Kirjoittaja Aihe: Honda cb 350 kysymykset/vinkit  (Luettu 617772 kertaa)

Huhtikuu 24, 2007, 22:43:44 ip
Vastaus #60

Tapsa Leskinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2284
Moro!

Keskipakoissäätimen nostajaholkki (se jossa on ne neljä sakaraa) pitää olla oikeinpäin säätimessä, eli sen saa 180 astetta pieleen. Holkin päässä on pieni merkkiviiva, jonka pitää osoittaa vastakkaiseen suuntaan kuin säätäjän rungossa oleva "286" stanssattu numero. Kärkiä avaa ko. holkki. Huomaat että se ei ole pyöreä vaan epäkeskeinen. Huolla säädin huolella, säästyt monelta murheelta. Eli puhdista kaikki osat, voitele punttien nivelet, samoin holkin sisäpinta, tarkista jousien kunto (ei saa olla löysät). Lisäksi puhdista ja voitele (moottoriöljy tai notkea vaseliini)  uudestaan kärkilevyssä oleva huopapala. Ja etsi se säätimen pidätintappi ;)


Huhtikuu 24, 2007, 23:04:30 ip
Vastaus #61

Mikael Jäske

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 221
Lainaus
taka-akseli:molemmille puolille tulee semmoinen rungon muotoon väännetty latta johon änkkäreiden kolmiorauta kiinnittyy.tuossa kolmioraudassa on takajalkatapit kiinni.nuo ei varmaan nyt ole paikallaan...

Aivan totta, eivät olekkaan paikallaan :)   eli ne vielä siihen väliin, niin saan mutterin kiinni :)

Lainaus
Moro!

Keskipakoissäätimen nostajaholkki (se jossa on ne neljä sakaraa) pitää olla oikeinpäin säätimessä, eli sen saa 180 astetta pieleen. Holkin päässä on pieni merkkiviiva, jonka pitää osoittaa vastakkaiseen suuntaan kuin säätäjän rungossa oleva "286" stanssattu numero. Kärkiä avaa ko. holkki. Huomaat että se ei ole pyöreä vaan epäkeskeinen. Huolla säädin huolella, säästyt monelta murheelta. Eli puhdista kaikki osat, voitele punttien nivelet, samoin holkin sisäpinta, tarkista jousien kunto (ei saa olla löysät). Lisäksi puhdista ja voitele (moottoriöljy tai notkea vaseliini)  uudestaan kärkilevyssä oleva huopapala. Ja etsi se säätimen pidätintappi


Joo, taidan sen tapin etsiä jostain :)   saahan sen tehtyäkin, muta varmaankin parempi, että löydän sen joka siinä oli...  olisi ikävää, jos se olisi kioneen sisällä ja aiheuttaisi vaurioita..

Huhtikuu 25, 2007, 20:08:28 ip
Vastaus #62

Mikael Jäske

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 221
En meinaa oikein mitään ehtiä hondalle tekemään, kun taas tänne täytyy tulla kysymään neuvoa antavaa :)

Löysin sen tapin  \o/   oli sen "nokka-akseli kannen" päällä akselin alla.

Koitin ajoittaa kärjet aukeamaan oikealla hetkellä apuna brantin korjaamon käsikirja. ensin täytyi säätää kärkivälit oikeaksi, eli 0.3-0-4mm  se onnistui.  sitten se aukeamis ajankohdan säätö,  roottorin merkki LF kohdalleen ja pitäisi kärkien aluslevyä kääntämällä säätää kohtaan, jossa vasemman puolen kärjet alkaa juuri aukeamaan, mutta tämä kohta on roottoria pyöritettäessä noin 90 asteen päässä LF merkistä, joten kärkien aluslevyä säätämällä en sitä kohdalleen saanut, kun siinä ei niin paljon säätövaraa ollut..

Teinköhän nyt jotain persiileen vai mikä meni pieleen..    Kun roottorin LT merkki on kohdalla, nokka-akselin rattaassa oleva suora viiva, jossa on L kirjain, on täysin kannen suuntaisesti vaakatasossa, joten sen pitäisi olla oikein.. en vain ymmärrä

Siitä nelisakaraisesta holkista, joka nostaa kärkiä, en löytänyt merkkiä :(       voisiko vika piillä siinä?  jos käännän sen holkin?  mutta vaikuttaisiko se tuon 90 astetta kampiakselilla, kun oman laskuoppini mukaan 180 astetta kammella on 90 astetta nokka-akselissa...

Huhtikuu 25, 2007, 20:28:30 ip
Vastaus #63

Tapsa Leskinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2284
Tee holkkiiin omamerkki, jotta pystyt dokumentoimaan mitä teet. Samalla kun kääntelet kampiakselia ja haet sytytystä kohdilleen, niin katso mitä sylinterissä tapahtuu. Eli kun esim. vasen sytyttää, niin seuraavaksi ei voi ko. pytyn imuvena aueta. Jos näin on, sinulla on em. nostajaholkki 180 astetta pielessä.

Huhtikuu 26, 2007, 06:34:37 ap
Vastaus #64

Mikael Jäske

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 221
Tee holkkiiin omamerkki, jotta pystyt dokumentoimaan mitä teet. Samalla kun kääntelet kampiakselia ja haet sytytystä kohdilleen, niin katso mitä sylinterissä tapahtuu. Eli kun esim. vasen sytyttää, niin seuraavaksi ei voi ko. pytyn imuvena aueta. Jos näin on, sinulla on em. nostajaholkki 180 astetta pielessä.

Fiksua.

Tunnen itseni tyhmäksi :)

Huhtikuu 26, 2007, 17:06:10 ip
Vastaus #65

Mikael Jäske

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 221
Kylläpä mä oon hirvee hätäilijä...  se nelisakarainen holkki oli aivan väärin :D   kun laitoin sakarat oikeaan kohtaan, niin löytyi sytytys kohta oikeasta paikasta ja sai vasemman säätämällä kohdalleen...  Oikea puoli näytti olevan pahasti myöhässä...  johtuu siitä, että kärjen laahain, joka laahaa holkkia vasten, ottaa holkkiin kiinni vähän liian myöhässä... säätämällähän sen saa kohdallee, mutta tosi vaikealta tuntuu... kun säädän kärkivälin oikeaksi, niin sytys on myöhässä, sitten kun säädän kärjen laahainta lähemmäs holkkia, että sytys on oikeassa kohdassa niin kärkiväli kasvaa noin 0,5mm   oikean arvon ollessa 0,30-0,4  tai jotain sinne päin...   kai pitää vain käyttää enemmän aikaa kuin tunti tuon oikean puolen säätämiseen :=)     Ehkäpä alunperin säädin kärkivälin huonosti, kun se nousee liikaa irti siitä holkista... alkaa vain silmät mennä kieroon, kun vahtaa sinne kärkiin ja holkkiin läheltä, että näkee, koska alkaa nousemaan.

Huhtikuu 26, 2007, 18:39:55 ip
Vastaus #66

Eerikki Sääksniemi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5
  • CB350 -72
moro,

pistänpä nyt tähän samaan listaan oman kysymyksen, eli miten saadaan kampiakselista irti se laturin "vastakappale".
siihen tarvinnee vissiin jonkun sortin ulosvetäjän? täytyis irrottaa laturipuolen laakeri..

-eetu  :P
CB 125 B6
CB 350 Twin

Huhtikuu 26, 2007, 20:23:50 ip
Vastaus #67

Tapsa Leskinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2284
Terve!

Roottorissa on sisäkierre 16mm (nousua en muista ulkoa). Tavallinen pultti toimii ulosvetäjänä. Roottorin reunojen/starttikytkimen  taakse asetettava ulosvetäjä saattaa vahingoittaa roottoria. Muistaakseni taka-akselissa on samakierre, eli akselia voi käyttää "ulosvetäjänä", jos se sattuu olemaan irrallaan.

Huhtikuu 26, 2007, 20:51:56 ip
Vastaus #68

Mikael Jäske

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 221
Joo, taka-akselissa on sama kierre... itse otin omani puoliväkisin pois, kun vieressä oli toinen roottori jossa oli startin ratas ja kytkin paikoillaan.. vanha oli ns. karvalakkimalli :)

Sain oikean sylinterin kärjet aukeamaan itseäni tyydyttävällä tavalla...kauan sen kanssa saikin tapella. mutta nyt yleismittari lopettaa piippaamisen juuri merkin kohdalla ja kärjet enimmillään auki 0,4mm...   katsoo nyt sitten kun saan tuon siihen kuntoon, että ensikerran voi koittaa käyntiin, että tarviiko jotain vielä kärjille tehdä..   sitä huopapalaa kärkilevyssä vedin hieman pidemmälle, että ottaa kiinni holkkiin, ilmeisesti niin sen kuuluu ollakkin, puhdistaa ja voidella holkkia..  imeytin huopaan moottoriöljyä ja pyyhiin likaa kankaan palalla pois huovasta ja taas kostutin ja taas pyyhiin... vähänhän se tummaksi jäin, mutta kyllä se on 100 kertaa puhtaampi nyt, kun ennemmin.. kai se olisi jollain liuottimella tullut hyväksikin, mutta sattui juuri wurthin jarru cleaneri purkki päästä tyhjäksi..

Olisiko kellään mitään hyvää ehdotusta, mitä liuotinta ostaisin, kun tuo jarru cleaner spray purkki maksaa 5.50e ja tyhjenee aika nopeasti..  varmaan pönttö tinneriä olisi hyvä sijoitus kestänee kauemmin kuin 30 purkkia spray muodossa.


Moottorin nostin paikoilleen.. kyllä tuli hiki :D     helppo se oli pois rungosta ottaa, kun ei tarvinnut yhtään varoa maalia, mutta nyt runko uudessa maalissa..   eikä millään meinannut löytyä sitä asentoa, jossa moottori menee paikoilleen..  varmaan 20 minuuttia ähelsin siinä...  uskoisin, että pois ottaessa ei tullut yhtäkään naarmua minnekkään, mutta nyt tuli :)

Huhtikuu 27, 2007, 13:43:26 ip
Vastaus #69

Mikael Jäske

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 221
Noniin, tänään purkasin toisen kaasuttimista...  oon sitä hommaa vähän lykännyt, kun on pelottanut, että miltä siellä sisällä näyttää..  näky oli juuri niin paha, kuin kuvittelinkin..

Kalvo oli purkamassani kaasarissa todella hyvä..  alakerrasta löytyi aika huonon näköistä osaa..  suuttimet puristettu jollain pihdeillä päältä huonoksi..  se ei varmaankaan toki tule haittaamaan mitään..  suuttimien o-renkaat oli pahan näköiset.. aivan litteät ja sen näköiset, kuin ne olisi väkisin jouduttu tunkemaan jonnekkin, eli repeilleet.  Koho oli hapettunut, en vielä kokeillut, että vuotaako.   sakkaantunutta bensaa paikat pullollaan, kai ne jollain saa liuotettua pois..
kohokammion tiiviste oli kahtena palana ja kaasari olikin kasattu jollain tiivise silikoonilla.

Mistä saisin suuttimet, niiden o-renkaat ja kohokammion tiivisteen  stormin luettelosta en mielestäni löytänyt tuohon sopivia osia..

Edit:
Tuolta http://www.cmsnl.com/honda-cb350-super-sport-350-k4-us_model433/partslist/E++20.html     kuvasta  tarvitsisin ilmeisestikkin osat  3, 4, 12, 13
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 27, 2007, 13:49:32 ip kirjoittanut Mikael Jäske »

Huhtikuu 27, 2007, 14:30:30 ip
Vastaus #70

Tapsa Leskinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2284
CMSNL:n myymässä tiivistesarjassa 16010-344-305 on kaikki o-renkaat, suuttimen peitetulppa sekä kohokammion tiiviste o-rengas. Suuttimia ja neulaventtiilejä näyttäis löytyvän myös.

Mutta jos haluat low budget kaavalla: pikku o-renkaat löytyy rautakaupan myymässä o-rengas lajitelmassa. Peitetulpan voi leikata sopivan paksusta o-renkaan pätkästä. Suuttimia täytyy huhuilla esim. ostetaan osiossa (minultakin saattaa löytyä jotain).

Kysyppäs myös Kalle's Motorista (Teerijärvi).

Itse joudun isontamaan kaikkia suuttimia (>vakiosta). Syy oli ilmeisesti:nyky bensa, Stormin hieman hengittävämmät ilmanputsarielementit ja avarammat repro-vaimentimet.

Huhtikuu 27, 2007, 14:45:35 ip
Vastaus #71

Mikael Jäske

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 221
No, se low butkettikaan ei niin välttämätön ole..  mutta toi cmsnl:ltä tilaaminen on sellainen juttu, että sieltä tarvitsisi tilata tosi paljon muutakin.. eikä lompakko ole nyt siinä kunnossa, että toisin satasia käyttää siihe.. ja toiseksi, en omista luottokorttia, enkä taida englantia hirveän hyvin..  tosin kaksi jälkimmäistä syytä ei ole ongelma, ensimmäinen on.

vanhat suuttimet kyllä varmaan vielä käytät.. vika niissä kun on vain kosmeettinen.
Mitä osaa tarkoitit peitetulpalla?  "Peitetulpan voi leikata sopivan paksusta o-renkaan pätkästä."   Osan 11 alapuolella olevaa osaa nro: 3?

Mikähän olisi low budget ehdotus kohokammion tiivisteeksi?  Sikamassaa kohokammio täyteen?  :)

Voisin varmaan ottaa kohokammion mukaan työmaalle ja koittaa, jos sattuisi olevaan jokin perusmittainen o-rengas sopivan pitkä..  sellaista tuuria tosin tuskin käy..

Huhtikuu 27, 2007, 14:56:18 ip
Vastaus #72

Tapsa Leskinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2284
Lainaus
Mitä osaa tarkoitit peitetulpalla?  "Peitetulpan voi leikata sopivan paksusta o-renkaan pätkästä."   Osan 11 alapuolella olevaa osaa nro: 3?
Juuri näin.

Kohokammion pohjan o-rengas kannattaa liimata "hentoisesti" kiinni, en muista ulkoa kaasariin vai kuuppaan. Auttaa vain huomattavasti mielenrauhan säilyttämistä, kun iroittelet/kiinnittelet kammionpohjia siinä vaiheessa kun kaasarit ovat pyörässä kiinni.

Huhtikuu 28, 2007, 01:36:59 ap
Vastaus #73

Marko Tolvanen

  • Vieras
stormin myymä keysterin sarja on melko huono...ne suuttimien O-renkaat on käypää tavaraa(en löytänyt mistään niin ohuesta materilaalista tehtyjä).suuttimien koot on K3-K4 -malleihin nähden täysin pielessä. kohokammion tiivisterengas ei natsaa alkuunkaan. itse käytin vanhan ja laitoin ulkoreunalle bensan kestävää tiivisteainetta.

nuo suuttimet on ihme juttu. muutamat kaasarit läpikäyneenä koot ovat olleet niissä pääsuuttimissa 100 ja 75. tuota 100 kokoa ei edes brandtin varaosakirja tunne. kuitenkin useammassa kaasarissa on nuo vastaan tulleet. ei kannata suutinkokoa heti muuttaa. O-renkaat vaihtoon vaan. itse kun laitoin prätkään tehoputken ja penkitin sen niin pääsuuttimet vaihdettiin pienempiin, eikä suurempiin. säätäjät sanoivat, että yleinen harhakäsitys on, että suuremmat kuuluu aina laittaa.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 28, 2007, 08:24:27 ap kirjoittanut Marko Tolvanen »

Huhtikuu 28, 2007, 09:24:13 ap
Vastaus #74

Ville Turunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 18
Mistähän noita suuttimien o-renkaita mahtaisi löytää täällä Oulussa päin tai kauempaa? Tarvitsisi omaan CB500F hommata uudet eikä esim. Tasannolta löytynyt kuin tavan o-renkaita (ei kestä jatkuvaa liuotusta).