Kirjoittaja Aihe: Mitä tuli tänään touhuttua  (Luettu 2945490 kertaa)

Toukokuu 08, 2020, 17:09:54 ip
Vastaus #10230

Mika Komulainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Siksi että liikennevakuutuslaki sanoo niin. Vain suljetulla alueella saa ajaa ilman vakuutusta ja mikään moottorirata ei harrastekäytössä ole sellainen, pl. speedwayradat ja Kymiring Motogp-kisojen aikana.

Toukokuu 08, 2020, 17:21:00 ip
Vastaus #10231

Jaakko Latvanen

• Vieras
Kaikissa moottoriajoneuvoissa, mitä käytetään muualla kuin täysin suljetussa tilassa, täytyy olla liikennevakuutus.  Ei mitään yhteyttä tieliikennekäyttöön sillä liikennevakuutuksella.  Kilpailuissa tila ei ole suljettu, vaikka ajetaan radalla, ja radan ja yleisöalueiden välillä on järjestysmiehet vahtimassa.  Eppäilen tuota speedwayradan lauta-aitaakin, onko riittävä eristys, vaan en tiedä.

Vakuutusyhtiöt tais ensin ite olla lobbaamassa tätä tarvetta.  No kohta huomasivat, että näähän ne menikin ihan pieleen pisneksen takia.  Liikennevakuutus maksaa tulonmenetyksistä, ja rossikuski saa millon vaan sairaslommaa viikon tahe pari, jos viittii pyytää; sen verran on aina kippeetä jossain.  If tais ekana laskee nää erilleen nää kilpalaitteet, ja totes, että on totaalisen kannattamatonta pisnestä.  Nosti hinnat niin, että ei kukaan niitä siellä vakuuta, eli pääs koko kannasta eroon.  Miun kohalla pääs samalla kyllä kaikista muistakin vakuutuksista eroon...

Ratakuskien - siis asfaltti- oon kuullu tarinaa, kun vähän kilkkas kisassa.  Sopivat keskenään, että se on syyllinen, kumman pyörä särky vähemmän; sais isommin särkyneen remontin maksajaksi toisen liikennevakuutuksen.  En tiedä onko ennää mahollista.  Mutta vois sanoa, että sitä saa mitä tilaa...

Jos katsotaan vakuutusyhtiön kannalta ryhmää moottoripyörät, sinne ne kisavehkeet ja niillä käyneet haaverit hukkuu isompaan joukkoon.  Mutta ootko ite halukas maksamaan toisten kisaharrastuksen kuluja tiellä pappa-ajelussa olevan pyörän vakuutusmaksujen mukana?

Lisenssi on taas toinen juttu.  Sen vakuutus korvaa sairaalakuluja, ei tulonmenetyksiä.  Siinä on joku outous, että lisenssin vakuutus on suunnilleen samanhintainen edelleen, vaikka siitä ei korvata oikeastaan mitään, kun kaikki menee aina liikennevakuutuksesta.  Trialissa tosin on hyvinkin mahdollista tippua kalliolta jaksoon tutustuessa, siis kävellen.  Jos pyörä on usean kymmenen metrin päässä puuta vasten nojallaan oottelemassa, kun haaveri sattuu, ei se oikein liikennevakuutukseen kuulu.

Asioita voip kattoa monelta suunnalta.  Ja huudellakin voi, jokainen vapaasti.  Joka tapauksessa, se vakuutusyhtiö ei kokonaisuudessaan maksa mitään kenellekään, jakaa vain keräämiään rahoja takaisin vähän eri jaolla.  Tai ei ainakaan kauan maksa, kun rahat loppuu.

Vielä Tuomolle.  Kun ajelet vaikka sillä mopolla mökillä tai mökille, muuta kuin yleistä tietä pitkin, pitää olla liikennevakuutus.  Vaikka kuljin ei ole rekisterissä.  Jos ei ole vakuutusta, rikot lakia.  Jos joku hyppää eteen, asia menee esille, maksat moninkertaisen vakuutusmaksun jälkeenpäin.  Valvontaahan näissä ei ole kuin jälkeenpäin, jos jotain sattuu.

Jaakko, taas piti puuttua monta kertaa jo puituun asiaan.

PS. Mika kerkiskin jo vähän lyhyemmällä kaavalla saman asian selvittää
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 08, 2020, 17:27:30 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Toukokuu 08, 2020, 17:32:58 ip
Vastaus #10232

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Siksi että liikennevakuutuslaki sanoo niin. Vain suljetulla alueella saa ajaa ilman vakuutusta ja mikään moottorirata ei harrastekäytössä ole sellainen, pl. speedwayradat ja Kymiring Motogp-kisojen aikana.

Kuulemma myös FHRA luokittelee kiihdytyskisat suljetuksi, joten Top Fuel Dragsteri ei tarvii liikennevakuutusta.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Toukokuu 08, 2020, 17:34:31 ip
Vastaus #10233

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minkä halavatun takia kilvettömään tarvitsee ottaa liikennevakuutus, jos ja kun sillä ei saa kumminkaan ajaa yleisessä liikenteessä? Ja kun kattelee noita vakuutushintoja, niin se kilvellinen taitaa olla ainoa järjellinen vaihtoehto, jos se kilvetönkin pitää jostain kumman syystä liikennevakuuttaa. Ei kai se kilpi niin paljoa paina että alkaa haittaan itse suoritusta.

Lainaus virallisemmalta taholta

Liikennevakuuttamisvelvollisuus koskee myös rekisteröimättömiä ajoneuvoja

Moottoriajoneuvon kanssa voi sattua vahinko niin tiellä, piha-alueella, pellolla, metsässä kuin jäällä.
Siksi liikennevakuuttamisvelvollisuus koskee myös rekisteröimättömiä tai teiden ulkopuolella käytettäviä moottoriajoneuvoja.
Myös esimerkiksi lasten käyttöön tarkoitetut mönkijät tai sähköiset liikkumisvälineet, joiden nopeus ylittää 25km/h, tulee vakuuttaa liikennevakuutuksella.

Toukokuu 08, 2020, 17:43:02 ip
Vastaus #10234

Eero Nikkanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viraton, varaton, vastuuton, mutta velaton.
 Soppatykkikin pitää vakuuttaa...    :P

Noihan on vielä siitä katalia, ettei tarvita vahinkoa.  Jos miliisi ratsaa ja toteaa vakuuttamattomaksi, menee tieto liikennevakuutusyhdistykselle, joka sitten kirjoittaa laskun ilman perusmaksun järjellisyyttä, saati bonus-oikeutta.
 Juurikin jauhetaan muuatta radiojulkkiksen puolen kesän ajelua (omaa tyhmyyttään), josta yhdistys esitti 16oooe laskun.
 Näillä perkuleilla on oikein laki takanaan, joten vaateista ei oikein irti pääse rimpuilemaan.
                   Se siitä.

Sen verran sain olkapäätä myrkyillä pehmenemään, että alkoon pääsin.
 Rouva on ollut tipattomalla koko vuoden, mutta itselleni ostin pullon fresitaa juhlan kunniaksi.
 Omasta äidistä ei ole kuin kitkerä perintöriita, jotta sille sitte.

Tulis korona ja tappas kaikki epärehelliset.  >:(

Toukokuu 08, 2020, 17:47:13 ip
Vastaus #10235

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Tulis korona ja tappas kaikki epärehelliset.  >:(

Eihän tänne jäis sitten kettään...

Toukokuu 08, 2020, 18:43:18 ip
Vastaus #10236

Timo Salonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro,
tästä liikennevakuutuksesta muutama asia.
Koska vakuutuslainsäädäntö määrää, että henkilövahingot korvataan liikennevakuutuksesta, niin vahingon sattuessa ei korvauksia saa vapaa-ajantapaturma- vakuutuksesta. Tästä on oikeuden päätös mönkijällä sattuneesta tapaturmasta.
Toinen huomion arvoinen asia on, että liikennevakuutuksessa ei ole korvauskattoa tms., vaan vammoja voidaan hoitaa tai maksaa haittarahaa vuosien kuluttua. Ei siis kannata hyväksyä mahdollista vakuutusyhtiön kertakorvausehdotusta.
Moottoriurheilukilpailussa mahdollinen kilpa-ajoneuvon katsojalle aiheuttama vahinko kuuluu myös liikennevakuutuksen piiriin, joten olisin  taipuvainen olemaan sitä mieltä, että FHRA:n tulkitsee aika haasteellisesti pykäliä.
Joku on joskus aiheesta todennut, että suomessa on 16 suljettua aluetta.

YT
L

Toukokuu 08, 2020, 19:13:33 ip
Vastaus #10237

Jaakko Latvanen

• Vieras
Jotenkin luulisin, että FHRA ei ole tulkitseva osapuoli koko asiassa.  Lain tulkinta ei kuulu millekään urheilun kattojärjestölle; voin olla väärässä.  Eikä sillä oikeastaan mitään väliä ole, mitä minä luulen.  Järjestö on voinut tietysti saada lain valvojalta sitovan tulkinnan etukäteen?

Kun itse olin vielä trialkilpailuissa mukana, tätä asiaa selviteltiin sen lajin osalta.  Yksiselitteinen tieto oli silloin, että kilpailun järjestäjällä ei ole minkäänlaista velvollisuutta selvittää, noudattavatko osanottajat siltä osin lakia, eli onko kilpailijoilla pyörissään liikennevakuutuksia vai eikö ole.  Liikennevakuutus oli silloin niissä ympyröissä lakisääteinen, ja sen olemassaoloa valvova elin oli poliisiviranomainen.  Ehkä viisitoista vuotta on tuosta aikaa, eli on voinut hovissa muuttua.

Jaakko

Toukokuu 08, 2020, 19:31:36 ip
Vastaus #10238

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Vakuutukset on kivuja, kun olen diabeetikko niin öypöydolla on syötävää ja koira pudotti mun silmälasit ja heräsin yölla mataliin sokereihin. Nousin ylöe ja astuin silmälaseni päälle, uudet maksaa 900 euroa. Vakuutus ei korvaa kun muhun ei tullut mitään vammaa, olis mattopuukolla pitänyt tehdä pieni vamma jalkaan.

Toukokuu 08, 2020, 19:50:54 ip
Vastaus #10239

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Minkä halavatun takia kilvettömään tarvitsee ottaa liikennevakuutus, jos ja kun sillä ei saa kumminkaan ajaa yleisessä liikenteessä? Ja kun kattelee noita vakuutushintoja, niin se kilvellinen taitaa olla ainoa järjellinen vaihtoehto, jos se kilvetönkin pitää jostain kumman syystä liikennevakuuttaa. Ei kai se kilpi niin paljoa paina että alkaa haittaan itse suoritusta.

Lainaus virallisemmalta taholta

Liikennevakuuttamisvelvollisuus koskee myös rekisteröimättömiä ajoneuvoja

Moottoriajoneuvon kanssa voi sattua vahinko niin tiellä, piha-alueella, pellolla, metsässä kuin jäällä.
Siksi liikennevakuuttamisvelvollisuus koskee myös rekisteröimättömiä tai teiden ulkopuolella käytettäviä moottoriajoneuvoja.
Myös esimerkiksi lasten käyttöön tarkoitetut mönkijät tai sähköiset liikkumisvälineet, joiden nopeus ylittää 25km/h, tulee vakuuttaa liikennevakuutuksella.

Niinko jo aikaisemmin todettua, vanhalla 20-40 litraa satasella hörppivällä jakuvaarilla on näköjään halpa ajella. Vakuutus pari sataa vuodessa, ja vuoden huollot kustantaa toisen mokoman. Pensoihin menee tonni- kaks per vuosi. Ja se on siinä.

Toukokuu 09, 2020, 08:01:37 ap
Vastaus #10240

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vaan laittelinpa tuon Jonsered-ajoleikkurin eilen
kuntoon.

Leikkuupöytää piti oikein hitsata,kun oli toisen teräpukin
kohdalta halkeillut.Ei ole mulla miggiä-mutta käytin
kuupan Orimattilan vanhalla ammattikoululla olevalla pienkoneverstaalla-
siellä kamraatit hitsasivat suitsait kopan taas hahmolleen.

Suosittelen muuten lämimästi ko. verstasta-siellä hoituu puutarhakoneet-ja motukat
ja mönkijät yms. kuntoon.Siellä tehdään-ei raavita kannikoita ja päälakia vain.

Uusi teräpukki piti laittaa-kun se väljistynyt ei ole sellaista
mallia,josta laakerit on tarkoitettu vaihdettavaksi-hitsaamalla molemmista
päistä umpeen  kasattu verme. Uusi pukki maksoi suunnilleen saman kuin ne uudet
tuumamitoitetut laakerit tilaamalla olisivat maksaneet.

No- ehkä joskus rälläköin sen vanhan pukin auki ja teen rempan. Tai sitten en.Kurkaan
kumminkin.

Taittopyörän niittaukset avasin poraamalla ja uusi laakeri -6203 2RS tilalle ja
uusilla niiteillä taas kasaan.Priimaa meinasi tulla.

Paikallisesta rautakaupasta löytyi viime vuosituhannella hyllyyn
unohtuneet terätkin-oikein Husqvarnan paketissa. Halvalla.

Lopuksi maalausta ja sitten värkki takaisin leikkurin alle. Yksi kannake oli tehty
jostain rakennuspuolen peltilapusta-sen korvaan kun ehdin hieman tukevammalla
omavalmisteosalla.

Vaan hyvin pelasi ja ruoho katkesi.

Nyt olen siis kahden ajettavan leikkurin loukussa. :laugh:

t. Markku

Toukokuu 09, 2020, 17:56:33 ip
Vastaus #10241

Eero Nikkanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viraton, varaton, vastuuton, mutta velaton.

t. Markku

Kaukana lännessä kaikki on toisin, jopa itse edistetty pandemia on kiinalaisten vika.  :P
 Jos laite ei ole nopea, sen osia kromataan, mutta jos laitteita on kaksi, niillä ajetaan kilpaa.
 Joten ei muuta kuin sanoista tekoihin Markku ja haastat vaimon leikkurikisaan. :)
   …

Mietin aamulla jäänkö kättä potemaan ja voivottelemaan kotiin, vai lähdenkö poitsun mukaan tarunhohtoiseen Espoon kaupunkiin ja siellä Ämmässuon laidalla hajukylvyssä kelluvaan moottoriurheilupyhättöön, Kolmperään Kulmakorpeen.
 Kovasti oli kaupunki katsonut moottoriurheilulle varatun alueen tarpeen alentuneen, koska taas oli puolet nakerrettu talouden pyörien rattaistoon.
 Kaatopaikan kupeessa on oltava teollisuusalue ja muut väistyköön...
 Onneksi kuitenkin varsin mittava siivu metelikoneille oli sallittu jäävän ja sinne siis.
 Metsä on metsä ja kallio on kallio, vaikka missä olisivat ja tuolta löytyivät molemmat.
 Kaverukset ajoivat ja minä haistelin kaatopaikkahajusteita hengitysilman mukana ja kaikesta huolimatta olo oli mukava.
 Värkkäsinpä jalkamiehenä jaksonkin, jopa kahdella tasolla ja poijaat ajoivat.
 Trialin tarkoitushan on määrä ajassa suoriutua teknisesti vaativasta maastoon merkatusta reitistä mahdollisimman vähin jalkakosketuksin ja liitteenä olevasta kuvasta sen voikin hyvin havaita, mitä haetaan. Jalat tapeilla avointa maastoa, ei risukkoa jalat maassa.
 Tekevälle sattuu, eikä mitään satu, ellei mitään tee.   Ennen kuvan ottoa, oli vireillä näyttävä liikesarja ja siitä täydet 5 pistettä.   läpy läpy

Hauska ja kehittävä päivä 10e hintaan espoolaisessa metsässä.      Muutama kilometri tuli jalkamiehellekin.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Toukokuu 09, 2020, 20:22:18 ip
Vastaus #10242

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Vaan laittelinpa tuon Jonsered-ajoleikkurin eilen
kuntoon.

Leikkuupöytää piti oikein hitsata,kun oli toisen teräpukin
kohdalta halkeillut.Ei ole mulla miggiä-mutta käytin
kuupan Orimattilan vanhalla ammattikoululla olevalla pienkoneverstaalla-
siellä kamraatit hitsasivat suitsait kopan taas hahmolleen.

Suosittelen muuten lämimästi ko. verstasta-siellä hoituu puutarhakoneet-ja motukat
ja mönkijät yms. kuntoon.Siellä tehdään-ei raavita kannikoita ja päälakia vain.

Uusi teräpukki piti laittaa-kun se väljistynyt ei ole sellaista
mallia,josta laakerit on tarkoitettu vaihdettavaksi-hitsaamalla molemmista
päistä umpeen  kasattu verme. Uusi pukki maksoi suunnilleen saman kuin ne uudet
tuumamitoitetut laakerit tilaamalla olisivat maksaneet.

No- ehkä joskus rälläköin sen vanhan pukin auki ja teen rempan. Tai sitten en.Kurkaan
kumminkin.

Taittopyörän niittaukset avasin poraamalla ja uusi laakeri -6203 2RS tilalle ja
uusilla niiteillä taas kasaan.Priimaa meinasi tulla.

Paikallisesta rautakaupasta löytyi viime vuosituhannella hyllyyn
unohtuneet terätkin-oikein Husqvarnan paketissa. Halvalla.

Lopuksi maalausta ja sitten värkki takaisin leikkurin alle. Yksi kannake oli tehty
jostain rakennuspuolen peltilapusta-sen korvaan kun ehdin hieman tukevammalla
omavalmisteosalla.

Vaan hyvin pelasi ja ruoho katkesi.

t. Markku
Pitäis tehdä kotileikkurille kanssa vähän hitsaus hommia. Leikkuupöydän hahlot on niin kuluneet että kun ajaa tuossa kallellaan olevalla pihan kohdalla, leikkuupöytä kääntyy väljistä hahloista johtuen aivan vinksalleen, ja leikkuujälki on kulmikasta kun ajaa kallellaan olevaa pihaa.
 Oon tässä viis-kuus vuotta suunnitellut sitä hommaa, ja saahan nähdä tapahtuuko se tänä kesänä? Korjaus suunnitelma on jo valmiina, mutta toteutus on vielä hieman vaiheessa.
 4 kpl. 8 mm. korilaattojen hitsauksella siitä selviäis hommasta. Korilaattoja on tallissa pilvin pimein, niinko sitä esabin liimaakin, mutta kun se inspiraatio. Mistähän sitä vielä sais?
 Pitääköhän tuokin viedä jonnekin työtehoseuralle parsittavaksi ja kertoa samalla miten se tehdään. Vai lopulta paska-aholle?
 Vanha yksi teräinen Murray jonka kanssa meille on tullut semmoinen viha-rakkaus suhde, eikä osata enää irtaantua toisistamme. Kapistus jota on korjattu elinkaarensa aikana jo parin uuden ajoleikkurin hinnan edestä.

Toukokuu 10, 2020, 07:40:35 ap
Vastaus #10243

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Lähetän täältä sulle yhden käyttämättömän inspiraation. Ollos hyvä! :laugh:

Meilläpäin ennen vaikutti semmoinen monitoimimies Pekka.

Hän pruukasi sanoa useinkin: Hitsaamisessa ja hu***misessa ei ole
mitään erityistä konstia-senkun rupeaa"!

Juu-se pöytä niistä vipstaakeista irti-muutaman sokan joutuu
irti nykäisemään. Vetoremmi sivuun ja pöytä koneen alta pois.
Siitä lähtee....

t. Markku

Toukokuu 10, 2020, 08:12:45 ap
Vastaus #10244

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Sappas nähdä pidänkö tänään pyhää kun on toi äiteinpäivä vai jatkanko pirtin maalaamista tai en mä oikeastaan ole vielä juurikaan sitä maalannut krapsutellut vaan irtonaisia maaleja pois tai olen mä muutaman sellasen tuuletusikkunan ritilän jo maalannut on muuten hidas homma kun siinä on vieri vieressä niitä vinoja ripoja ja sitten olen maalannut myykilautoja etten sitten suttaa niitä ritilöitä kun ne on paikallaan ja maalaisin niitä myykilautoja tällasia hienouksia on elämä opettanut.
Eihän tolla hommalla mikään kiirus ole vuoden sitä olen jo liipannut tai pari eikä nytkään ole urakkaa,enkä tiedä maalanko koko pirttiä vai vaan tämän etelä seinän kun aurinko ja sade ovat sitä maalipintaa rasittaneet,aika näyttää,ajattelin etten viitsi tehdä tellinkejä jos en käsittele muita seiniä ja on se aika kiipeilemistä ja tikkaiden siirelyä mutta onneksi olen tällainen kevyt ja ketterä.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going