Kirjoittaja Aihe: Ilmastokeskustelu  (Luettu 53074 kertaa)

Tammikuu 17, 2020, 07:27:44 ap
Vastaus #675

Taito Nuutinen

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Triumph T100ss,Vespa GL 150,Nimbus 19??
Jännä homma että Energiateollisuus ei mainitse mitään ilmaston lämpenemisen aiheuttamaa kulutuksen pienenemistä.Kuitenkin käppyröissä joita he julkaisevat näkyy ilmaston lämpenemisen aiheuttama kulutuksen pienentyminen selvästi.Kyllähän nää "energiaherrat" varmaan keksivät jonkun uuden veron yms..jotta saavatte ruokittua suuret suunsa..

Tammikuu 17, 2020, 07:33:20 ap
Vastaus #676

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllähän nää "energiaherrat" varmaan keksivät jonkun uuden veron yms..jotta saavatte ruokittua suuret suunsa..

Avaa vähän tuota kommenttia, kun se ei minulle oikein avaudu.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Tammikuu 17, 2020, 10:53:53 ap
Vastaus #677

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Porvoon Kilpilahden tehdasalueelta saatava hukkalämpö riittäisi kattamaan noin neljäsosan koko pääkaupunkiseudun kaukolämpöverkkojen lämmön tarpeesta, ja lämpöä riittäisi lisäksi Keravalle ja Sipooseen, Neste kertoo perjantaina julkistamassaan tiedotteessa.

Kilpilahdessa toimii Nesteen jalostamo ja polyolefiineja ja peruskemikaaleja valmistava Borealis Polymers.

Tällä hetkellä Kilpilahdessa syntyy noin 1 000 megawatin eli suuren ydinvoimalan verran hukkalämpöä. Olkiluoto 3:n teho on 1 600 megawattia

Neste ja Borealis sekä pääkaupunkiseudun energiayhtiöt teettivät viime vuonna esiselvityksen Kilpilahden hukkalämmön hyödyntämisestä kaukolämmön tuotannossa.

– Hukkalämpöhanke etenee nyt kannattavuusselvitysvaiheeseen. Alustavien arvioiden mukaan hanke maksaisi toteutuessaan 700–1 000 miljoonaa euroa, Neste kertoo tiedotteessaan.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/10554d4b-adec-4311-95f4-ee6a6d9656cd

Tammikuu 17, 2020, 11:54:06 ap
Vastaus #678

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ilmastonmuutos koettelee jo Suomen suurinta järveä – Saimaaseen alkoi tulla äkkiä liikaa vettä liian nopeasti
https://yle.fi/uutiset/3-11155907

Tammikuu 19, 2020, 15:48:09 ip
Vastaus #679

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Taas vähän pidempi juttu, mutta lukemisen arvoinen:

Suomessa luotiin valtava ongelma, jonka korjaamiseen menee vuosisatoja: soista tehtiin metsää vuosia, koska sen ilmastovaikutuksia ei tajuttu
Nykyään tiedetään, että suon kuivaaminen aiheuttaa hiilivuotoa. Silti sen takaisin muuttaminen voi pahentaa tilannetta.

https://yle.fi/uutiset/3-11157959

Tammikuu 20, 2020, 09:47:02 ap
Vastaus #680

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Espoossa on otettu merkittävä askel kohti puhtaampaa energiantuotantoa.

Koskelossa sijaitseva logistiikkakeskus saa nyt 60–80 prosenttia lämmöstään yhdestä ainoasta reiästä, joka yltää 1,3 kilometrin syvyyteen. Kovilla pakkasilla apuun tarvitaan vanhaa maakaasukattilaa.

Laitos käynnistettiin kokonaisuudessaan ensimmäistä kertaa viime keskiviikkona.

– Jossain kohtaa olin aika epätoivoinen ja tällä hetkellä olen suorastaan voitonriemuinen, sanoo Quantitative Heatin (QHeat) teknologiajohtaja Rami Niemi.

Kyseessä on Suomen ensimmäinen – ja ainakin vielä tovin ainoa – toimiva kilometriluokan geolämpölaitos. Se edustaa uutta tekniikkaa, joka saattaa mullistaa erityisesti kaupunkialueiden lämmöntuotannon.

Idea on se, että maahan porattuun reikään pumpataan kylmää vettä. Samassa reiässä kulkee putki, joka imee maan syvyyksissä lämmenneen veden ylös. Lämpöpumpun avulla veden lämpö siirtyy rakennukseen, ja jäähtynyt vesi matkaa taas maan alle.

https://yle.fi/uutiset/3-11158359

Tammikuu 20, 2020, 14:10:58 ip
Vastaus #681

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kannattaa tuhlata reilu 20 minuuttia elämästä.
Mika Anttonen, energia ja ilmastonmuutos
https://www.youtube.com/watch?v=pf7RbJwrqKE

Ps. Jos aika tuntuu liian pitkältä, niin sitä voi lyhentää 1,25:llä ja silti saa oikein hyvin selvää...
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 20, 2020, 14:12:37 ip kirjoittanut Petri Behm »

Tammikuu 20, 2020, 16:30:22 ip
Vastaus #682

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ilmastonmuutoksen ympäristövaikutukset koettelevat yrityksiä monin tavoin, käy ilmi EK:n tuoreesta selvityksestä.

Selvityksen mukaan muutoksia tulee muun muassa raaka-aineiden saatavuuteen, logistiikkareitteihin ja tuotannon sijoittamiseen – seikkoihin, jotka vaikuttavat suoraan monen yrityksen toimintaan.

EK:n yrittäjyyden ja elinkeinopolitiikan johtavan asiantuntijan Matti Kahran mukaan tilanne on vaikea, koska samaan aikaan pitää hillitä päästöjä ja rakentaa strategioita tulevaisuutta varten.

Voidaan sanoa, että useilla yrityksillä on sopeudu tai kuole -tilanne. Moni yritys Suomessa pohtii, onko tätä bisnestä olemassa 15 vuoden kuluttua. On hyvin vaikeaa tietää, millainen maailma silloin, Kahra sanoo ja myöntää, että tilanne on ihmiskunnan historiassa ainutlaatuinen.

– Ensimmäistä kertaa yritykset joutuvat nyt tekemään päätöksiä, joiden vaikutukset näkyvät kymmenien vuosien päästä.

https://yle.fi/uutiset/3-11154380

Ilmastomuutoshömpötys ei koske minua... ;)

eilen kello 13:47:23
Vastaus #683

Eero Nikkanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
 Enpä ole tähän ketjuun ajatuksiani laittanut ja nämäkin sopisi ehkä -lumitilanteeseen, tai mitäs touhuttua-ketjuihin.

No, eniveissön ajelin, ilmastoa häpeämättömästi saastuttaen, tuohon 5-6 km päähän, parkkasin auton seurakunnan leirikeskuksen pihaan kieltolapuista huolimatta ja käveleskelin sellaisen parin kilsan lenkin järven pohjoispuolen rinteessä ja etelään antavalla hiekkarannalla.
 Ei tuntunut elämä taas pöllömmältä vielä kun istuskelin hetken laiturilla, vapaiden aaltojen loiskutellessa ja auringon paistaessa. Lämpöä 6-7 plussan puolella.
 Joskus ollu juhannuksenakin raaempi keli.
 Jokainen tällainen päivä nakertaa talven selkää ja kohta se lopullisesti taittuu.

Kyllä nää ilmastomuutoksen "hyvät puolet" sopii mulle oikein hyvin.  :)

ps. eilinen geolämpö-uutinen oli kyllä hyvä...  oisko kellään lainata parin kilsan pituista poranterää...  ::)

eilen kello 22:43:44
Vastaus #684

Taito Nuutinen

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Triumph T100ss,Vespa GL 150,Nimbus 19??
Mutta mitä hyvää tuo ilmaston muutos?

Sähkölaskut pienenee..(meillä eka kertaa sähkönkulutus pienempi summa kuin sähkönsiirto summa),tosin kyllähän ne jonkun ilmastonmuutoskertoimen keksivät.

Pärjää kohta yksillä renkailla läpi vuoden.

Ei tarvii syylarinesteitä tarkistella(yms).

Pärjää lyhkäsillä kalsareilla koko vuoden.

Voi käydä virvelöimässä läpi vuoden kuhaa.

Voi lämmittää saunan vintillä olevilla Peltosilla/Järvisillä..

tänään kello 09:50:17
Vastaus #685

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Moro

Mitenkä on ollut mahdollista että sähkön kulutuksen summa on ollut suurempi kuin siirron,tuohon en usko.
Sähkön siirron summa on suoraan verrannollinen kulutukseen ja yksikkö hinnaltaan isompi.

Lainaus
meillä eka kertaa sähkönkulutus pienempi summa kuin sähkönsiirto summa
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13

tänään kello 09:54:34
Vastaus #686

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Olisko joku pörssisähkö niin halpaa että energian hinta /kWh on pienempi kuin siirtohinta /kWh jossain missä siirto on kallista?

Vesivoimalat ainakin paahtaa täysillä, tosin joutuvat paikoin päästämään ohikin => "katokorvaukset" maksatetaan tiedätte kyllä kellä ;)
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

tänään kello 10:03:51
Vastaus #687

Urpo Laine

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Helppohan se on väitellä, jos ei lukuarvoja ilmoita. Kun siirtohintojen erot on 2.5 kertaisia eri jakeluyhtiöillä ja energian hinta erotkin ainakin  1.5-kertaisia, niin eikö noilla nyt saa kaikenlaisia lopputuloksia?