Kirjoittaja Aihe: Öglandit riviin  (Luettu 84612 kertaa)

Toukokuu 23, 2008, 20:35:11 ip
Vastaus #105

Mikko Paatelainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1248
  • Mopedi miehen tiellä pitää
Mutta monessa tapauksessa se on ainoa keino saaha tietty mopo. Ja ei kai tuo niin pahalta tunnu, kun "mopon ostamiseen" menee se pari vuotta ja enemmänkin.....

Toukokuu 23, 2008, 20:41:58 ip
Vastaus #106

Mikko Antila

  • Vieras
Näinhän se on usein, jos jonkin harvinaisemman pelin haluaa. Eikä välttämättä edes harvinaisen (valmistusmäärin nähden) jos kyse on aikoinaan tuontipelistä. Osia tietysti saa saksalaisiin Saksasta jne mutta on niissäkin kaupoissa omat kiemuransa. Ja hintansa.

Toukokuu 23, 2008, 20:56:29 ip
Vastaus #107

Mikko Paatelainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1248
  • Mopedi miehen tiellä pitää
Ja oma hohtosa siinäkin puuhassa on. Kaiketi?

Toukokuu 23, 2008, 22:16:15 ip
Vastaus #108

Ari Hietajärvi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2103
Kyllä siinä oma hohtonsa on kun hankkii vekottimen puutteellisena raatona ja kerää kaikki osat siihen ympäri maailmaa. Sitten kun sen rupee saamaan nippuun ja se alkaa itsellekin hahmottua, että mitä siitä syntyy, niin sitä parempaa fiilistä näissä piireissä on vaikea löytää. Toisen kautta kun niitä osia hankkii niin tulee muutkin harrastajat tutuksi ja harrastamainen helpottuu entisestään. Joskus on toki kiva löytää sellainen räpeltämätön vekotin, joka on oikein hyvässä alkuperäiskunnossa. Ne on kuiten luotettavampia ajovehkeinä kuin nuo omat, joiden osat ei ole samalla tavalla aikojen kuluessa hioutuneet keskenään.
 

Toukokuu 25, 2008, 04:27:12 ap
Vastaus #109

Juha Tuohimäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 155
Tuossa on mun swingini...muutama öglandi vielä tallissa vähän kunnostusta vaille. Sen verran rahaton/kädetön/tiedoton olen etten noista museopelejä saa aikaiseksi. Kyllä halvallakin voi hienoksi saada.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Toukokuu 25, 2008, 09:15:00 ap
Vastaus #110

Vesku Kilponen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 36
Moi.
Tuollainen Jupiter 50 vm. -59 löytyy tallista. Äitini osti sen uutena Osuuskaupasta. 80-luvun alkuvuosina se oli jäänyt kylmään aittaan, josta n. kymmenvuotiaana kaivoin sen esille 70-luvun lopulla ja aloimme veljeni kanssa laittaa sitä käyntikuntoon. Lähinnä se oli tuollaisena peltomopona 70-80 -lukujen vaihteessa, 15-vuotiaana en sillä enää ajellut. 90-luvun alussa innostuin sitten hiukan käyttöentisoimään sitä ja laitoin rekisteriin. Museokuntoiseksi en ole sitä viitsinyt / halunnut laittaa.
Pisin reissu oli Veteraaniralliin vuonna 2006, jolloin ajoa tuli vähän yli 300 km. Kyseisenä kesänä tulikin mittariin 1 000 km  :o, muuten ajot ovat olleet viime vuosina luokkaa 70-100km / vuosi. Mittarissa on tällä hetkellä 9 900 km.

Vesku

[ylläpito on poistanut liitteen]

Toukokuu 25, 2008, 19:23:38 ip
Vastaus #111

Mikko Antila

  • Vieras
Hyväkin vain, ettei noin hyvänä säilynyttä entisöi enempää; onpahan ainakin monen osan suhteen hyvä referenssikohde jos -59 Jupiter 50:n alkuperäisstuuki askarruttaa...

Toukokuu 25, 2008, 21:21:40 ip
Vastaus #112

Ari Hietajärvi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2103
Sanos Mikko, että onko noissa tarroissa vuosimalleissa eroja ja jos on niin mimmosia. Omassani on noi textit punaisella. Muuten tuosta kuvasta näkee eroja minun omaan 58:aan, joten onko nuo ne erot eli, 59 keulassa kaksi poikkirautaa/58 yksi poikkirauta, iskarit erilaiset. Kahvakumet ja takalamppu tuossa kanssa erilaiset, vaan mitkä lieneet alkuperäiset. Mulla on mustat ikivanhan malliset kahvakumet ja takalamppuna se kolmipisteinen alumiinin värinen.

Toukokuu 25, 2008, 21:40:24 ip
Vastaus #113

Mikko Antila

  • Vieras
Vesku varmaan olisi oikea mies kommentoimaan, että mitä tuohon käyttöentisöintiin on kuulunut. Veikkaisin ainakin tarroja yms. uustuotanto-tuotteiksi. Mustat kumekset voivat hyvin olla alkuperäiset; tosin alkup. norskissa ainakin tehtaan kuvastossa oli harmaat. Keulaputket ovat käsittääkseni juuri noin kuin kirjoitit. Ja -59 käytettiin ainakin osittain jo uudempaa takalokaria vrt. -60. Pienempi kolmipisteinen pitäisi oleman alkuperäinen 58-60, mutta nämä ovat vain minun havaintoja  ;) Iskarit ovat ollet yksiputkisessa erilaiset, ainakin tehtaan kuvan mukaan...
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 27, 2008, 14:00:46 ip kirjoittanut Mikko Antila »

Toukokuu 25, 2008, 22:13:10 ip
Vastaus #114

Vesku Kilponen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 36
Jep, tarrat on uustuotantoa, mutta väritys alkuperäisissä oli kyllä hyvin samankaltainen. Tuo keltainen seppele oli niissä vanhoissa tarroissa enemmän kullan värinen, mutta teksti oli kyllä valkoinen. Nämä uudet tarrat ovat kuitenkin mielestäni hiukan isommat kuin ne alkuperäiset. Yksi tarra oli myös poikittain takalokasuojassa, mitä moni on ihmetellyt. Kahvakumit on myös väärät, alun perin mopossa oli sellaiset pehmeämmät kumiset, jotka olivat muistaakseni tummanharmaat. Iskarit ovat alkuperäiset, mutta ne olivat kromipinnalla, nyt ne on maalattu. Alkuperäinen soittokello on hukassa, sähkötööttiä ei mopossa ollut. Takalamppu on alkuperäinen myös.
Vesku

Toukokuu 26, 2008, 09:48:18 ap
Vastaus #115

Mikko Antila

  • Vieras
Kiitoksia Vesku, taas opittiin uutta. Ilmeisesti tarroja tosiaan on ollut useampaa väriä; ilmeisesti värityksen mukaan.

Toukokuu 26, 2008, 14:42:11 ip
Vastaus #116

Petri Mäensivu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 81
  • Elvis Järvenpäässä 2009
Tervehdys,
Meiltä löytyy Jupiter Swing vm 63.

Toukokuu 27, 2008, 13:52:04 ip
Vastaus #117

Mikko Antila

  • Vieras
Kaikenlaiset asiat sitä jäävätkin vaivaamaan: Minkähänlainen tuon -58:n kilikello on ollut? Lukeekohan siinä Tempo?

Arilla näytti olevan töötti omassaan; missäköhän välissä se sitten vaihtui...eihän tuollaisen tietty vuosimalliin tarvitse olla sidoksissa.

Toukokuu 27, 2008, 13:59:59 ip
Vastaus #118

Mikko Antila

  • Vieras
Taas kylähullu vastaa itelleen:

Norskikuvissakin on kaikissa -58:eissa töötti. Voihan se tietty olla säästömalli tuo kilikellollinen? SOK hoi, kertokaa... ;)

Toukokuu 27, 2008, 14:19:04 ip
Vastaus #119

Ari Hietajärvi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2103
epäilyttävästi toi mun töötti näyttäis olevan alkuperäinen. Satulassa luki Tempo, jos ne nyt helpottaa... Ei lue enää kun vaihdoin toisen tilalle, jossa pystyy hetken istumaankin. Mulla on tuossa samalainen valokatkaisin kuin 60-61 Tuntureissa, mutta onhan se voitu vaihtaa. Siis kuiten siinä on tööttinappi ja sammutusnappikin. Vaan pitäiskö nuo sammuttaa puolipuristimella? Ei tuossa kyllä puolipuristinta ole ainakaan paikallaan. Kun jaksais niin katsois sinne peltien alle joku päivä...