Kirjoittaja Aihe: Sinkitys kotikonstein  (Luettu 219109 kertaa)

Joulukuu 03, 2005, 01:44:02 ap
Vastaus #15

Ipi Laaksonen

  • Vieras
Selvä homma,liittyy varmaan löyhästi sinkitykseen :)

Joulukuu 03, 2005, 16:19:32 ip
Vastaus #16

pekka keränen

  • Vieras
Ensi viikolla pitäisi Caswellin myrkyt tulla. Kerron heti kun ne saan mitä maksoi ja mikä on sinkityksen tulos.
Tilasin sieltä kiiltosinkitysvehkeet sekä myös mustutusaineet. Mustattuja osia vesipyssyssä on ainakin kaasarin klemmarit sekä SRIS- letkujen klipsit. Tilasin pari vuotta sitten samat sinkitysaineet mutta homma meni vähän harjoitellessa. Joitain osia sain sinkittyä ja tulokset olivat todella lupaavia. Laitan kuvia heti kun saan osia sinkittyä ja mustattua. Uudet kaasarien klemmarit maksaisivat yli 70 Euroa ( mustutusaineet muistaakseni jotain 25 Euroa ).
Pekka

Joulukuu 03, 2005, 17:03:56 ip
Vastaus #17

cezeta

  • Vieras
Jos ne klemmarit on mustattu niinkuin aseen piippu, niin tuttu aseseppäkin voi tehdä
tuon pintakäsittelyn.

L&K.

Joulukuu 03, 2005, 17:04:29 ip
Vastaus #18

TERO K

  • Vieras
Kiinnostaa kovasti, :) tuo mustaus(kin) jarru satulathan ovat monesti mustattuja,ainakin japseissa. :)

Joulukuu 03, 2005, 19:10:41 ip
Vastaus #19

Sakke

  • Vieras
Terve Pekka.
Tilasitko vermeet Englannin piirikonttorista vai Amerikasta? Monta kertaa olen noilla Caswellin sivuilla notkunut ja kiinnostunut tuosta kromausprosessista.Ei kai se täysin huuhaata voi olla kun ne niitä kuitenkin työkseen valmistavat ja myyvät. Sellaisen vielä tilaan talven kuluessa, jonkunhan ne oppirahat on maksettava. Ilmoitteletko tilauskäytännöstä, Visa löytyy.
t. Sakari Vesa

Joulukuu 03, 2005, 19:25:33 ip
Vastaus #20

pekka keränen

  • Vieras
Terve Sakke!
Tilasin vermeet Englannista. Eivät lähetä jenkeistä tänne Eurooppaan. Ilmoittelen hinnat ja yhteystiedot heti kun saan tavarat.
Pekka

Joulukuu 03, 2005, 19:35:31 ip
Vastaus #21

Sakke

  • Vieras

Joulukuu 03, 2005, 20:10:39 ip
Vastaus #22

Ipi Laaksonen

  • Vieras
Kiinnostaa kovasti, :) tuo mustaus(kin) jarru satulathan ovat monesti mustattuja,ainakin japseissa. :)

Tuo Caswellin mustausaine on ilmeisesti mustapassivointiainetta,jonka saa vain sähkösinkityksen päälle.
Olen itse joskus valmistanut mustapassivointiainetta,siihen tulee mm. hopeaoksidia+typpihappoa.

Joulukuu 03, 2005, 20:12:31 ip
Vastaus #23

Ipi Laaksonen

  • Vieras
Jos ne klemmarit on mustattu niinkuin aseen piippu, niin tuttu aseseppäkin voi tehdä
tuon pintakäsittelyn.

L&K.

Voi kyllä,mutta kyseessä on aivan eri prosessi kuin sähkösinkitys+mustapassivointi.Toinen asia tietysti on,onko sillä mitään merkitystä.

Joulukuu 03, 2005, 21:00:35 ip
Vastaus #24

cezeta

  • Vieras
Se mustaus mitä aseseppä tekee onnistuu vain teräkseen.
Kappale keitetään liemessä joka on nimeltään keittosinistyssuola, (mustaus),kiehumispiste on n. 138 astetta.
 

L&K.

Joulukuu 03, 2005, 23:04:56 ip
Vastaus #25

kimmo alho

  • Vieras
Tuo aseseppien menetelmä ei kestä kovin hyvin korroosiota, teetin joskus Velocetteen (jossa alunperin mustattuja osia)
Musta nitraus kestää hyvin jota mm Bodycote teki vantaalla ei tee enää (ympäristö normit lopetti) tekeekö joku?

Tuo "Englannin pyörä" kiinnostaa myös näin joskus telkussa kun tollasella väännettiin olisko ollut porchen protopaja.
Suomessa en ole törmännyt pajaan jolla olisi käytössä, onhan joku firma mobilistissa kauppaillut laitteita.
Löytyykö täältä taitajaa? ei taida olla niin helppoo kuin kuvissa näyttää? kertokaa.

Joulukuu 04, 2005, 01:44:34 ap
Vastaus #26

Ipi Laaksonen

  • Vieras
Kiinnostaa kovasti, :) tuo mustaus(kin) jarru satulathan ovat monesti mustattuja,ainakin japseissa. :)

Tuo Caswellin mustausaine on ilmeisesti mustapassivointiainetta,jonka saa vain sähkösinkityksen päälle.
Olen itse joskus valmistanut mustapassivointiainetta,siihen tulee mm. hopeaoksidia+typpihappoa.
Eikös jarrusatulat ole, ainakin japseissa yleensä alumiinia. Mitenköhän ne on oikeen käsitelty  ???
Ovat ne alumiiniseosta,ja useimmiten maalattuja.

Joulukuu 04, 2005, 12:12:36 ip
Vastaus #27

thapponen

  • Vieras
Meillä on käytössä noita englannin pyöriä täällä Rovaniemellä useampiakin. Aikuiskoulutuskeskuksen autopeltisepille tehdään juuri ylärissaa yhteen niistä. Jos nyt jotakuta kiinnostaa niin voin ensi viikolla pistää piirustuksia ja kuvia tulemaan niin näette minkälaisesta vehkeestä on kyse. Se on muuten omatekoinen. Niinkuin kaikki muutkin paikalliset englannin pyörät. Yksi paikallinen virtuoosi kävi Ruotsissa Repro Steel- firman kurssin ja osaa tehdä laitteellaan ihan minkälaisia muotoja vaan.
terveisn TH

Joulukuu 05, 2005, 21:56:14 ip
Vastaus #28

TERO K

  • Vieras
Kiinnostaa kovasti, :) tuo mustaus(kin) jarru satulathan ovat monesti mustattuja,ainakin japseissa. :)

Tuo Caswellin mustausaine on ilmeisesti mustapassivointiainetta,jonka saa vain sähkösinkityksen päälle.
Olen itse joskus valmistanut mustapassivointiainetta,siihen tulee mm. hopeaoksidia+typpihappoa.
Eikös jarrusatulat ole, ainakin japseissa yleensä alumiinia. Mitenköhän ne on oikeen käsitelty  ???
Ovat ne alumiiniseosta,ja useimmiten maalattuja.


Mutta ei maalattuja z900 kawassa.Yksi kaveri eloksoitti jarrusäiliön ei ollut ihan alkuperäisen näköinen mutta musta se kuitenki oli.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 06, 2005, 09:45:01 ap kirjoittanut Tero K »

Joulukuu 06, 2005, 00:56:14 ap
Vastaus #29

Ipi Laaksonen

  • Vieras
Alumiinia ei oikeastaan voi mustapassivoida,se vaatisi ensin päälle sinkin ja siinähän ei ole mitään järkeä.Alumiinin voi eloksoida mustaksi ja alumiiniseoksille on vaikka minkämoista pintakäsittelyjä olemassa.Mitä tulee ysi Kawan jarrusäiliöön,niin sehän on jotain alumiiniseosta,sen voi myös värjätä mitä erilaisimmilla tavoilla.