Kirjoittaja Aihe: Metsäautoja  (Luettu 2243536 kertaa)

Toukokuu 10, 2019, 09:24:55 ap
Vastaus #8355

Johan Kosunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1508
Kyllä se on tosiaan luupää se Datsuni. Kyllä se lumi päällä ja romisruoste hämää.
tää on kyllä viimenen itäpyörä jonka mä ostan...

Toukokuu 18, 2019, 18:58:08 ip
Vastaus #8356

Erkki Korhonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3004
  • Napakelkkamopoilija
Virtasalmen Motoparkin portin pielessä jostain tuotuna tämä.



« Viimeksi muokattu: Toukokuu 18, 2019, 19:03:38 ip kirjoittanut Erkki Korhonen »
Napahulluna on hyvä olla.

Toukokuu 18, 2019, 21:30:20 ip
Vastaus #8357

Risto Saastamoinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 103
Oliskoon Polle heittäytynyt levolle? Katkenneen kartaanin halkasijasta päättelin eli en ihan varma ole.Ei, ilmiselvä lavamossehan tuo on. Siinä noita lehtiä on juuri tuo määrä jousituksessa.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 18, 2019, 21:44:10 ip kirjoittanut Risto Saastamoinen »

Toukokuu 20, 2019, 08:29:51 ap
Vastaus #8358

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 729
Lavamosse Suomen lavajatkolla.

Toukokuu 20, 2019, 09:06:49 ap
Vastaus #8359

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2902
Moro

Pitikö mossen lavaa jatkaa,muistelisin että ei vaan se sai erivapauden,mahdollisesti muistan väärinkin.
Olen jatkanut useita WV Caddyja,oli se kans semmonen pykälä että se ei kuin nosti auton hintaa no sai 8 cm lisää lavatilaa.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13

Toukokuu 20, 2019, 10:06:01 ap
Vastaus #8360

Risto Saastamoinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 103
Moro

Pitikö mossen lavaa jatkaa,muistelisin että ei vaan se sai erivapauden,mahdollisesti muistan väärinkin.
Olen jatkanut useita WV Caddyja,oli se kans semmonen pykälä että se ei kuin nosti auton hintaa no sai 8 cm lisää lavatilaa.
Niin, eikä se 8 senttiä mihinkään auton ennestään loistaviin kuormausominaisuuksiin tai muihin auttanut mitään. Ennemmin vaikka katolle olisi virittänyt sen hässäkän, joka auttoi kuljettamaan kokopitkiä rautatavaroita, niitä näki ennen, nyt en ole kiinnittänyt huomiota. Lainsäätäjän hölmöyden parhaita esimerkkejä tuollaiset lavajatkot.

Toukokuu 20, 2019, 11:13:10 ap
Vastaus #8361

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5144
  • MC Debit
Moksovitsejä (tai oikeastaan iiseitä ne oli) tuotiin lavamallina jo ennen sitä "timangintappolakia", ja sen jälkeiset mallit oli pidemmällä lavalla. En tiedä tehtiinkö sellainen malli vain Suomen markkinoille vai oliko se katalookissa valmiina. Se lyhytlavainen oli aika sopusuhtaisen oloinen, pitkälavaisessa oli huomattavan pitkä takaylitys.

Noita avolavojahan pidennellään vieläkin, esim uudemmissa Rangereissa on siirretty lavaa taaksepäin että etureunaa voi siirtää kohti kajuuttaa jolloin takapyörät eivät osu keskelle pyöräaukkoa. Joissain Rangereissa on myös muovinen lavan takakulma jolla saadaan tarvittava pari tuumaa lisäpituutta.

Hullun hommaa, totta.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Toukokuu 20, 2019, 17:11:58 ip
Vastaus #8362

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2665
  • Moukka
Moksovitsejä (tai oikeastaan iiseitä ne oli) tuotiin lavamallina jo ennen sitä "timangintappolakia", ja sen jälkeiset mallit oli pidemmällä lavalla. En tiedä tehtiinkö sellainen malli vain Suomen markkinoille vai oliko se katalookissa valmiina. Se lyhytlavainen oli aika sopusuhtaisen oloinen, pitkälavaisessa oli huomattavan pitkä takaylitys.

Noita avolavojahan pidennellään vieläkin, esim uudemmissa Rangereissa on siirretty lavaa taaksepäin että etureunaa voi siirtää kohti kajuuttaa jolloin takapyörät eivät osu keskelle pyöräaukkoa. Joissain Rangereissa on myös muovinen lavan takakulma jolla saadaan tarvittava pari tuumaa lisäpituutta.

Hullun hommaa, totta.
Hullun hommia ovat, totta tosiaan. Trafin ja verottajan viisaiden päiden kohtaaminen? Vielä kun siihen soppaan saataisiin kela, te-keskus ja pari vakuutusyhtiötä, niin jo vain saataisiin viisaita päätöksiä, ja eu:n siunauksella.
 Lopputuloksena 9000 sivuinen kapulakielinen ohjeistus, missä joka toinen sivu kumoaa edellisen sivun ja toisen ohjeistajan lausumat.

Toukokuu 20, 2019, 19:57:49 ip
Vastaus #8363

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2632
Jostain syystä en oo nyt veljien kanssa ihan sammaa mieltä.

Meillä on autovero, siis uudesta autosta maksetaan veroa valtiolle, suurempaa kuin normaali ALV, mikä menee kaikista muista tuotteista.  Sille on joku peruste ollut, oli se sitten oikea tai ei.  Ja toisaalta yritystoimintaa halutaan tukea, eli yritysten ja elinkeinoelämän käyttöön tulevat autot ovat kevyemmin verotettuja.  Siis henkilöautoissa on korkeampi vero kuin pakettiautoissa, ja kuorma-autoissa ei ole ajoneuvoveroa ollenkaan.  Erityiskohteita ovat myös mopot ja invalidien käyttöön tulevat autot, näille on eduskunta perusteet löytänyt ja hyväksynyt.  Helppoa olisi hallinnon kannalta, jos aivan kaikilla tuotteilla olisi sama ALV, ei tarvitsisi vahtia kansalaisten toilailuja.  Vaan kun ei ole.

Ja sen seurauksena on oltava joku raja, mikä ajoneuvo kuuluu mihinkin veroluokkaan.  Kyllä minullakin olisi ehdotus yksinkertaisesta rajasta; minun autoni olisi veroton, muilta perittäisiin.  Olisiko se veljien mielestä oikeudenmukainen verosääntö?  Tämähän on kuitenkin suurimman osan purnaajista tavoite; se oma ihmevekotin olisi vain saatava verottomaksi, muista viis.

Eli näillä perusteilla on tullut vastaan avolavapakettiautojen kohdalla aikanaan se, milloin auto on pienyrittäjää palveleva pakettiauto, ja milloin tavallisen kansalaisen henkilökuljetusväline.  Jotenkin ne on täytynyt erotella.  Ja kuten tuossa jo esille tuli, Toyotan Timangi Tonni oli yksi vaikutin; nuorisolle riitti kahden hengen kulkuneuvo, eli ostivat halpoja lava-autoja uutena.  "Saat sen prätkää halvemmalla" sanottiin mainoksessakin.  Lavan pituudesta tehtiin sääntö.  Ja se on aivan sama, mitkä sentit siihen sääntöön kirjoittaa, joku jää aina rajan eri puolelle kuin joku toinen.  Ja muutoksilla ratsastetaan.  Kansa on ollut aika kekseliästä aina.  Kun lakitekstien yksinkertaistamiseksi aloitettiin kova työ, oli yksi muutos pakettiauton tavaratilan korkeuden mittaaminen.  Ennen muutosta oli erittäin monimutkaisella lakitekstillä määritelty, kuinka suurella osalla tavaratilaa se vaadittu korkeus piti saavuttaa.  Tekstien oikaisua toteuttanut työryhmä arveli, että sehän riittää, kun korkeus vain yksinkertaisesti määritetään sentteinä, ilman selityksiä.  Ja melkein seuraavana päivänä meni ensimmäinen farmariauto katsastukseen anoppiarkku katolla, kymmenen sentin halkaisijainen reikä yhdessä kohtaa kattoa arkun puolelle, missä korkeus täyttyi...

Palkkatuloista kaikista veroprosentiksi 25, pääomatuloista 25, alviksi 25 ja koskemaan ihan kaikkea ja kaikkia.  Ainoa progressio siinä, että palkkatulot verottomia johonkin tiettyyn vuosituloon asti.  Ja syntyneellä kertymällä on valtion ja kuntien pärjättävä.  Siinä olisi minun mallini.  Vaan ei taida olla sosialistihallituksen malli, jos sellainen nyt aikaan yleensä saadaan?  Mutta ei nämä asiat ihan niin simppeleitä ole.  Oman edun tavoittelijoita on edustajissakin, ja varmaan onnettomia sählääjiä ja typeryksiä, mutta on siellä ihan oikeaa yritystäkin maailman oikeudenmukaistamiseksi, vaan aina ei onnistu.  Yhden yksilön edun ajaminen ei kuitenkaan ole lainlaatijan tarkoitus.  Toivottavasti ei ole?

jaakkovaakko

Toukokuu 20, 2019, 20:52:33 ip
Vastaus #8364

Mika T Kyllönen

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 455
Tuo lavamosse on vissiin se jonka sleepysleeperssit pudottivat helikopterista yksillä juhannusjuhlilla Motoparkissa. Etten vaan itse ollut niissä kinkereissä ...

Toukokuu 20, 2019, 21:36:23 ip
Vastaus #8365

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5144
  • MC Debit
Nii-i. Nuorisoa varjeltiin autoilulta, ajoivat sitten kai prätkillä, se lienee sitten parempi. Ja saihan siinä korisepät hommia kun ”urheiluajoneuvo” diesel-caddyyn lisäiltiin 8 sentin siivuja lavaan.

Sinänsähän avolava on aika turhanpäiväinen kapine, lavalla ei saa kuskata mitään jos se ei ole sidottu tai peitetty. Irtain joko pöllitään tai putoaa kyydistä jne. Juu voi laittaa lavakatteen mutta sitten se on kuin farmari paitsi ei niin monikäyttöinen. Mutta olis se tietty amerikkaa semmoisella ajella.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Toukokuu 20, 2019, 23:28:57 ip
Vastaus #8366

Risto Saastamoinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 103
Nii-i. Nuorisoa varjeltiin autoilulta, ajoivat sitten kai prätkillä, se lienee sitten parempi. Ja saihan siinä korisepät hommia kun ”urheiluajoneuvo” diesel-caddyyn lisäiltiin 8 sentin siivuja lavaan.

Sinänsähän avolava on aika turhanpäiväinen kapine, lavalla ei saa kuskata mitään jos se ei ole sidottu tai peitetty. Irtain joko pöllitään tai putoaa kyydistä jne. Juu voi laittaa lavakatteen mutta sitten se on kuin farmari paitsi ei niin monikäyttöinen. Mutta olis se tietty amerikkaa semmoisella ajella.
Aikamoista amerikkaa  tosiaan... lavacaddy 8 sentin jatkoksella ja lavakatteella!Kyllä siitä oli ameriikka etäällä, kun tuollaisella kertaalleen loppuunajetulla caddyllä päästelin muutaman vuoden, taisipa käydä omistuksessani pariinkin otteeseen. Nyt viimein  kaveri, pitkien valitusvirsien veisuun jälkeen, möi sen niin kauas ettei ehkä enää tule uniin. Surutyö kestää varmaan yhtä kauan kuin naapurin koiran kuoleman jälkeen...

Toukokuu 20, 2019, 23:50:29 ip
Vastaus #8367

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 729
Kyllä niitä jatkoja ja pullistuksia oli aika monenlaisia. Tuo mosse oli pakettiauto lyhyelläkin lavalla siihen asti kun laki muutettiin.
Hinta pikkuisen pompsahti ja taisivat Konelassa tehdä jatkot, että saivat halvalla myytyä.
Sitikan farkkuihin tehtiin lasikuitukorotus, että kuutioita tuli riittävästi. Mersujen katolla oli kiinteitä suksibokseja, joiden kohdalla katossa yhtä suuri reikä.
Pakuista tehtiin matkailuautoja kokastamalla auton keskilinjalle korotus, että minimikorkeus täyttyy.
Camarosta tehtiin pressupeitteellisiä virtäviivaisia avolavoja.
Maastureista tehtiin huoltoautoja hitsaamalla viilapenkki perälautaan.
Mönkijöistä tuli isoilla peileillä ja työkoneen istuimella traktoreitaja niin edelleen....
Aina yrittää Suomipoika olla edes puoli askelta lainlaatijaa edellä ;D

Toukokuu 21, 2019, 15:05:43 ip
Vastaus #8368

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5144
  • MC Debit
Joku sanoi että jos autoveroon saisi alennusta hitsaamalla sinkkiämpärin suupuoli ylöspäin keskelle kattoa niin kyllä sekin tehtäisiin ;D

Noi suksipoksimersut ja lasikuitukuuppasitikat nyt ovat mitä ovat, Camaro-pickupeista puhumattakaan, mutta onhan se aika pikkumaista edellyttää että autoon, jonka otsaluullakin tunnistaa pakettiautoksi (Caddy, Ranger, Lavamosse, Timangi jne) pitää alkaa liimailemaan jotain jatkopaloja tai luksuskateusryöstövero (=autovero) iskee. Kun toisaalta sitten esim Fiestasta saa Van-versiota, ja siinä on ilman takapenkkiä about samankokoinen kuormatila kuin isossa farmarissa takapenkin kanssa.

Mutta semmoinen viilukylkinen 80-luvun jenkkifarmari mitä myös pakuina tuotiin, olisi kyllä hieno. Kirkonpenkki takaistuimena ja silleen. Niistäkin silloin muinoin piti tervata sivuvalot ja keskijarruvalot umpeen, ei olleet sallittuja ne.

Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Toukokuu 21, 2019, 22:56:23 ip
Vastaus #8369

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 729
Joo, pitkäkatto on instituutio. Johonkin vaan ovat kadonneet ne halvat.
Nykyään pyydellään useita tonneja moisista ilmastonlämmittimistä.
Sue Ellenkin ajoi pitkäkatolla....