Kirjoittaja Aihe: Mitä tuli tänään touhuttua  (Luettu 2098923 kertaa)

Kesäkuu 02, 2019, 21:04:26 ip
Vastaus #9555

Ismo Hakamäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 658
Ei korvaa hirvieläinvakuutus enää kauriskolaria..muista superkaskoita jne. en tiedä??
http://paddockhill.suntuubi.com/?cat=8

Höpinää Hämäläisittäin....,eli harvakseltaan.

Kesäkuu 02, 2019, 22:50:33 ip
Vastaus #9556

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 730
Olinpa opettelemassa kiihdytysmoottoripyörän katsastusta sm-osakilpailussa.
Pikkuisen erilainen maailma kuin perus eläkeläisveturinkuljettajalla muuten....kotiläksyä tuli ja kutsu seuraavaan kisaan.

Kesäkuu 02, 2019, 23:55:53 ip
Vastaus #9557

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2632
Oon muutaman kerran ollu erilaisissa moottoripyöräkilpailuissa katsastuksessa mukana, ei kuitenkaan tänään eikä ihan eilenkään... mieleenpainuvimmat kokemukset 70-luvulta Imatran ajoista - tosin vain jonkunlaisena apupoikana siellä.  Jotenkin vain tunsi itsensä vähän hölmöksi, kun Nobby Clarke työnsi tehdaspyörän katsastukseen ja kokeiltiin, onko etujarru kunnossa...  Esimerkiksi koneen kuutiotilavuuksia ei mitattu keltään, mutta olisi siihen valmius ollut, jos asiasta olisi protesti tehty jonkun kohdalla.  Myös polttoaineesta otettiin parhailta kilpailun jälkeen näytteet pulloon; ei niitä mihinkään tutkittaviksi laitettu ilman protestia, mutta kai sekin pelotteena toimi.

Mites noissa kiihdytyskisoissa, siellä kai esimerkiksi juuri polttoaineen kanssa olisi osaavan mahdollista saada lisää puhtia, millä olisi vähintään yhtä suora vaikutus tulokseen kuin RR:ssä?  Ja varsinkin vakiopyörissä saattaisi vilppikonstit olla mahdollisia, ja kuitenkin sellaisia, ettei niitä suoraan päältä päin näe?

Nikkasen eläinkokemuksesta sen verran, että etelän liikennetiheyksillä ja moottoritienopeuksilla varmaan suurin riski autoissa olevien ihmisten kannalta on juuri jarruttajan perään törmääjät, elukalle riski on siinä ensimmäisessä törmäyksessä... Myökin tässä joku aika sitten oltiin niin lähellä eläinonnettomuutta tien päällä, että nähtiin neljä valkohäntäjotakin.  Itse oltiin tiellä, ne olivat parin sadan metrin päässä pellolla.  Kävellen oltiin tosin mekin, eikä ollut edes kameraa matkassa.  Eläintenkin kannalta oli riski kuitenkin aika hyvin hallinnassa, ei sillä tiellä varmaan joka päivä mitään ajoneuvoja kulje.  Ja jos kulkeekin, niin hiljempaa menevät kuin kauriin huippunopeus.

jaakkovaakko
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 03, 2019, 00:01:24 ap kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Kesäkuu 03, 2019, 00:38:39 ap
Vastaus #9558

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 730
Vaikutti kiihdytyspyörissä enempi painotetun turva-asioihin.
Aivan asiallisia tarkastuskohteita olivat, niin pyörässä kuin ajokamppeissakin.
Moottorit vissiin puretaan vasta protestien jälkeen ja siihen mahtaa olla eri porukka.

Kesäkuu 03, 2019, 11:18:55 ap
Vastaus #9559

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2632
Niissä moottoripyöräilyn lajeissa, missä olen ollut katsastustoiminnassa mukana on toki paino tai oikeastaan kaikki mitä tehdään, vain turvallisuustekijöiden tarkastuksia.  Imatranajoissa vain tunsi itsensä aika nöösipojaksi, kun tehdastallien pyöriä yritti syynätä, ja jotenkin tuntui, että sekä ajajat että mekaanikot olivat korkeammalla ymmärryksen ja osaamisen tasolla kuin katsastaja näidenkin seikkojen suhteen.  Sitä vastoin esimerkiksi trialissa ja sen harrastajissa joskus vaikutti aika välinpitämättömältä touhu, katsastukseen saatettiin työntää pyörä, jota ei aivan viime viikkoina ollut esimerkiksi pesty kertaakaan, tai kahvoja poikki tai vastaavia.  Vauhditon laji mielletään vaarattomaksi?

jaakkovaakko

Kesäkuu 03, 2019, 11:47:10 ap
Vastaus #9560

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2970
  Mielenkiintoinen aihe tää katsastusjuttu, vaikka kuuluis kaiketi tonne motorismi palstalle, mutta menköön, kun siellä ei ole sopevaa aihetta avattuna.

 Mulla ollu edellisessä elämässä A-lisenssi vuoskymmeniä.
 Hieno ja hyödyllinen lappu, senkin voin sanoa. Luontaisetuna vapaa pääsy kansallisiin kisoihin.
 On sitä tullut hyödynnettyä aktiivivuosina.
 Ura alko joskus -70 luvulla, jolloin kilpailutoiminta oli vilkasta omassa kerhossa.
 Oli jiärattoo, enskaa, crossia, TT-tä, minitrialia ja muuta ei sitte ollukkaa.
 Noita katsastuspäällikön lappuja roikkuu iso kasa tuossa vieressä lampun rungossa.
 Hyviä muistoja.
 Käytännössähän se katsastus oli juurikin sitä nastan mittausta, jarrujen tesmiä, emäputken nostelua, pyörän napojen klonksuttelua ja numeroiden selkeyden tarkastusta, joista monet suomenmestaruustason jätkät otti helposti nokkiinsa, kun fontista huomautettiin, tai annettiin peräti korjauskehoitus.  Bensan, tai kuutiotilavuuden mittauksia ei kohdalleni sattunut yhtäkään.
 Vakavimpia olivat löydetyt rungon, tai pyörännavan murtumat ja niistä kuskit olivat kyllä kiitollisia, vaikka kisa ois jääny ajamattakin.
 Turhauttavia juurikin nämä numerojutut, joista tässä 5 vuotta sitten melkeenpä tapeltiin, kun katsurit mittasivat 80 mm tarranumeroita. 82 ei kelvannut. Silloin olin poitsun huollossa siellä artistipuolella, en nipottamassa ”maailman tärkeimmästä” asiasta, jonka joku oli keksinyt.
 Sama numerosääntö on edelleen voimassa, mutta onneksi se ei ole enää se kynnyskysymys.

 ”Kone-Olli” Lehtinen silloin joskus veti ensimmäisiä käymiäni kursseja ja teksti oli vahvaa.
 En tiedä onko herra yhä tässä hiippakunnassa, mutta oli tai ei; RESPECT !

 Jos jotain on jäänyt noilta vuosilta muistiin, niin sanavaihto erään jäärata-ajon katsastuksessa.
 Kuski työnsi isoa Kawaa näytille ja naureskeltiin, että kolmas kerta toden sanoo.
 Oli siis jo kahteen pienempään luokkaan pyöränsä katsastuttanut.
 Sanoin että koko rahalla tätä harrastusta, johon kuski vastasi:”suapihan ajjaa” ja hymyili lähtiessään.    Se oli kuskin viimeinen katsastettu pyörä ja lähtö.

                 R.I.P  Ilkka Roininen.

 Varikolla oli sinä päivänä tuskaista väkeä, Ilkan vanhemmat ennen kaikkia.
 Vammat olivat vakavat ja lasarettiin tuli lähtö mediheli lekureiden ensihoidon jälkeen.
 Päivän kisat loppu siihen kuskikaartin toiveen mukaan.

 Seuraavalla viikolla sai lehdestä lukea kuskin menehtyneen tajuihinsa tulematta.
 
   Vieläkin riipoo sydämestä....

 Vaan eipä synkistellä. Hienoja hetkiä hienon harrastuksen parissa.
 A-lisenssin menetin, kun ei kerho halukkuudestani huolimatta ilmoittanut minua päivityskurssille.
 Nuoremmat ja notkeemmat ajo ohi ja niinä vuosina kerhossa oli huono ilmapiiri.
 Erilaisia klikkejä ja ryhmiä, jotka eivät vetäneet ns. yhtäköyttä.
 Alamäki on jatkunut ja talkoohenki kuollut, myönnetään; myös itseltäni.

 Vaan tässähän se alko tääkin päivä.
 Aamukahvit, koirankusetus, Rinteen tiedotustilaisuus ja netin lukukinkerit.

 Ei mitään uutta tässäkohtaa auringon alla....

Kesäkuu 03, 2019, 16:38:22 ip
Vastaus #9561

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2970
 Anteeks. En kirjoittanut pitkää narsistista juttua nokittelun ja vähättelyn hengessä, vaan oikeastaan kannustuksen, lähinnä Pertille.

 Hauskaa ja palkitsevaa hommaa, jonka Jaakko jo kokemuksesta tietääkin.

Kesäkuu 03, 2019, 23:08:18 ip
Vastaus #9562

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 730
Pertti kiittää ja ainakin toistaiseksi aikoo jatkaa kohti uusia kommelluksia.
Lentämäänkin pitäisi ehtiä...mutta eläkeläisillähän on aina pikkuisen kiirus ;D

Kesäkuu 06, 2019, 19:58:39 ip
Vastaus #9563

Taito Nuutinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 455
  • Triumph T100ss,Vespa GL 150,Nimbus 19??
Tänäpäivänä kävin yhdellä asiakkaalla liesi asioissa Helssingissä..tuli siinä sitten juttua että saman kunnan kakaroita ollaan...Ja jotenkin juttu joutui Kovasimen Monarkkiin..lähtipä mies sitten esittelemään autotalliaan ja projektiaan..joku honda mikä lie entisöinnissä..Ja kauhukseni huomasin että miehellä oli täydellinen entisöimätön "emma" tallin nurkassa..ei tuntunut kiinnostavan häntä tuo emma,eikä kyllä minuakaan ??? ??? ???

Kesäkuu 07, 2019, 17:29:44 ip
Vastaus #9564

Henry Eklund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5227
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Rattoisa päivä sairaalassa, kipsasivat nilkan.

Kesäkuu 07, 2019, 18:43:02 ip
Vastaus #9565

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2970
 Taito:   Emma.   Avokki vai ?    :-\    Mikä on -emma- ?

 Mulla on huonot kokemukset nilkan kipsaamisesta toissa kesältä. Tekivät "sopivan" mutta jalka tapas niin turvota, että tunto läks ja piti itse purkaa kipsi pois.
 Toruivat kyllä jälkeenpäin, mutta minkäs teet. Joku hermoratavaurio jäi ja yhä on osa koivesta tunnoton, lähinnä pari varvasta ja päkiä.
 Ekat neljä viikkoa kiinteällä kipsillä ja sitte sellanen irrotettava, jolla sai yöt nukuttua, kun piti soljet auki.
  Ikävää aikaa, etenkin kun jalasta tuli suunniteltua huonompi.

 O Henkka tarkkana sen kipsin kanssa.


 Niin ja tulihan sitä touhuttuakin.  Hyttysistä ja kuumasta mökistä johtuen nukuin huonosti...
 Soutelin saaresta maihin, kävin järvipesulla ja pakkasin kuormajuhdan, piikin jampin.
 250 mukavaa mutkatiekilometriä yhdellä tauolla kesti karvan päälle 4 h. hauskaa oli ja sai luvan kanssa kaahata.
 
 Trialkamat pakattiin autoon ja huomenna pitäs selviytyä Vuohimäkeen trialoimaan muiden hupi-ukkojen kanssa.
 Paha pelko, että helle ajaa kesken päivän taas kotiin, niinku viimeks teki väsy ja vilu.   Huomennahan tuon näkee.
 Yritetään ja säästytään laittamiselta....            "Yrittänyttä ei laiteta", sanotaan.  Tiedä sitte mihin...  ???
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 07, 2019, 18:52:35 ip kirjoittanut Eero Nikkanen »

Kesäkuu 07, 2019, 19:15:44 ip
Vastaus #9566

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5145
  • MC Debit
Olisko se Emma EMW? Jaa ei muka kiinnostanut ;D
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Kesäkuu 07, 2019, 20:08:31 ip
Vastaus #9567

Ossi Viita-aho

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2173
  • Kukkahattusetä
Soittelin isälle ja kyselin, että onko hän malttanut pysyä tällä viikolla alkaneella eläkkeellä. Jos on ollut ratin takana 52 vuotta ja muutaman miljoona kilometriä, niin voihan siinä olla asettumisvaikeuksia. Äkkiseltään veikkaisin, että en tule olemaan noin kauaa töissä.
Kahden pytyn loukussa.

Kesäkuu 07, 2019, 21:01:24 ip
Vastaus #9568

Taito Nuutinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 455
  • Triumph T100ss,Vespa GL 150,Nimbus 19??
Olisko se Emma EMW? Jaa ei muka kiinnostanut ;D

Kari tiesi mistä kirjoitin..

Ai että mitä tänään touhuttu..noh..ainakin yksi vesivahinko saatu aikaiseksi asiakkaan mukaan..
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 08, 2019, 09:38:18 ap kirjoittanut Taito Nuutinen »

Kesäkuu 08, 2019, 11:23:56 ap
Vastaus #9569

Risto Sollo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3403
  • Mamu
Päivän ensimmäinen Jolenessa,Kossuvissy 3€e,ei paha.Ei näy tuo Allun mittari just tähän mutta villi arvaus 30 graadia,somaa...👍😁