Kirjoittaja Aihe: Metsäautoja  (Luettu 2578172 kertaa)

Joulukuu 08, 2017, 12:48:53 ip
Vastaus #8040

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3340
Oli tuota kolettea ennen lättäpää esillä; muistin että miullahan on semmosesta autosta kokemuksia.  Takapenkillä istuin Anttolasta Mikkeliin maistraattiin, sitte valokuvaamoon, vielä pysäyttiin matkan varrella muutamassa paikassa ottamassa kuvia, ja sitten Anttolan kirkolle.  Yhestä paikasta lähtiessä jäi startti pyörimään konneen mukana; ei kopauttamalla korjaantunu, piti käyttää akkukaapeli irti.  Olin päineen menossa konehuoneeseen, mutta kahelta taholta suositeltiin sivustakattojan roolia... virtojen katkasuun kuitenkin laukes solenoidi tai pendixi - kumpi lie jumittanu.  Ei riskeerattu ennää, omistaja-kuljettaja pyöräytti veivillä käyntiin sen jälkeen.  Muuten herkässä kunnossa oleva matalapuristeinen kasi ei tarvinnu ko just näyttää sitä veiviä, kun alko hyrskyttämään.  Vastaava reissu ja asia ko oli miulla edellisen kerran esillä ja toimitettavana kolmekymmentä vuotta aikasemmin, ni sillon edellisenä päivänä jumahti laturi omasta korollasta jumiin, ja pit vuokrata auto päiväks... vissiin yritettiin viime hetkillä varotella, mutta ei usko umpipäinen ukko enteitä, eikä ossaa ottaa opikseen...

Tässä kuva meijän pihalta; tuossa vaiheessa oli vielä moni asia toisin, esmees autokatosta ei vielä ollu talon päässä...

https://drive.google.com/open?id=1xxsq1aiVrdEIvwJiEfMOwvPw_ESyzZqv

Auto on meijän kylällä asuvan mobilistin, tekkee sillä tuollasia keikkoja joskus, kun sattuu muihin menoihin.

jv

Joulukuu 11, 2017, 11:39:04 ap
Vastaus #8041

Niko Lindström

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 274
Joo Relluhan se paku on.  ;D

Jaakolta hyvä tarina Lättiksestä, siitä tulikin mieleen, että itse ei ole koskaan ollut Lättäpään kyydissä, täytyis joskus varmaan korjata asia. Parilla kaverilla on nimittäin Rodissa kyseinen voimanlähde.


Eilen kävin katselemassa paikassa minkä sijaintia olen pitkään koittanut selvitellä. Alunperin vinkin antanut kaveri ei enää muistanut tarkempaa sijaintia kuin paikkakunnan, eikä pari muutakaan harrastajaa muistaneet paikkaa ketkä on tuolla vuosia sitten käyneet... Onneksi lopulta löytyi kaveri, jolla oli sijainti tallessa, ja siellähän ne autot lepäsi edelleen täysin koskemattomina samalla paikalla kuin silloin kymmenisen vuotta sitten kun kaveri oli tuolla alunperin käynyt. Tai no, yksi Fiiatti nyt oli jäänyt kaatuneen puun uhriksi, mutta muuten ei ollut kukaan käynyt rikkomassa.
















FHRA Stock Eliminator Driver.
http://www.youtube.com/watch?v=UCacR4N92Ug
Ajokortin saamisen myötä tallissa lakanan alla eläkepäiviään viettää Tunturi Trial.

Joulukuu 11, 2017, 11:56:08 ap
Vastaus #8042

Tatu Keränen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3235
Joo Fordeja molemmat tosiaan on, ylempi (Mistä tuo kojelautakuvakin on otettu) on '38 Standard ja alempi huonokuntoinen yksilö on '39 Deluxe. Harmi että on päästetty noin huonoiksi, mutta tekijämies tietysti taikoisi vielä tuon parempikuntoisen yksilön ajokuntoon.



Onkohan nuo "romut" ostettavissa? Kyllä nuista vielä jotain nippeliä irtoais tuohon omaan projektiini.

Joulukuu 22, 2017, 19:48:39 ip
Vastaus #8043

Joni Kaunisto

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 84
Niko laitellut pitkin syksyä hienoja kuvia, osittain harvinaisistakin löyröistä 8).
Minä päätin laittaa tällä kerralla tällaisen poikkeuksellisen pitkän kuvasarjan. Pitkän siksi koska nämä kaikki auton jäänteet sijaitsevat samassa kasassa metsän siimeksessä.
En laita taas kohta merkkejä näkyville, saa jotkut niitä sitten koettaa tunnistella kinkun syömisen ohessa ;D.
(Vinkkinä kuitenkin että kahdeksan auton "rääppööksiä" pitäisi kuvista löytyä).

Kuviin liittyy myös seuraavanlainen tarina:
Eli muutamia vuosia sitten minäkin innostuin tämän Kari Vähäkainun "luoman" palstan innoittamana metsäautojen bongaamis, ja kuvausharrastuksesta.
Pian alkoi tuntua että oman paikkakunnan, ja varsinkin oman kylän "aarteet" oli jo kaikki tallennettu muistikortille.
Reviirit alkoi laajentua naapuripaikkakuntien aarteita etsimään.. Jo silloin sain ensikerran vinkin vanhan autiotalon takametsiköstä, josta nämä kuvat on myöhemmin otettu. Huhu kertoi siellä sijaitsevan wanhoja Kuorma-Auton hyttejä.
Minähän en heti asiaa uskonut, koska kohde sijaitsi vain kolmen kilometrin päässä kotoani, ja lisäksi muistin lapsuurestani hyvin talossa asuneen miehen.
Hänellä ei ollut ajokorttia, ja käytti kulkupelinään ympäri vuoren Soliferin mopoa. Hänellä oli niskoistaan johtuen lääkärinlausunto, joka kertoi että ei tarvinnut mopoillessa käyttää kypärää ???.
Koskaan en myös muista hänellä kypärää nähneen. Mutta muistan hyvin sen kauniin loppukesän päivän yhdeksänkymmentäluvun alkupuolelta, kun tuli tieto hänen jääneen mopoillessaan auton alle..

No jossain vaiheessa sain kuitenkin uurelleen vinkin kyseisestä metsälöytökohteesta, ja päätin poiketa paikalla.
Kuorma-auton hyttejä ei paikalla ollut, mutta sentään nämä kuvien auton-jäännökset.
Myöhemmin juttelin talon nykyisten omistajien kanssa, ja he kertoivat myös niitä hyttejä olleen, mutta oli tehty metsäojituksia, ja siinä yhteyressä haurattu ne, ja muutakin romua maan alle.
Paikalta löytyi kyllä myös vanhojen pakettiautojen takaovia, ja Thamesin konepellin pala. Lisäksi hieman etäämmällä vielä Pösö 403.

Hyvää Joulua kaikille!!




























« Viimeksi muokattu: Joulukuu 22, 2017, 20:10:37 ip kirjoittanut Joni Kaunisto »

Joulukuu 22, 2017, 20:05:43 ip
Vastaus #8044

Jasu Haapalainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 704
Tässäpä omat vilpittömät arvailuni, samalla toivotan kaikille hyviä joulunaikoja!

1. Splitti kupla josta se arvokkain viety, ihme että ratti on tallessa, nykyään kelpaisi myös kojelauta ja etulasin ympärys.

2. Gangsteri sitikka

3. Popeda

4. Piikkinokka(vai ketunnokka?) Skoda

5. Maski samanlainen kuin warszawa(puolan popeda) autossa, mielenkiintoinen rättikatto kuitenkin.

6. Lahna-skoda?

7. Piikkinokka mosse
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 23, 2017, 10:59:11 ap kirjoittanut Jasu Haapalainen »

Joulukuu 23, 2017, 21:22:47 ip
Vastaus #8045

Niko Lindström

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 274
Hienoja kuvia myös Jonilta ja hyvä tarinakin! Noi on parhaita paikkoja missä on useampia raatoja samassa. Vielä jos ne sattuu olemaan suhteellisen rikkomattomia niin aina parempi, noihan on ehdottomasti keskitasoa paremmin säilyneitä, ainakin täällä Pääkaupunkiseudulla monet tuntuu olevan aika rikottuja...

Täytyy laittaa itsekin Jouluksi jotain ihmeteltävää. Nää nyt on erittäin helpot tunnistaa, mutta suhteellisen rikkomattomia nääkin (Mitä nyt pari ikkunaa oli joku lyönyt sisään). Senverran mätävikaisia vaan, että eipä noista enää autoa kannattais lähteä tekemään.










FHRA Stock Eliminator Driver.
http://www.youtube.com/watch?v=UCacR4N92Ug
Ajokortin saamisen myötä tallissa lakanan alla eläkepäiviään viettää Tunturi Trial.

Joulukuu 23, 2017, 23:54:11 ip
Vastaus #8046

Jasu Haapalainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 704
Opel rekord p1, hyvin näkyy pisteosat säilyneen.

Joulukuu 24, 2017, 12:34:57 ip
Vastaus #8047

marko aho

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 129
Kyllähän tuosta toisesta vielä tekijämies autonkin tekisi.

tämä on vielä hyvin amerikkalainen muotoilultaan toisin kuin se tämän jälkeen tullut kantikkaampi kori,hienoa siinä oli vaan ne pyöreät takavalot.

Joulukuu 25, 2017, 23:19:34 ip
Vastaus #8048

Niko Lindström

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 274
Joo kyllähän tuosta sinisestä vielä auton pystyisi tekemään, ei siinä, mutta varmasti parempiakin aihioita löytyy Suomesta. Koripellit ei olleet tuossa sinisessä ihan niin huonot, mutta lattia näytti aika rapealta jalkatiloista, mutta eihän se tietysti ole ihmekään kun lattia on maata vasten... Tuo vihreä yksilö oli pintapelleiltäänkin senverran huono, että en lähtisi sitä enää harsimaan kasaan... Toi roikkuva ovi oli ruostunut saranoineen päivineen irti korista.

FHRA Stock Eliminator Driver.
http://www.youtube.com/watch?v=UCacR4N92Ug
Ajokortin saamisen myötä tallissa lakanan alla eläkepäiviään viettää Tunturi Trial.

Joulukuu 25, 2017, 23:40:08 ip
Vastaus #8049

marko aho

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 129
joo ja tämän ajan autot on vielä nähneet lipeääkin jolla poistettiin ennen pölyä sorateiltä.joten ei ihmekään että ruostuivat.

aina välillä näitäkin on kaupan noin 500e hintaan eikä ne usein ole juuri parempia.

 

Joulukuu 25, 2017, 23:41:32 ip
Vastaus #8050

Kalle Moilanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 213
Kuulemma nämä saisi hakea pois kun vaan kysyisi? En tiedä pitääkö se sitten paikkaansa mutta...

Joulukuu 26, 2017, 20:50:59 ip
Vastaus #8051

Kari Vähäkainu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5337
  • Soiva kunta
Kyllähän tuosta toisesta vielä tekijämies autonkin tekisi.

tämä on vielä hyvin amerikkalainen muotoilultaan toisin kuin se tämän jälkeen tullut kantikkaampi kori,hienoa siinä oli vaan ne pyöreät takavalot.

Köyhän miehen 55 chevy.
Jos jokin osuu tuulettimeen se ei leviä tasaisesti

Joulukuu 27, 2017, 07:09:27 ap
Vastaus #8052

Mika T Kyllönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 479
....ei ole 55 chevyssä panoraamatakalasia....löytyi kalliimmista GM malleista, buickista ja oldsista... :P

Joulukuu 27, 2017, 08:23:57 ap
Vastaus #8053

heikki fors

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 576
  • mc bloodsuckers
....ei ole 55 chevyssä panoraamatakalasia....löytyi kalliimmista GM malleista, buickista ja oldsista... :P

tarkoitti että muistuttaa kovastikkin 55 chevyä varsinkin takaapäin katsottuna....
itselle myös varsinkin kun takavalon seutua katselee.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 27, 2017, 08:26:16 ap kirjoittanut heikki fors »

Joulukuu 27, 2017, 08:38:38 ap
Vastaus #8054

Johan Kosunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1557
Juu, nuo Rekordit on noin 57 malleja ja muistuttaa paljon 55 Chevyä. Kaikki nuo 50-luvun Opelit on aikas hienoja pelejä.  Varsinkin kipparit, ne on vaan kaikki kai 4-ovisia.
tää on kyllä viimenen itäpyörä jonka mä ostan...