Kirjoittaja Aihe: Ajomopo  (Luettu 229655 kertaa)

Joulukuu 15, 2008, 11:55:06 ap
Vastaus #45

seppo savolainen

  • Vieras
Attepa onkin valinnut ajopelinsä varsin järkevästi !
Laitahan kuvaa kun ennätät,niitä sitte katellaan täällä vempulassa porukalla.

Kyllä Tunturillakin voi tietysti yöllä ajella  ;D ; vitsi, vitsi,vitsi.
Pääasiahan on että matka taittuu , merkistä riippumatta.

Tuossa kun viime kesänä ajeltiin niin poiketessa välikahvilla aina silloin tällöin jossain huoltamolla.
Kerääntyi jokunen vanhempi henkilö kattelemaan mopoja ja niistähän sitte tarinoitiin.

Ajappa nykyenduro mopo parkkiiin niin eivät papat korvaansa lotkauta.

Joulukuu 15, 2008, 18:58:49 ip
Vastaus #46

Jussi (Otus) Lipponen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 435
Tuossa kun viime kesänä ajeltiin niin poiketessa välikahvilla aina silloin tällöin jossain huoltamolla.
Kerääntyi jokunen vanhempi henkilö kattelemaan mopoja ja niistähän sitte tarinoitiin.

Ajappa nykyenduro mopo parkkiiin niin eivät papat korvaansa lotkauta.


Näinähän se on, kaikkein mukavinta vetää mopo jalalle ja samalla rupatella jonkun täysin tuntemattoman veijarin kanssa, kuinka näin oli nuoruudessa. Madaltaa myös mukavasti tätä vuosikymmenten ikäeron kuilua  ;)
Ei se vauhti, vaan se tyyli.

Joulukuu 15, 2008, 20:47:25 ip
Vastaus #47

Esa Anttila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 32
  • Tunturi ja Tatsun
Tuskin maltan odottaa, että ajomopo tulee keväällä kuntoon. Kaikki koneen osat jo uusittu. Sähköt ja runko tarvitsevat pientä huomiota osakseen vielä.

Vaikka onkin hiukkasen liian tuore mopo ikäiselleni papparaiselle. Kyseessä Tunturi Tiger Air vm 91.

Tallissa vielä kilvetön Solifer SuperMakee -81, jolla päästellään täysiä aina sopivan mielentilan sattuessa kohdille. SM.llä tuli ajeltua pikkupoikana. Ja riittävästi varaosia molempiin.
Esso.

Joulukuu 16, 2008, 21:42:21 ip
Vastaus #48

Ari Hietajärvi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2103
tuosta meinasin tehdä ajomopon ensi kesän rientoihin... ainakin osaan. Pikkasen vielä kesken. Mukava rakentaa tommosta, kun voi kaivaa esille kaikki huonon näköiset, mutta toimivat osat ja saaha nekin käyttöön. Toisen puolen moottoripelti pitäs maalata vielä siniseksi ja naarmuttaa sopivasti ja heittää kevääseen asti marinoitumaan pellolle(keräämään oikeaa pigmenttiä). Vai pitäiskö tuo entisöidä? :angel:

[ylläpito on poistanut liitteen]

Joulukuu 17, 2008, 08:37:34 ap
Vastaus #49

seppo savolainen

  • Vieras
Ari laita vaan värit niskaan tuohon,hieno yksilö.

Sitte toiseen asiaan.

Tulevana suvena, tässä jo näin hyvissä ajoin herättelen henkiin Pukara mopoajoa.
Laitan myöhemmin ohjelmasta lisätietoa tuonne tapahtumat osioon.
Ajot on tarkoitus järjestää kesäkuussa,puoleen väliin mennessä.
Riippuen sorateiden pinnan kunnosta, siis kesän edistymisestä.

Joten nyt jo herätys sinne Jämsän , Jyväskylän,Tikkakosken, suuntaan.
Tietenkin paikalle ovat tervetulleita kaikki ajamaan haluavat.

Etenkin Vepsäläisen Timpalle sinne soarperälle, semmosia terveisiä että
kattele mopo allesi ja ota harrikka Heinänen sieltä kirkolta mukaasi.(ajopeli on hänelle
täällä jo valmiiksi varattuna). Huom.Timppa tämä on kutsu josta ei voi kieltäytyä  ;D

Reitti tulisi olemaan Äänekoski - Honkola - Hietama - Parantala - Summakoskentietä
Linnankylälle - Kukonhiekka - rantaessolla kahvipaussi josta Saarijärven keskustan läpi Lumperoinen
kiertäen Kukonhiekkaaan.
Josta sitten Tarvaala - Lannevesi (paistetaan makkarat) - Hietama - Äänekoski.

Tapahtuman päätteeksi tosilisenssin omaaville saunailta Kiimasjärven rannalla.
Joten sinne sitte omat makkarat ja palanpainikkeet mukaan,yöpymis mahdollisuus.

Palailen asiaan vielä myöhemmin.Laittakaahan hautumaan.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 17, 2008, 08:52:51 ap kirjoittanut seppo savolainen »

Joulukuu 17, 2008, 09:09:27 ap
Vastaus #50

Ari Hietajärvi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2103
hjuu, en minä tuolle tee mitään muuta kuin tekniikka kuntoon. Tuo näyttää ihan oikeasti ikäiseltään Suomi -mopolta. Ja se on piristävää se. Jos tuonkin vaikka vaan maalaa sen uusiksi, niin silloin on tehtävä aivan koko mopo pinnoiltaan uusiksi. Oikeastaan jokainen osa. Haen tuolta makasiinista tuohon vielä huonompikromisen, mutta ehjän äänenvaimentimen.
Mieluummiin entisöin noita mitkä aloitetaan pelkästä rungosta ja etsitään osia kissojen ja koirien kanssa ympäri maailmaa...

Joulukuu 18, 2008, 00:05:36 ap
Vastaus #51

Atte-Ville Risti

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 170
  • Satunnainen Majoristi
Attepa onkin valinnut ajopelinsä varsin järkevästi !
Laitahan kuvaa kun ennätät,niitä sitte katellaan täällä vempulassa porukalla.

Kyllä Tunturillakin voi tietysti yöllä ajella  ;D ; vitsi, vitsi,vitsi.
Pääasiahan on että matka taittuu , merkistä riippumatta.

Tuossa kun viime kesänä ajeltiin niin poiketessa välikahvilla aina silloin tällöin jossain huoltamolla.
Kerääntyi jokunen vanhempi henkilö kattelemaan mopoja ja niistähän sitte tarinoitiin.

Ajappa nykyenduro mopo parkkiiin niin eivät papat korvaansa lotkauta.

Kyllä Tunturilla kelpaa ajella yöllä kun on kunnon valotkin! Viime keväänä kun sytytys osat levisi niin käämin valopuolan tupla kokoiseksi...Tehokkaampi polttimo tietysti paikassa...

Ei ole montaakaan viikkoa kun yksikin ukko tuli kaupan pihalla juttelemaan että "piti oikein tulla sanomaan että kun näitä näkee niin harvoin enää ja näin hienossa kunnossa" no sanoin siihen sitten leikillisesti että "joko sä olet koneenki ehtiny avaamaan? rumahan tää on ku perkele mutta tekniikka on kunnossa" hiukan aikaa rupateltiin ja kumpikin meni menojaan... Piristi päivää kummasti.

Toinen huomionarvoinen seikka on se että Tunturilla olen aina päässyt kotiin asti vaikka kerran levisi sytytys osatkin mutta kuin ihmeen kaupalla jumalattoman sdattelun jälkeen rupesi kipinää taas löytymään ja pääsin kotiin... Derbin olen joutunut työntämään kotiin koska siitäkin häipyii tuo elintärkeä kipinä... Tunturin remontti kesti silloin kolme päivää sillä osia ei ollut heittää hyllystä. Derbi oli takuuremontissa neljä viikkoa ja olivat hyväkkäät vielä repineet irti tuon itse laittaman kierrosluku mittarin...huoltomies oli sanonut että sitä ei voida asentaa takaisin koska ei ole alkuperäisen mukainen. Mittari oli tosin Biltemasta hankittu mutta sen taustassa ei edes lukenut enää "Biltema" mittari hyödynsi alkuperäisiä kiekkamittarin johtoja... Kaiken lisäksi sytytys osien vaihtamisen takia tuonne maskin takana olevaan johto nippuun ei edes tarvitse käydä käsiksi... Olivat vielä penteleet veloittaneet neljäkymppiä!!! Isä kun oli hakemassa tuota mopoa huollosta niin ei kilttinä miehenä ollut viitsinyt kinata vastaan...

Tästäkin riittäisi taas juttua vaikka kuinka... Mieleeni tulee sellainen mielenkiintoinen seikka että Derbin vanteet täytyy kuulemma huolto ohjeen mukaan kyllästää aerosoli vaseliinilla ettei ne nitise??? Tämä oli kuitenkin yrityksen sisäinen huoltoohje... Ensin tämä huoltomies kuitenkin väitti että se on roiskunut ketjuista ajaessa mutta kun kerroin ettei sillä ollut huollon jälkeen ajettu metriäkään muuttui ketjuista lentänyt vaseliinii huolto ohjeen määräykseksi...

Tässäpä vielä linkki mistä pääsee katsomaan miltä se tunturi näyttää... http://kuvablogi.com/blog/19703/ Derbin kuvankin voin laittaa jos joku sen haluaa nähdä...

Joulukuu 18, 2008, 09:45:48 ap
Vastaus #52

Ari Hietajärvi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2103
Näkyy se Atte-Villen Tunturi tuollakin
http://www.ama-ry.com/tapahtumakuvat/2008talviporina/index.html

Sälli on 15 v ja järjesti meillä tuollaisen ajon viime talvena. Asennetta piisaa.

Kyllähän noi vanhat on mopot on välissä sellaisia urpo-magneetteja... Aikas usein tulee joku jotain höpisemään. Ihan mukavaa juttua toki. Melkein aina tulee joku jolla on ollut samanlainen. Vaikka ajais 58 Speedillä...

Joulukuu 18, 2008, 21:53:21 ip
Vastaus #53

Atte-Ville Risti

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 170
  • Satunnainen Majoristi
Näkyy se Atte-Villen Tunturi tuollakin
http://www.ama-ry.com/tapahtumakuvat/2008talviporina/index.html

Sälli on 15 v ja järjesti meillä tuollaisen ajon viime talvena. Asennetta piisaa.

Kyllähän noi vanhat on mopot on välissä sellaisia urpo-magneetteja... Aikas usein tulee joku jotain höpisemään. Ihan mukavaa juttua toki. Melkein aina tulee joku jolla on ollut samanlainen. Vaikka ajais 58 Speedillä...
Sielläpä näkyy kuva olevan... Ensi kevään ajoreitti on jo suunnittelun alla...

Joulukuu 30, 2008, 23:05:58 ip
Vastaus #54

Atte-Ville Risti

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 170
  • Satunnainen Majoristi
Nostetaan hieman antoisaa keskustelua...

Joulukuu 31, 2008, 19:22:04 ip
Vastaus #55

seppo savolainen

  • Vieras
Kyllähän sinä Atte vaan oikeassa olet,kun mopo on tehty, niin sillä sitten
ajetaan.
Huolletaan ja sitten uusitaan konekin.

Täällä vaan huomaan, itsekin vähempi kiinnitetään huomiota ajamiseen
toisaalta enenpi entisöintiin.

Mielestäni turha laittaa konetta jolla ei ajeta,pois lukien museoidut mopot.

Jos pitää olla monta eri museo ikäistä peliä alla;niin väittäisin paremmaksi
ajaa ilman kilpiä kuin arvuutella mikä rikka tuli mihinkin?

Joulukuu 31, 2008, 19:25:12 ip
Vastaus #56

Mikko Paatelainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1248
  • Mopedi miehen tiellä pitää
Jos pitää olla monta eri museo ikäistä peliä alla;niin väittäisin paremmaksi
ajaa ilman kilpiä kuin arvuutella mikä rikka tuli mihinkin?

Vähän mutta asiaa. Mopot vaan liikenteeseen.

Tammikuu 01, 2009, 05:25:50 ap
Vastaus #57

Atte-Ville Risti

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 170
  • Satunnainen Majoristi
Jos pitää olla monta eri museo ikäistä peliä alla;niin väittäisin paremmaksi
ajaa ilman kilpiä kuin arvuutella mikä rikka tuli mihinkin?

Vähän mutta asiaa. Mopot vaan liikenteeseen.
Huonoksihan se mopo menee jollei sillä ajeta... Onhan se tietysti niin että jos on jokin harvinainen vehe niin sen vopi museoida sillä liikennöinti riski saattaa olla liian suuri. Itse en ole tuota Tunturia säästellyt...kone rempan jälkeen on sen kanssa uskaltanut käydä pidempiäkin matkoja. Viime kesänä kuljin työmatkaakin välillä...Marttilasta Sauvoon. Sitten kävi vaan niin onnettomasti että kytkimen keskitysmutterin kierteet häipyivät kytkinkopasta ja koko mutteri lensi helvetin kuuseen... Siellä se on jossain tien poskessa Paimion ja Sauvon keskustan välillä. Joku totsi harrastaja voi käydä poimimassa sen talteen...onhan se sentään aito Puch osa. Uutta kytkinkoppaa minulle kaupiteltiin 75€ totesin että se on aivan liikaa ja tein siihen koppaan sitten uudet kierteet ja sorvasin uuden mutterin ja hyvä tuli! Tämän jälkeen eräs toinen kauppasi kytkinkoppaa hintaa 5€ mutta väitän että tuosta tuli nyt parempi kun kierre on takuulla terve. Kierteeksi tuli 24x1... Tuossa syksyllä sen laitoin ja on vieläkin hengissä... Kopan korjauksen tei koulussa omin neuvoin sillä koneistuksen opettajamme asenne oli että "nää moottorinkoneistu hommat on yleensä sen verran speciaalia että nää ei alottelialta onnistu..." No kyllähän sitä nyt jokanen osaa kierteen kiertää ja sorvata ajattelin itse ja ei muuta kun tuumasta toimeen... Tämän jälkeen kun koppa oli jo reerassa niin tämä kaikkitietävä koneistuksen opettajamme tampelan konepajakoulun käynyt erittäin viisas mies sanoi "ettei koppa tule koskaan pitämään öljyä sillä tiivistepinta on niin pahasti vaurioitunut että jos se hiukan pitää kylmänä niin lämpimänä öljyt valuu ulos"...kone on edelleen pohjastaan kuiva. Kopan laitoin kyllä tiivistemassalla kokoon sillä vanha tiiviste oli hieman nuljautunut koppaa irroitettaessa...

Tammikuu 02, 2009, 16:09:02 ip
Vastaus #58

Rainer Grandell

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2809
  • Take a Break
-81 Supersport + vasikka on mainio yhdistelmä, sillä saa vedettyä Topperin runkoja kotiin!

Vai oisko kellään Puch Packy tai Crescent / Sachs lavamopoa ylimääräisenä? En osta mutta vaihtaa voin vaikka Numbers match -74 ajo-Sporttiin....

[ylläpito on poistanut liitteen]
PUCH; Dakota-73 Monza-77 Alabama-66 Magnum-82 TUNTURI; SPORT63/70/72/73/75/76 SUPERSPORT 77-83 Tiger&Break "paljon" Husqvarna/Crescent/Monark "paljon"

Tammikuu 02, 2009, 18:25:15 ip
Vastaus #59

Kimmo Hyyryläinen

  • Vieras


Ehkä sitä tolla ens kesänä ajelis? Alunperin piti ruveta entisöimään mutta paskat, ajoa vartenhan nää on tehty eli teknisesti hyvään kuntoon mut päällepäin saa olla tommone. Tekniikka rupeis olemaan siinä kunnossa että kelpais katsastukseen, mutta vielä olis kaikkea pikkuhommaa mm. sähköissä ja kaasaria kattella kun meinaa käydä aika rikkaalla.. vissiin ::)