Kirjoittaja Aihe: Metsäautoja  (Luettu 2461108 kertaa)

Helmikuu 18, 2020, 17:01:43 ip
Vastaus #8475

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1021
Skoda 440 Spartak
Mersu myymäläauto 70-luku
Saab 95 alle 1965

Helmikuu 20, 2020, 17:01:20 ip
Vastaus #8476

Niko Lindström

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 260
Ihan oikein. Saabin vuosimalliksi päättelin joistain yksityiskohdista '63-'64, sitä uudempi se tosiaan ei ainakaan ole.  ;)

Tuossa vielä loput raadot samasta paikkaa. Helppoja tunnistaa nämäkin.














FHRA Stock Eliminator Driver.
http://www.youtube.com/watch?v=UCacR4N92Ug
Ajokortin saamisen myötä tallissa lakanan alla eläkepäiviään viettää Tunturi Trial.

Helmikuu 20, 2020, 22:03:05 ip
Vastaus #8477

Simo Puikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 586
etuvetoTaunus, Checker , Transit

Helmikuu 20, 2020, 23:56:40 ip
Vastaus #8478

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1021
15M Taunus
V4 bensa Transit

Helmikuu 22, 2020, 18:22:58 ip
Vastaus #8479

Niko Lindström

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 260
Ihan oikein, paitsi että Taunus oli 12M.  ;)

Checkerin historia oli sellainen, että se on kolaroitu '50-'60 luvun taitteessa ja hinattu sitten noille sijoilleen metsään. Runko meni peräkärryksi ja moottori puimurin voimanlähteeksi, eli pelkkä kori jäi metsään seisomaan. Hieno metsäraato, kun ei ole kukaan käynyt rikkomassa. Harmi että koppa alkaa olla aika heikossa hapessa pitkän metsäsäilytyksen jäljiltä...
FHRA Stock Eliminator Driver.
http://www.youtube.com/watch?v=UCacR4N92Ug
Ajokortin saamisen myötä tallissa lakanan alla eläkepäiviään viettää Tunturi Trial.

Maaliskuu 18, 2020, 15:30:55 ip
Vastaus #8480

Niko Lindström

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 260
Metsäautoketju tippunut näköjään kolmossivulle, joten nostetaas ylöspäin. Jotain uusiakin raatoja on taas bongailtu, mutta vanhojakin on vielä paljon julkaisematta... Nämä kuvat on otettu puolitoistavuotta sitten.


























FHRA Stock Eliminator Driver.
http://www.youtube.com/watch?v=UCacR4N92Ug
Ajokortin saamisen myötä tallissa lakanan alla eläkepäiviään viettää Tunturi Trial.

Maaliskuu 18, 2020, 16:47:58 ip
Vastaus #8481

Simo Puikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 586
Nyt on hienoja. Empä ole edes kuvassa tuommosta hyttiä nähnyt, kuin Fargossa. Onko ovessa Imatran Voiman logo. ? Takapenkille ei ole ovea kummallakaan puolen! Eikä sivuikkunoita. Onkohan takana pitänyt olla "puupenkki" silloisten asetusten mukaan. Hyväkuntoinen ratti. Vaihdekepissä ylim. katkaisin tai lähteekö tuosta nupista vaijeri.? Ilmeisesti 2-nop. perän vaihtajaa varten. Ne taisi yleensä pelata alipaineella. Voi olla, että tuossa on vaijeri, joka käyttää jossain muualla olevaa venttiiliä. Hyttihän saattaa olla Suomessa jatkettu.
JK. Koneessa 2 kaasutinta. Olisiko tuo 331 cid kone.?
     No nuita isompia lättäpäitähän on vaikka minkä kokoisia. [size=78%]https://forums.aaca.org/topic/101467-big-cube-flathead-sixes/[/size][/url]
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 18, 2020, 18:37:17 ip kirjoittanut Simo Puikko »

Maaliskuu 18, 2020, 19:17:56 ip
Vastaus #8482

Pentti Eskelinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7495
  • Nuolija Savosta
Mullakii oli tuommonen piilovarmari Mini Vani, ostin sen 1970, ja tuommoseen mehtäautoluukkiin se mäni helluntaena 1972. :-\
Etuvilikun lasit, pensapumppu, ja kuskin oven yläosa laseineen on vielä olemassa, muut ehjäksi jiäneet osat saen myötyvä, ja hylsyn vei Blomeruksen Allu joskus opaut kymmenisen vuotta sitten.


Maaliskuu 18, 2020, 20:18:44 ip
Vastaus #8483

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3126
Muistasin, että olit Pena joskus ammosina aikoina laittanu sellasen kuvan tänne vmpk:n palstalle, missä nuorena miehenä seisoit sen minivanin vierellä?  Ja mahollisesta sen aikasesta notkeuvestas huolimatta se minivani ei näyttäny varsin tilavalta omistajalleen?  Muistankohan tyystin väärin, vai sotkenko jonkun muun kuvaan?

jaakkovaakko

Maaliskuu 18, 2020, 20:27:00 ip
Vastaus #8484

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1021
On tainnut ryssäläinen ZIL 130 saada jotakin mallia tuosta Fargosta.
Onko tuollaisia lavaminejä ollu, vai kyläseppäkö on leikkonut vanista?

Maaliskuu 18, 2020, 22:16:29 ip
Vastaus #8485

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1021
Itseitselleni.....
Ei taida olla laikattu minipikkari.
On pystysuora perä, kun taas vanissa on alhaalta asti viisto.

Maaliskuu 18, 2020, 23:09:23 ip
Vastaus #8486

Pentti Eskelinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7495
  • Nuolija Savosta
Muistasin, että olit Pena joskus ammosina aikoina laittanu sellasen kuvan tänne vmpk:n palstalle, missä nuorena miehenä seisoit sen minivanin vierellä?  Ja mahollisesta sen aikasesta notkeuvestas huolimatta se minivani ei näyttäny varsin tilavalta omistajalleen?  Muistankohan tyystin väärin, vai sotkenko jonkun muun kuvaan?

jaakkovaakko

Oesko se ollu tämä kuva?

Ja tuo Minihän oli sillä ekstralarke pitkällä korilla, kyllä sinne mahtu. Aenut heikkoos siinä kutemakäätössä oli se kun etupenkkiin selekänojat ei kuatunu kun etteenpäen.  :-\

Maaliskuu 19, 2020, 10:45:37 ap
Vastaus #8487

Urpo Laine

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 383
Nyt on hienoja. Empä ole edes kuvassa tuommosta hyttiä nähnyt, kuin Fargossa. Onko ovessa Imatran Voiman logo. ?
     

Eipä ole Imatran Voima, se oli mustavalkoinen ja salama lyö koskesta pilviiä päin.

Maaliskuu 19, 2020, 11:28:57 ap
Vastaus #8488

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3126
Tuohon Penan tapaukseen vielä.  Saatto olla justiinsakkii tuo kuva, minkä muistelin nähnein.  Ja niistä tiloista.  Kun ei mää riisuutummaan ko tarpeellisilta osin, ja kun muistetaan, että ylleesä ei nuor mies kauaa tuntia kävele, ni ei siinä maha ehtiä ees talvisyännä pahasti palentummaan, vaikka sitte ois joutunu toimittammaa asiasa takaräppänät auki.

- arvelee jv -

Maaliskuu 19, 2020, 11:31:08 ap
Vastaus #8489

Niko Lindström

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 260
Nyt on hienoja. Empä ole edes kuvassa tuommosta hyttiä nähnyt, kuin Fargossa. Onko ovessa Imatran Voiman logo. ? Takapenkille ei ole ovea kummallakaan puolen! Eikä sivuikkunoita. Onkohan takana pitänyt olla "puupenkki" silloisten asetusten mukaan. Hyväkuntoinen ratti. Vaihdekepissä ylim. katkaisin tai lähteekö tuosta nupista vaijeri.? Ilmeisesti 2-nop. perän vaihtajaa varten. Ne taisi yleensä pelata alipaineella. Voi olla, että tuossa on vaijeri, joka käyttää jossain muualla olevaa venttiiliä. Hyttihän saattaa olla Suomessa jatkettu.
JK. Koneessa 2 kaasutinta. Olisiko tuo 331 cid kone.?
     No nuita isompia lättäpäitähän on vaikka minkä kokoisia. [size=78%]https://forums.aaca.org/topic/101467-big-cube-flathead-sixes/[/size][/url]

Tämä oli yksi hienoimpia paikkoja missä olen käynyt, lähinnä siksi että tuo Fargo on niin hieno laite. 8)  Valitettavasti paikka on tyhjennetty kun tuota metsää oli harvennettu ilmeisesti viime syksynä. Onneksi kuitenkin Fargo ja tuo Mersun paku oli hinattu ojan yli viereiselle tontille, jossa on aika hiljainen talo ja ennestäänkin jo jotain pitkään seisseitä autoja. En tiedä kuuluuko metsä jossa nämä autot oli, tuohon viereiseen tonttiin vai ei, mutta en viitsinyt mennä tontille katselemaan kalustoa kun ei se ihan hylätyltä näyttänyt, vaikka tuskin siinä kukaan asuukaan.

Kuulin huhua, että Fargo olisi menossa pelastettavaksi, joka tietysti on erittäin hyvä uutinen. Joulukuussa kun kävin katsomassa tuossa metsässä, niin autot oli tosiaan kadonneet, mutta Fargo näkyi pestynä sen viereisen talon pihassa, joten pelastus-huhu voisi pitääkin paikkansa. Pitkäänhän tuo on seissyt ja hitsattavaakin on jonkin verran, mutta ehdottomasti ihan tehtävissä oleva laite, joka olisi hienoa nähdä entisöitynä.

Fargon hytti on ilmeisesti Suomalainen tekele, en ole missään nähnyt vastaavaa hyttiä vaikka aika pitkään silloin tuoreeltaan paikan löytymisen jälkeen yritin etsiä tietoa asiasta. Ja kutoskone voisi hyvin ollakin isompikokoinen... Laitteen historiasta olisi muutenkin mielenkiintoista kuulla lisää. Hyvinhän se on säilynyt tuossa metsässä, kun mitään ei ole rikottu ja osatkin on kohtuu hyvin vielä tallella, jopa rekkari oli vielä edessä paikallaan (mitään tietoja ei löytynyt, kun yritin mielenkiinnosta katsella).

Tuossa kuva otettuna samasta kohtaa, jossa Fargo seisoi pitkään, pestynä viereisen tontin pihalla.
FHRA Stock Eliminator Driver.
http://www.youtube.com/watch?v=UCacR4N92Ug
Ajokortin saamisen myötä tallissa lakanan alla eläkepäiviään viettää Tunturi Trial.