Kirjoittaja Aihe: Katalyytti lämmitin  (Luettu 8735 kertaa)

Toukokuu 01, 2007, 18:31:09 ip
Luettu 8735 kertaa

KariRatilainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mitäs se on tuo kevytbensa mitä katalyytti lämmittimessä käytetään ja kuinka tommonen vekotin toimii?
Kolistimenmäen pärtsärit.

Toukokuu 01, 2007, 21:43:50 ip
Vastaus #1

Pauli Ylikoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Stanan explorer, kirjoitin jo kertaalleen mutta gates vei viestin....

Siis tarkoitat vissiin tällaista kämmenen kokoista laitetta?

Sytkäripensa on oikeaa tavaraa. Sellaisella olen ainakin itse sitä käytellyt.

Ensin kaadetaan pensaa säiliöön, kokeillaan ylösalaisin kääntämällä, että ei tullut liikaa - kaiken täytyy imeytyä vanuun. Sitte hehkutetaan sitä verkkoa sytkällä tahi tulitikuilla, syttymistä on joskus vaikea havaita. Pikkuhiljaa se siitä ryhtyy lämpeneen. Ja lämpeneekin aika tavalla. Itse roikotan sitä kaulassa, sillä siitä lämpö leviää mielestäni parhaiten. Ihon ja kamiinan välissä saa olla ainakin pari kolme tavallista t-paitaa/puseroa vaikka laite onkin omassa pussissaan!

Turvallinen se silti lienee, sillä vaikka sitä kielletään käyttämästä kumollaan, en mitään leimahteluja ole saanut aikaiseksi, vaikka olen sitä tarkoituksellisesti ravistellut.

Täydellä tankilla hehkua riittää lähes kellon ympäri. Lämpimiä reissuja!
MC Röklä - - - - - - - - - - - - - - - -

Toukokuu 01, 2007, 21:45:54 ip
Vastaus #2

Pauli Ylikoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Lainaus
kuinka tommonen vekotin toimii?

...niin vai tarkoititko itse toimintaperiaatetta? Siitä mulla ei ole hajua... Kemistit apua!
MC Röklä - - - - - - - - - - - - - - - -

Toukokuu 03, 2007, 22:39:18 ip
Vastaus #3

KariRatilainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tää on kyllä sellanen pyöreä pönttö vaikka teltan lämmitykseen.
Kolistimenmäen pärtsärit.

Joulukuu 11, 2012, 14:15:51 ip
Vastaus #4

Henri Riekki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Onkohan enää mitään järkevän hintaista polttoainetta tähän?

http://mikavanhala.fi/venesivut/lampparit/katalyt.html

Kuvan mukainen laite. Perimätiedon mukaan sitä on joskus käytetty väärällä polttoaineella, ja pitäisi kokeilla pelaako enää. Sen verran tiedän että esim. Nesteen myymä LIAV 110 -heptaani olisi lähellä oikeaa polttoainetta tähän, mutta sitä saa vain 20 litran astioissa. Sytyttäminen tapahtuisi Sinolilla. Onko joku käyttänyt tuollaista V.N. Catalyzer -laitetta, ja tietäisi vaihtoehtoisen polttoaineen? Öljytön pienkonebensiini ei taida kelvata?

Joulukuu 17, 2012, 01:05:06 ap
Vastaus #5

Urho Förbom

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ostin tänään kirpparista katalyyttilämmittimen (2 eurolla). Hintalapussa luki "retkikeitin" ja siltä laite tosiaan näyttääkin (: Sitten kokeilemaan lämmitintä. Kaasin laitteen jalustana olevan villatäytteisen purkin 98E Bensaa täyteen (kääntö ylösalaisin,ei saa valua). Kiersin polttimen irti ja kostutin bensalla vielä jalustapurkin putkesta törröttävän sydämen. Sitten poltin takaisin paikalle, hiukan sinolia sytykkeeeksi katalyyttiin (polttimeen) ja sytytys sytkärillä. Aikansa palaa ilmiliekillä ja sitten "sammuu". Lämmöntuotto kuitenkin jatkuu, kun katalyyttityyny "jää kytemään" ja polttamaan bensahöyryä.

Nyt lämmitin on hohkannut lämpöä parvekkeellani 3 tuntia. Parveke haisee bensaiselta pakokaasulta. Aamulla kun laite sammuu, kokeilen pelkällä sinolilla...pitäisi palaa ilman hajua ja häkää.

No niin...nyt palaa sinol. Lämpöä tulee ihan samaan tahtiin kuin bensallakin. Syttyminen oli huonompaa. Hajua tulee edelleen, kun säiliön villoissa edelleen bensaa. Täytyy viedä säiliö pannuhuoneeeseen kuivumaan ja sitten kokeilla pelkällä sinolilla
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 17, 2012, 15:16:36 ip kirjoittanut Urho Förbom »

Joulukuu 17, 2012, 07:09:29 ap
Vastaus #6

Henri Riekki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuo minun laite ei ainakaan sinolilla toimisi, eikä bensalla, mutta kuvauksestasi päätellen sinulla on eri mallia. Vai onko se saman näköinen? Nuohan oli mm. telttalämmittiminä aikanaan myytyjä, joten pakokaasu ei olisi kovin terveellistä siinä käytössä, polttoaineen pitäisi olla sellaista ettei tuota häkää tai muuta myrkkyä.

Joulukuu 17, 2012, 12:40:47 ip
Vastaus #7

Urho Förbom

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eri mallia, sama toimintaperiaate. Vaikka olisi mitä ainetta tankissa, en kyllä käyttäisi tällaista peliä teltan lämmittämiseen.

Joulukuu 17, 2012, 21:51:27 ip
Vastaus #8

timo t.laine

• *
  • Jäsentiedot Poissa
 kävisiköhän metanoli polttoaineeksi? ,palaa muuten jokseenkin näkymättömällä liekillä.
Jawa 896

Joulukuu 19, 2012, 12:20:41 ip
Vastaus #9

Henri Riekki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minun laitteessa lukee että sytytykseen käytettävä "methylated spirit" ja itse polttoaineesta vaan että syttymispiste oltava n. 100 astetta.