Kirjoittaja Aihe: CX500 miehet  (Luettu 527844 kertaa)

Maaliskuu 12, 2012, 06:22:07 ap
Vastaus #255

Ben Rydman

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 497
  • CeXi on parasta!
Täytyy muistaa koneen koko kuitenkin. CX kerää kierroksia mielellään ja kuten jo aikoinaan todettiin sen ollessa uusi, että vastuu jää kuskille - kone ei pahemmin itseään rajoittele. Kaikesta huolimatta se on minusta ja aikalaisten arvioiden mukaan kokoisekseen japsiksi verraten vääntävä. Kone vetää kaksipäälläkin nätisti 3000 eteenpäin ja pintakaasulla voi ajella allekin. Eihän se ole luonteeltaan toki mikään Bemarin bokseri, mutta esimerkiksi jos vertaan joskus omistamaani CB500:n, niin vääntävämpi tämä alemmilla kierroksilla on. Itse asiassa koneen ominaisuudet ovat varsin miellyttävät - voimaa ja vääntöä tulee tasaisesti kierrosten kasvaessa, ei ole mitään tiettyä kohtaa, jonka jälkeen kulkee. Eihän tämä tietenkään mikään raketti ole, mutta sellaisen halutessaan ostaakin ihan erilaisen pyörän.

Aikalaisten käsityksiä voi lukea vaikka TM:n vertailusta suhteessa kilpakumppaneihin:
http://www.vanhamoto.net/2011/10/kun-cx-500-oli-uusinta-uutta.html
Honda CX500 & BMW K75, vanhat prätkät yleensä ja tapahtumat kuvina -aiheinen blogi  http://www.vanhamoto.net/

Maaliskuu 12, 2012, 07:41:27 ap
Vastaus #256

Pekka Havukainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 164
CX-moottori on lyhytiskuinen. 52 milliä taisi olla iskunpituus Ford Anglian 1000-kuutioisessa koneessa. Sitä ihmeteltiin autonmoottorien kummajaisena. Tunnetusti useissa nykyisissä kyykkypyörien koneissa on iskunpituuksina 47, jopa 42 milliä!

Lyhyt iskunpituus ei ole edullinen sitkeyttä ajatellen, mutta CX-koneessa sen hyvä puoli on pieneksi jäävä mäntänopeus. Suunnitteluohjeena oleva 14-15 m/s ja turvallinen huippuarvo 17-18 m/s jää tässä Honda-moottorissa paljonkin pienemmäksi. Kun käyntinopeus on 5500 r/min CX-pyörä kulkee nopeutta 99 km/h (Viitosvaihde ja 1000 minuuttikierrosta vastaa nopeutta 18 km/h). Nopeuden ollessa 6000 minuuttikierrosta nopeus on 108 km/h, mutta mäntänopeus silloinkin vain 10,4 m/s !

Honda käytti sekä saman ajan Gold Wingeissä, että CX-moottoreissa moottorin alumiinirunkoon kiinnivalettuja kromiseosta olevia sylinteriputkia. Siksi sylinterit kestävät harvinaisen hyvin kulutusta olletikin, kun niiden seinämiä vielä tehokkaasti voidellaan. Se tapahtuu kiertokangen alasilmukassa olevasta porauksesta jokaisella kampiakselin pyörähdyksellä, kun sylintereihin lentää sieltä paineellinen öljysuihkaus. Moottoria suunniteltaessa ei vielä eletty nykyisen kulutusyhteiskunnan tapaan, vaan tuotteesta pyrittiin tekemään ostajaansa pitkään palveleva hyödyke.

Muutamilla tähän keskusteluketjuun osallistuvalla on kirjahyllyssään joskus vuona 2006 laatimani kuvitettu vihkonen "Eräs menestystarina - Honda CX-moottoripyörät". Se perustui Mobilistiin numero 2/2006 laatimaani ja samaa aihetta käsittelevään artikkeliin. Sen jälkeen tein alkuperäisjutusta laajennetun version kampaselys-vihkosen muotoon. Koostetta olen myöhemmin paivittänyt omien GL Silver Wingien matkassa kokemuksesta opituilla uusilla nikseillä ja tarkoitus onkin tehdä julkaisusta "toinen painos". Jos jotakuta lukijaa moinen kiinnostaa, voin ottaa "jemmaan" osoitteita tulevaisuutta varten. Sivumäärä A4-koossa tulee olemaan ainakin parikymmentä ja kotiintoimitettuna-hinta olisi 18 euroa. Mutta kunhan täsä vielä suunnitellaan!
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 12, 2012, 07:43:20 ap kirjoittanut Pekka Havukainen »

Maaliskuu 12, 2012, 08:39:39 ap
Vastaus #257

Jarno Forssell

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 642
Venttiilien säätö tehdää sitten yön yli jäähtyneeseen koneeseen ja tiukka 0.2mm on se oikea, vaikuttaa käyntiin muuten paljon jos välykset on isot.

Hetkinen tuliko tuossa vahingossa väärä luku?

Tehtaan huoltokirja sanoo että
imu 0.08 mm  (todellisuudessa varmaan 0.1 mm parempi)
pako 0.10 mm (todellisuudessa tiukka 0.2 mm parempi)
Sivu 4 (tai kappale 3-4) Tehtaan huoltokirja kappale 3 - Inspection and Adjustment. Eli säädöt.

Tosin liuskamitoissa on harvoin kovin tiheään noita liuskoja välyksien mittaamiseksi, niin tiukka 0.2 mm on lähempänä tuota 0.12 mm pako lukemaa, kuin tiukka 0.1 mm. Ja toisaalta ehkä 0.1 mm liuskalla mielummin vetäisisin imun kaipaaman 0.08 - 0.1 mm välyksen.

Ajattelin vain tarkentaa, jottei tule väärinkäsityksiä  :)
Tuumaustauko Blogi asiaa CX500, GL1100 Hondista sekä Kawasaki VN750 customista + Suzuki Burgman AN400 skootterista

Maaliskuu 12, 2012, 09:22:08 ap
Vastaus #258

Pekka Havukainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 164
Venttiilien säätö tehdää sitten yön yli jäähtyneeseen koneeseen ja tiukka 0.2mm on se oikea, vaikuttaa käyntiin muuten paljon jos välykset on isot.

Hetkinen tuliko tuossa vahingossa väärä luku?

Tehtaan huoltokirja sanoo että
imu 0.08 mm  (todellisuudessa varmaan 0.1 mm parempi)
pako 0.10 mm (todellisuudessa tiukka 0.2 mm parempi)
Sivu 4 (tai kappale 3-4) Tehtaan huoltokirja kappale 3 - Inspection and Adjustment. Eli säädöt.

Tosin liuskamitoissa on harvoin kovin tiheään noita liuskoja välyksien mittaamiseksi, niin tiukka 0.2 mm on lähempänä tuota 0.12 mm pako lukemaa, kuin tiukka 0.1 mm. Ja toisaalta ehkä 0.1 mm liuskalla mielummin vetäisisin imun kaipaaman 0.08 - 0.1 mm välyksen.

Ajattelin vain tarkentaa, jottei tule väärinkäsityksiä  :)

Soo-o pojat!
Kyllä 500-malleissa omien manuaalieni mukaan puhutaan vain imuventtiilin välyksestä 0,08 ja pakopuolella mitasta 0,10 milliä. 650-malleissa vastaavat arvot ovat 0,10 ja 0,12. Honda-tehdas antoi 500-malleille ensiohjetta pienemmän säätöarvon Honda-dealereille lähetetyssä myöhemmässä tiedotteessaan. Sitä ennen imupuolen ohjevälys oli tuo 0,10 mm.

Sopivan Honda CX-säätötyökalun saa esim. tilaamalla sen CX-Shop Bernd Muhlilta Saksasta. Likiarvoinen tulkki on myös tuumamalli, jossa voi käyttää imupuolella liuskaa 0,003" ja pakopuolella vastaavasti kokoa 0,004" . Imun säädössä tuumaliuskan 0,003" tarkka arvo, kuten herrat sen tietävätkin, on milleissä 0.0762 siis käytännön lukuna vain hiuksenhienosti alle ohjearvon. 0,004" tuuma-arvo taas vastaa metristä arvoa 0,1016 mm, ollen sekin rittävän lähellä tehtaan antamaa arvoa!

Miksi sis nämä näin pienet välykset? Suurin tekijä ovat mekaaniset sivuäänet. Kuten jokainen pitempään näitä ajokkeja harrastanut tietää, välysten suureneminen kuuluu kyllä mekaanisen melun lisääntymisenä. Onneksi näitten koneitten säädöt pysyvät varsin hyvin kohdillaan. Hieman haettu selitys pienille välyksille on suotuisa vaikutus venttiilien aukioloajan pitenemiseen. Mutta sillä tuskin kovin paljon merkitystä!

Maaliskuu 12, 2012, 10:13:00 ap
Vastaus #259

Jarno Forssell

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 642
Varmaan pärjää riittävän hyvin perus 0.10 mm liuskalla. Imupuolelle vetää sen tiukkaan ja pakopuolelle sopivaksi. Sillä voisin kuvitella pärjäävän paremmin kuin hyvin. Koska ei tarvitse olla kuin pieni öljykalvo liuskan ja venttiilin säätötapin välissä, niin se jo heittää säätöarvoa käsipelillä sen millin sadaosia. Ei tuo kait niin tarkkaa ole. Jos olisi, niin näitä cx:iä ei varmaan olisi näin pitkäikäisiksi säilynyt näin paljon :) yli 30 vuoteen kun mahtuu jos monenlaista venttiilin säätäjää jos milläkinlaisilla kotityökaluilla.

Tarkoitin tällä sitä, ettei nyt ihan saksasta asti tarvitse tuota varten välttämättä työkalua lähteä tilaamaan. Toki saa tilata jos haluaa.
Tuumaustauko Blogi asiaa CX500, GL1100 Hondista sekä Kawasaki VN750 customista + Suzuki Burgman AN400 skootterista

Maaliskuu 12, 2012, 11:23:11 ap
Vastaus #260

Pekka Havukainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 164
Varmaan pärjää riittävän hyvin perus 0.10 mm liuskalla. Imupuolelle vetää sen tiukkaan ja pakopuolelle sopivaksi. >>>> Ei tuo kait niin tarkkaa ole. Jos olisi, niin näitä cx:iä ei varmaan olisi näin pitkäikäisiksi säilynyt näin paljon :) yli 30 vuoteen kun mahtuu jos monenlaista venttiilin säätäjää jos milläkinlaisilla kotityökaluilla.

Tarkoitin tällä sitä, ettei nyt ihan saksasta asti tarvitse tuota varten välttämättä työkalua lähteä tilaamaan. Toki saa tilata jos haluaa.

Ei tässä mitään besserwisseriä haluta leikkiä, joten tuon ylle kirjoittamasi voi hyvinkin hyväksyä! Kyllähän maailmaan ääntä mahtuu ja omat kokemukseni näistä moottoreista ovat kertyneet yhteensä vain 10 vuotta kestäneistä CX/GL-"suhteista".
Itsekään en vartavasten tuota Honda-välysmittaa lähtenyt Saksasta tilaamaan, vaan se tuli muitten Bernt Muhlilta ostamieni tavaroiden ohessa. Samassa liuskasarjassa muuten on useitten muittenkin Honda-moottoreiden sellaisia välysarvoja, joita yleensä ei tavallisissa satseissa ole.

Käsittääkseni tämä Henryn aikanaan tulille laittama CX-miesten osio on jo aiemmissa repliikeissä todettu herrasmiesten keskustelusäikeeksi, jossa provosoitumiskynnys ei ole turhan matalalla. Ja se mitä itse tänne olen kirjoitellut, olen tehnyt siinä katsannossa, että niistä muille "lajiveljille" olisi jotakin apua!
Kevät lähestyy, kohta päästään paanalle!

Naistenpäivää piti juhlistaa ottamalla kevään ensisavut remontin jälkeen vielä kokeilemattomasta ajokista. Voimalliselta tuntui veto ja kilkuttavat äänet jakopäästä olivat tyystin hävinneet. Toisena pyöränä viime kesästä alkaen on ollut Deauville, kaikkine hyvine jarruineen ja muine nykyaikaisine ominaisuuksineen. Silti tämä "vanha rouva" se  siltä oikealta motskarilta tuntuu!

Kuvasta näkyy se, että tie 8.3. oli varjopaikoissa vielä märkä. Kymmenkunta kilometriä kevätkelissä ennättivät liata niin pakokäyrät kuin pyörien vanteetkin, mutta haitanneeko tuo!

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 12, 2012, 11:47:25 ap kirjoittanut Pekka Havukainen »

Maaliskuu 12, 2012, 12:54:39 ip
Vastaus #261

Jarno Forssell

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 642
Ei ollut tarkoitukseni mitenkään pahasti sanoa. Pahoitteluni jos se siltä kuulosti. Mukavaa se vaan on kun ihmiset antavat neuvojaan ja näkemyksiään. Itsehän olen vielä ihan keltanokka CX maailmassa, koska alla on vasta noin 20km ajoa CX:llä. Muita kaksipyöräisiä on tullut sitten ropattua pikkuisen ennemmin. Ei toki liiaksi, kun tuota ikääkin on vasta parisen vuotta päälle kolmekymmentä. Eli kokemuksessa varmasti te vanhat jäärät olette monta kertaa rikkaampia.

Osaatkin Pekka varmaan kertoa miten tuolta Berntiltä tavaraa tilataan?
Itse en osaa saksaa sanaakaan ja hänellä kuitenkin on kaikenlaista mielenkiintoista tavaraa.
Kunnon nettikauppaa tuossa ei ole, niin miten tilaus ja maksu hoidetaan sinne?
Meneekö se ihan sähköpostilla ja sitten luottokortilla jotenkin maksu kun hän vastaa ensin jotain mailiin?
Ja mahtaako hän kommunikoida Englannilla jos saksaa ei osaa?
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 12, 2012, 12:58:24 ip kirjoittanut Jarno Forssell »
Tuumaustauko Blogi asiaa CX500, GL1100 Hondista sekä Kawasaki VN750 customista + Suzuki Burgman AN400 skootterista

Maaliskuu 12, 2012, 15:14:16 ip
Vastaus #262

Pekka Havukainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 164
Oma tietokoneeni teki automaattitallennuksen tässä kentässä ennen oikolukua. Poistin sen ja pyydän  hyppäämään yhden "pykälän" eteenpäin!!
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 12, 2012, 15:26:27 ip kirjoittanut Pekka Havukainen »

Maaliskuu 12, 2012, 15:18:05 ip
Vastaus #263

Pekka Havukainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 164
Omaa kielitaitoakan ei voi enemmin kehua. Alkuun kyllä tein posteja omalla tankero-enkulla, mutta myöhemmin aloin käyttää apuna noita tarjolla olevia kääntäjiä. Kun googlaa sanan kääntäjä, valintaan tulee lukuisia vaihtoehtoja. Itse olen teettänyt käännökset Googlen aparaatissa. Asian varmaan tunnetkin, mutta kun jollekin lukijalle asia ei ehkä ole tuttu, kerrotaanpa:

Kirjoita kääntäjään avautuvaan kenttään suomenkielinen teksti. Yritä kayttää "selkokieltä", niin kääntäjäkin tekee helpommin vääristymättömän käännöksen esim. englanninkielelle. Kääntäjän sivulla yläreunassa on valintapalkki, josta valitset tässä tapauksessa alkutekstin kieleksi "suomi" ja käännökseksi kielen "englanti".

Sitten "maalaat" syntyneen käännöksen ja muokkaa-toiminnolla annat käskyn "kopioi". Seuraavassa vaiheessa menet esim. sähköpostisi sivulle ja viet kursorin tekstikentän yläreunaan ja menet taas muokkaus-toimintoon. Äsken kopioksi ottamasi teksti siirtyy sähköpostiiisi kun pläjäytät komennon, "liitä". Noinkin menetellen useat saksalaiset kauppiaat ovat asian selväksi saaneet. Vastaavasti voit viedä käänteisellä järjestyksellä omaan sähköpostiisi tulleita saksan- tai englanninkielisiä (ja sama koskee milteipä mitä tahansa maailmalla puhuttua kieltä) kirjeitä kääntäjään. Ihan "vimosen päälle" hienoja nuo lauserakenteet eivät suomennettuina tahdo olla, mutta jälleen, kylläkin ymmärrettäviä!

Bernd Muhl ei ole järjestänyt verkkokauppaa samaan tasoon kuin maailmalla nykyisin on yleistä. Siksi Paypal- tai Visa-ostoksia suoraan ei sieltä voi tehdä. Asia johtuu osaksi siitä, että liikkeen varastotilanne on ajoittain vaihteleva.  Normaalimenettely on se, että asiakas laatii "orderin", tilauslistan, ja pyytää laskelmaa niiden hinnasta sähköpostiinsa. Vastaus tulee yleensä parissa päivässä. Sitten tapahtuu lopullinen tilaus ja Bernd lähettää laskun, jolla ostos maksetaan etukäteen. Toimituksesta omat kokemukseni ovat, että paketti kolahtaa kotipaikkakunnan postiin noin kahdessa viikossa. Liike on todella luotettava, Berd Muhl hoitaa useimmiten henkilökohtaisesti sähköposteja ja tyyli on saksalaisen herrasmiehen tapaan kohtelias. Suositten ostopaikaksi!

Sähköpostiosoitteita on useita, mutta tässä yksi: info@Muhl-Motorrad.de (isot kirjaimet ovat oikein!). Firman kotisivut löytyvät osoitteessa www.CX500.Shop.de.

Minulla on pöytälaatikossa romppu, jossa on kaikki CX-Shopin tuotteet hintoineen. Jos sinun sähköpostisi ottaa vastaan noin 15 megan tiedoston, voisin lähettää siitä kopion. Tarvitsen sitä varten meiliosoitteesi. Mikäli sinulle sopii, lähetä se minun puhelimeeni 0500-428211.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 13, 2012, 18:31:51 ip kirjoittanut Pekka Havukainen »

Maaliskuu 12, 2012, 16:13:03 ip
Vastaus #264

Ben Rydman

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 497
  • CeXi on parasta!
Tuo CX-Shop se ollut minunkin toinen hovihankkijani, toinen CX-kauppa etenkin tekniikan suhteen on Biker's NetShop samaisella Saksan maalla. Näitä olen kovasti kehunut, vaikka yksi paketti päätyikin Thaimaahan... Niistä saa mitä tahansa CX:ään.
Honda CX500 & BMW K75, vanhat prätkät yleensä ja tapahtumat kuvina -aiheinen blogi  http://www.vanhamoto.net/

Maaliskuu 13, 2012, 17:34:26 ip
Vastaus #265

Jasu Haapalainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 699
Apua! Rupesin säätämään venttiilivälyksiä omastani ja joka kerta kun menee puristustahdin yli kuuluu ontto "pok" ääni, en ole koskaan kuullut tällaista puristuksen jälkeen ja mistä tämä voisi johtua.

Tästä äänestä johtuu pyörän käynnissä ollessakin sellainen kahisevan kopsuttava ääni, positiivisena puolena tietysti että välttyy nokkaketjun vaihdolta mutta taitaa tulla tästä sitäkin työläämpi homma.

Ceeäxän ostin juuri siitä syystä ettei sitä tarvitse heti olla aukomassa ja rassaamassa kuten neljää edellistä pyörääni mutta taisi käydä toisin.

Maaliskuu 14, 2012, 11:49:11 ap
Vastaus #266

Jasu Haapalainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 699
Tässäpä olisi videoita joista kuuluu toivottavsti tuo ääni, kertokaa mikäli tiedätte aiheuttajan, kuuluu ehkäpä kaikkein selvimmin syylärin/flektin läheltä.

Räikällä pyörittäessä:
1.AVI

Startatessa:
2.AVI

Ja käynnissä, vähenee n.3500rpm kohdalla.
3.AVI

Maaliskuu 14, 2012, 12:00:20 ip
Vastaus #267

Jarno Forssell

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 642
Linkitin Jasu nuo tuonne jenkkilän cx500 foorumille? Sieltä saattais tulla aika äkkiä hyviä veikkauksia. Katsellaan mitä paatuneet cx sankarit siellä kertovat.

http://cx500forum.com/index.php?/topic/13113-weird-sound-in-cx500-what-could-this-mean/
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 14, 2012, 12:05:57 ip kirjoittanut Jarno Forssell »
Tuumaustauko Blogi asiaa CX500, GL1100 Hondista sekä Kawasaki VN750 customista + Suzuki Burgman AN400 skootterista

Maaliskuu 14, 2012, 12:24:14 ip
Vastaus #268

Ben Rydman

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 497
  • CeXi on parasta!
Ceeäxän ostin juuri siitä syystä ettei sitä tarvitse heti olla aukomassa ja rassaamassa kuten neljää edellistä pyörääni mutta taisi käydä toisin.

Jostain venttiilikoneistostahan tuo ääni tulee eli ovatko säädöt varmasti kohdallaan? Mutta omasta kokemuksesta täytyy sanoa, että eipä tuota CX:ään kauheasti säätämässä tarvitse olla - kunhan saat tuon oudon jutun selville ja fiksattua, niin vähämurheinenhan tuo kone on. Minulla oli pyörä kulki koko viime kesä kaksi päällä oikein nätisti, käynnistyi - kävi - kiihtyi ja kaikkea, mutta syksyllä guru sääti koneen ja sanoi sekä kaasareiden että venttiilien säätöjen olleen ihan väärissä säädöissä. Eli hyvin kulki jopa väärillä säädöillä, jotka joku oli siihen joskus tehnyt... Minä en edes osaa säätää. Ajan vain, ja siihen tuo on ollut mainio peli!
Honda CX500 & BMW K75, vanhat prätkät yleensä ja tapahtumat kuvina -aiheinen blogi  http://www.vanhamoto.net/

Maaliskuu 14, 2012, 12:41:40 ip
Vastaus #269

Jarno Forssell

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 642
Äkköseltään huomasivat että pyörität käsin väärään suuntaan moottoria. Sitä pitäisi pyörittää edestä katsottuna myötäpäivään. Videossa käännät vastapäivään.

Ja ensimmäisenä veikkauksena tuli että joku venttiili saattaa olla hajalla, vääntynyt tai jumittaa. Kehottivat että venttiilikopat auki ja pitää kättä yhdellä venttilillä kerrallaan ja pyörittää käsin moottoria myötäpäivään. Venttiilien pitää painua ja nousta sulavasti. Jos joku tahmaa tai kolahtaa/kilkahtaa erilailla, syy saattaa olla siinä.

Kuulostaisi järkeenkäyvältä sikäli että kierrosten noustessa venttiileille ei jää aikaa niin paljon liikkua ja tuolloin jumittava venttiili ei ehdi poksahtaa takaisin paikalleen/paikaltaan.

Sitten venttiilikoppia aukoomaan ja kurkistamaan jos se vika sieltä löytyisi.

Samalla ehkä kannattaa venttiilien välykset säätää uudelleen vääntämällä moottori oikeaan suuntaan ja oikealle kohdalle, missä säätö tehdään. Samalla säätää myös ketjunkiristäjän. Mikäli ketjunkiristäjän menet säätämään pyörittämällä moottoria väärään suuntaan, niin kiristys menee väärin ja huonolla tuurilla hajoaa joku kiristäjän muovinen osa.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 14, 2012, 12:50:10 ip kirjoittanut Jarno Forssell »
Tuumaustauko Blogi asiaa CX500, GL1100 Hondista sekä Kawasaki VN750 customista + Suzuki Burgman AN400 skootterista