Kaikennäköisiä harmia tulee kun pitää noita autoja katsastaa. Saabissa oli etujarrut suorituskyvyltään ok, mutta katsurin mielestä liikaa ruostetta toisessa levyssä. Vaihdoin sitten molemmat levyt ja palat. Vanhat palat olikin kyllä aika finaalissa. Osat Motonetistä, OEM-laatua, oli mieli hyvä kun laatikoissa luki Brembo. Tallilla sitten huomasin että pienellä präntillä ”Made in China”. Höh.
Nokka pukeille, pyörät irti ja purkamaan. No eka tenkkapoo tuli kun ei ollutkaan 7mm kuusiokoloavainta. Ensin lähimpään halpiskauppaan eioota hakemaan, sitten kotiin toteamaan että joo, löytyy mutta mahtaako sittenkään aueta kulma-avaimella, ja lopuksi paikalliseen tarvikeliikkeeseen just ennen sulkemisaikaa (klo 13) ja ostinpa samalla oikein kuusiokolohylsyn, kun kerran niitä siinä oli hyllyssä. Muistin ostaa kuparitahnankin, jota en myöskään kotoa löytänyt.
Takaisin tallille ja liukutapit irtosivat nätisti. Satula roikkumaan, levyn ruuvi irti ja eihän se levy mahdu tulemaan jos ei ota satulan kiinnitysosaa irti myös. Jahas, tuollainen mikäs ihmeen kanta. Pikku selvitystä ja sehän on niinkuin negatiivitorksi, E20. Lähihalpiksesta taas eioota, sitten tarvikeliikkeen pihassa uukkarit (kiinni jo), Tokmannilta lisää eioota ja takaisin tallille tuumailemaan. Vaimo oli sattumoisin kaupungilla käymässä joten soittoa ensin ja tekstari perään, toi pari kpl sopivia hylsyjä Motonetistä. Oli niin tiukan oloiset pultit että otin heti varahylsynkin, kun oli vain 3€ kipale. No, hylsyjä varrotessa käytiin sällin kanssa paikallisessa kepappeeriassa lounaalla.
Siinä se ehtoopäivä vierähtikin, kello rupesi olemaan liki viis kun olin hylsy kädessä taas tallilla. No saipa Honda liikuntaa kun pyörin ympäri kyliä milloin mitäkin etsimässä. Onneksi oli hyvä keli.
Varsinainen työhän oli varsin suoraviivainen kun kaikki työkalut olivat käsissä. Näkösällä olevat liukupinnat olivat aika tukevasti muurautuneet, ja ruostehilettä sai koputella sieltä sun täältä, ja harjata puhtaaksi. Viimeksi levyt on vaihdettu vajaa 10 vuotta / vajaa 200tkm sitten. Olisihan noilla vielä päästellyt, jos olisi vain lamellilaikalla siistinyt... Liukutapit ja kumit olivat ihme kyllä kuin uudet, eli taidanpa palauttaa ostamani sarjat samalla kun vien toiset jarrulevyt takaisin. Motonetin systeemi ei osannut kertoa kummat kahdesta vaihtoehtoisesta levymallista sopivat mun autoon, joten otin parin molempia. Oikeat oli ne pienemmät, eli 288 milliset.