Kirjoittaja Aihe: Sinkitys kotikonstein  (Luettu 219107 kertaa)

Marraskuu 14, 2005, 19:59:11 ip
Luettu 219107 kertaa

naavaparta

  • Vieras
Terve VMPK:n porukat!

Nyt olen sinkittänyt mopopojan reseptillä Montesan osia.
Akselit,  jarruvivut, pinnat ja muutakin pikkuosaa. Montesassa on etu -ja takarattaassa kolmenlaisia pinnoja.
Yksi niistä on niin eksoottisen näköinen että vois olla vaikea löytää uusia.

Hienoa jälkeä syntyy, eikä maksa maltaita.  Tornion apteekista 100 g pussi sitruunahappoa maksoi 1,85 euroa.
Ostin kolme pussia.  Yhden peittaukseen ja kaksi sinkitysaltaisiin.
Virtalähteenä omavalmisteinen säädettävä DC lähde 0-40 V, 0-5A. Anodi Biltemasta jonka jaoin kahteen osaan molemmille puolille allasta.
20 pinnaa kerrallaan sinkkaukseen. Aikaa kuluu n. 6 tuntia. Sen jälkeen uusi nippeli menee vielä vaikeuksitta kierteisiin.
Virtaa asettelin systeemiin 0,2A.  Mitä pienempi virta, sitä parempi pinta.

Yksi asia on kuitenkin syytä huomioida!

Jotain kaasua syntyy tuossa sinkitysprosessissa. Ei ehkä ole syytä sitä hengitellä.
Haisee vi**n ja v**paanvälin sekoitukselle.

Kannattaa tuulettaa se tila missä sinkittää. Itse vedin hitsauskaasujen imurin altaan ylle, ja pistin pienet kierrokset päälle.
Lakkas haisemasta.

Sitä en tiedä millainen on korroosionkesto, mutta sekin selvinnee aikanaan.
Veikkaisin kuitenkin että mitä pitempään sinkittää, sitä paremmin kestää.

Tätä prosessia olis tarv**tu ennenkin. Mahtavaa! tämänkin työn voi tehdä itse.
Aina kun on verstaassa voi panna sinkkiprosessin pyörimään.
Kuvassa käsittelemätön ja käsitelty pinna.




[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 15, 2005, 15:58:54 ip kirjoittanut Pekka Puoskari »

Marraskuu 16, 2005, 13:59:36 ip
Vastaus #1

motoxfox

  • Vieras
Millaista jännitettä käytit hommassa?

Marraskuu 16, 2005, 15:45:46 ip
Vastaus #2

naavaparta

  • Vieras
Jännite oli noin 2 volttia. Liuos johtaa hyvin sähköä ja virta nousee herkästi useisiin ampeereihin.
Paras on sellainen virtalähde jossa myös virta on säädettävissä.

Marraskuu 28, 2005, 20:45:48 ip
Vastaus #3

Jarmo

  • Vieras
Mistä nuo ohjeet löytyisi?

Marraskuu 29, 2005, 21:07:53 ip
Vastaus #4

naavaparta

  • Vieras
Tuolta löytyy, ja siellä on ohjeet myös miten saa kätevästi tehtyä ENGLISH WHEEL.
Noita englantilaisen pyörän ohjeita löytyy kyllä netistä muitakin.
http://www.nic.fi/~puukkop/hd/index.htm
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 20, 2005, 10:10:30 ap kirjoittanut Pekka Puoskari »

Joulukuu 01, 2005, 14:32:27 ip
Vastaus #5

Jukka Nissinen

  • Vieras
Moi. Nyt ei sytytä, mikä on English Wheel ja mitä sillä tehdään?.
T. Jukka

Joulukuu 01, 2005, 15:57:13 ip
Vastaus #6

Mika S..

  • Vieras
 ;D ^Tehrään pellistä pallo  ;D

Joulukuu 01, 2005, 16:11:36 ip
Vastaus #7

naavaparta

  • Vieras
Tässä linkkejä josta homman idea selviää.

Pellin muotoilusta on kyse. Tuolla English Wheelillä voi taitava tekijä tehdä jos minkälaista muotoa. Itse olen muotoillut alumiinipellistä turbon imusarjan.

Motoristeille riittää sellainen pienempi pyörä jonka voi kiinnittää vaikka työpöydän ruuvipenkkiin.
Voi tehdä lokasuojia, tankin poskia ym. joka suuntaan kaarevia pintoja.


http://metalcrafttools.com/videos.html

http://metalcrafttools.com/Benchengwheel.html

http://www.tinmantech.com/html/english-wheel.html

http://www.fournierenterprises.com/

http://www.vansantent.com/sheet_metal_machines/Fournier_english_wheel.htm

http://www.irvansmith.com/catalog2/english_wheels.shtml

http://www.bevenyoung.com.au/prdt399.htm

Joulukuu 01, 2005, 16:16:27 ip
Vastaus #8

Sepe

  • Vieras
Sillä muotoillaan peltiä esim. lokasuojat, tankinsivut ja kaikkea muuta mukavaa. Peltiä työnnellään edestakasin rullien välissä ja koska se alempi rulla on vähäsen kupera niin pelti alkaa taipumaan! Hyvä vekotin kun osaa käyttää!

http://www.westnet.com/~mfrank/Dunford.html

Seppo

Joulukuu 01, 2005, 21:38:33 ip
Vastaus #9

Timo Junno

  • Vieras
Termos

Tuopa vasta oivannäköinen värkki tankin oikomiseen. Oisko valmiiksi pähkäiltynä minkämalliset varret nuille rullille että vois pujottaa tankin sisälle vaikka irrotetun ''kardaanitunnelin'' kautta? Saahan sen tankin tietysti halkikin mutta tulee yksi lisäsauma hitsattavaksi.

T

Joulukuu 02, 2005, 11:05:03 ap
Vastaus #10

Jukka Nissinen

  • Vieras
 :o Moi. No voi hitto. Enpä ole tuollaiseen törmännyt vaikka pikkuisen olen peltiä väännellyt ja pilannut. Kantit, mankelit ja sikkikoneet olen nähnyt ja mitannut ja kironnut ja naputtanut. Ei noikaan ensikertalaiselle ykköspokaalia anna mutta kyllä pyrin kokeilemaan jossain tai teen itse kokeilukappaleen. ;D
Jukka

Joulukuu 02, 2005, 12:01:26 ip
Vastaus #11

cezeta

  • Vieras
Meni rakennettavaksi,ensi viikolla sorvin ääreen mars!

L&K.

Joulukuu 02, 2005, 13:16:58 ip
Vastaus #12

Juha H

  • Vieras
No jopas..eilen juuri työkaverin kanssa ihmeteltiin että voisko English wheelin itse tehdä.

Joulukuu 02, 2005, 13:25:32 ip
Vastaus #13

cezeta

  • Vieras
Kaikki on tehtävissä, mikä on piirrettävissä!

L&K.

Joulukuu 02, 2005, 13:48:49 ip
Vastaus #14

pekka keränen

  • Vieras


      6  :) 9

      6     9

      6  :) 9  .  Teeppäs tällainen ikiliikkuja. Naamat ovat ketjupyöriä jotka on uhdistetty toisiinsa ketjulla.

                    Numerot vastaavat ketjuun kiinnitettyjen painojen suuruutta. Pitäisi toimia. Toivottavasti kuvasta

                   saa selvää.
       
                   Pekka   ;D .