Kirjoittaja Aihe: LUMITILANNE TÄNÄÄN  (Luettu 195454 kertaa)

Maaliskuu 25, 2019, 17:57:28 ip
Vastaus #735

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3708
Moro

No ei ole Hankookit myöskään hyvät ei irtoa nastat muttei mitään pidäkkään kun nastat on niin syvällä siis Hankookit on ihan syvältä,piti olla oikeinkin pitävät,hyvä puolikin löytyy ovat hiljaiset mutta mitäs syvällä olevat nastat ääntelisi.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going

Maaliskuu 25, 2019, 20:04:04 ip
Vastaus #736

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3683
  • Moukka
Kohtahan tässä laitetaan jo suvikumit alle, ja juhannuksen aikoihin menen ostamaan uudet talvirenkaat. Semmoiset ylivuotiset, ja halavalla?

Maaliskuu 25, 2019, 21:14:35 ip
Vastaus #737

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3503
Mie joskus viime vuostuhannella ostin liiketoiminnan lopettaneelta rengas-yrittäjältä sellaset nokialaiset nastakumit, mitkä oli jääny hänelle.  Siis ajamattomat renkaat, mutta hyvin hänen pannuhuoneessaan muutaman vuoden tallessa olleet.  Laitettiin ne 740-vulvan alle; arvaappas pääskö niillä hyvin tasamaalla liikennevaloista liikkeelle... no oli ne tosin vähän enemmän ko ylivuotiset, ja oikeesti ylilämpimässä säilytetyt.  Mutta vähemmän oli pitoa ko uudehkoissa kesäkumeissa sekä jäällä että varsinkin lumella.

muistel taas jv vanhoja aikoja, mitkä ei aina niin hyviä olleet

Maaliskuu 26, 2019, 04:45:49 ap
Vastaus #738

Pentti Eskelinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7625
  • Nuolija Savosta
Mulla oli 70-luvulla tonnikuussatasessa kupee Volokkarissa ESSO merkkiset saeppuvarenkaat, ne ei pitäny kanssa lumessa eikä jiällä vaekka nastarenkaat olikii ja pintookii oli lähes enemmän kun uutena, niin silti koko aejan oli suorallakkii tiellä pyöriteltävä rattia niinkun rallikuskit konsanaan.

Vuan sitten kun ostin Härmän Kössiltä (jokkaenenhan Kössin muistaa, tae jos ei nyt ihan jokkaenen niin Rämän Jukka aenakii?) sen Volovon alla vähän aekoo olleet Nokijan Hakkapeliitta NR 08 :t, ni johan alako pitämään ja Vokkelo kuluki niinkun kiskoella. :P

Maaliskuu 26, 2019, 07:58:39 ap
Vastaus #739

Risto Saastamoinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 298
Mulla oli 70-luvulla tonnikuussatasessa kupee Volokkarissa ESSO merkkiset saeppuvarenkaat, ne ei pitäny kanssa lumessa eikä jiällä vaekka nastarenkaat olikii ja pintookii oli lähes enemmän kun uutena, niin silti koko aejan oli suorallakkii tiellä pyöriteltävä rattia niinkun rallikuskit konsanaan.

Vuan sitten kun ostin Härmän Kössiltä (jokkaenenhan Kössin muistaa, tae jos ei nyt ihan jokkaenen niin Rämän Jukka aenakii?) sen Volovon alla vähän aekoo olleet Nokijan Hakkapeliitta NR 08 :t, ni johan alako pitämään ja Vokkelo kuluki niinkun kiskoella. :P

Joo, muistan hyvin nuo ESSO-merkkiset renkaat, mulla oli kanssa sellaiset. Käytin niitä sitten kesärenkaina, kun nastat oli lentäneet tienposkeen. Sillon huomasin, että ne oli kalliimpata mallia mitä tavalliset, kun niihin oli lisätty saeppuvan lisäksi vielä äänikii, semmonen ulina mitä ameriikan polliisielokuvista saattaa normaalikuuloinen havaita. Vanahempi joskus valitti ettei taajama-ajossa kuulu kesällä mennä sivuluikua ulinan saattamana, kun siitä on häiriötä. Sanoin että renkaassahan lukee Hollywood, kun tarkasti katot, niin minkäs teet. Vissiin kait uskoi, kun ei kahtonna.

Maaliskuu 26, 2019, 09:50:09 ap
Vastaus #740

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1195
Ne Essot oli samat kuin Uniroyal, ei ollut nimeksikään sivuttaispitoa.
Hiljaiset ja mukavat sulalla, mutta aika vetelät.... ja tosiaan amerikan mutkaäänet.
Mullakin ne vaihtui 08:hin ja niin vaihtui rengasäänikin, mutta pitoa piisas teräväreunaisilla nappuloilla jokasuuntaan. Taisi niissä vielä olla niitä imukuppeja ja isoja nastojakin

Maaliskuu 26, 2019, 09:53:01 ap
Vastaus #741

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3503
No jopas, onhan sitä miullakii kokemuksia noista ESSO-talvirenkaista.  Ostin Esso-huoltoaseman pitäjän pojalta Volvo Amazonin 70-luvulla (Fiat 600 meni vaihossa), ja siinä oli ne Esso-talvirenkaat.  Kulunu ne ei ollenkaan, mutta ei kyllä pitäneetkään.  Kun kovalla pakkasella lähti liikkeelle, renkaaseen oli alapuolelle painunu kuoppa, mitä se luki eli täristi kerran kierroksella, kunnes rengas lämpeni.  Lopuksi yksi alkoi murtumaan rungostaan kait just tuon kylmäjäykkyyden takia, ja nipisti sisärenkaaseen reiän - ne oli siis perinteiset sisuskumipyörät peltivanteilla.  Sen yhen vielä paikkasin ja laitoin toisesta sisäkumista ylimääräsen suojuksen siihen murtuneeseen kohtaan päällys- ja sisuskumin välliin, mutta sitten kun toinen meni samalla tavalla, en ennää jaksanu, vaan investoin uusiin - tai ainakin toisiin - renkaisiin.

Taistelua se oli köyhän opiskelijan elämä siihen aikaan, tosin rahat oli riittäneet hyvin ihan uuden motorossipyörän ostoon.  Leipään ja autonrenkaisiin ei niinkään... eikä se siitä taistelusta oo paljonkaan muuttunu, kohteet ja tasot vaan toiset.

Se Amazon oli alkujaan Favorit, eli karvalakkimalli, kolmevaihteinen loota ja kaikki.  Se edellinen omistaja oli tehny siitä GT123 näköiskopion, pieni ratti, saranalla pikkasen aukeevat takalasit, GT:n merkit ja listat.  Ja kahet apuvalot nokalla.  Mie löysin edullisesti nelilovisen lootan ja vaihettiin se.  Oli kaupungin kadun kulmissa pikkasen mukavampi, kun kolmelovisessa tuntu puuttuvan vaihe ykkösen ja kakkosen välistä.  Oikeissa GT:issä tais olla loikkariloota.  Nuo oikeet GT-Amazonit on ainakin Ruotsissa aika kysyttyjä ja kalliita kait tänäpäivänä.  Kolme vuotta ja satatuhatta kilometriä ja monta seikkailua mahtu sen Amazonin ja miun yhteiselämään, luotettava ja hieno peli oli.  Mitä ei voi sanoa sen jälkeen tulleesta mersusta...

innostu taas jaakkovaakko elämään nuoruuttaan...
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 26, 2019, 09:55:47 ap kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Huhtikuu 02, 2019, 15:40:18 ip
Vastaus #742

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4374
Kyllä se kevät sieltä vielä tulee...

Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Huhtikuu 08, 2019, 11:21:45 ap
Vastaus #743

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4374
Nyt sattaa lunta.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Huhtikuu 08, 2019, 12:09:33 ip
Vastaus #744

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3503
Mie käin perjantaina Jyväskylän reissuu varten vaihattamassa kesäpyörät autoon... rouvan polonen seisoo tallissa talvipyörillä, ajellaan sillä jos se lumisae valluu tänne vielä eteläisempään savoon; kahen auton taktiikassa on puolesa, vaikka oon yrittäny esittää, että yhelläkkii pärjättäs.

Kaikki kolattava alue on tällä hetkellä täysin maa paljaana.

jaakkovaakko

Huhtikuu 08, 2019, 12:10:37 ip
Vastaus #745

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 10041
Täällä etelässä tuli yöllä hetken silkkaa vettä.

Lumet miltei hävinneet.

t. Markku

Huhtikuu 22, 2019, 11:19:54 ap
Vastaus #746

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3503
Pääsiäispyhinä 2019 Anttolan lumitilanne melko hyvä.  Kattolumitöihin alkaa olla jo kiire!  Onneks tuolla pohjospäädyssä on jemmassa hyvin.  Eilen oltiin Rakokalliolla ulkoilemassa; paikotellen oli yli saappaanvarren vielä lunta!  Ja talven tahdolle antautuneita puita ristiin rastiin poluilla, sai pahnustaa ja kierrellä siellä.

Pihalta muutama otos:





Vielä linkki eilisen kävelyreissun kuviin, jos ketä kiinnostaa:

https://flic.kr/s/aHsmD4pgQm

jaakkovaakko

Huhtikuu 22, 2019, 11:40:59 ap
Vastaus #747

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3597
 Tokihan ne aina hyvät kuvat kiinnostaa.

 Jäi mietityttämään, että sattuko se torjuntaohjus ?
 Lähtö ainakin näytti hyvältä, "hieman ku kiäntää, ni sattuuko kohalleen" ?

Huhtikuu 22, 2019, 11:58:11 ap
Vastaus #748

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3503
Eikäkose pommikone raukkamaisesti piiloutu niitten mäntyjen oksistoon, eikä ohjus huomannu kurvata ensimmäisen männyn jälkeen kulkusuunnassaan oikeamman puoleisen kätesä suuntaan, vaan painatti suoraan kohti Moskovaa.  En saanu vilmille aksiöönii.

jv

PS. Pittää korjata.  Vasemmamman puoleisemman kätesä suuntaan sen ois pitäny kurvata, jos ois perään pyrkiny.  Paitsi jos ohjuksen kuskilla on pää alaspäin ajaessa?
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 22, 2019, 12:03:54 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Huhtikuu 22, 2019, 16:06:00 ip
Vastaus #749

Matti Kivistö

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 695