Kirjoittaja Aihe: Mitä tuli tänään touhuttua  (Luettu 2540932 kertaa)

Kesäkuu 17, 2019, 08:21:26 ap
Vastaus #9555

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1125
Löytyiskö laakerikaupasta samalla ulkohalkaisijalla isompaa sisäreikää, niin voisi holkittaa akselin?
Siis, jos kierteet ja muuten on kunnossa.
Täyttö tietysti myös toimii, mutta siinä pitää taiteilla lämpöjen kanssa

Kesäkuu 17, 2019, 08:22:05 ap
Vastaus #9556

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 9617
On tää netti joskus aika epeli...niin vaan
selvisi,että tuo akseli on MTD-koneen osa 738-0707A.

Pituus 139mm ja 1" halkasijainen uritettu se paksumpi pää...

Joten eikun tänään sitä ostattelemaan Lahdesta alan liikkeestä.
Jos ei siellä-nettikaupassakin noita on. Laakerit ovat onneksi
kokoa 6204-2RS...niitä saa miltei maitokaupasta.

Ei kellään ole tuommoista akselia kumminkaan hyllyyn jäänyt?

t. Markku

Kesäkuu 17, 2019, 08:23:50 ap
Vastaus #9557

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 9617
Löytyiskö laakerikaupasta samalla ulkohalkaisijalla isompaa sisäreikää, niin voisi holkittaa akselin?
Siis, jos kierteet ja muuten on kunnossa.
Täyttö tietysti myös toimii, mutta siinä pitää taiteilla lämpöjen kanssa

Oli jo varasuunnitelma,että holkitan-tai täytehitsaan tuon ja sitten rälläköin ja viilaan.

Laakeri on,kuten tuonne äsken laittelin- 6204.Siinä on 20mm reikuli ja
47mm ulkomitta ja 14mm korkea.

Joten putki 25 2,5mm seinämällä ja laakeri 6005 pelaisi kyllä.

Laakeriliimaa väliin ja kasaan. Hmm...saatanpa kokeillakin,jos vaan löytyy sopivaa
putkea pätkä. Siis jos en saa tuota oikeaa akselia.Ruoho kasvaa,jotta narina kuuluu...

t. Markku
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 17, 2019, 08:27:27 ap kirjoittanut markkukovasin »

Kesäkuu 17, 2019, 12:20:57 ip
Vastaus #9558

Matti Kivistö

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 664
Markku, sorvikin on keksitty.
Ei kai pyörän rakentelija rälläkällä tee sovitteita ?

Kesäkuu 17, 2019, 13:09:27 ip
Vastaus #9559

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3340
Muistankohan oikein, että Loktaitilla ois semmonenkii ihmeaine arsenaalissaan, millä luvataan täyttää laakerisovitteesta melkomoiset kolot?
Eihän se toki oikein tuossa oo kokeilemisen arvonen juttu, jos uusia osia saa, tai kun osa on irrallaan ja melko mukavasti tarttuis sorvinkin kynsiin...

jaakkovaakko


Kesäkuu 17, 2019, 15:43:25 ip
Vastaus #9560

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 9617
No-joskus täytyy tehdä konstilla.

Mutta ei tarvitse tätä tehdä-uusi osa löytyi
hyllystä ja kone laulaa taas niinmaanpirusti!

Mutta vanhan meinaan tehdä varaosaksi sillöä holkitusmenetelmällä-
kunhan sopiva putki osuu kouraan.

t. Markku

Kesäkuu 18, 2019, 20:54:57 ip
Vastaus #9561

Viljo Lahma

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 671
  • Allegro con moto
Heräsin tänään aamulla klo 4 aikoihin ja huomasin, että sähköt olivat poikki. Ne palasivat puoli kuuden maissa ja kello 7 tuli Nivokselta (sähkönjakelija) luuriin tekstari: Häiriö sähkönjakelussa  13.6. klo 19.30 alkaen.
 Mietinkin, että mistähän kaukaa tuo sähkö oikein tulee ja millä nopeudella (hitaudella) ;)
"Pidämme kaikki moottoripyöristä jossain määrin"
Bob Dylan: No Direction Home

Kesäkuu 20, 2019, 21:07:19 ip
Vastaus #9562

Martti Korhonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2532
Tönölle tultiin ja IC:tä aloin laittelemaan. Käynnissäkin on jo ollut, mutta kytkintanko jäi Tampereelle. Katsotaan jos huomenissa jaksaisi Saabilla karauttaa Nekalaan sen hakemaan, oli vähän unelmissa nyt viikonloppuna ajella kesän ensimmäiset IC-ajelut.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Kesäkuu 23, 2019, 09:53:13 ap
Vastaus #9563

Martti Korhonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2532
Pimiö etenee. Viikko sitten sain saunatuvan valotiiviiksi ja eilen imuroin ja harjasin lattiaa. Siinä oli yllättävän kova homma. Saunatupa on tehty 1980-90-lukujen taitteessa. Vielä viime syksynä siinä oli kokolattiamatto, joka oli imenyt melkein kolme vuosikymmentä saunojien saastaa itseensä. Rakennuksessa haisi aika kauhealta. Talvella revin maton pois ja alta paljastui paljas betoni. Olkoon nyt tuollainen toistaiseksi, joskus voi pistää siihen jonkin pinnan päälle. Matosta oli jauhautunut kaikenlaisia aineita lattialle ja taisipa siinä olla betonipölyäkin. Paljon sitä kuitenkin oli ja ei tahtonut imurilla lähteä. Löytyi oivallinen Sini-tuotteen Matto-Mikko, jolla työntelemällä pöly irtosi, mutta hienojakeisimmat osat lähtivät samalla leijailemaan. Imurilla niitä pyydystelin talteen samalla kun Matto-Mikolla harjailin, mutta sen verran pääsi karkuun, että kaikki pitää vielä pyyhkiä rätillä. Lisäksi olisi maalaamista, tiskipöydän asentamista ja monenlaista pientä. Eiköhän tuonne jo tänä kesänä pääse vedostamaan.

Kuten näette, kone on aika mahtivehje. Sen kanssa niin sanotusti lykästi. Sain puolitutulta erään äijän numeron, kuulemma olisi myymässä "jotain isoa suurennuskonetta, varmaan aika halvalla irtoaa". Haaveena oli, että pääsisi tulevassa pimiössä edes 6x7cm -formaattia suurentamaan ja isommat formaatit sitten pinnakkaisina. Soittelin äijälle ja siellä kerrottiin, että kyllä isoa formaattia hyväksyy ja tarvitaan monta miestä kantamaan. Myyjä oli ostanut koneen armeijan huutokaupasta 300 markalla ja sanoi että eiköhän muuteta se euroiksi ja sillä hyvä. Tällaiset vehkeet on toki hankalia hinnoitella, koska ottajia on aika vähän. Harvalla on halua hankki parimetrinen, varmaan 150 kiloa painava suurennuskone, eikä hinnanmuodostuskaan ole siksi aivan helppoa. Aivan yhtä hyvin pyynti olisi voinut olla 1000€ ja oikean ostajan sattuessa paikalle kone olisi voinut siihenkin rahaan hyvinkin mennä. Sen oikean ostajan löytymiseen vaan olisi saattanut mennä pitkäkin aika. Oli miten oli, pers'aukista lykästi ja kone pääsi taas käyttöön.

Kone on saksalainen Meteor-Siegenin valmistama Komet 210 SK, jolla on nähdäkseni vedostettu puolustusvoimissa ilmakuvia. Mukana on pari Schneider-Kreuznachin Componon objektiivia, jotka eivät ole alkuperäisiä. Vedostuspöydän nosto ja lasku sekä tarkentaminen on käynyt sähkömoottoreilla painamalla ohjauskeskuksen nappeja, mutta moottorit ovat kuulemma epäkunnossa ja niinpä edellinen omistaja kytki ne irti. Nyt homma käy kampia kääntämällä. Saatan joskus noihin sähköihin paneutua ja katsoa jos saisin moottorit pelaamaan tai uudet tilalle. Ohjauskeskuksessa on mekaaninen kello, joka käy mittauksieni mukaan n. 10% liian nopeasti ainakin pidemmillä ajoilla, mutta toisaalta täsmällisesti. Pöntössä on myös puhallin, josta menee putkea pitkin jäähdytysilmaa koneeseen. 500W hehkulamppu lämpenee kivasti, jäähdytys tulee tarpeeseen. Kone syö tosiaan isoa formaattia, enintään 18x24cm negatiivin. Siinä on jo aika paljon kokoa kinofilmin 24x36mm kuvakokoon...
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Kesäkuu 23, 2019, 11:41:48 ap
Vastaus #9564

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 9617
Herätty on.

Hain perävarastolta yhdet "yleismallin" kaatumaraudat-
mallailin juuri Mitsiin.

Ihan näön vuoksi vaan...Mutta pienellä soveltamisellahan
tuon saanee paikalleen. Ainoa pieni haita on siinä,kun
ei ole Mitsissä eturunkoa lainkaan.Runkoputkeen tankin alle
täytyy vissiin kehitellä jonkinmoinen kiinnike.Alaosan saa kiinni
helposti jalkatappien rautoihin.

Tai jos taivuttaa putkesta apurungon ihan ylärungolta koneen
alle...? No...näkkyypähän.

Jäänee syksyyn,jolloin meinaan purkaa tuota värkkiä enemmänkin...
katsella pyöränlaakerien ja muidenkin runkoon liittyvien
paikkojen kuntoa.

t. Markku

Kesäkuu 23, 2019, 11:44:53 ap
Vastaus #9565

Jouko Kuisma

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2709
No onpa Martilla hieno suurennuskone.  :P

Tuosta 500W hehkulampusta tuli mieleeni LED-lamppu.
Tuossahan riittäis huomattavasti pienempitehoinen ledvalo.
Ehkä 25W riittäisi. Mutta sellaisia on kai vain katuvalojen led- lampuissa.
Ensiksikin mikähän kanta tuossa 500 watin lampussa n: E27 kierre vai jokin muu?

Toiseksi, mitenkähän valokuvauspaperi suhtautuisi LED-lampun valoon?
LED antaa aika kapealla spektrillä valoa toisin kuin hehkulamppu.
Oletko kokeillut?

Kesäkuu 23, 2019, 12:59:55 ip
Vastaus #9566

Martti Korhonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2532
No onpa Martilla hieno suurennuskone.  :P

Tuosta 500W hehkulampusta tuli mieleeni LED-lamppu.
Tuossahan riittäis huomattavasti pienempitehoinen ledvalo.
Ehkä 25W riittäisi. Mutta sellaisia on kai vain katuvalojen led- lampuissa.
Ensiksikin mikähän kanta tuossa 500 watin lampussa n: E27 kierre vai jokin muu?

Toiseksi, mitenkähän valokuvauspaperi suhtautuisi LED-lampun valoon?
LED antaa aika kapealla spektrillä valoa toisin kuin hehkulamppu.
Oletko kokeillut?


En ole kokeillut enkä varsinaisesti paneutunut vielä aiheeseen. On kyllä ollut mielessä, koska 500 wattia on turhan paljon. Jos spektri on virheellinen niin voi vaikuttaa kontrastipuoleen vedoksissa.  Mutta jossain vaiheessa tuokin lamppu kärähtää jolloin joutuu ostamaan uuden. Sopivaa 500 wattista on huonosti saatavilla. Pitää tuosta ottaa selvää.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Kesäkuu 23, 2019, 23:54:18 ip
Vastaus #9567

Tatu Keränen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3236
Kannattaa alkaa hamstrata nuita pimiö- ja suurennuskoneen hehkuja, niitä ei tahdo enää saada. 

Täällä paikallinen "Suomen vanhin sähköliike" möi minulle jotain punaisia mainoslamppuja pimiölamppuina. Lopputulos oli, että kaikki esillä olleet valokuvapaperit meni mustaksi. Kävin kertomassa tapahtuneesta ja sanoivat että muita polttimoita ei ole saatavilla.
Epäillä sopii, että nuita suurennuskoneen lamppujakaan enää mistään kaupasta saa uusia, ja kun ne on rakenteeltaankin erilaisia kuin normi hehkut(paljon isompi kooltaan ja lasi pinnoitettu valon tasaamiseksi). Itsellänikin on vain pari 300W E27 hehkua jemmassa Durstiin.

Kesäkuu 24, 2019, 14:39:35 ip
Vastaus #9568

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 9617
Kävinpä aamun ensitöinä katsastamassa tuon museoauton.

Leppoisa-mutta silti tarkka-tapahtuma. Mutta kun auto oli
kaikinpuolin kunnossa...leimahan sieltä tuli.

t. Markku

Kesäkuu 28, 2019, 20:27:54 ip
Vastaus #9569

Pentti Eskelinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7561
  • Nuolija Savosta
Melekein sain tännään Volovon uuteen leimaan, vun ihan vähästä se jäe kiinni.
Eilen llalla tein valamistavia toemenpitteitä, paklasin välipöntön sauman semmosella tökötillä, vuan en minä sitä suanu tehtyvä ihan niinkun ohjeessa luki:

"Käyttöohje: Puhdista korjattava alue ruosteesta sekä liasta. Käytä moottoria hetki jotta pakoputki lämpenee. Kostuta käsiteltävä kohta vedellä. Levitä tahnaa reilusti myös reiän sisäpuolelle esim. lastalla. Tahnaa voi tarvittaessa pehmentää vedellä. Tasoita paikkaus kostealla kämmenellä. Kuivumisen nopeuttamiseksi voidaan moottoria käyttää 5-10 min. alhaisella kierrosnopeudella."

Kun en minä sinne pöntön sissään suanu ujutettuva minkää valtakunnan esim. lastoo, millä sitä tahnoo oesin sinne levittäny.

 Eipä se leima kyllä siitä pompannu, vuan siitä kun käsijarru ei ottanu kun toeseen pyörään, ja takakelekan ulommat puslan kumit oli hapanneet. Ne joutuu vielä ehjeemään ennenkun suap tuas vuojen ajjoo, pittää vuan käävä kuukauven sisällä näättämässä että ne on varmasti oolraet.