Kirjoittaja Aihe: Ajomopo  (Luettu 258568 kertaa)

Toukokuu 15, 2020, 20:48:48 ip
Vastaus #675

seppo savolainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1006
  • Osapuilleen kasassa....
Kyllä näin harrastajan kannattaa ajan kanssa etsiä puuttuvia osasia.

Itse aikoinaan kunnostelin Jupiter TT pensahanaa ja euroopastahan apu löytyi, kuten
tähänkin Fram-King mopetin pensahanaankin. Oli mallia Everbest jota alkupuolen Export Solikoihinkin
on asenneltu. Eikä ne nyt ihan ultraharvinaisia ole. Malttia vaan pitää olla osien etsinnässä.

Heinäkuu 28, 2020, 12:19:33 ip
Vastaus #676

Petri Nippala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1198
...

Elokuu 06, 2020, 10:59:33 ap
Vastaus #677

Petri Nippala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1198
...

Elokuu 26, 2020, 21:06:24 ip
Vastaus #678

seppo savolainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1006
  • Osapuilleen kasassa....
Vähempi tullut jutusteltua ajomopon ominaisuuksista. Istuinkorkeus, jousitus sekä yleensä ajo-ominaisuuksista.
Pidemmillä taipaleilla nämä ominaisuudet ratkaisevat sen miten mukavaa on yleensä ajella.

Tietysti varma toimisuus sekä keskitunti nopeus ovat ne yhtälailla tärkeät asiat tiettyyn aikaan ja kilometrimäärään
tavoitteellisesti pyrkiessä.

Olen ajaessa huomannut sen että puhallin kone on aikalailla varmatoimisempi kuin ajoviima jäähdytteinen.
Sachs 50 4 LKH on oikealla seos suhteella lähes pommin varma. Vääntöä ja kulkupuolta löytyy aina sinne 50 km/h olevaan
keskitunti nopeuteen saakka. Tuollaisia 200-300 km matkataivalta yhteen suuntaan ajettuna. No niitä koneita pitänee
hankkia Euroopasta.

Toki kotimaisiakin alakertoja voi hyödyntää esim. Sachs 3 LKH vaihteistolla olevia. Siinä versiossa kokonais vaihdevälitys on
hieman pidempi verrattuna vastaavaan ajoviima jäähdytteiseen. Niitähän on käsi ja jalka- vaihteisina.

Tulevan talven omana rakentelu versiona on 3-vaihteinen suomi alakerta jonka muutan puhallin versioksi ja varustan sen
4 LKH alkuperäisellä 4.3 hp sylinterillä. Sitähän ruokkii 17mm kanttikurkku Bing kaasutin. Tuota sylinteriä saa ruottista
tehotettuna, tosin muutaman kyseisen koneen tehtyäni ja koeajettuna se versio saattaa olla hieman liian viritetty pitkän matkan taipaleille noin kestonsa puoleen. Täten ehkä alkuperäinen viilamaton parempi.

No ei kun rakentelemaan ja ajelemaan, mukavaa hupiahan se on maisemia nautiskellessa.

Ohessa liite kuva tekeillä olevasta koneaihiostani.

Elokuu 27, 2020, 07:30:58 ap
Vastaus #679

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 9855
Mullahan nyt kiukuttelee tuo kolmivaihteinen
Sassi-jalkavaihdekone.

Laitoin siihen puhallinkoneen pytyn-ja kävi se hyvin-
vaan seuraavalla yrityksellä ei enää syttynyt.

Pytyssä on se ruuvinreikä noille puhallinkopille-ja
pytyn alareunan valussa kolme nystyrää.

Voiko puhallinkoneet tunteva
selvittää noilla kuvauksilla,mikä tuo pytty oikeastaan on?  Halkaisija vakio 38mm-mutta
aukot julmemmat kuin tavallisessa pytyssä.

Kasatessani en älynnyt vertailla mäntiä-mutta käyttämättömän Elkon
sinne paiskasin.


t. Markku

Elokuu 27, 2020, 08:18:38 ap
Vastaus #680

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 9855
Kuva pytystä-niitä nystyjä onkin
alalaipassa kaksi..

t. MK

Elokuu 27, 2020, 21:07:20 ip
Vastaus #681

Juha Keski-Petäjä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 101
Onko imuaukko pyöreä vai kantikas tai mahdollisesti membran läpät?

Paljokos on jäähytysripojen ulkohalkaisija?

Siihen löytyy muutamakin mahdollisuus mikä pytty on.

Kaks täppää alalaipassa ripojen halkaisija 86 mm on Sachs 50/3 KLH

Muuten sama mutta ripojen halkaisija 92mm on Sasch 50/3 LH. LHX ja LKH

Molemmissa versioissa neliskanttinen ihuaukko ilman membranläppää ja kaasarina 1/13/jotain tai 1/17/jotain

Roope KP

Elokuu 28, 2020, 08:10:22 ap
Vastaus #682

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 9855
Imureikä on pyöreä sisäänmenoltaan-ilman membraa-ja kantikas sitten pytyn
sisäosassa.

Täytyypä mitata nuo rivat vaikka päivemmällä.

Mutta ovatko nuo mainitsemasi mallit jotenkin
tehokkaampia?

t. Markku

Elokuu 28, 2020, 11:51:09 ap
Vastaus #683

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 9855
Tämmöinen:  ripojen halkaisija 92mm on Sasch 50/3 LH. LHX ja LKH

Ja imureikä pyöreänä sisäänkantikkaana pytyn sisäpinnassa.

Minkä teholuokan pytty tuo siis mahtaa olla?

t. Markku

Elokuu 28, 2020, 12:22:36 ip
Vastaus #684

Matti Kivistö

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 683
Mitä tarkoittaa membran läpät ? Membrane on kalvo englanniksi mutta onko olemassa joitakin kalvoläppiä ?
M-sahoissa on ollut bakeliitti- ja yleisemmin teräsläppiä.
Tuo membran on outo minulle.

Elokuu 28, 2020, 13:44:21 ip
Vastaus #685

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 9855
Sassin imupuolella on semmoinen messinkivälipala-ja siinä
pari n. 10mm reikää. Niiden alla on teräsläpät,joita vissiin
kutsutaan mebbraksi-syytä en tiedä.

Mutta ovat kuin liuskamitat-ohuet...Läppäpytystä siis kyse.

Vanhemmat mallit ovat ilman läppiä.

t. Markku

Elokuu 28, 2020, 15:49:52 ip
Vastaus #686

seppo savolainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1006
  • Osapuilleen kasassa....
Niin sen Sachs männän pituus on männän yläreunasta mitattuna helmaan 50mm.

Tuosta sylinteristä paha mennä sanomaan kun niiden tehot vaihtelevat 1.25 ... 3.6 heposeen,
siis alkuperäiset tehdas valmisteiset. Oletan sen olevan 3 LKH ;sta, olisiko kuitenkin enintään 3.2 hp luokkaa.
3.6 pyttyä taisi jo syöttää 13mm kanttikurkku Bingi.

Ohessa kuvatus kaasuttimiin pyöreä reikäinen 8 - 12 sitten kanttikurkut 13 ja 17 milliset

Seuraavaksi tuli sylinteri versio joka on kantikas , ajoviimajäähdytetty. Se on varustettu valetulla imukaulalla.
Ohessa liitekuva vihreästä Sparta Sport mopetista. Kaasutin malli muuttuu toisenlaiseen Bingiin.
Oli käytössä mm. Sachs 50 EKF ja 50S koneissa. 17 sekä 19mm kaasuttimella varusteltuna. Tehot 5.3 ja 5.8 Hv.
Maakohtaisesti jostakin 2 hp.stä alkaen. Ainakaan tuossa korjaamassani Spartassa alkujaan tehot varsin vaatimattomat.
Kyllä sen sain kuitenkin pikku hiljaa  jyrsittyä paremmalle tolalle.

Noita membroja eli imupuolen läppiä on kolmea eri kokoa.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 28, 2020, 15:51:55 ip kirjoittanut seppo savolainen »

Elokuu 28, 2020, 16:06:15 ip
Vastaus #687

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 9855
Kiitokset!

Nyt on paremmat tiedot.

t. Markku

Elokuu 28, 2020, 18:48:18 ip
Vastaus #688

Juha Keski-Petäjä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 101
Käsilläolleesta aineistosta en äkkiseltään löytänyt kehdella täpällä ollutta pyöreällä omuaukolla olevaa sylinteriä.

Aineistona oli -67 vuoden varaosakirja Sachs 50/3 moottoriin.

Tuossa tehoasiassa komppaan kyllä Seppoa, sassilaisessa se näyttää olevan pohjaton suo, versioita on niin valtavasti.

Nuo mitä aikaisemmin mainitsin on kantikkaalla imuaukolla.

Sepon laittamissa kuvissa näkyy hyvin kaasuttimien erot ja pytyissä on samanmoiset imuaukot.

t. RoopeKP
Roope KP

Elokuu 28, 2020, 19:17:22 ip
Vastaus #689

seppo savolainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1006
  • Osapuilleen kasassa....
Tuli joskus takavuosina ajeltua keskisestä suomesta Jämijärvelle pappamopojen tapahtumaan.
Rakentelin Jupiter Sportin varustettuna viis lovisella Sachs 50 S koneella.
Sillä kyllä matka taittui, pääsi jopa suht vähällä polttoaineella 60km/h olevaan keskituntinopeuteen.
Jämijärveltä palatessani Petäjäveden kohdalla perässä roikkui pitkään Transitti, ajattelin jotta mitähän se oikein meinaa.
Ajoi lopulta savuten ohi. Satuttiin huoltsikalla samalle tankille. Transitista ulos kömpi romaani ja totesi heti että "poika olet virittänyt
moperisi" Vastasin että kyllä tämä ihan vakio virittämätön on, niin kuin olikin. Jatkoin että eihän sun transitti ole vaan tukossa ...

Mopedin möin lopulta Jokelaan, josta joku pääkaupunkilainen harrastaja sen on ostanut.
Aikoo laittaa vieläpä sen semmoisenaan kilpiin ...

No vielä näistä Sachs koneista. Eli kehittivät tuon 50S-koneen pohjalta vesijäähdytteisen version Sachs 50/ 6 SWD;n.
Se on kautta-aikain tehokkain kaupallisesti tieliikenteeseen tuotettu kone. 50cc ja 9.1 hp. Vastaavan 80cc tehoksi ilmoitettiin 9.3 hp.