Kirjoittaja Aihe: Metsäautoja  (Luettu 2326229 kertaa)

Marraskuu 28, 2017, 03:45:01 ap
Vastaus #8055

Pentti Eskelinen

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 7357
  • Nuolija Savosta
Alempikin taitaa olla Ford.

Niin taetaa, kojelauvan perusteella on Ford vm 1938.

Joulukuu 07, 2017, 16:16:29 ip
Vastaus #8056

Niko Lindström

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 232
Joo Fordeja molemmat tosiaan on, ylempi (Mistä tuo kojelautakuvakin on otettu) on '38 Standard ja alempi huonokuntoinen yksilö on '39 Deluxe. Harmi että on päästetty noin huonoiksi, mutta tekijämies tietysti taikoisi vielä tuon parempikuntoisen yksilön ajokuntoon.

Millään ei voi muistaa enää kaikkia mitä olen tähän ketjuun laittanut, mutta kokeillaas tällaista. Tän kanssa joutui hetken pähkäilemään, että mikähän laite on kyseessä, mutta selvishän sekin lopulta... ;)







FHRA Stock Eliminator Driver.
http://www.youtube.com/watch?v=UCacR4N92Ug
Ajokortin saamisen myötä tallissa lakanan alla eläkepäiviään viettää Tunturi Trial.

Joulukuu 07, 2017, 16:18:49 ip
Vastaus #8057

Jasu Haapalainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 699
Eikös tuo ole renault goelette tai muu mallisisar.

Joulukuu 07, 2017, 21:45:23 ip
Vastaus #8058

Niilo Nikkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 100
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 07, 2017, 21:49:56 ip kirjoittanut Niilo Nikkonen »

Joulukuu 08, 2017, 09:22:15 ap
Vastaus #8059

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 816
Pelle Hermannin kaverin taikuri Maxin auto 8)

Joulukuu 08, 2017, 10:37:50 ap
Vastaus #8060

Risto Sollo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3506
  • Mamu
Velipoikavainaa oli aikoinaan sähkölaitoksella kesäpoikana.Sai ajaa Goelettea ja kaivaa pylväänmonttuja.

Joulukuu 08, 2017, 12:48:53 ip
Vastaus #8061

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2842
Oli tuota kolettea ennen lättäpää esillä; muistin että miullahan on semmosesta autosta kokemuksia.  Takapenkillä istuin Anttolasta Mikkeliin maistraattiin, sitte valokuvaamoon, vielä pysäyttiin matkan varrella muutamassa paikassa ottamassa kuvia, ja sitten Anttolan kirkolle.  Yhestä paikasta lähtiessä jäi startti pyörimään konneen mukana; ei kopauttamalla korjaantunu, piti käyttää akkukaapeli irti.  Olin päineen menossa konehuoneeseen, mutta kahelta taholta suositeltiin sivustakattojan roolia... virtojen katkasuun kuitenkin laukes solenoidi tai pendixi - kumpi lie jumittanu.  Ei riskeerattu ennää, omistaja-kuljettaja pyöräytti veivillä käyntiin sen jälkeen.  Muuten herkässä kunnossa oleva matalapuristeinen kasi ei tarvinnu ko just näyttää sitä veiviä, kun alko hyrskyttämään.  Vastaava reissu ja asia ko oli miulla edellisen kerran esillä ja toimitettavana kolmekymmentä vuotta aikasemmin, ni sillon edellisenä päivänä jumahti laturi omasta korollasta jumiin, ja pit vuokrata auto päiväks... vissiin yritettiin viime hetkillä varotella, mutta ei usko umpipäinen ukko enteitä, eikä ossaa ottaa opikseen...

Tässä kuva meijän pihalta; tuossa vaiheessa oli vielä moni asia toisin, esmees autokatosta ei vielä ollu talon päässä...

https://drive.google.com/open?id=1xxsq1aiVrdEIvwJiEfMOwvPw_ESyzZqv

Auto on meijän kylällä asuvan mobilistin, tekkee sillä tuollasia keikkoja joskus, kun sattuu muihin menoihin.

jv

Joulukuu 11, 2017, 11:39:04 ap
Vastaus #8062

Niko Lindström

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 232
Joo Relluhan se paku on.  ;D

Jaakolta hyvä tarina Lättiksestä, siitä tulikin mieleen, että itse ei ole koskaan ollut Lättäpään kyydissä, täytyis joskus varmaan korjata asia. Parilla kaverilla on nimittäin Rodissa kyseinen voimanlähde.


Eilen kävin katselemassa paikassa minkä sijaintia olen pitkään koittanut selvitellä. Alunperin vinkin antanut kaveri ei enää muistanut tarkempaa sijaintia kuin paikkakunnan, eikä pari muutakaan harrastajaa muistaneet paikkaa ketkä on tuolla vuosia sitten käyneet... Onneksi lopulta löytyi kaveri, jolla oli sijainti tallessa, ja siellähän ne autot lepäsi edelleen täysin koskemattomina samalla paikalla kuin silloin kymmenisen vuotta sitten kun kaveri oli tuolla alunperin käynyt. Tai no, yksi Fiiatti nyt oli jäänyt kaatuneen puun uhriksi, mutta muuten ei ollut kukaan käynyt rikkomassa.
















FHRA Stock Eliminator Driver.
http://www.youtube.com/watch?v=UCacR4N92Ug
Ajokortin saamisen myötä tallissa lakanan alla eläkepäiviään viettää Tunturi Trial.

Joulukuu 11, 2017, 11:56:08 ap
Vastaus #8063

Tatu Keränen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3201
Joo Fordeja molemmat tosiaan on, ylempi (Mistä tuo kojelautakuvakin on otettu) on '38 Standard ja alempi huonokuntoinen yksilö on '39 Deluxe. Harmi että on päästetty noin huonoiksi, mutta tekijämies tietysti taikoisi vielä tuon parempikuntoisen yksilön ajokuntoon.



Onkohan nuo "romut" ostettavissa? Kyllä nuista vielä jotain nippeliä irtoais tuohon omaan projektiini.

Joulukuu 22, 2017, 19:48:39 ip
Vastaus #8064

Joni Kaunisto

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 80
Niko laitellut pitkin syksyä hienoja kuvia, osittain harvinaisistakin löyröistä 8).
Minä päätin laittaa tällä kerralla tällaisen poikkeuksellisen pitkän kuvasarjan. Pitkän siksi koska nämä kaikki auton jäänteet sijaitsevat samassa kasassa metsän siimeksessä.
En laita taas kohta merkkejä näkyville, saa jotkut niitä sitten koettaa tunnistella kinkun syömisen ohessa ;D.
(Vinkkinä kuitenkin että kahdeksan auton "rääppööksiä" pitäisi kuvista löytyä).

Kuviin liittyy myös seuraavanlainen tarina:
Eli muutamia vuosia sitten minäkin innostuin tämän Kari Vähäkainun "luoman" palstan innoittamana metsäautojen bongaamis, ja kuvausharrastuksesta.
Pian alkoi tuntua että oman paikkakunnan, ja varsinkin oman kylän "aarteet" oli jo kaikki tallennettu muistikortille.
Reviirit alkoi laajentua naapuripaikkakuntien aarteita etsimään.. Jo silloin sain ensikerran vinkin vanhan autiotalon takametsiköstä, josta nämä kuvat on myöhemmin otettu. Huhu kertoi siellä sijaitsevan wanhoja Kuorma-Auton hyttejä.
Minähän en heti asiaa uskonut, koska kohde sijaitsi vain kolmen kilometrin päässä kotoani, ja lisäksi muistin lapsuurestani hyvin talossa asuneen miehen.
Hänellä ei ollut ajokorttia, ja käytti kulkupelinään ympäri vuoren Soliferin mopoa. Hänellä oli niskoistaan johtuen lääkärinlausunto, joka kertoi että ei tarvinnut mopoillessa käyttää kypärää ???.
Koskaan en myös muista hänellä kypärää nähneen. Mutta muistan hyvin sen kauniin loppukesän päivän yhdeksänkymmentäluvun alkupuolelta, kun tuli tieto hänen jääneen mopoillessaan auton alle..

No jossain vaiheessa sain kuitenkin uurelleen vinkin kyseisestä metsälöytökohteesta, ja päätin poiketa paikalla.
Kuorma-auton hyttejä ei paikalla ollut, mutta sentään nämä kuvien auton-jäännökset.
Myöhemmin juttelin talon nykyisten omistajien kanssa, ja he kertoivat myös niitä hyttejä olleen, mutta oli tehty metsäojituksia, ja siinä yhteyressä haurattu ne, ja muutakin romua maan alle.
Paikalta löytyi kyllä myös vanhojen pakettiautojen takaovia, ja Thamesin konepellin pala. Lisäksi hieman etäämmällä vielä Pösö 403.

Hyvää Joulua kaikille!!




























« Viimeksi muokattu: Joulukuu 22, 2017, 20:10:37 ip kirjoittanut Joni Kaunisto »

Joulukuu 22, 2017, 20:05:43 ip
Vastaus #8065

Jasu Haapalainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 699
Tässäpä omat vilpittömät arvailuni, samalla toivotan kaikille hyviä joulunaikoja!

1. Splitti kupla josta se arvokkain viety, ihme että ratti on tallessa, nykyään kelpaisi myös kojelauta ja etulasin ympärys.

2. Gangsteri sitikka

3. Popeda

4. Piikkinokka(vai ketunnokka?) Skoda

5. Maski samanlainen kuin warszawa(puolan popeda) autossa, mielenkiintoinen rättikatto kuitenkin.

6. Lahna-skoda?

7. Piikkinokka mosse
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 23, 2017, 10:59:11 ap kirjoittanut Jasu Haapalainen »

Joulukuu 23, 2017, 21:22:47 ip
Vastaus #8066

Niko Lindström

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 232
Hienoja kuvia myös Jonilta ja hyvä tarinakin! Noi on parhaita paikkoja missä on useampia raatoja samassa. Vielä jos ne sattuu olemaan suhteellisen rikkomattomia niin aina parempi, noihan on ehdottomasti keskitasoa paremmin säilyneitä, ainakin täällä Pääkaupunkiseudulla monet tuntuu olevan aika rikottuja...

Täytyy laittaa itsekin Jouluksi jotain ihmeteltävää. Nää nyt on erittäin helpot tunnistaa, mutta suhteellisen rikkomattomia nääkin (Mitä nyt pari ikkunaa oli joku lyönyt sisään). Senverran mätävikaisia vaan, että eipä noista enää autoa kannattais lähteä tekemään.










FHRA Stock Eliminator Driver.
http://www.youtube.com/watch?v=UCacR4N92Ug
Ajokortin saamisen myötä tallissa lakanan alla eläkepäiviään viettää Tunturi Trial.

Joulukuu 23, 2017, 23:54:11 ip
Vastaus #8067

Jasu Haapalainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 699
Opel rekord p1, hyvin näkyy pisteosat säilyneen.

Joulukuu 24, 2017, 12:34:57 ip
Vastaus #8068

marko aho

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 129
Kyllähän tuosta toisesta vielä tekijämies autonkin tekisi.

tämä on vielä hyvin amerikkalainen muotoilultaan toisin kuin se tämän jälkeen tullut kantikkaampi kori,hienoa siinä oli vaan ne pyöreät takavalot.

Joulukuu 25, 2017, 23:19:34 ip
Vastaus #8069

Niko Lindström

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 232
Joo kyllähän tuosta sinisestä vielä auton pystyisi tekemään, ei siinä, mutta varmasti parempiakin aihioita löytyy Suomesta. Koripellit ei olleet tuossa sinisessä ihan niin huonot, mutta lattia näytti aika rapealta jalkatiloista, mutta eihän se tietysti ole ihmekään kun lattia on maata vasten... Tuo vihreä yksilö oli pintapelleiltäänkin senverran huono, että en lähtisi sitä enää harsimaan kasaan... Toi roikkuva ovi oli ruostunut saranoineen päivineen irti korista.

FHRA Stock Eliminator Driver.
http://www.youtube.com/watch?v=UCacR4N92Ug
Ajokortin saamisen myötä tallissa lakanan alla eläkepäiviään viettää Tunturi Trial.