Kirjoittaja Aihe: Mitä tuli tänään touhuttua  (Luettu 2396714 kertaa)

Elokuu 24, 2019, 16:57:25 ip
Vastaus #9765

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Käytiin äsken ulkoilemassa.  Viikon päästä ois tarkotus majottua Saanan juureen, ja hurja haave ois käyvä siellä päällä.  Sillä oon alottanu reenata jo nyt.  Rouvan tavallisseen kävelylenkkiin (7km) lisättiin miun toiveesta sellanen parin kilometrin sivulenkki, ryteikköistä polkua melkomoisen kalliokumpareen yli, mistä oon joku vuos sitte ajanu moottoripyörällä.  No se oli muuten hyvä, mutta siellä kauimmassa pisteessä hyökkäs helvetinmoinen hirvikärpäsparvi kimppuun.  Miun takin selässä enimmillään kymmenen yhtäaikaa!  Kun päästiin sieltä puskista pois, oli kohta lenkin varressa Metästysseuran Erämaja, ja sen eessä laavu; oli pakko istahtaa siihen ja riisua yläroppa paljaaks, puistella kamppeet ja kaivella löytyneet pedot pois.  Muija vielä kotona löys päästään yhen.  Ne on yksiä s-tanoita, en paremmin sano... ei oo puskapoluille asiaa enneko ensimmäisten yöpakkasten jälkeen.

- noitusis jaakkovaakko -

Elokuu 24, 2019, 20:48:26 ip
Vastaus #9766

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Puhistin savukaasuimurin piipun päältä.
Kun kerta olin korkealle kiivennyt, eli huopakatolle, niin siellähän oli sammalta.

Aiemmin olen ostanut paikallisesta sitä sammalleen poistoainetta.
Pentele, kun se on kallista ja riittämätöntä.
Niin mitä huopakatolla olevalle sammaleelle voi tarjota, siis halvempaa kuin kaupan tavara?
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Elokuu 24, 2019, 21:49:42 ip
Vastaus #9767

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Perimätiedon mukaan tuhkaa liotetaan vedessä muutama päivä ja kipataan katolle, niin sammal lähtee. En ole itse koittanut.
Kahden pytyn loukussa.

Elokuu 24, 2019, 22:11:25 ip
Vastaus #9768

Viljo Lahma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Allegro con moto
Pihan kivetysten rakosiin tulleen sammaleen sain tehokkaasti poistettua ensin enimmät harjaten, sitten kastelemalla pesusoodaliuoksella kastelukannulla pari kertaa ja sitten pesin painepesurilla. Sooda on ekologinen aine  ja eipä siinä ole pariin vuoteen näkynyt sammalta.
Tämän päivän touhuista sen verran, että tein komposiittiputkesta rännien puhdistuslaitteen, jolla sain jotenkin huuhdottua kouruun kerääntyneet roskat. Syöksytorvesta kun ei tullut enää vettä kuin pikkuhiljaa. Homman teki vaikeaksi se, että piti ylettyä talon kaksikerroksisen puolen kouruun.
"Pidämme kaikki moottoripyöristä jossain määrin"
Bob Dylan: No Direction Home

Elokuu 24, 2019, 22:22:47 ip
Vastaus #9769

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Minä kuulin ympäristö ystävällisen keinon ruohojen ja sammaleen poistoon pihalaatoituksen välistä. Kiehuvaa vettä niihin saumoihin. Kasvillisuus kuolee ja irtoaa helposti. En ole itse kokeillut, mutta kuulin tämän keinon oikein alan ammattilaiselta.

Huopakaton sammaleista. On testattu jos jonkinlaista ammatti- ja harrasteaineita, ja lopputulos just sama. Sammaleet on ja pysyy, ja ainoa kunnon keino on se mekaaninen poisto.

Elokuu 24, 2019, 22:47:44 ip
Vastaus #9770

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Perimätiedon mukaan tuhkaa liotetaan vedessä muutama päivä ja kipataan katolle, niin sammal lähtee. En ole itse koittanut.

No nyt sattu kohalle, kun on puuta poltetaan reilu 20 kuutiomottimetriä vuodessa, niin sitä tuhkaa on kertunut kahteen tynnyriin ihan riittävästi...

Elokuu 24, 2019, 22:50:15 ip
Vastaus #9771

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Mie tänään potkin, harjasin ja lastalla hankasin pahimmat pintasammaleet pois, mutta kun tekisi mieli poistaa ne sieltä huopakatolta ihan kokonaat...hetkeksi.
Toki ymmärrän sen, että ne on siellä kohta taas, mutta että ne sammaleet olisi kokonaan pois edes hetken pienen.

Elokuu 24, 2019, 22:56:03 ip
Vastaus #9772

Viljo Lahma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Allegro con moto
Mikset kokeilisi soodakäsittelyä? Ei oo kallista. Btw, tuhkavettä muistelen äitini käyttäneen mm. kaalien suojaamiseen kaalimadoilta.
"Pidämme kaikki moottoripyöristä jossain määrin"
Bob Dylan: No Direction Home

Elokuu 24, 2019, 23:03:46 ip
Vastaus #9773

Ismo Hakamäki

• Vieras
Vedä vanhaa kuparista puhelinlinja-avokaapelia harjalle. Yx vaikka molemmin puolin harjaa. Sateessa kastuessaan luovuttaa sen verran kuparioxsidia, ettei sammal7jäkälät viihdy. Vinkvink, myös tiilikatoille.

Elokuu 24, 2019, 23:32:35 ip
Vastaus #9774

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Meillä tiilikatto, ja oli aika lailla sammaleen peitossa (1996 rakennettu talo).  Otettiin toisenlainen linja; pyysin tarjoukset usseemmalta tekijältä, ja valitsin mieleisen.  Vaikuttavia tekijöitä valinnassa oli hinta ja puoltuttujen kokemukset.  Toukokuussa kävi nuorehko mies ensi putsaamassa ja sitte maalaamassa katon.  Ainakii vielä on uuen näkönen.  Ja siitä saap kotiteollisuusvähennystä...

Autokatos on tehty neljä vuotta sitten, ja sille osalle ei tarvinnu vielä mittään tehä.  Kiinnostava asia on se, että autokatos vielä viime talvenakkii lopputalvesta luovutti lumesa alas.  Tuo vanha katto on pitäny viimiseen nokareeseen asti lumet katolla, vetenä on vasta tulleet alas.  Saa nähä nyt maalauksen tai mikä lie pinnoitus on, jälkeen, mänikö niin liukkaaks että sieltäkii tullee lumet alas?  Esteitä ei oo, niistä on sellasia kokemuksia - tosin peltikatolta - että sitte tullee sekä lumet että esteet, ja särkevät jottain tullessaan.  Tiputtammaa en hevillä lumia mee, katon pittää lumesa kestää...

Tuo sammaleenpoisto oli muute helppo, mutta yhessä kohtaa vähän kirpas.

jaakkovaakko

PS. Tää nyt ei taas liity mitenkää Petrin kysymykseen, tai liittyy kattoon ja sammaleeseen, mutta ei huopaan.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 24, 2019, 23:36:45 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Elokuu 25, 2019, 08:52:33 ap
Vastaus #9775

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

No ei auta tämäkään stoori sammaleen poistoon mutta kerron silti.Yhdellä tutulla oli ja yks tuttu oli siellä firmassa myyntimiehenä katon puhdistus ja suojaus palvelu.Otin homman sieltä n.12 vuotta sitten,pesivätkin hyvin ja seuraavana päivänä ruiskuttivat siihen jälleen yhden tutun firman suoja-aineet.Siitä tuli ihan hyvä ja hommaan ja suojaukseen sai kolmen vuoden takuun.Sellainen pieni huomautus meni hommasta että etlänpuolen laseihin jäi pienen pieniä pilkkuja jotka eivät ole lähteneet pois,roiskuiko tuulen mukana sitä suoja-ainetta tiedä häntä mutta eipä firma nootista välittänyt.Kolme vuotta meni eikä sammalta näkynyt,no neljäntenä jo alkoi näkymään ja aina lisääntyi mutta takuuaika oli ummessa että se siitä,koin että minua oli petetty.Seuraavana olisi teettää pesu ja maalaus.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going

Elokuu 25, 2019, 09:46:24 ap
Vastaus #9776

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hyvin tehty tiilikatto kestää-ja on
melko komea ...ja kallis tehdä.

Huopakattoa en taasen huoli kuin linnunpönttöjen kattoon-niin
paljon huonoja kokemuksia on tutuilla niiden kanssa ollut.Kallis
on sekin katto-etenkin siihen toimivuuteen ja kestoon nähden.

Peltiä sen olla pitää-ja mieluisin olisi kuparista tehty saumapeltikatto.
Se vasta kallis onkin! Tähän taloon tehtynä varmaan kalliimpi kuin koko talo nyt.

Mutta ei tulisi sammalta ja jäkälää pintaan...

t. Markku

Elokuu 25, 2019, 10:02:48 ap
Vastaus #9777

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Toimiiko toi kuparilanka konsti,kenellä omakohtaisia kokemuksia.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going

Elokuu 25, 2019, 10:08:28 ap
Vastaus #9778

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuolla on yksi talo,jossa se lankasysteemi on-kahdesta syystä.

Yksi on tuo sammal/jäkälä-ja toinen on se,kun lokit
yms. pruukasivat siellä katonharjalla istua ja paskoa...

Lokit on poissa-ja kyllä se sammal selvästi on vähentynyt-ja
ne lokinpaskat vallankin.

t. Markku

Elokuu 25, 2019, 10:45:45 ap
Vastaus #9779

Risto Sollo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mamu
Ääni kuparilangalle.Empiirisiä kokemuksia on punaiseksi pinnoitetusta pellistä jolle savupiippu oli verhoiltu,siitä alaspäin sammal tiilikatolla hankkiutui toiseen kohtaan.