pyöristä, niin kaikki unohtunut  :o

Ic m49 vm.1956
Honda cb 350 k4 vm.1973
Yamaha Fjr 1300 vm.2005

Toukokuu 01, 2019, 07:48:38 ap
Vastaus #2110

Juha Vainio

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 415
Nyt kun cb350 twinin yläkerran tiivisteet vaihdettu onnistuneesti, paneutua tarkemmin pyörän lataukseen. Mikä on minimi volttimäärä mikä riittää akun lataukseen? Pitäis vissiin max olla kutakuinkin 14,5v +- 0.5v. Mutta mitä voisi pitää ihan miniminä?
Oliko joku käämityttänyt staattoria uudelleen ja jos niin missä?
Ic m49 vm.1956
Honda cb 350 k4 vm.1973
Yamaha Fjr 1300 vm.2005

Toukokuu 01, 2019, 10:38:00 ap
Vastaus #2111

Osmo Leikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 221
Hondan staattorin vastusarvot:

Keltaisen ja pinkin johtojen päistä 1,1 ohmia.

Valkoisen ja pinkin johtojen päistä 0,55 ohmia.

Laturi lähtee lataamaan (12,6V) ilman valoja n. 1400 rpm ja valot päällä n. 2000 rpm.

Latausjännite 5000 rpm n. 14,8V ja 10000 rpm n. 15,5V akun navoista mitattuna.

Oletuksena luonnollisesti toimiva, täyteen ladattu akku, jolloin arvot pätevät.
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.

Toukokuu 01, 2019, 14:45:31 ip
Vastaus #2112

Juha Vainio

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 415
Hondan staattorin vastusarvot:

Keltaisen ja pinkin johtojen päistä 1,1 ohmia.

Valkoisen ja pinkin johtojen päistä 0,55 ohmia.

Laturi lähtee lataamaan (12,6V) ilman valoja n. 1400 rpm ja valot päällä n. 2000 rpm.

Latausjännite 5000 rpm n. 14,8V ja 10000 rpm n. 15,5V akun navoista mitattuna.

Oletuksena luonnollisesti toimiva, täyteen ladattu akku, jolloin arvot pätevät.

Sain arvoiksi staattorin liittimestä mitattuna 2.1 ja 0.9

Käynnissä työntää sen 12.6 ja 6000 rpm semmoset 13.4 akunnavoista mitattuna.
Valokytkin ei muuta latausta millään tavalla tai onko valot päällä vai ei.
Taitaa staattori käydä viimesiä?
Ic m49 vm.1956
Honda cb 350 k4 vm.1973
Yamaha Fjr 1300 vm.2005

Toukokuu 01, 2019, 16:05:01 ip
Vastaus #2113

Juha Vainio

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 415
Kävin vielä kokeilemassa ajaa pienen lenkin.
Nyt akunnavoista mitattuna antaa 14.5 - 15v.
Kuinka tarkat noi staattorin arvot on? Onko toleranssia?
Ic m49 vm.1956
Honda cb 350 k4 vm.1973
Yamaha Fjr 1300 vm.2005

Toukokuu 01, 2019, 18:31:40 ip
Vastaus #2114

Osmo Leikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 221
Ei kerro manuaali mitään toleranssia, mutta jos pysyy +/- 10%:n haarukassa, niin ok.

Tuo 14,5 - 15V kertoo, että lataus on ok.
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.