Kirjoittaja Aihe: Jamahama perätuuppari  (Luettu 860 kertaa)

Kesäkuu 16, 2020, 20:43:52 ip
Luettu 860 kertaa

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 594
Tommonen 20hp Yamaha 2T perämoottori 90-luvulta pelaa muuten kuin unelma mutta aivastelee ja sammuilee tyhjäkäynnillä.

Jos kammen stefa vuotaisi niin eikö käynnistyisi huonosti? Ja tulppa olisi vaalea?
Mutta tulpat on hyvän väriset ja käynnistyy helposti. Veto päällä ei aivastele ja kulkee hyvin.

Miten ne kaasarit kuuluu säätää? Onko ilmaruuveille joku ohjearvo?
Korvakuulolla niitä ruuvasin ja sain aivastelun vähenemään kun ne ovat 2,5 kierrosta auki.

Kesäkuu 16, 2020, 22:06:01 ip
Vastaus #1

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3534
  • Moukka
Tommonen 20hp Yamaha 2T perämoottori 90-luvulta pelaa muuten kuin unelma mutta aivastelee ja sammuilee tyhjäkäynnillä.

Jos kammen stefa vuotaisi niin eikö käynnistyisi huonosti? Ja tulppa olisi vaalea?
Mutta tulpat on hyvän väriset ja käynnistyy helposti. Veto päällä ei aivastele ja kulkee hyvin.

Miten ne kaasarit kuuluu säätää? Onko ilmaruuveille joku ohjearvo?
Korvakuulolla niitä ruuvasin ja sain aivastelun vähenemään kun ne ovat 2,5 kierrosta auki.
Onkos siinä imuläpät? Jos on, niin veikkasin niiden vuotamista. Ne on joko vääntyneet, veltostuneet tai muuten vaan paskaiset.

Kesäkuu 17, 2020, 10:00:24 ap
Vastaus #2

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 594
Jaa'a. En kyllä tiedä kun ei ole koskaan tarvinut purkaa sitä mitenkään.
Aina pelannut hämmästyttävän hyvin. Tuo aivastelu vaan on pikkuhiljaa pahentunut.
Varsinkin isommalla kaasulla ajon jälkeen kun pudottaa tyhjäkäynnille niin aivastaa ja sammuu.

Mutta nyt tosiaan kun ruuvailin seosruuveja korvakuulolla niin rauhoittui.
Täytyy seurailla.

Kesäkuu 17, 2020, 10:45:36 ap
Vastaus #3

MarkkuRyhänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 58
Moi,

Oireista päätellen kaasarien putsaus olisi tarpeen.

t, Markku

Kesäkuu 18, 2020, 21:30:00 ip
Vastaus #4

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 594
Säätöjen lälkeen tuuppari on pelannut loistavasti.
Ei sammuile eikä aivastele.

Kun tarkemmin katsoin niin konehuoneessahan on tarra, josta säätöarvot selviää.
Kuinka tuota vaan pitäisi tulkita?

2-3/8+/-3/4
Siis mitä?

Nyt ne on 2,5 kierrosta auki.

Kesäkuu 18, 2020, 22:04:11 ip
Vastaus #5

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3336
En osaa muuten tulkita kuin että ensin perussäätöön kaks kokonaista ja kolme kaheksasosa kierrosata pohjasta auki, ja siitä kokeilemalla suuntaan tai toiseen tuo kolme neljäsosa kierrosta.

Onks tuo ilmaruuvi vai seosruuvi?  Noin paljon auki ja aika isoja liikkeitä, vaikuttais seosruuvilta, eli silloin kait aukaseminen rikastuttaa, sulkeminen laihduttaa tyhjäkäyntiseosta.  Jos tyhjäkäyntisuutin on tukossa tai vajaasti auki, se ei tottele loogisesti noita ruuveja, niinkuin tietysti tiijätkin, etenkin seosruuvi voi tehdä omituisia vaikutuksia, jos tyhjäkäyntisuutin liian pieni esimerkiks roskien tai sakan takia.

Kaikki ylläoleva sillä varauksella, että venemoottoreita en oo ees oikein nähny koskaan, eli silkkaa arvausta on tuo.  Jos joku tietää toisin, vejän heti kirjotukseni takasin...

jv

Kesäkuu 18, 2020, 22:30:29 ip
Vastaus #6

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 594
Olen sitä mieltä, että kiinnipäin laihenee.
Ja alkutinlateessa toinen oli alle kaksi kierrosta auki toisen ollessa 2,5 tai vähän yli.
Nyt kun väänsin sen toisenkin siihen reiluun 2,5 kierrokseen niin alkoi toimia hyvin.
Kiinnipäin väännettäessä alkaa aivastelu: laihenee?

Kun ei ole uusia tiivisteitä repussa täällä korvessa niin en viitsi purkaa. Jää kuitenkin vuotamaan.

Olkoon noin toistaiseksi kun ei oireitakaan enää ole.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 18, 2020, 22:39:35 ip kirjoittanut Juha Pohjamo »

Kesäkuu 19, 2020, 10:06:59 ap
Vastaus #7

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1117
Tuossa tarrassa on kaikki, mitä tarvitsee käyttäjän tietää. Hyvä että on säilynyt mukana.
Tuo 2,5 kierrosta pysyy hyvin annetuissa arvoissa.

Kesäkuu 19, 2020, 10:19:51 ap
Vastaus #8

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3997
Missä asennossa ne ruuvit oli ennen säätöä ja miten ne oli päätynyt siihen asentoon?
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Kesäkuu 19, 2020, 15:04:36 ip
Vastaus #9

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 594
Missä asennossa ne ruuvit oli ennen säätöä ja miten ne oli päätynyt siihen asentoon?

Ja alkutinlateessa toinen oli alle kaksi kierrosta auki toisen ollessa 2,5 tai vähän yli.

Sitä miten ne ovat noihin asentoihin päätyneet, en tiedä. Tai pikemminkin en muista.
Omassa hallussa tuo tuuppari on ollut jo vuosia mutta sillä ajellaan vain lyhyitä keikkoja muutaman kerran kesässä. Aivastelutaipumusta tyhjäkäynnillä on ollut niin kauan kuin muistan mutta nyt kun siihen liittyi sammuilu niin piti alkaa tutkimaan.
Joskus vuosia sitten olen kaasarit purkanut ja putsannut mutta ei niissä mitään ollut. (silloin)
Onko seosruuveja silloin ruuvattu? On varmaan.
Jäivätkö em. asentoihin vai ovako pyörineet itsekseen? Vaikea sanoa.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 19, 2020, 15:10:07 ip kirjoittanut Juha Pohjamo »