Kirjoittaja Aihe: Sinkitys kotikonstein  (Luettu 219227 kertaa)

Joulukuu 06, 2005, 09:48:41 ap
Vastaus #30

TERO K

• Vieras
Juu niin se on,kysyin kerran yhdestä paikasta jossa sinkitään ym,sanoivat että on niin eri seos laatuja alumiinissa että etukäteen ei mitään tietoa minkälainen jälki tulee,.Tiedä sitten ???

Joulukuu 06, 2005, 11:06:00 ap
Vastaus #31

TERO K

• Vieras
Ei kait,sais sellaisen violetin sävyn niin kuin alunperin. ::)

Joulukuu 17, 2005, 10:42:08 ap
Vastaus #32

pekka keränen

• Vieras
No nyt ne Caswellin sinkitys- ja mustutusaineet tulivat. Maksoivat yhteensä rahteineen 177.64 Puntaa.
www.caswelleurope.co.uk/cadzinc.htm
Gunnar ruotsinmaalta on myös käyttänyt näitä aineita   www.medial.com/suzuki/index1.html   
Voin laittaa, jos jollain on kiinnostusta, ohjeita miten homma käytännössä tehdään valokuvien kera.
Sinkitysaineet maksoivat 110 Puntaa ja mustutusmömmöt 27.64 Puntaa. Rahti teki 40 Puntaa.
Tilauksen tein sähköpostilla ja luottokorttitiedot laitoin faxilla.
Terveisin Pekka
Lisätty: klikkaa Gunnarin sivuilta "my restoration" ja siitä noin puoliväliin niin löytyy sinkityskuvia.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 17, 2005, 10:59:03 ap kirjoittanut pekka keränen »

Joulukuu 17, 2005, 11:09:55 ap
Vastaus #33

pekka keränen

• Vieras
Moni pitää varmaan pöljänä tällaista kotisinkitystä mutta ainakin minulle on tärkeää että olen tehnyt mahdollisimman paljon itse. Eli haluan olla muutakin kuin pyörän kasaaja uusista varaosista.
T. Pekka

Joulukuu 17, 2005, 11:35:57 ap
Vastaus #34

naavaparta

• Vieras
Kiitos Pekka.
Näin minäkin asian ajattelen. Kaikki minkä voi itse tehdä, se myös tehdään.
Monista osista saa vielä pikkasen parempia kuin ne olivat uusina.
Sinkitys näyttää myös olevan sellainen homma joka kotiverstaassa onnistuu.
Lisäksi tarve sinkittää tulee aika usein ja kamojen rahtaaminen sinkittäjälle, ja sitten niiden odottelu ei ole mukavaa.
Homma keskeytyy ja se ainakin minua jurppii.
Tilaan satsin myös itselle.
Laita vaan kuvia siitä miten homma onnistui käytännössä.

Terv. naavis
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 17, 2005, 15:11:17 ip kirjoittanut Pekka Puoskari »

Joulukuu 18, 2005, 12:39:22 ip
Vastaus #35

JPJ60

• Vieras
Kertoisitteko Pekat sähköstä mitään ymmärtämättömälle mikä sopisi virtalähteeksi tai voisiko sen soveltaa esim. akkulaturista tai kännykänlaturista? nimimerkki ''tinat ja kolvit on''.

Joulukuu 18, 2005, 13:14:08 ip
Vastaus #36

naavaparta

• Vieras
Kun sinkitin Montesan pinnat, huomasin että mitä enemmän laittoi virtaa, sitä parempaa jälkeä syntyi.
Tämä tällä omatekoisella sitruunahappo/suola liuoksella.

Panin kokeeksi myös 0,2A:n virralla ja pitemmällä 2h ajalla. Pinnan laatu ei ollut hyvä.
Parhaan tuloksen sain kun panin kaikki 3A mitä minun virtalähteestä lähti, ja aika oli pinnaa kohden puoli minuuttia.

Miten virta asetellaan noilla paremmilla litkuilla, siitä en tiedä mitää. Pekka Keränen kertoo varmasti kun on saanut prosessin käyntiin.

Minulla on säädettävä tasajännitelähde 0 - 30V ja 0 - 3A. Sekä virta että jännite ovat säädettävissä.

Olen rakentamassa uutta poweria josta lähtee 10A.
Kännykkälaturista ei lähde tarpeeksi virtaa, mutta akku+laturi on varmaan aivan hyvä.

Joulukuu 18, 2005, 13:28:02 ip
Vastaus #37

pekka keränen

• Vieras
Käytin virtalähteenä moottoripyörän akkulaturia johon kytkin sarjaan 10W polttimon. Kerron tarkempia ohjeita kun saan itse sinkittyä.
Terveisin Pekka

Joulukuu 18, 2005, 16:36:12 ip
Vastaus #38

Ipi Laaksonen

• Vieras
Perussääntö on:vähän virtaa-paljon aikaa. Tietty täysin olemattomalla virralla ei onnistu. Puoli minuuttia ei riitä alkuunkaan kestävän pinnan saamiseksi.Virta riippuu niin monesta tekijästä kuten kylvyn koostumuksesta,lämpötilasta ym. Tuota sitruunahappoliuosta ei oikestaan voi sinkityskylvyksi kutsua,vaikka sillä sinkkiä pintaan syntyykin,"oikeissa" sinkkikylvyissä on aineita jotka vaikuttavat juuri saostumiseen ja pinnan kirkkauteen.Apteekista näitä saa paljon halvemmalla kuin Caswellilta.

Joulukuu 18, 2005, 18:03:12 ip
Vastaus #39

naavaparta

• Vieras
Osaatko Ipi sanoa mitä tarvitaan ja mistä aineita saa 10 litran sinkkikylpyyn.

Kiinnostais tehdä sellainen oikea kylpy.

Joulukuu 18, 2005, 22:17:36 ip
Vastaus #40

Ipi Laaksonen

• Vieras
Apteekista ainakin ennenmuinoin sai. Tämä ohje oli täällä foorumilla jokin aika sitten,mutta enpä minäkään sitä löytänyt.
Eli 50g ammoniumsulfaattia,80g sinkkisulfaattia,20 g ammoniumkloridia sekoitetaan hyvin yhteen litraan vettä.
En muista aineiden hintoja,mutta tämä kylpy on kyllä tarkoitettu vähän pienemässä mittakaavassa kuin 10 l, ehkä pari,kolme litraa on sopiva.Lämpötila olis hyvä olla n. 20-25 astetta.

Joulukuu 19, 2005, 09:20:52 ap
Vastaus #41

naavaparta

• Vieras
Kiitos Ipi!
Nyt vaan apteekkiin. Päästään vielä joululomalla sekottelemaan aineita.

Kerron sitten miten kävi.
Jouluterveisin naavis

Joulukuu 19, 2005, 11:22:17 ap
Vastaus #42

Ipi Laaksonen

• Vieras
Kerroppa sitten miten onnistui.Galvanotekniikka on pikkasen salatiedettä näillä kotikutoisilla kylvyillä,joskus onnistuu paremmin,joskus vielä paremmin :)

Joulukuu 19, 2005, 11:38:12 ap
Vastaus #43

Ipi Laaksonen

• Vieras
Laitetaan nyt vielä perään kupari ja nikkelikylvyn ohjeet: Kuparikylpy: 50g ammoniakki n.25%,50 g kuparisulfaattia sekoitetaan litraan vettä. Nikkeli: 50g nikkeliammoniumsulfaatti,20g nikkelikarbonaatti sekoitetaan litraan vettä.
Tarkemmat käyttävät tislattua tai puhdistettua vettä,mutta tavallinen vesijohtovesikin käy.Huolellisen rasvanpoiston jälkeen kappaleet täytyy hapottaa ennen pintakäsittelyä (hapotus poistaa myös ruostejäämät). Laimea suolahappo käy hyvin,varmaan myös sitruunahappo.
Niklaus kannattaa kiilloittaa hyvin,niin saa tosi nätin pinnan.Jos haluaa tosi kestävän pinnan niin vetää kuparia nikkelin alle reilusti.

Joulukuu 19, 2005, 15:31:46 ip
Vastaus #44

kimmori

• Vieras
Jep, Ihan kivaa puuhaa, tuo kotisinkitys,  kun arvot on sinne päin, niin onnistuu, joku tekee tosi pieneellä virralla ihan hyvän pinnan, itsellä on 12v. 2A. Pikku osat 10-30s. kpl   Mun litkuilla ei suurempaa virtaa voi käyttää, ehkä kemikalit ei ole täysin "puhtaita" koska valmistan nekin itse.  Hommasin hopeointia varten aineet, jos vaikka saisi umpioon uuden pinnan.