Kirjoittaja Aihe: Metsäautoja  (Luettu 2258252 kertaa)

Kesäkuu 27, 2019, 08:38:08 ap
Vastaus #8385

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2652
Jos muoto on sellanen, että vettä syrjäytyy litroissa enemmän ko paatin ja kuorman massa on kiloissa enneko laita hörppää, pyssyy pinnalla.  Jos hörppäämisseen jääp reserviä, sietää aaltoja.  Pohjan muoto auttaa siihen, sietääkö laitalastia.  Ja siihen, kulkeeko herkästi ja pyssyykö suunnassa. Lisäks huokoseton hitsi pittää pitempään kelluvana, ko lasti ei lissäänny omia aikojaan.

Siinä tuli veneenteon perusteet.

jaakkovaakko

Kesäkuu 27, 2019, 12:22:59 ip
Vastaus #8386

Urpo Laine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 263
 Minä kun luulen ettei autojen konepellit ole sitä laivarautaa, jonka tiheys pitää olla < 1 jotta alukset pysyvät pinnalla.

Kesäkuu 27, 2019, 12:52:47 ip
Vastaus #8387

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5153
  • MC Debit
Laivarauta pitää vuorata ohuella kerroksella patarautaa, joka pitää vettä (miten muuten saataisiin perunat keitettyä). Mutta toisin kuin padoissa ja kattiloissa, veneessä se pitää laittaa pitävä puoli ulospäin.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”