Kirjoittaja Aihe: Yamaha malta puola ja kondensaattori  (Luettu 810 kertaa)

Kesäkuu 24, 2019, 17:23:39 ip
Luettu 810 kertaa

Jorma Korolainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 642
Tuli hommattua heräteostoksena yamaha malta peräprutku joka kuulemma sammuu lämmettyään. Kaasaria ja tulppa on entrattu ja vika pysyy. Myyjä arveli että vika voisi olla puola/konkka osastolla. Mulla oisi 30 hp yamahan vastaavia osia, jos ne mahtuu paikalleen, voiko olla koneelle haitaksi  moiset?

Sattumalta ennestään on ehjä malta josta voi ottaa osia testailuun. Ostin viimesimmän koneen varaosiksi, mutta ei se haittaa jos sen kuntoonkin saa :)

Kesäkuu 24, 2019, 21:58:49 ip
Vastaus #1

Jouko Kuisma

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 2479
Enpä perämoottoreista mitään tiedä, mutta sähköjen kanssa olen ropaillut lähes koko elämäni.
Periaatteessa konkka ja puola eivät ole kovin tarkkoja mitoitukseltaan, ainakaan perinteisessä kärkisysteemissä.
Mutta kun siirrytään elektroniseen järjestelmään, on mitoitus jo tarkempaa.
Niistä kertokoot alan asiantuntijat.

Kesäkuu 26, 2019, 14:00:23 ip
Vastaus #2

Kari Korpelainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 59
Maltassahan on tankin korkin päällä korvausilmaventtiili jonka pitää olla ajossa auki, muuten se sammuu. Tämän varmaan tiesitkin, ajattelin vain varmistaa.

Kesäkuu 26, 2019, 16:33:16 ip
Vastaus #3

Jorma Korolainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 642
Joo,  tuttu ilmiö se ilmaruuvi.

Edellisen omistajan tuttu oli purkanut kaasaria, vaihdellu tiivisteitä ja putsaillu, joten on tässä varmaan ihan oikea vika, kun ovat nähny jo niin paljo vaivaa.

Mutta taitaapi olla niin että vikoja lähdetään etsimään monesti liian hankalan kautta, persmotoreissa taitaa olla tyypillisimpiä bensaletkun liittimet jos erillinen tankki ja se ilmaruuvikin sekä muut pikkujutut. Kaasarin tukos varmaan myös top viisi -vika.

Ostin kerran moottorin jossa oli säädelty sytty poskelleen kun oli etitty ratkaisua käymättömyyteen. Pumpun kalvossa oli pieni hengetön reikä jota ropaaja ei ollut huomannut.


Kesäkuu 27, 2019, 09:32:18 ap
Vastaus #4

Jukka Uotila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 294
Löytyisi käytetty ehjä puola vähän ajetusta Maltasta jos kiinnostaa.

Jukka o4o 5475135

Kesäkuu 27, 2019, 23:08:36 ip
Vastaus #5

Juha Kirveslahti

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 26

Kristallipallo näyttää  tässä kohtaa hämärästi heikon jäähdytys veden suihkun. Moottorista ei näkijä saa selvää, mutta helppo tarkistaa
kuinka vesi käydessä lentää. Jos vaikka olis kuminen vesipyörä huono?   

Kesäkuu 28, 2019, 10:58:22 ap
Vastaus #6

Mika Törne

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 336
Juu veden kierto ja vesipyörän kunto kannattaa toki varmistaa. Jos infrapunamittari löytyy, jos koneen sammuttua mitata kannen lämmön. Termostaatti myös hyvä tarkastaa. Avautuu 60° hujakoilla. Joskus merkkivesi kusee hyvin, mutta silti moottori ei saa riittävästi vettä.
Kolmepyttyisissä yammuissa ihan mallivikaa triggerissä. Kylmänä pelaa, lämpimänä ei. Pystyy testaamaan ohmimittarilla. Normaali vastus reilu 600 ohm. Varovasti kuumailmapuhaltimella lämmittämällä voi todeta vian.


Onko tässä sitten vastaavaa komponettia ollenkaan?

Kesäkuu 28, 2019, 17:54:12 ip
Vastaus #7

Jorma Korolainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 642
Oiskohan Maltassa termaria, luulisin ettei näin pienissä koneissa yleensä ole sitä. Pitää tässä kesenpänä tuoda kone möksälle ja alkaa perehtyä, mimmonen se ajonesto on.