Kirjoittaja Aihe: Öglandit riviin  (Luettu 83884 kertaa)

Tammikuu 18, 2008, 13:19:41 ip
Vastaus #60

Mikko Antila

  • Vieras
Tuosta 68 swingistä en kyllä juuri mittää tiedä. Expertit kertokoot.
Pikkasen jäi vain mietityttää toi Mikon analyysi 58-59 eroista. Mulla oli se aiempi 60 -mallinen tommosella samanlaisella keulalla kuin tuo mun 58. Ei ollut lampun takana taustapeltiä ja se toinen tanko puuttui keulasta. Kai minä sen tyyppikilvellä päättelin 60 -malliseksi. Saattoi se lukea koneessakin. En muista. Kromattu tarakka siinä oli, mutta luulin aina sen olevan väärä. No enhän minä noista paljoa mittää muutenkaan tiedä, että...

enpä tosiaan varmaksi osaa sanoa minäkään. SOK:laisia lähteitä en ole mainosten lisäksi nähnyt; liekö sitten jossakin osuuskaupan historiikissa käsitelty myös kaksipyöräisten kokoamista.

Nuo vuosimallierot olen ronkotellut a) näkemistäni ja jonkinvuotisiksi väitetyistä b) norjalaisista (mm. Helge Abakk on Tempojen suhteen erittäin avulias kaveri...) ja osin ruotsalaisista lähteistä. Ja tietysti suomalaisista tyyppihyväksynnistä -> vrt. 1,5 hv kone vuodelle -59. Tyypityksissä täytyy huomioida myös se, että puoltoistaheppanen tyypitettiin siis Jupiterina -59 puolella, mutta esim. Teräs Oy tyypitytti omansa (Regulus/Velo/Comet - Öglaendinsa) vuoden -60 alkajaisiksi.

Tuo nuoruudenmopo minullakin on -60 tyypityksellä oleva Velo, 1,5 hv, naamapelti sekä pitkät sivupellit jne eli "tyypillinen -60" (eikö jonkin mopomerkin kohdalla käytetty tällaista ilmausta ::)). Oliskohan sinullakin sitten ollut Jupiterin sijaan jonkun muun maahantuoma/kokoama? Kromitarakka kuulunee kuuskymppiseen, mutta taisipa joku Prins Idrott olla vielä silloin maalatullakin :P Toisaalta ainakin yhdessä ruotsalaisessa mainoskuvassa vuodelta -60 esiintyy muuten "tyypillinen kuuskymppinen" pitkine sivupelteineen jne, mutta -59 keulalla eli ilman taustapeltiä mutta jo kahdella vaakaputkella.

Ei sillä että minäkään näistä mitään tietäisin... Jos oikein alkaisi kiinnostaa, niin voisihan nuista jonninmoisen kartoituksen tehäkin. Sillä minä tätä ketjuakin alkujaan aloittelin. Laittakaa hyvät immeiset kuvia nuista tai kertokaa edes, että minkälainen keula öökyissänne on  :D


Tammikuu 18, 2008, 13:23:21 ip
Vastaus #61

Mikko Antila

  • Vieras
Meillä isän ´68 Ögland Swingi juuri aloitettu purkamaan entisöinti mielessä. Ollaan vaan vaivattu piät pahki millaisia pitäisi olla puuttuvien osien  ??? Lähinnä listojen ja lokarimerkkien puolesta. Mitenkäs nuo läppäpytingit on olleet, vain sporteissa alkujaan vai ? Meillä tuossa näyttää olevan.

-Timo- 

Vuodesta -62 käytettiin Sachs 50 MA-konetta (siis 2-v. ajoviimakoneista; olihan sitten myös puhallinkoneet ja Saxonettekin...) mallista riippumatta, että läpätpä hyvinkin.

Laita vaikka kuvaa siittä rojektista, niin arvuutellaan puuttuvia osia. Referenssimateriaalia on jonninverran, että mallia voipi hyvinkin löytyä.

Tammikuu 18, 2008, 14:06:33 ip
Vastaus #62

Ari Hietajärvi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2103
Mikostahan on profiloitumassa Ögland/Monark tietäjä. Pikkasen vielä teet lisää taustatyötä ja Retroon tms. vaan juttua väsäämään. Nehän on Suomessa koottuja ja sillee oma paikkansa suomalaisessa mopohistoriassa. Varsinkin noissa Ögland -veijareissa olisikin työsarkaa, kun hakisi kuvat niihin ja selvittelis erot.

Pitisköhän tehdä ihan oma Mopedi -lehti? Vaikka näin harrastajapohjalla ja pääpaino vaikka kuvakavalkaadeissa  :P Kait niitä 50 kpl sais kaupaksi vuodessa... Mopoesittelyjä, testejä, harrastajaesittelyjä, aikalaishaastatteluja yms.yms. Sit vaan miljoona sponsoria ja mainostajaa; Enonkosken Pirttibaari jne. (tiedä onko siellä baareja ollenkas...) Eka numerossa esiteltäis Mini 70, joku Monarkki, Pari Öglandia ja Komar. Eiköhän sillä olis kaupallista potentiaalia?
No joo. Ehkä ei.

Tammikuu 18, 2008, 16:56:06 ip
Vastaus #63

Mikko Antila

  • Vieras
Ja olihan Monarkillakin Suomi-kytkentä...ei ihan yhtä vahva kuin Öglandeilla, koska Oy Suomen Monark Ab:ssä taisi olla merkittävä ruotsailaisomistus; olikohan puolet ja toinen puoli Renlund? Ainakin joissakin yhteyksissä puhuttiin Monark-yhtymän johdon vierailun yhteydessä "emoyhtiöstä". Noh, tokkopa tuolla niin suurta väliä on (jälleen saivartelu-osastoa).

Tuota Mopedi-lehteä tms. olen usein miettinyt itsekin. Lehden kohdalla julkaisukynnys olisi kuitenkin huomattavasti alhaisempi kuin kirjalla, ja kirjojakin on sentään julkaistu. Autopuolella kohtuullisen hyvin onnistuu kerhovoimin julkaiseminen. Mopojen kohdalla voisi tulla sikäli erilainen ratkaisu kyseeseen, että minuakin kiehtoisi merkkirajat ylittävä juttu. Kerhokenttä on hyvin hajanainen eikä edes järjestäytynyt, mutta asian voisi laittaa hautumaan...välttämättä ei tarvitsisi lähteä perustamaan mitään jäykkää "Mopediharrastusyhdistysten keskusjärjestöä"; riittäisi, että jokin organisaatio ottaisi painatukseen ja jakeluun liittyvät kirjanpidolliset temput hoitaakseen. Taloudellinen riski voidaan kuitenkin jyvittää etupainoisesti jo ennen lehden painattamista (sopimusperustaisesti "kolehdilla" tms.)

Onhan kerholehti Vanhoilla Veloillakin  :)

Nykyaikana toki voisi julkaisun hoitaa myös sähköisesti, mutta jotenkin ajatus tuntuu vieraalta, erityisesti kun kyseessä kuitenkin ovat vanhat ajopelit.

Mitä Öglaend-tuotteiden kartoittamiseen tulee, niin se on tässä pikkuhiljaa ollut ajatuksissa.

Tammikuu 18, 2008, 17:34:08 ip
Vastaus #64

Mikko Antila

  • Vieras
Meillä isän ´68 Ögland Swingi juuri aloitettu purkamaan entisöinti mielessä. Ollaan vaan vaivattu piät pahki millaisia pitäisi olla puuttuvien osien  ??? Lähinnä listojen ja lokarimerkkien puolesta. Mitenkäs nuo läppäpytingit on olleet, vain sporteissa alkujaan vai ? Meillä tuossa näyttää olevan.

-Timo- 

Kyllä '68:ssa oli "ne tavalliset koristeet". Öglaend-merkit tankissa (olettaen että on nimenomaan Öglaend-nimellä myyty eli valmiina Norjasta tuotu), etulokarissa V-koriste(jäykiste...), lampunkotelossa "Swing"-teksti, satulan alla runkoputken ja -peltien sauman peittona listat, takalokasuojassa salamat sekä lampun yläpuolella "Swing"-teksti.

Niin monesta yksilöstä on salamat kadonneet matkalla, että mietityttää josko niitä on ollutkaan (Jupitereissahan niitä ei käytetty, vaan tekstiä). Luulisinpa kuitenkin, että ainakin Norjasta tuoduissa ne salamat järestään olivat.

Tammikuu 18, 2008, 17:41:29 ip
Vastaus #65

Ari Hietajärvi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2103
Niin eihän sitä lehteä kukaan tee jos ei itse. Kyselin joskus Tirkkoselta semmoista ja kyllähän aika ympäripyöreitä vastauksia tuli sellaisen kannattavuudesta. Sais edes +-0 -tuloksen. Vaan minulla ei kyllä ole lehden fyysisestä tekemisestä mitään tietoa, joten kyllä ne on toiset miehet kun sen osan tekee. Juttuja voin kerätä ja kuvia ottaa ja ideoida muutenkin. Vaan millä ajalla?
Se voisi olla sellainen Primer tai alkuajan Kopterityylinenkin. Tai sitten Huimapyörä/Harrika -tyylinen. Myytäisiin irtopainoksina netissä ja rompetoreilla... Tekis näytepainoksen ja pyytäis siitä palautetta ja päättäis sen perusteella jatkaako vaiko eikö.

Vuan pikkasen kauas meni Ögyistä tääkin juttu. On ne hyviä mopoja kun ne saavat ihmiset idearikkaalle tuulelle ::)

Tammikuu 18, 2008, 17:51:15 ip
Vastaus #66

Mikko Antila

  • Vieras
 :D

Ne ovat niin hyväntuulista porukkaa ne norjalaiset.

Tuon tyyppisellä ratkaisulla siitä lehdestä voisi jotain tullakin. Tyyliin kaksi numeroa vuodessa alkuun... Taitto-ohjelmiahan löytyy kyllä ja pariin lehteen jossakin vaiheessa sekaantuneena  :P luulisin, että taitto ei ole enää mikään ratkaiseva kustannustekijä. Täytyy vähän kysellä ja kahtella.

Sitten jos oikein komeaa laatua haluaisi, niin pitäisi saaha joku (tai jompikumpi) vanha-ajoneuvolehti innostumaan B-numeron julkaisemisesta Classic Motorin albumeiden tyyliin. Todennäköisesti ei kuitenkaan mene talousmiehen sihdistä läpi.

Entä Huimapyörän erikois- tai kylkiäsijulkaisu? Sotiiko lehden (tai yhdistyksen) ajatusmaailmaa vastaan?
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 18, 2008, 18:15:59 ip kirjoittanut Mikko Antila »

Tammikuu 18, 2008, 19:41:48 ip
Vastaus #67

Juha Toivonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 796
Oiskos tää nyt sit se -59 vai?

[ylläpito on poistanut liitteen]

Tammikuu 18, 2008, 19:49:17 ip
Vastaus #68

Mikko Antila

  • Vieras
Kuvan perusteella '59.

Tyyppikilpeä ei vissiin ollut jälellä?

Tammikuu 18, 2008, 19:58:09 ip
Vastaus #69

Juha Toivonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 796
Kuvassa näkyvän lisäksi oli lommoset tankki ja etulamppu/mittari +62 alakerta auki.

Tyyppikilpee ei ollu.                                                         Juha

Tammikuu 18, 2008, 21:39:08 ip
Vastaus #70

Lauri Viljanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 549

Pitisköhän tehdä ihan oma Mopedi -lehti? Vaikka näin harrastajapohjalla ja pääpaino vaikka kuvakavalkaadeissa  :P Kait niitä 50 kpl sais kaupaksi vuodessa...
****
Eka numerossa esiteltäis Mini 70, joku Monarkki, Pari Öglandia ja Komar.

Mä tilaan heti!

Nurkissa oli joskus Mini 70 raato, myin sen asevelihintaan  toiselle harrastajalle, toivottavasti tuli kuntoon..

Monark on vieläkin, Öglasta on keula tallella ja Komarikin oli joskus.

Hylkäsin Komarin ex-harrastetallin nurkalle Kellokoskella joskus '90-luvun alussa (moottori oli '59 Pyrkijästä, mäntä papasta, pakoputki itse tehty ja bensatankkina toimi kuplan pissapojansäiliö. Kipinästä huolehti '59 Opel Olympian puola ja akku tarakalla) kymmenisen vuotta myöhemmin törmäsin siihen Orimattilan rompetorilla!
Hienoa että joku viitsi taltioida senkin (myyjää en tavoittanut).


Tammikuu 19, 2008, 12:39:08 ip
Vastaus #71

Kari Ryttyläinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 84

Tammikuu 19, 2008, 16:52:36 ip
Vastaus #72

pasi pöyhönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 29
  • Comet Sport vm.-68, Åglaend Swing vm.-68
Kertokaas viisaammat, että millä sitä liimaisi tuon swing merkin tuohon lampun koppaan kiinni sillai että se siinä kestää
ja on siististi. ??? Merkki on vissiin jotain pehmeää metallia ja koppa muovia.
Toinen nasta on viellä tallella.

Tammikuu 19, 2008, 19:55:26 ip
Vastaus #73

Mikko Antila

  • Vieras
Ihan epoksilla laitoin ja näytti pysyneen. Voihan se jollain teollisuusliimalla pysyä paremminkin.

Tammikuu 22, 2008, 18:21:28 ip
Vastaus #74

Timo Hurri

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 34
[quote author=Kyllä '68:ssa oli "ne tavalliset koristeet". Öglaend-merkit tankissa (olettaen että on nimenomaan Öglaend-nimellä myyty eli valmiina Norjasta tuotu), etulokarissa V-koriste(jäykiste...), lampunkotelossa "Swing"-teksti, satulan alla runkoputken ja -peltien sauman peittona listat, takalokasuojassa salamat sekä lampun yläpuolella "Swing"-teksti.

Kiitokset Mikolle tiedoista.
Tosiaan "Swäng" merkit, v-etulokarissa löytyy, listat penkin alta ja salamat takalokarin sivuilta, ketjusuoja ja tarakan kannakerauta uupuu. Liekö tuolle tutulle, pohjolan kalarodulle tuoksunut viikinki taivuttanut kypäräänsä (ainakin ne salamat)  Ja muuten toinen Öglaend-merkki on tankissa miltei virheettömänä ?  :)
Täytyy tutkia koneen laattaa mitä siinä lukee. Yllätyin läppäpytyn sitkeydestä mäkinousussa.