Kirjoittaja Aihe: Mitä tuli tänään touhuttua  (Luettu 2396723 kertaa)

Elokuu 08, 2019, 21:15:18 ip
Vastaus #9720

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3150
Päivän vinkki Tuomolle;  yritäppäs tehä siihen halpaan naviin sellanen parinsaan kilometrin reitti, missä mennään pätkiä nelinumeroista, ei yhtään isompaa, ja osin kärriteitä, metsäautoteitä, mökkiteitä, ja ehkä jossain sellaista katkoviivakarvaa maastokartalta?

Kyllä se joillain naveilla onnistuu, vaan ainakin miun ossaamisella on vielä tuskasempaa ko luurilla.

jaakkovaakko

Elokuu 08, 2019, 23:05:06 ip
Vastaus #9721

Jouko Kuisma

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2715
Päivän vinkki kaikille navigaattorin käyttäjille; paperikartta mukaan tankkilaukkuun.
Paperikartasta selviää aina missä mennään, vaikka navi sekoaisikin.
Pätee myös vesiliikkujille.

Elokuu 08, 2019, 23:35:46 ip
Vastaus #9722

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3150
Keräilin pikkusen tallissa - sitä varavirtalähdettä ettiessä - sellasia kamoja kasaan, mitä oon ottamassa mukkaan, sitä myöten kun niitä vastaan tuli.  Mm. tiekartan laitoin; sammaa mieltä siitä, että hyvä olla matkassa.  Tosin jos tuolla kärriteillä vaikka navi lakkais näyttämästä, ni hätä tullee vasta sitte, jos on napoja myöten suossa eikä jaksa nostaa, tai bensa loppumassa.  Muuten kun ajaa yhteen suuntaan, tullee isompi tie vastaan, ja taas isompi, kunnes tullee joku sellanen missä on viittoja.  Ylimäärästä matkaa toki voip tulla paljonkin, ja tuon melko pientankkisen leikkienduron kanssa se bensapula on aika pian vastassa.

Miulla oli vuodesta 2004 vuoteen 2015 Yamaha 900 TDM; sillä pelasin ja tuolla Tuomon taktiikalla, eli autonavi sellasessa navipussissa.  Hyvä ratkasu kun teitä pitkin ajeli.  Tuli sekin navi yhestä laatikosta vastaan, kun etin varavirtalähettä... mutta ei siitä oo tuonne Kawan reiteille oikein apua.

Varsinaisiin navigaattoreihin verrattuna miusta luurissa on pari etua.  Kun meillä ei datasiirto erikseen maksa, voip ladata koko ajan karttaa netistä, ja ne on miun mielikuvan mukkaan ajantasalla paremmin kuin navin kartat, jotka pittää ite päivittää erikseen.  Ja sitte se yleisin tarve naville, eli etit osotetta missä et oo käyny, ni luuriin voip sannoo, ei tarvi naputella.  Miun kotona opittu karjalan murre höystettynä Anttolassa tarttuneella savon ripauksella ei oo mikkään pulma puhelimen naville; suorastaan hämmästyny oon että se kerta toisesa jälkee tulkitsee miun sanoman osotteen oikein.  On tuossa hyllyllä jottain Englannin ja Ruotsin autoreissua varten ostettu melko tuore autonavi, vaan melkein on kotosuomessa jääny vaille käyttöä.  Luuriin saap kyllä kotona ladatuks valmiiks suunnitellulle reitille kartat muistiin ja käyttää off-line tilassa, että vois sitä käyttää sillon sielläkin, missä datasiirto maksaa maltaita.  Paikannussignaalista ei taija missään erikseen velotusta olla?

Vesillä liikun kanootilla, mikä tarkottaa maksimissaan kymmenen kilometriä yhteen suuntaan, ja sitten takasin.  Jos ei vejä umpisumuun, kylän vesitorni tai linkkimasto näkkyy koko ajan... mutta oon välillä luurista kattonu karttaa ja rantoja, ja todennu, että jos luuri mykähtää, eikä siinä vaiheessa oo tietoa missä on, ni aika vaikee on rannoista ja kartasta yhteistä piirrettä löytää.  On vesillä syytä olla koko ajan koko lailla hyvin perillä siitä, missä on, näin oon ajatellu.  Kanootilla on vaan melko pieni se mahollinen alue verrattuna noppeekulkuseen moottorpaattiin.

jaakkovaakko

Elokuu 09, 2019, 06:53:38 ap
Vastaus #9723

Jouko Kuisma

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2715
Lainaus
Varsinaisiin navigaattoreihin verrattuna miusta luurissa on pari etua.  Kun meillä ei datasiirto erikseen maksa, voip ladata koko ajan karttaa netistä, ja ne on miun mielikuvan mukkaan ajantasalla paremmin kuin navin kartat, jotka pittää ite päivittää erikseen.
Totta.
Nykyään noilla navigaattorifirmoilla ilmeisesti menee luurivalmistajien takia niin huonosti, että karttapäivitykset ei juuri tuo edes vuoden takaisiakaan ”uusia” teitä mukaan. Ainakin Garmin em mainittujen kokemuksieni mukaan näyttää jäävän kisasta (vanhinta en edes päivitä, kun siinä on kottaraispöntöt, mp:n navissa niitä ei edes saa karttojen mukana).  Tomtom yrittää ilmeisesti pysyä mukana, kun sen kuvausautoja näkyy Suomenkin teillä.

Elokuu 09, 2019, 11:28:04 ap
Vastaus #9724

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3394
  • Moukka
Päivän vinkki Tuomolle;  yritäppäs tehä siihen halpaan naviin sellanen parinsaan kilometrin reitti, missä mennään pätkiä nelinumeroista, ei yhtään isompaa, ja osin kärriteitä, metsäautoteitä, mökkiteitä, ja ehkä jossain sellaista katkoviivakarvaa maastokartalta?

Kyllä se joillain naveilla onnistuu, vaan ainakin miun ossaamisella on vielä tuskasempaa ko luurilla.

jaakkovaakko
Enpä minä taida olla yhtään sinua viisaampi noissa dikittaaliasioissa? Kyllähän se onnistui jopa minulta laittaa niitä välietappeja siihen navigaattoriin. Oliskohan se tuommoinen rapiat 10 vuotta vanha Navigon? Sen akku ei pidä yhtään virtojaan, eli on pakko olla koko ajan latingissa. Paperikäppyräkin on yleensä vielä mukana.kompassia ja sekstanssia ei oo matkassa. Enkä tosin osaa käyttää edes sekstanssia.  Seksitanssikin on vähän niin ja näin, kun se ei ole saanut muuta aikaan kuin sateen.

Elokuu 09, 2019, 14:19:11 ip
Vastaus #9725

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3150
Onnistuskos se Tuomolta etänä?  Meijän tontille ei oo tään kesän nimissä montaa tippaa vettä tullu, nekkii vähät mitä on Anttolan seudulle osunu, on meijät kiertäny!  Maanantakina lähen aamustapäivin kohti Tervoa, sieltä iltapäivällä Sonkajärven suuntaan.  Tiistaina tukikohtaan Nurmekseen.  Keskiviikko ja torstai Pielisen pohjospäätä kahta puolta, Lieksa ja Vuonoslahti sekä Koli ja Paalasmaa ääripäinä.  Perjantaina aamusta Nurmeksesta Riistaveen kautta Leppävirralle ja edelleen Jäppilään, ja illaks sieltä kottiin Anttolaan.

Jos noille kerrotuille linjoille järkkäät päivää - paria ennen miun siellä ajelua sen verran vettä, ettei hiekkatiet pölisis, ei kuitenkaan savilillingiks asti?  Ja koko sen välin minkä oon kottoo poissa, vois tonttia sellasella tasasella mutta ei kovin rajulla satteella kostuttaa, siellä on nyt metriä syvältä rutikuivaa.  Eli sellasella tahilla että ehtii maa imemään.

Kiitos jo etukätteen!

Jaakko
« Viimeksi muokattu: Elokuu 09, 2019, 14:22:23 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Elokuu 09, 2019, 15:14:27 ip
Vastaus #9726

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3394
  • Moukka
Onnistuskos se Tuomolta etänä?  Meijän tontille ei oo tään kesän nimissä montaa tippaa vettä tullu, nekkii vähät mitä on Anttolan seudulle osunu, on meijät kiertäny!  Maanantakina lähen aamustapäivin kohti Tervoa, sieltä iltapäivällä Sonkajärven suuntaan.  Tiistaina tukikohtaan Nurmekseen.  Keskiviikko ja torstai Pielisen pohjospäätä kahta puolta, Lieksa ja Vuonoslahti sekä Koli ja Paalasmaa ääripäinä.  Perjantaina aamusta Nurmeksesta Riistaveen kautta Leppävirralle ja edelleen Jäppilään, ja illaks sieltä kottiin Anttolaan.

Jos noille kerrotuille linjoille järkkäät päivää - paria ennen miun siellä ajelua sen verran vettä, ettei hiekkatiet pölisis, ei kuitenkaan savilillingiks asti?  Ja koko sen välin minkä oon kottoo poissa, vois tonttia sellasella tasasella mutta ei kovin rajulla satteella kostuttaa, siellä on nyt metriä syvältä rutikuivaa.  Eli sellasella tahilla että ehtii maa imemään.

Kiitos jo etukätteen!

Jaakko
Pitää koittaa. Oon kohta menossa mökille ja otan muutaman tanssijuoman. Mutta ethän tykkää kyttyrää jos sen jälkeen sataa koko syksyn? En oo tanssinut enää pariin kymmeneen vuoteen kun viimeksi tanssin niin mansikat mätäni peltoon.

Elokuu 09, 2019, 17:28:01 ip
Vastaus #9727

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3439
Moro

Ota tanssijuomat mutta ainakin yritä olla tanssimatta kun pitäisi myös vajaan viikon reissu tehdä tässä loppukesästä 8) ja olis mukavampaa ilman vesisajetta.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going

Elokuu 10, 2019, 13:39:15 ip
Vastaus #9728

Taito Nuutinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 669
  • Triumph T100ss,Nimbus 19??
Noh..tänään het aamusta lähti meneen päin p:tä..Hain motonetistä uuden satula fillariin(lue polkupyörä) kun tuo vanha "kilpamallinen" satula ei vaan enään istunut imagoon..Nyt aurinko taas paistaa risukasaan tuolla takapihalla.. ::) ::) ::)

Elokuu 10, 2019, 18:44:49 ip
Vastaus #9729

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3356
 Mielenkiinnolla odotellaan Jaakon matkakertomusta kuvineen.

 Mulla se on menny mitsin ympärillä häärätessä. Uamusella vaihdoin laatikon öljyt ja pikimustaa kittiä sieltä tuli kupillinen.  :(

 Treenasin ilman kypärää huomista riali koitosta varten ja nyt on kunto kohillaan.  Vartti pyörittelyä ja siinä se.

 Mitsi nyykähti tienvarteen. Kolmannen kerran.  :-\  Se tekee sen kun ajaa hetken vähän kovempaa. Bensa loppuu.
 Nyt uitin korkin hapossa ja puhaltelin letkun tankkiin päin. Kaikki on auki. Tankin sisällä on ruostetta ja kai se irtoaa ja tukkii paikat.
 Nostin vielä neulaa, että heräis alhaalta paremmin, mutta ei auta. Tyhjäkäyntisuutin lie putsattava.
 Kestää kyllä ajaa, kun ajelee maltilla ja pintakaasuilla, mutta kun sillä muutenkin on jaloissa, ni ei kestä itsetunto.  ???

 Vua eepä mittää.   Hiace on pakattu TY Jammulla, työkaluilla ja muulla hilbetöörillä.

 Jos classic-triali kiinnostaa noin turistin vinkkelistä, niin eikun Nuuksioon Siikajärvelle huomenna katsomaan.

 Saunatikkaakin nakkelin. Kesän enkat on 44, 182 ja 804. Ymmärtää ken tietää. Tänään en noita lukuja hätyytellyt.

 Jaa niin ja teinpähän riisipuuron uunissa, jos siinä nyt sen kummempaa tekemistä oli.  1,5 h 175Co ja puolisen tuntia vetäytymistä.
 Punertavan sävyn saa ja on hyvää. Kanelia päälle, voinokkare keskelle ja reunoille kylmää mustikkasoppaa.  Perusmuonat kunniaan ! nam.

Elokuu 10, 2019, 22:18:05 ip
Vastaus #9730

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3150
Eeron riispuuroresepti kuulostaa hyvältä!  Talvisyännä joskus olohuoneen takassa ens polteltu vähän reilumman jälkeen tulta, ja sitte puuro yöks sinne tekkeytymmään.  Takassa ei siis oo varsinaista leivinuunia, eli sellasta missä on tuli siinä yläluukussa, ja sitten kolataan hiilet veke ja paistokkaat sinne, vaan ainoastaan sellanen savuton yläluukku, mutta siihenkin saap jonniin verran yli 100 astetta lämpöä nousemaan, sillon tarvii vaan vielä enemmän aikaa, eli yön yli.

Kerroin tuosta varavirtalähteestä, millä oon puhelinta navina kawan sarvessa pyörittäny ja mitä en löytäny autotallista mistään.  Kävin ostamassa uuden.  Motonetistä hain sen 12000 mAh version, pitäs ötyä päiväks riittää, 20 euroa makso.

Ja valokuvia on tarkotus ottaa reissusta.  Miulla on kaks järkkärirunkoa, lillerikennosia molemmat.  Olympuksen EM1, sellanen enemmän oikeen kameran olonen, ja saman valmistajan EPL6, taskujärkkäri, mikä on yleensä ollu turistiräpsyreissuissa pienen kokonsa ja painonsa takia.  No nyt on ens viikon säät hakusessa, ja vaan tuo isompi on sään kestävä.  Siinä ollu uuvesta saakka kiinni sellanen akkukahva, mikä tuplaa akkukapasiteetin, ja samalla antaa tukevamman kuvausotteen, ja on siinä toiset namiskatkin pysty eli potrettiasentokuvausta varten.  Nyt ajattelin, että otan tuon isomman reissuun, mutta jätän sen akkukahvan kottiin, niin se runko mahtuu tankkilaukkuun ja pieneen olkalaukkuun mahollisia kyläkävelyjä varten.  Siinä oli uutena sellaset kumitulpat suojaamassa liitäntöjä sekä akkukahvassa että kameran rungossa, jos käyttää ilman akkukahvaa.  No arvatkaapas löysinkö niitä kumitulppia mistään?  En löytäny, mutta niitä tulppia oman komeron kameratarvikehyllyiltä ettiessä löysin sen kadoksissa olleen varavirtalähteen...

Tän päivän ohjelmassa oli noin 5 kilometriä melontaa kaksikolla tuonne Harvion selän saarien kiertoon, ja saman verran takasin.  Vähän oli kotimatkalla sivutuulta, mikä teetti sikäli työtä, että pinnassa kahen hengen kuormallakin kelluva puhallettava kajakki ei oikein pysy kurssissa.  Siinä on sellanen pien peräevä, mutta keulan pito ei riitä oikein millään, tuuli painaa sen myötäseen, vaikka melloo vaan toiselta puolelta.  Oon suunnitellu siihen toista evää keulaan, se pitäs tehä niin, että sen saap penkissä istuen jollain narulla vetästyy ylös rantautuessa.  Ja pitäs kestää kiville karauttaminen niin, että irtoaa jostain eikä pysäytä paattia ko seinään tai säre jottain.  Vesi on Saimaassa allaalla, oltiin muutaman kerran peräevä kivellä ja vähän kiikissä, mutta ei tarvinu kahlaamaan mennä, irtos eri suuntaan nytkyttelemällä.  Yks tuollanen kivirypäs oli paikassa, mistä ainakin 300 metriä lähimpään rantaan, mutta sen korkeemmat kivet on nyt reilusti näkyvissä.

Mitehän tuollanen kajakki käyttäytyis, jos siinä ois pien evä sekä keulassa että perässä antamassa sivupitoa tuulessa?  Peräsin vois olla ohjattava, ja molemmat naruilla ylösvejettäviä rantautumista tai kaislikoiden läpäisemistä varten, tuossa peräevässäkin ollu joskus melkonen nivaska kaislan raatoja.  Ne kyllä saap yleensä melalla tai eestaas muutaman kerran meloen tippumaan pois jarruttamasta menoa.  Ja sitten pitäs vielä olla joku, joka ne evät ihan oikeesti tekis...

Tällästä melan vilauttelua tännään.

jv

PS. Tuota Eeron keskimmäistä lukua en ymmärtäny, tai sen suhdetta jompaan kumpaan laitimmaiseen?
« Viimeksi muokattu: Elokuu 10, 2019, 22:26:20 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Elokuu 11, 2019, 11:19:42 ap
Vastaus #9731

Peter Rumjantzeff

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 118
Eilen 700km ärässällä. Kävin kylässä yhden RS-harrastajan luona pohjanmaalla. Nyt se olis sitten kone irti sitä vaihdelaatikon vaihtoa varten, kunhan saa oikean moodin päälle.
Vielä kun ne Brandtin osat tulee, niin pyörä on osiltaan 100,0% alkuperäinen.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 11, 2019, 11:40:26 ap kirjoittanut Peter Rumjantzeff »
Ex: Honda ST70Dax, SL125S, CB125T, CB125TD, MTX125R, CB250N, CB400N, FT500, CB750K, VF750F, CB900B"O, VF1000F2, CBR1000F(2), CBR1100XX. Yamaha DT125MX, DT125R, RD125LC(2), RD250LC, RD350LC(2), XJ750SECA, XJ900. Kawasaki Z500, GPZ900R(2), GPZ1000RX

Honda CB250RS vm.83

Elokuu 11, 2019, 16:02:16 ip
Vastaus #9732

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3356
 Mikä on tässä tapauksessa -RS- ?

 Tikka-urheilussa ( ;D ) heitetään 5 tikkaa (44), 5x 5 tikkaa (182), tai 5 x viiden tikan sarjoja (804), joista nuo, ei niinkään kummoiset tulokset tulevat. edit 14.8. 5x5 x5 sarja parani lukemaan  833  :)   Vaikuttaa siltä, että olen ainoa VMPK;lainen, joka nakkelee tikkoja.
 Oon aatellu sen kohdallani niin, että sekin on parempi kuin maata sohvalla, tai nakutella tieteiskoneistoa, noin terveytellisistä syistä..

 Huijaaminen ei kannata, koska siinä huijaa vain itseään. Eli jos aloitat sarjan huonosti, niin päätä aloittaa sarjan uudelleen. Ei niin.
   …

 Vedet on alhaalla muuallakin kuin Saimaassa, -lla ? Suontee on n. 40cm alle normaalin ja se on paljon. Peruutin evarin kiville, muttei onneksi mitään särkynyt.

 Vaan aamulla oli meikäläiselle aikainen herätys, kun kello soi 7.2o.
 Aamutoimet ja loppujen kamojen pakkaus autoon, jonka nokka kohti mystistä ja kaukaista Nuuksion kansallispuistoa. 49,2 km.
 Siikajärvi ja Matin maat, joille saatiin lupa pikku porukalla, 18 kuskia, ajella classic pyörillä.
 Mukavat 10 jaksoa oli ryhmä x värkännyt, kiitokset heille, ja kieppi ajeltiin kahteen kertaan. Ajamista vajaat 4h ja koville taas otti.
 Vettä satoi hetkittäin oikeinkin reippaasti, mutta lämmintä sellaista, joten noupa hätä.  Kortit oli muussia.
 Kirkonmies Mitro Repo kävi ennen lähtöä tervehdyskäynnillä ja kaiketi mielessään siunasi porukan, kun havereita ei tapahtunut.
 Ehkä paatuneimmille jokunen lisäpiste, enkä nyt pääse oikein tuloksilla elvistelemään…  :(
 Hyvä tapa jalkautua kansan pariin uskonmiehellä. Mukava mies. Nostan hattua.
 Eipä hän nyt vartavasten tullut classiccia seuraamaan, mutta kun mökkiläinen on lähijärvellä, niin mikä ettei.
 Lupasin viime vuonna pyörän käyttöönsä jos siltä alkaa tuntumaan, mutta ilmeisemmin ei ole alkanut.

 Nyt ramasee mukavasti ja sormissa kävi kivulias kramppi, mutta uskottelin emännälle, että wiskipaukku auttaa ja kuten näkyy, näppikselle pääsen.  :)

 Menen varmuuden vuoksi ottamaan vielä toisen (muutaman, korkeintaan 6) että tilanne laukeaa.

 Tuomon sadetanssi näköjään toimii, joten jos Jaakko huomenna lähtee reissuun, niin olisiko jonkinlainen vastatanssi nyt paikoillaan ?

 ps. ei oikolukua, joten vihneet sisältyy hintaann. 
« Viimeksi muokattu: Elokuu 14, 2019, 12:28:47 ip kirjoittanut Eero Nikkanen »

Elokuu 11, 2019, 18:09:08 ip
Vastaus #9733

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3150
Sormirampit riialista tuttuja, vaikka ei miulla oikeen pahoja ollu.  Muutaman kerran on ollu sellanen, että ei saanu kättä pois tangosta ko kaverin avulla; sormet olevinnaan rentoina, mutta todellisuudessa puristaa tankoa ettei irtoa, se on outo ilmiö.

Juu, ysiltä aamulla on tarkotus kurvata tien päälle.  Sato eli paisto.  Kaks vuotta sitte viimeeks käytössä olleet Wolfmanin pienet satulalaukut, sellanen matkatötterö, tankkilaukku sekä Rotopaxin jenkkigallonan varatankki jo pyörässä kiinni.  Ja sellanen puhallettava tyyny persauksien alle, kapea ja kova on kawan penkki matka-ajoon.  Aika pohtiminen taas, että mitenkä ne hihnat meni... paitsi tuo Rotopax, se on helppo.  Sitä täyttäissä hulahti bensaa käsille, saakutarallaa.  Ja maahan.   Mutta reitit on valmiina puhelimessa, varavirtalähe ladattuna, visiiri putsattuna, ketjut rasvattuna, rengaspaineet katottuna, ei kun matkaan!

Olikos se Repo just se, mistä sanottiin että oli ennen menevä pappi... ja onks se nyt taas sitä?

Laskin siun tuloksista keskiarvot:  8,8 yhen sarjan, 7,3 viijen sarjan ja vähän alle 5,5 tuo 5 x 5 sarjan keskiarvo.  Ko laskin konneella; eilen ko laskin päissäin, sain tuon viimisen keskiarvon paremmaks ko keskimmäisen, sillä ihmettelin.  Ihan kohtuu tulokset, ei osu miulla varmaan noihinkaan lukuihin.  En oo kyllä vuoskausiin tikkoja nakellu.

jv
« Viimeksi muokattu: Elokuu 11, 2019, 18:11:19 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Elokuu 11, 2019, 20:04:46 ip
Vastaus #9734

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3356
Mikä on tässä tapauksessa -RS- ?

Missä tapauksessa?

Onko se yleinenkin mallinimi?

 BMW, Kawa, mutta lähemmin mietittynä sinun kohdallasi Honda.         

 Jaakon laskimessa on joku bitti poikittain.  804:125 = ?    ;)
 Saa siihen hetken nakella että noihinkin pääsee...

 Jaa kukako on Mitro Repo ?   Hän.