Kirjoittaja Aihe: Mitä tuli tänään touhuttua  (Luettu 1990304 kertaa)

Maaliskuu 17, 2019, 16:16:29 ip
Vastaus #9420

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2477
  • Moukka
Pistä vaan ne paikalleen. Ei tuo 0,4mm pituusvälys haittaa mitään. Ei ne siellä niin paljoa elä ees taas suunnassa. Siellä on koko ajan pieni, mutta hengetön vastapaine/imu pääsylinteriin päin, mikä pitää sen kumin päittäin kohdallaan ja ihan sillä samalla paikalla, mihinkä se paineessa on jäänyt.

Maaliskuu 17, 2019, 16:22:10 ip
Vastaus #9421

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7683
Moi!

Joo-tuota hunteerasin,että aika pieni ero-ja kun ei ole
mitään tietoa siitä alkuperäisestä mitasta.Se urakaan ei ole kantikas-
vaan pienet pyöristykset kanteissa. Sinne se tosiaan ittensä sitten
hakee paikalleen.

Löysin muuten Nippelit.fi sivustolta noita satulan mäntiä-
ja ne mitat jopa osuivat...10e/kpl  ,joten pistin samantien uudet männät
tilaukseen kun ei nuo vanhat ihan uutta vastaavat ole.

Juu...kattellaan..ja kiitokset kommentaattoreille!  t. Markku

Maaliskuu 17, 2019, 16:28:52 ip
Vastaus #9422

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 749
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Lähtökohtaisesti, miksi avasit satulat? Vuotiko? Oliko jumissa? Nyt kun on auki, niin onko satulan poraus syöpynyt kuopille? Onko mäntä kuopille syöpynyt? Paljonko se satulan uran leveys on? Yleensä ne on aika sopivia siihen uraan. Kun se painuu kasaan männän ollessa sisällä niin kyllähän se kumi painuu ja leviää siten täyttää sen uran. Ei niille valmistajat yleensä tehtaille tee omia sarjoja vaan sama tiivistesetti käy moneen automerkkiin. Ite laitoin pösöön jonkun saksalaisen merkin kumisarjan mutta selvityksessä meni monta iltaa. Pösö myi uutta satulaa, kumisarja oli motonetissa muutaman euron. Ne kumit turpoaa kuulemma jarrunesteen vaikutuksesta ja suojakumit venyy eli se on hankalaa takas laittaa.

Maaliskuu 17, 2019, 16:52:02 ip
Vastaus #9423

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7683
Moi!

Pyrkivät hiukan jumittanaan-ja olihan se suojakumi rikki...
moskaa mennyt väliin ja siinä tiivisteestä ulospäin
ruostettakin. Männässä jokunen pikkusyöpymä-
joten laitan uudet männät kun noin helposti uudet saa.

Nuo on jotkin kjapsijarrut-jotain mongerrusta siinä satulassa
oli kirjoitettuna. Sylinteri on oikeinkin hyvä-joten jumitus
on ollut varmaan sen suojakumin sisään menneen möhnän ja kosteuden syy.

Hiukka hankala on uraa mitata-ei sattunut olemaan semmoista tönäriä,joka
sopii sinne sisälle. Mutta lupsahutin sen tiivistekumin uraan ja sehän istuu
jopa napakasti.

Jarrunesteet tietenkin vaihdan koko systeemiin samalla kun kasaan-ja sentoisen puolen
avaan ja laitan kanssa nyt-on senverran helppo homma ja sitten on molemmat
käyty läpi.

t. Markku

Maaliskuu 17, 2019, 17:09:20 ip
Vastaus #9424

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 749
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Jos se lupsahtaa sinne eikä tunnu mitään sivusuuntaista heiluntaa enemmälti niin painuessaan tosiaan leviää ja täyttää sen uran kyllä. Sen satulan olen 600 paperilla hiulannut puhtaaksi niinku männätkin jos vanhat käytän. Ne jarrunesteet on hyvä vaihtaakin aika ajoin kun muodostuu kosteutta joka loppupäihin kertyy eli satulat ja sylinterit. Jos molemmat etuset laitat niin takasylinteritkin jos viitit laittaa samalla. Jos et uusi niin purku ja puhdistus tekee hyvää. Ite olen joskus putsannu vaan ja samoilla kasannu. Sinne paskaa kertyy joka jumittaa aikaa myöten. Näin toimien ja ne nesteet kun aika ajoin vaihtaa niin saa käyttää huoletta 10 vuotta ainakin. Ne ilmausruuvit kannattaa herkistellä ennen kuin kasaa. Joskus pillillä niitä lämmitelly tai katkassu sinne jenkaan....

Maaliskuu 17, 2019, 17:17:58 ip
Vastaus #9425

Henry Eklund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5165
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Aikoinaan korjattiin syöpyneitä mäntiä, hyvä puhdistus ja hopealla juotettiin jasorviin hiottavaksi. Hyvät tuli.

Maaliskuu 17, 2019, 17:28:26 ip
Vastaus #9426

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7683
Tuo on semmoinen outo auto-jo silloin joskus
kun olivat melko uusia,niin jarruosat etenkin oli tiukassa.

Muistaakseni naapurin Masaan laitettiin takajarrusylkyt
Ministä-kun alkuperäisiä ei saanut. Tosin mulla on semmoinen
hytinä,että tähän ne olisi entinen omistaja vaihtanut-tuoltahan se vihkosta näkyy. Nippelisivustoilla
on joitain malleja takasylkkyjä myynnissä kanssa-täytyy vaan katsoa ne mitat.

Mutta ei tässä biilissä ole mulla takajarrut koskaan kiukutelleet-ja syynä
osin kai sekin,ettei tällä ole talvella ajettu kai 20 vuoteen yhtään metriä-alle
satatonnia ajettukin vaan . Se on vähän 48 vuotiaalle kulkupelille..

t. Markku

Maaliskuu 17, 2019, 17:59:27 ip
Vastaus #9427

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 425
Asensin neljä linnunpönttöä pihapiiriin.
Ja taas kävi kuten viimeksi. Sain pöntön puuhun ja hypättyäni alas tikkailta talitintti oli jo kurkkimassa pönttöön sisälle.

Maaliskuu 17, 2019, 18:25:11 ip
Vastaus #9428

Taito Nuutinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 383
  • Triumph T100ss,Vespa GL 150,Nimbus 19??


Mulla on tuolla pari vaillinaisesti toimivaa ILPpiä...aineet sisällä
kummassakin-juuri tuota R410a:ta...Mihinköhän nuokin ropposet
heittäis? Ei kai sentään luontoonkaan...

t. Markku

Pistä Markku ne tori.fi myyntiin varaosiks..vaikka 5 euroa/kpl noudettuna..pistä maininta että mahdollisesti kylmäaineet ulkoyksiköissä..
Ei niitä luontoon voi..jos niissä aineet sisällä niin kait ne ongelmajätettä ja vietävä niille kuuluvaan pisteeseen..Tuo kylmäaine todella kallista tänä päivänä ja silläkin varjolla menee varmaan kaupaksi.

Maaliskuu 17, 2019, 18:39:19 ip
Vastaus #9429

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5040
  • MC Debit
Eikös nuo voi viedä ihan tonne ongelma- ja muun jätteen keräyspisteeseen? Ainakin tuossa meidän ”hyötyjätekeskuksessa” on pitkät rivit jääppejä ja pakastimia, kai sinne ilppiraasun voisi viedä jonon jatkoksi.

Niin, lisäyksenä, vienti ei maksa mitään. Kierrätysmaksu on maksettu ostettaessa.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Maaliskuu 17, 2019, 19:05:24 ip
Vastaus #9430

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1816
Oli se ennen helppoa, naru tiivisteeseen ja veto pois, nyt on liima lasit joissa valohälyttimet ja sateen tunnistimet, paree jättää itse vaihtamatta. Se lasi ei maksa paljon mutta se työ maksaa.

Pari lainausta aiheeseen:
  4.1.1 Tuulilasin vaihto
Tuulilasien vaihdot ovat korjaamolla jokapäiväisiä korjaustöitä. Ajoneuvoissa, joissa on kameran informaatiota hyödyntävä kuljettajaa avustava järjestelmä, kameratunnistin on hyvin usein sijoitettu tuulilasiin. Tuulilasia vaihdettaessa kameratunnistin on irrotettava vanhasta tuulilasista ja kiinnitettävä uuteen. Tuulilasi on kiinnitetty ajoneuvon koriin lii-maamalla. Liimaliitoksen vuoksi uusi tuulilasi ei käytännössä koskaan kiinnity aivan sa-maan asentoon kuin vanha tuulilasi. Uuden tuulilasin asentoon vaikuttaa myös se, kuinka paksu on käytettävä liimapalko ja kuinka paksu on lopullinen liimasauman paksuus. Näistä käytännön asioista johtuen kameratunnistin ei ole käytännössä koskaan aivan samassa asennossa ajoneuvoon nähden tuulilasin vaihdon jälkeen. Uusi tuulilasi saat-taa myös vääristää kameran näkymää tai aiheuttaa erilaisia heijastuksia kameralle, jol-loin kameran näkymä on erilainen kuin ennen tuulilasin vaihtoa. Kamerajärjestelmän ka-librointi on tässä tapauksessa ainoa vaihtoehto, jolla varmistetaan että järjestelmä toimii oikein.


  Ajoneuvon alustaan tehtävät muutostyöt vaikuttavat myös kamera- ja tutkajärjestelmien toimintaan. Muutettaessa esimerkiksi ajoneuvon jousitusta tai rengaskokoa, muuttuu myös ajoneuvon korkeus. Samalla muuttuu myös kamera- ja tutkatunnistimen kor-keus ja näin ollen myös tarkkailtavan alueen muoto ja sijainti tunnistimeen nähden. Alustan muutostyöt voivat myös muuttaa ajoneuvon korin etu- ja takaosan korkeutta toisiinsa nähden, jolloin kamera- tai tutkatunnistimen suuntaus voi muuttua suurestikin. Vain uudelleen kalibroimalla voidaan varmistaa järjestelmien oikea toiminta ja se onko järjestelmillä enää edellytystä toimia jos muutostyöt ovat vaikuttaneet liian suuresti ajoneuvon korin asentoon. Myös auraus- tai camberkulmien säätö vaikuttaa ka-mera- ja tutkajärjestelmien toimintaan ajoneuvon kulkukulman muuttuessa. Kamera- ja tutkajärjestelmien optimaalisen toiminnan kannalta tulisi kalibrointi suorittaa myös neli-pyöräsuuntauksen jälkeen.

4.2 Kamera- ja tutkajärjestelmien kalibrointi käytännössä
Kamera- ja tutkajärjestelmien kalibrointi aloitetaan tekemällä ajoneuvolle tarvittavat esi-valmistelut. Esivalmisteluihin kuuluvat
- rengaspaineiden säätö valmistajan ohjearvoihin
- nelipyöräsuuntaus, suuntauksen tarkistus ja tarvittaessa säätö valmistajan oh-jearvoihin
- ajoneuvon ja kalibrointityökalun sijoitus tasaiselle alustalle (staattisessa kalibroin-nissa).
Näillä esivalmisteluilla varmistetaan ajoneuvon olevan siinä kunnossa, että kalibrointi voidaan suorittaa. Esivalmistelujen jälkeen valitaan kalibroitavalle järjestelmälle ajoneu-vovalmistajan määrittelemä kalibrointikonsepti eli järjestelmän kalibrointitapa. Kalibroin-titapoja on kaksi:

- dynaaminen kalibrointi
- staattinen kalibrointi.
Yksittäinen järjestelmä käyttää aina vain toista näistä kalibrointitavoista. Kun ajoneuvo on varustettu sekä kamera- että tutkajärjestelmällä, nämä järjestelmät voivat vaatia eri kalibrointitavan. Tällöin kumpikin järjestelmä kalibroidaan erikseen.

4.2.1 Dynaaminen kalibrointi
Järjestelmän dynaaminen kalibrointi suoritetaan käyttämällä diagnoositestauslaitetta. Testauslaiteella asetetaan järjestelmä kalibrointitilaan ja suoritetaan kalibrointiajo. Ajo-neuvovalmistaja voi määritellä kalibrointiajolle erilaisia vaatimuksia ajonopeuden ja sää-olosuhteiden suhteen. Valmistajan määrittelemä kalibrointiajo suoritetaan liikenteessä yleisellä tiellä. Tapauksesta riippuen kalibroitava tunnistin voi vaatia säädön ja kohdis-tuksen ennen kalibrointia, mutta muuten dynaaminen kalibrointi ei vaadi erityisiä kalib-rointityökaluja vaan pelkän diagnoositestauslaitteiston, joka tukee kyseistä järjestelmää.

4.2.2 Staattinen kalibrointi
Järjestelmän staattinen kalibrointi suoritetaan korjaamo-olosuhteissa ajoneuvon ollessa paikallaan käyttämällä diagnoositestauslaitetta ja kalibrointityökaluja. Staattinen kalib-rointi aloitetaan tekemällä ajoneuvolle tarvittavat esivalmistelut ja kohdistamalla kalib-rointitauluteline ajoneuvon eteen. Kalibrointitauluteline kohdistetaan joko ajoneuvon taka-akselin suuntaan, takapyöriin kiinnitettyjen linjalasereiden avulla tai ajoneuvon korin keskilinjan suuntaan, kalibrointitaulutelineeseen kiinnitetyn linjalaserin avulla. Kalibroin-titauluteline kohdistetaan myös oikealle etäisyydelle ja korkeudelle ajoneuvoon nähden ja samalla kalibroitavaan tunnistimeen nähden. Kohdistustapa riippuu ajoneuvovalmis-tajan ohjeista ja käytettävästä kalibrointilaitteistosta. Tämän jälkeen asete-taan kalibrointitaulutelineeseen ajoneuvovalmistajakohtainen taulukuvio, jolla kamera kalibroidaan. Eri ajoneuvovalmistajilla on käytössä erilaisia taulukuvioita. Myös yksi ajo-neuvovalmistaja voi käyttää eri ajoneuvomalleissaan eri taulukuvioita. Etukameroiden kalibrointitaulukuvioita oli maaliskuussa 2017 käytössä 20 erilaista.
Tämän lisäksi on vielä lisää taulukuvioita esimerkiksi 360°:n näkymän kameroille ja peruu-tuskameroille. Lopuksi suoritetaan itse kalibrointi käyttäen diagnoositestauslaitetta. Testauslaite käynnistää kalibrointitoiminnon, jolloin kamerajärjestelmä tallentaa uudet kalibrointiarvot muistiinsa kalibrointitaulun kuvioita apuna käyttäen. Staattinen kalibrointi vaatii diagnoositestauslaitteiston, kalibrointityökalut ja ajoneuvoon sopivan kalibrointitaulukuvion.


Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Maaliskuu 17, 2019, 19:31:51 ip
Vastaus #9431

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2477
  • Moukka
Toivottavasti autoilun jumalat pitää minut erossa tuollaista vekottimista. 30 vuoden välein tapahtuva sähkönarujumppa onkin oikeestaan helppoa kauraa ja toimii lähinnä terapiana?

Maaliskuu 17, 2019, 19:52:01 ip
Vastaus #9432

Ossi Viita-aho

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2127
  • Kukkahattusetä
Tuollainen kalibrointi on lasten leikkiä verrattuna sähkönarujumppaan. Laittaa vain satasen korjaamon tiskille ja ottaa kahavit automaatista. Siihen hintaan ei viitsi tehdä kovin suuria liikkuja, mitä lasin vaihtaminen maksaa. Jopa 5-sarjan Pemarin lasin saa vaihdettuna niinkin halavalla, kuin 340 eurua.
Kahden pytyn loukussa.

Maaliskuu 17, 2019, 19:58:00 ip
Vastaus #9433

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2477
  • Moukka
Tuollainen kalibrointi on lasten leikkiä verrattuna sähkönarujumppaan. Laittaa vain satasen korjaamon tiskille ja ottaa kahavit automaatista. Siihen hintaan ei viitsi tehdä kovin suuria liikkuja, mitä lasin vaihtaminen maksaa. Jopa 5-sarjan Pemarin lasin saa vaihdettuna niinkin halavalla, kuin 340 eurua.
Niin. No kun minulla on semmoinen kieroon kasvanut harrastus kuin veteraani moottoripyörät ja veteraani autot. Enkä oikeastaan tarvii niitä käyttöautoonkaan, enkä käyttömoottoripyöräänkään, siis viimeisimpiä atk- ja digitaalihärpäkkeitä. Ne ei vaan ole minun juttu. Enkä pahoita mieltäni siitä jos joku muu tarvii niitä elääkseen.

Maaliskuu 17, 2019, 20:18:24 ip
Vastaus #9434

Risto Saastamoinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 83
Tuollainen kalibrointi on lasten leikkiä verrattuna sähkönarujumppaan. Laittaa vain satasen korjaamon tiskille ja ottaa kahavit automaatista. Siihen hintaan ei viitsi tehdä kovin suuria liikkuja, mitä lasin vaihtaminen maksaa. Jopa 5-sarjan Pemarin lasin saa vaihdettuna niinkin halavalla, kuin 340 eurua.
Niin. No kun minulla on semmoinen kieroon kasvanut harrastus kuin veteraani moottoripyörät ja veteraani autot. Enkä oikeastaan tarvii niitä käyttöautoonkaan, enkä käyttömoottoripyöräänkään, siis viimeisimpiä atk- ja digitaalihärpäkkeitä. Ne ei vaan ole minun juttu. Enkä pahoita mieltäni siitä jos joku muu tarvii niitä elääkseen.

Kuulostaa hyvältä. Kyllästynyt olen minäkin näihin vikavaloihin ja muihin häiriöilmoituksiin, joitten takaa ei yleensä kovin kummoista varsinaista korjaustarvetta löydy. Hapettuneen pinnin takia hinaus lähimpään merkkikorjaamoon 70-400 kilsan taakse ja 2 viikon seisokki talon ainualle autolle, voi v.... sanon. Siksi laitoin tuulilasin 1969 gt capriin, pääsen ajamaan luotettavalla englantilaisella autolla joka osaa pysähellä ilman varoitusvaloja.