Kirjoittaja Aihe: Erittäin harvinaisten mopojen kartoitus?!  (Luettu 107011 kertaa)

Maaliskuu 27, 2013, 21:27:16 ip
Vastaus #210

Petri Nippala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1111
Eikös Helkama Exportissa ole Demmi mutta Minissä Sassi.. Lamputkin on erilaiset ku Minissä.
Mulla oli semmone Export raato joskus..

Maaliskuu 27, 2013, 21:37:32 ip
Vastaus #211

Mikko Kortelainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 653
  • Harvinaisten mopojen sekä koneiden harrastaja :)
Petri,export ja mini helkama niis on kummassakin demm
Raha Ei Katoa Raudasta koskaan

Omistan vaikka mitä muutakin Vanhoja Koneita mopedien lisäksi

Maaliskuu 27, 2013, 23:29:12 ip
Vastaus #212

Ari Hietajärvi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2103
Onko Miniä molemmilla, koska mulla oli Mini Sachs -koneella? Majorissahan on jo eri tankki. Vai onko Majoria tehty myös Minin tankilla?

Maaliskuu 28, 2013, 00:08:36 ap
Vastaus #213

Kari Viitanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 55
Mulla oli Helkama Mini Demmin koneella. Helkama Major oli Sachs-koneella, kicks startilla ja jalkatapeilla. Majorissa oli sama tankki kun myöhemmin ensimmäisissä Raisuissa -78-79 malleissa.

Maaliskuu 28, 2013, 06:25:12 ap
Vastaus #214

Hannu Harjulahti

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1835
Kaikki Minit olivat Demm koneella. Kyllä Export ja Minissä oli myöskin erilainen etuvalo. Kyllä ensimmäiset Majoritkin olivat myöskin Demm koneella, mutta ei Minin tankilla. Ensimmäisissä Majoreissa oli eri tankki kuin viimeisisssä Majoreissa sekä myöskin erinlainen runko (tankin kiinnitys paikat ja vähän lyhyempi väli). Oisko tämä viimeinen tankkimalli sitten sama  kuin Raisuissa (en tunne Raisua) ?

Maaliskuu 28, 2013, 20:37:28 ip
Vastaus #215

Petri Nippala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1111
Selvä peli :)

Täytyykin oikeen verrata Raisun ja Majorin tankkeja,ainakin hanat on eri puolilla.


Elokuu 02, 2013, 21:47:15 ip
Vastaus #217

Mika Mäntynen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3
Aivan märkäkorvana näissä mukana. Itsellä Helkama Major työn alla, ilmeisesti hiukan harvinaisempi vehje, kun ei täältäkään tietoa ole herunut kuin yhdeltä kaverilta, ja siitä valtavan suuri kiitos Hänelle!

Lokakuu 25, 2017, 11:41:55 ap
Vastaus #218

Martti Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 332
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
Tuossa muutama harvinainen joita omistan :  (Peugeot 104-76,  luultavasti  ei löydy  Suomesta eikä Norjasta )  Peugeot 103-73  ja sitten  Simson SR2 -57 jota ei vielä silloin  tuotu Suomeen , vasta -58 , Simsonin olen hakenut Puolasta . Myös   Fram-King  m-67  Husqvarnan moottorilla on harvinaisempi !!

Lokakuu 25, 2017, 14:38:30 ip
Vastaus #219

Hannu Kylli

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1233
  • Jäsennumero 2573
Tuossa muutama harvinainen joita omistan :  (Peugeot 104-76,  luultavasti  ei löydy  Suomesta eikä Norjasta )  Peugeot 103-73
Minulla pienemmällä numerolla oleva pösö, eli Peugeot 101

Lokakuu 25, 2017, 15:54:05 ip
Vastaus #220

Martti Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 332
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
101 on harvinainen, jos ei peräti ainut Suomessa !!

Lokakuu 25, 2017, 19:28:28 ip
Vastaus #221

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 472
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Puhutaankohan tässä yleensä pääosin Suomessa harvinaisista kotimaisista, siis niistä pääosin Tunturi/Solifer mopoista eri versioineen,täällä harvinaisista länsimopoista noin yleensä+ihanko jopa itämopotkin mukaan luettuna(ja niitäkin piisaa..) vaiko onko hakusassa  valmistusmäärällisesti koko maailmassa vähän valmistetut vanhat mopot joita täältä esiin putkahtaa  ja miten pienet erot vaikkapa eri vuosimalleissa,teippispesiaalit,"juhlavuoden kromipeilimalli",väritysero,myyjäliikkeen oma tuuninki ym lasketaan omaksi malliksi??

Mikä lukumäärä on sitten oikeutettu sanaan "harvinainen" ja otetaanko nämä enempi muovipuristetut perinteisten mopojen viimeisen henkäyksen 80-90 lukuisetkin Tunskat ym tähän mukaan,kauppahan hyytyi valmistusmäärien kera tietty kun ostajatkin loppui mutta erot lie tulleet sitä kautta että loput koottiin mitä hyllystä löytyi ,moisia pystyy siis jälkikäteenkin muokkaamaan sopivin osin suuntaan jos toiseen ja näin tehtiin toki merkki kuin merkki kun tuotanto loppuu.

Maailmasta löytyy paljon ja enempikin merkkejä&malleja joiden valmistusmäärät kysymysmerkki koska tiedot on kiven alla ja löytyy malleja joita ei edes viety ulkomaille virallisesti tai vain hyvin rajoitetusti eikä varsinkaan itävehkeiden valmistusmääriä kukaan tiedä,samaa värkkiä voitiin tehdä eri nimillä ja sama asiahan se on länsimerkeissäkin että samaa mopoa myyty jopa monilla eri tankkimerkeillä pikkasen eri värein tms ja onko nekin oma mallinsa sitten?

Mitäs tietoa teillä on Riga mopoista ja mallista 13.....moinen suht täydellinen raato olisi tiedossa....
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 26, 2017, 10:30:22 ap kirjoittanut Petri J Kokko »

Lokakuu 25, 2017, 20:06:42 ip
Vastaus #222

Mikko Kortelainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 653
  • Harvinaisten mopojen sekä koneiden harrastaja :)
Miullla oli josksu Otto mopedi joka oli ollut Puch Tomos moottorilla ei sekään mikää yleinen ole ollut?

muutama harvinainen aihio löytyy miulta esim Nsu Quikly -60,Mars -58, ja Jawa mopedi joku vähä eri lainen mallinen runko mutta katkastu malli ja sitte miulla oli vielä tossa joku aika sitten Dkw Hummel -62

Sitten olisi tulossa yks projekti joka on Comet Sport? joita ei montaa tuskin ole?
Raha Ei Katoa Raudasta koskaan

Omistan vaikka mitä muutakin Vanhoja Koneita mopedien lisäksi

Lokakuu 25, 2017, 20:08:32 ip
Vastaus #223

Mikko Kortelainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 653
  • Harvinaisten mopojen sekä koneiden harrastaja :)
Eikös tämä ole Riga mopedin suojapelti? naapurilla ollut joskus Riga mutta oli laittana sulatukseen ja jota se vielkin välillä harmittelee

[ylläpito on poistanut liitteen]
Raha Ei Katoa Raudasta koskaan

Omistan vaikka mitä muutakin Vanhoja Koneita mopedien lisäksi

Lokakuu 27, 2017, 11:59:23 ap
Vastaus #224

Meelis Pyvi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 12
Riga 1, neukkumootorilla š-50. Tuotannon alussa Riga 1 tehtiin Jawa 552 koneilla, sen soujapeltin aukko huomattavasti pienempi.