Kirjoittaja Aihe: LUMITILANNE TÄNÄÄN  (Luettu 194031 kertaa)

Helmikuu 10, 2019, 22:23:31 ip
Vastaus #705

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3449
En oo kuitenkaan tieteellistä testiä tehny, että kuinka paljon se ilmasta imeytyvä kosteus oikeesti lumen massaa katoilla lissää.  Tuolla Tuomon testillä asia selviäis, vaan tuskin tullee ryhytyks.  Jos noppeesti kova pakkanen puttoo plussakeliks, saattaa lämpötilaero paksun lumimassan ja ilman välillä olla aika huomattava, ja myös kestää jonkin aikaa sellasena, että siinä tapauksessa voip olla merkittävä se massan kasvu.  Nyt on meillä satanu jonkin verran ihan vettä parin päivän aikana, mutta on tuolta aika lailla tullu tippumalla alaskin, siis vetenä.  Eikä oo puntareita katon rakenteissa...  Naapuritalon peltikaton toinen laipe äsken tyhjenty niin, että kuulu meillekin.  Meijän tiilikatto pittää omistaan kiinni, ainakin toistaiseksi, mutta melko höttöä se lumi oli, kun lumen syvyys on puonnu reilusti; tontin rajalla oleva aitakin näkkyy taas.

- ihmettellee lumitilannetta jaakkovaakko -

PS.  Mielessäin jo suunnittelin valmiiks sen kattolumityökalun.  Allaalta työnnettävä lumen alle ja se muovi perässä liukualustana.  Mutta kaupan valmiista poiketen kakstuumasesta alumiiniputkesta, 2 millin seinämällä, varret; sitä saap viijen metrin kankina, eli sellanen aina puoliks.  Olettasin, että kahen hengen työryhmä pystyy niitä kaks ja puol metrisiä käsittelemään.  Liitokseen toinen alumiiniputki, mikä just mennee tään paksumman sissään, parinkymmenen sentin pätkänä, toiselta puolelta kiinteesti kiinni (popniiteillä tai hitsaten) ja toiseen vaikka yks tai muutama pultti.  Ne kaupan vehkeet näkkyy olevan sellasta ongenvappaa, mikä ei kestä tuota hommaa.  Ja vielä siihen poikittaisveitseen siellä ylläällä reilut tuet jostain 40 mm levveestä alumiinilaatasta, ja samoin alapäähän kunnollinen "ohjaustanko" eli käyttökahva myös mukavan matkan päähän tuettuna.  Noita kaks  ja puol metrisiä jatkoja vaikka 15 metriin, niin ylettää harjalle.  Ja työtapa niin, että tyhjätään muutama metri allaalta, jos lumi tulee kulkuväylille, kolataan pois eikä puoteta kaikkea siihen juntaksi, ja niin etteenpäin.  Jatkoja lisätään varteen pätkä kerrallaan sitä mukkaa ko työ etenee kohti harjaa.  Leikkausveitsen leveydessä ei kannata varmaan ahnehtia.  Ja leikkausveitsen ulkoreunoihin sellaset sukset tai luistimet, että ei yritetä eikä voija mennä katon pintaan asti, vaan jätetään suosiolla joku lähes kymmenen senttiä lunta katolle.  Leikkausveitsee vois kokkeilla niin, että se ois aavistuksen takareunasta ylempänä; irrottas lunta paremmin.  Tai niin, että se ois etureunastaan saranoitu, eli nousis takaspäin vettäissä pystyyn ja katkasis lumen, että sais pienempinä paloina hallitummin alas.  Ja ulkoreunoissa ainakin toisessa pystysuora leikkain, mikä irrottaa puotettavan soiron muusta hangesta.

Ei ois ko alottamista vaille valmis.  Sekkään homma.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 10, 2019, 22:47:30 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Helmikuu 10, 2019, 22:57:37 ip
Vastaus #706

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3615
  • Moukka
Minulle on jääny semmonen muistikuva että kuiva lumi imee ilmankosteutta itseensä?
 Vaan empä minäkään jaksa alkaa laittamaan lunta ämpäriin että tuo asia selviäisi. Olipa tuo asia miten hyvänsä. Tehköön joku muu jos asia kiinnostaa.
Lumet lähtee aina katolta, joko valumalla,  sulamalla, tai lumi esteiden yli/läpi/kanssa. Se on fakta.

Kesän lumisääennuste:
 Juhannuksena eii oo lunta yhtään, ainakaan katolla. Ja tuskin on pihassakaan. Lämpöä se perinteiset 14, ja vettä sataa? Saattaa tosin yllättää ja lämpöä on 22 ja poutaa? Tai 11, ja sataa. Tai 16 ja poutaa?
 Mutta ei ole odotettavissa sen kummallisempia ilmastomuutoksia.

Helmikuu 11, 2019, 07:54:51 ap
Vastaus #707

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 9872
Jep-niin lähti katolta lumet ja jää-
oli aika komia tapahtuma täällä rintamamiestalolla.

Vähän väänsi kattotikastakin-vaan pysyi sentään katolla.

Aamulla oli epäusko vallalaan-yhtään uutta moskaa ei ollut yöllä pihaan
ilmestynyt...mitähän merkityksiä sillä on?

t. Markku

Helmikuu 11, 2019, 08:59:01 ap
Vastaus #708

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3615
  • Moukka
Vähän hirvittää tuo oma katon tilanne
 Toisella puolella on nyt rapiat 140 M2 alalla ja puoli metriä paksulti märkää lunta, ja toinen puoli tyhjä. Eli katon paino jakauma on nyt melkoisen toispuoleinen. Katto on niin jyrkkä ja sen verran korkealla että sinne ei oo mitään asiaa lähteä pudottamaan niitä.
 Toiselta puolelta ne lumet sukelti lumiesteiden läpi, tai yli. Esteet on edelleen katolla, mutta lumet tuli alas.

Helmikuu 11, 2019, 10:29:34 ap
Vastaus #709

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 5558
  • MC Debit
Oottekos muuten huomanneet kuinka nykyaikaisissa polkupyörissä on semmoinen kapea ja erikoisen epämukavan näköinen satula? Joskus kysyin tällaisen fillarin omistajalta että eikö ole aika epämukava tuollainen... Esittelipä sitten pyöräilyhousuja joissa on pehmusteet. Eli ensin tehdään satula joka on huono istua, ja ratkaistaan ongelma pehmustetuilla housuilla. Minun mielestä se on vähän ei-optimaalinen ratkaisu.

Vähän sama fiilis tulee kun lukee ja kuuntelee juttuja toisaalta lumen putoamisesteistä ja toisaalta siitä että kiivetään katolle kolaamaan lumia alas tai pudotellaan lumia maasta käsin. Onhan sillä tietysti työllistävä vaikutus.

Itte en ole ikinä lumia katolta pudotellut. Kyllä ne sieltä putoaa itsekseen, tai sitten sulaa ja valuu ränneihin. Ihan niinkuin tuosta joestakin jäät aina joko lähtevät alavirtaan ryminällä tai pikkuhiljaa sulavat sijoilleen. Ei tarvi yksittäisen asukkaan riehua tuuran kanssa tai muuten touhuta.  Jos lumi ei häviäisi katolta itseksseen niin sittenhän sitä kertyisi aina vaan, silloin toki pitäisi välillä käydä kolaamassa :)
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 11, 2019, 10:31:19 ap kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Helmikuu 11, 2019, 10:45:45 ap
Vastaus #710

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 9872
Tottahan Kari törisee.

Katot pitäisi tehdä riittävän jyrkiksi ja vahvoiksi.

Ittellä vaan on pari kattojuttua-jotka on lisätty
valmiin rakennuksen kylkiin-joten ei niihin tarpeeksi kaatoa
ole saatu. Rakenne ehkä riittävä-vaan helpompi olla,kun varmistelee-
eli käy ainakin kerran välityhjennyksellä.

Eikä sitä ole kymmeneen vuoteen tarvinnut kuin pari...kolme kertaa
edes tehdä...

t. Markku

Helmikuu 11, 2019, 11:25:19 ap
Vastaus #711

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3615
  • Moukka
Saattaa ne vapaaehtoiset stuntmännit olla hakusessa? Tuo on aika jyrkkä ja melko korkealla, 2krs talo. Eihän siellä pysy mitenkään ees kesällä, kulman takia. Kattotuolit on kehäristikoita, joten on niissä aika hyvä tuenta tuohonkin suuntaan. No tietty, jos juottais jonkun humalaan ja yllyttäis sopivasti?

Vaan, eiköhän tuo katto kestä? Ja saattaahan noi lumet tulla toiseltakin lappeelta esteiden yli? Niinkö tuli tuolta toiseltakin lappeelta. Ei oo ennen tullu esteiden läpi, mutta nyt se on varmaankin ollut niin höttöä lunta että nyt ne tuli läpi?
Viimeistään toukokuussa ne on menneen talven lumia.

Helmikuu 11, 2019, 11:48:51 ap
Vastaus #712

Ossi Viita-aho

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2389
  • Kukkahattusetä
Oottekos muuten huomanneet kuinka nykyaikaisissa polkupyörissä on semmoinen kapea ja erikoisen epämukavan näköinen satula? Joskus kysyin tällaisen fillarin omistajalta että eikö ole aika epämukava tuollainen... Esittelipä sitten pyöräilyhousuja joissa on pehmusteet. Eli ensin tehdään satula joka on huono istua, ja ratkaistaan ongelma pehmustetuilla housuilla. Minun mielestä se on vähän ei-optimaalinen ratkaisu.

Pyöräilessä penkin pittää olla kapia, että kova ja persiin pehemiä. Jos on toisinpäin, niin tullee semmosia hiertymiä ja kiertymiä, että ei huvita pyöräillä.

Mutta lumia en oo puotellu koskaan katolta, enkä puota.
Kahden pytyn loukussa.

Helmikuu 11, 2019, 16:29:25 ip
Vastaus #713

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3449
Sitä mieltä oon miekin ollu aina, ettei katolta tarvi lumia puottaa.  Paitsi jos ne on muuten tulossa kulkuväylälle tai jonkun niskaan.  Tähän asti on nytkin lehissä asiantuntijat kirjotelleet, ettei oo Suomessa yhtään omakotitalon kattoa pettäny, hallien kattoja on.  Mutta joku päivä sitten meijän aviisi kyllä uutisoi, että Pieksämäellä oli pelastuslaitos käyny jonkun omakotitalon kattoa tyhjentämässä, ko oli ensi rutissu ja sitte katto notkahtanu yhestä paikasta.  Uutinen ei kertonu, millon tehty talo, eikä sitä kenen piirustuksilla.

Autokatoksen katolta tekis miel puotella, mutta kun ei oo vieläkään sitä konetta...  Sen takia puottasin ja kolaisin pois pihalta ite päättämänäni ajankohtana, ettei tarviais sillo alkaa kolata tai lapioija, ko pitäs mennä johonkin ja auto on metrisen lumivallin takana.  Muutama vuos sitte tehty tiilikatto on vielä sen verran liukas, että saattaavat tulle itekseen, talon katto on sen verran sammaloitunut, että siellä muuttuu lumi veeks.

jaakkovaakko

Helmikuu 11, 2019, 17:05:41 ip
Vastaus #714

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 5558
  • MC Debit
Se on toinen jännä homma (tai kolmas ton fillarisatula-housu-hanurisysteemin ja lumenpudotus-lumiestehomman jälkeen) että miksi kummassa autokatos tai talli tai muu rakennus tehdään niin että ovi tai kulkureitti on lappeen alla? Kaava määrää vai mitä kummaa? On mullakin talossa ulko-ovi pitkällä sivulla, onneksi katos tai kuisti mikälie ylttyy sen verran kauas että aina saa oven auki, vaikka lumet katolta putoaisivatkin. Ja sen kulkureitin kohdalla on kattolyhty ja parveke, eli ei siinä ole kuin ehkä metrin verran lapetta josta lumi voisi pudota.

Edellisessä talossa, rintamamies-sellaisessa oli rakennettu kuisti sillai fiksusti että kun lumet tulivat rymisemällä alas lappeelta, ne osuivat kuistin kattoon, jossa harja oli poikittain varsinaisen talon harjaan verrattuna. Kuistin katto ohjasi lumet sitten kivasti niin että ne tippuivat muualle kuin kulkureiteille. Siinä oli viisas yhdistelmä kattokulmaa ja pohjaratkaisua. Ja vaikka lumikasa ulkopuolella oli melkoinen, niin silti näki keittiön klasista mäjelle, sen verran korkea sokkeli ja siinä vielä puoli metriä purua päällä että ikkunalaudat oli liki parissa metrissä.

Kyllä minä sen ymmärrän jos joku pösö ei osaa kulkea sohjossa tai jos fiiatissa jää ovenkahvat ja muut vipstaakit talvella käteen, ne on tehty eri oloissa eri oloihin, mutta suomalaiset talot kai suunnitellaan ja tehdään enimmäkseen Suomessa, pitäis olla tunnettu tosiseikka että talvi joskus tulee. Silti tehdään kaikennäköisiä räystäättömiä, loiva- tai jopa tasakattoisia, lattia maan tasalla ym hullutuksia.

Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Helmikuu 11, 2019, 17:53:02 ip
Vastaus #715

Henry Eklund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5592
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Jos ostaisin talon niin en ikinä semmusta joa on suoraan betonilätyn päälle tehty, kyllä sinne ryömimään pitää päästä.

Helmikuu 11, 2019, 21:34:19 ip
Vastaus #716

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3615
  • Moukka
Jos ostaisin talon niin en ikinä semmusta joa on suoraan betonilätyn päälle tehty, kyllä sinne ryömimään pitää päästä.
Riittävä 80-120 cm murskepatja radonputkituksella (tuuletuksella) ajaa saman asian kuin rossipohja. Ei siellä vesi seiso eikä kapilaarikosteus nouse betoniin, silloin kun se on oikein tehty. Mutta se lattiabetonilätty pitää olla vähintään 50cm korkeammalle kuin ympäröivä maanpinta.

Helmikuu 15, 2019, 17:30:06 ip
Vastaus #717

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3615
  • Moukka
No niin, eilispäivänä tuli seittemisen tuntia siirreltyä lunta kolalla ja lapiolla. Ensin kahteen pekkaan ja myöhemmin keskenäni. Niitä katoilta puoteltuja nääs jotka tukkivat kulkureittejä. Onneksi ehin tosiaan eilen ku näyttäs tän päiväsen perusteella että sulavat kässiin nuo lumet. Kyllä nyt Tuomoa harmittaa jos ei ehtiny toista lapetta tyhjentää. On se vaan niin mukava jonninjoutavaa hommaa tehä otsasuonet pullollaan. Setä eilen sano että kaks on turhaa hommaa maalimassa, toinen on lumien siirtely ku ne kumminkin sullaa joskus ja humalaisen taluttelu ku sekin selvittyään kävelee sitte omin jaloin. Viisaita sanoja.
Ei harmita yhtään. Sulakoon issekseen sinne katolle. Mitä noita pudottelemaan omaksi riesaksi? Katon lumi on painunut jo puolella ja rännit juoksee kuin kesäsateella. Sääennuste antaa ihan hyvää lumien lähdön kannalta. Tiiä tuosta vaikka tekee vielä kevään ja kesänkin, sitten muutaman kuukauden päästä?

Helmikuu 20, 2019, 11:40:50 ap
Vastaus #718

Erkki Korpela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 91
Tässä asuinkadullani pohjois-Helsingissä ei ole ehditty tekemään lumitöitä kunnolla koko talvena. Sen verran on aura-auto käynyt, että pari kertaa on tien varteen pysäköidyt autot saanut kaivaa esiin puolimetrisen aurausvallin takaa. Toistametrisiä lumikasoja on myös ehditty koota niille kohdin, missä ei ole sattunut autoa olemaan, niin luvallisille kuin luvattomillekin paikoille. Ilmeisesti lumikasoja saa pysäköidä sielläkin, missä autoja ei.

Seurauksena tiet ja jalkakäytävät ovat olleet jäistä muhkurikkoa ja käytettävissä olevien parkkipaikkojen määrä on vähentyt ehkä puoleen. Onneksi viime aikojen plussakelit ja vesisateet ovat tehneet sitä työtä, mitä katukunnossapito ei ole tehnyt. Ja ilmestyipä eilen kuorma-auto-kauhakuormaajapartio ja vei lumikasat ripeästi pois kadulta. Sen jäljiltä tilanne oli taas suorastaan hyvä!

Mutta ei tässä vielä kaikki. Tällä katuosuudella on lumityöt suunniteltu joka kuukauden kolmanneksi keskiviikoksi. Siitä kertova merkki ja siirtokehotus ovat tosin olleet huputettuina koko talven, mutta jokunen päivä sitten huppu oli poistettu. Minä sen huomasin ja osasin toimia sen mukaan, mutta arvasin, että aika monelta tämä jäisi huomaamatta. Tänä aamuna kadunvarsi olikin täynnä autoja - parkkipaikat kun ovat, aluetta kokonaisuutena tarkasteltaessa, edelleen kortilla. Noita huonommin hoksaavien kärryjä siitä nyt on sitten hinailtu pois. Kunhan autot on saatu siirrettyä, tulee varmaan traktori ja työntää puskulevyllä viidessä minuutissa pois sen vähän lumen ja jääkaljaman, joka vielä on jäljellä. Sen, josta ei tämän talven mittakaavassa ollut enää mitään haittaa ja jonka kevät olisi kyllä hoitanut loppuun, kun kerran noinkin pitkälle hoiti.

Olikohan tästäkään nyt mitään hyötyä kenellekään? Paitsi tietysti hinausfirmalle, joka parin tunnin aikana on tehnyt varmaan parikymmentä lähisiirtoa. Siiron hinta on kai jotain satasen korvilla, joten tuollaiselle arviolta tonnin tuntiansiolle pääsevät he.

Helmikuu 20, 2019, 12:51:02 ip
Vastaus #719

Henry Eklund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5592
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Taas sitä Vaasassa pyryttää ja melko paljon, ei auta nastakengät kun lunta jää niinpaljon kengän ja jäänväliin. Tuo kävelytie menee terverskeskukseen niin mummojen on kiva lykkiä rollaattoria siinä, eikä varmana ole huomennakaan aurattu. Nivelsiteitä, lonkkia, ranteita saa leikata yöt läpeensä. Kalliiksi tulee.