Kirjoittaja Aihe: Erittäin harvinaisten mopojen kartoitus?!  (Luettu 118949 kertaa)

Syyskuu 15, 2019, 11:59:32 ap
Vastaus #345

Mikko Kortelainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 651
  • Harvinaisten mopojen sekä koneiden harrastaja :)
Tämä Stadion 552 melko harvas myös mutta jossain vaihees työn alle otan
Raha Ei Katoa Raudasta koskaan

Omistan vaikka mitä muutakin Vanhoja Koneita mopedien lisäksi

Syyskuu 15, 2019, 12:14:04 ip
Vastaus #346

Ari Nousiainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 245
Mulla tällainen Stadion 552
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 15, 2019, 12:15:55 ip kirjoittanut Ari Nousiainen »

Syyskuu 15, 2019, 12:42:17 ip
Vastaus #347

Mikko Kortelainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 651
  • Harvinaisten mopojen sekä koneiden harrastaja :)
Siisti :) itelle tulossa tollanen yks raato viel varaosiksi
Raha Ei Katoa Raudasta koskaan

Omistan vaikka mitä muutakin Vanhoja Koneita mopedien lisäksi

Lokakuu 30, 2019, 17:41:13 ip
Vastaus #348

Heikki Salmén

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 229
  • Återfallsgubbe
Talliin tuli taas hieman epätavallisempi mopo, tai moottoripolkupyörä (Mofa) se oikeastaan on.

Garelli Super Mosquito vuodelta 1970.

Marraskuu 01, 2019, 22:56:02 ip
Vastaus #349

MarkkuT Korhonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 65

Marraskuu 02, 2019, 10:17:43 ap
Vastaus #350

MarkkuT Korhonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 65
Kuinkas harvinainen mopo on sellainen Jupiter TT? Tuli istuttua kerran sellainen päällä ja jäi mieleen jotenkin erikoinen ajoasento ???

Marraskuu 02, 2019, 10:31:25 ap
Vastaus #351

Martti Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 456
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
Olihan niitä joitakin kappaleita Suomessa ,paljonko niitä lie sitten enää jäljellä,, ajoasento oli kaukana normaali moposta, sellaisella ei seniorit kauaa jaksais ajaa levähtämättä ,,, mopohan  oli muistaakseni oikealta merkiltä ulkomailla Telstar  ja varustettu Sachsin koneella !!

Marraskuu 02, 2019, 10:59:02 ap
Vastaus #352

Martti Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 456
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
Hieno vehje kuitenkin tuo Garelli  mutta enpä olis osannut odottaa että vielä vuonna -70 valmistettiin takavetoa rullalla kumin päältä niinkuin 50 luvulla oli useitakin merkkejä !!

Marraskuu 02, 2019, 11:49:32 ap
Vastaus #353

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 955
Meidän kylillä oli yksi TT. Erikoisesti jäi mieleen alkuperäinen clipon ohjaustankomalli, joka oli toteutettu kiinteäksi hitsaamalla. Tuo kyseinen mopokin modifioitiin normaaleilla ylät-paloihin tulevilla kiinnikkeillä. Ainakin hetken mopossa oli kahdet sarvet, mutta myöhemmin luultavasti alkuperäiset katkottiin rautasahalla.
Tuossa linkissä näkyy ei aivan alkuperäiskuntoinen mopo.



https://www.google.fi/url?sa=i&source=images&cd=&ved=2ahUKEwi9sIqunMvlAhXVxMQBHaSFAMwQjRx6BAgBEAQ&url=%2Furl%3Fsa%3Di%26source%3Dimages%26cd%3D%26ved%3D%26url%3Dhttps%253A%252F%252Fwww.youtube.com%252Fwatch%253Fv%253DzfVTNKYu9ZM%26psig%3DAOvVaw1e8VAXUH2ejsJYn34fUWpt%26ust%3D1572773333106852&psig=AOvVaw1e8VAXUH2ejsJYn34fUWpt&ust=1572773333106852

Marraskuu 02, 2019, 14:07:07 ip
Vastaus #354

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3335
Moro

No toihan hieno on ihka alkuperäisenä.

Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13

Marraskuu 02, 2019, 19:10:04 ip
Vastaus #355

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1577
https://www.mopedgaraget.se/artiklar/testi-telstar    pohjoismainen versioko toi sach kone           
https://www.classiccarsalesusa.com/home/motorcycles/manufacturer/view/126   minarelli P4 tais olla franco morini vielä mukana
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 02, 2019, 19:18:37 ip kirjoittanut juha p salonen »

Marraskuu 02, 2019, 20:49:21 ip
Vastaus #356

seppo savolainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 977
  • Osapuilleen kasassa....
Taisi herrat Morini ja Minarelli hallinnoida aikoinaan Testi-teollisuutta. Jenkkilään tuotettiin
kait etupäässä  mallistoa johon kuuluivat telstar, weekend ja trailking versiot .
Oliko Sachs kone luotettavampi vienti artikkeliin kuin sen aikainen oma tuote, mene ja tiedä.
Joka tapauksessa valittavana olivat Sachs 4 LKH ja 50S- mallit. Kummatkin taasen pohjoismaitten moposäännösten
mukaisesti luettiin kevytmoottoripyöriksi. Silti ainakin ruottin maalla polkupyörä tehtailija Jan Beirup otti mallit
hoteisiinsa ja kasasi että möi niitä Ruotsissa. Ainakin tehokkaammalla 50S versiolla varustettu piti tilata erikseen.

Suomeen tuotiin myös näitä Sachs runkoisia, silloinen Osuuskauppa niitä kaupitteli.
Muistan joskus 70-luvun lopulla omistaneeni kyseisen alkuperäisen TT- mopetin jolla silloin oli mittarissa jotaki 3 500 km.
Liite kuvan peli joka taas ei ole orkkis, hain sen aikoinaan Puumalasta. Noi klipit kun kääntää ylöspäin ja asentaa kiksi koneen
niin satavarmasti ajelee pitemmälle kuin kotokutoisilla. Poljinkone versiokin oli käytössä, tosin sen ominaisuuksien vuoksi hylkäsin.

Marraskuu 02, 2019, 22:14:45 ip
Vastaus #357

MarkkuT Korhonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 65

Marraskuu 03, 2019, 15:24:06 ip
Vastaus #358

seppo savolainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 977
  • Osapuilleen kasassa....
Ihan ok. Se on kuitenkin jousitettu rahi, eikä pelkkää vaahtomuovia joka suht nopeasti painuu kasaan.

Mites kuvan mukainen Zyny, kahdeksan kymmentä luvun alkupuolelta.
Liekö miten yleinen kampe.

Marraskuu 04, 2019, 07:02:56 ap
Vastaus #359

Rauno Härkönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 68
  • Honda CB 750 F2 Seven Fifty
Ihan ok. Se on kuitenkin jousitettu rahi, eikä pelkkää vaahtomuovia joka suht nopeasti painuu kasaan.

Mites kuvan mukainen Zyny, kahdeksan kymmentä luvun alkupuolelta.
Liekö miten yleinen kampe.
Toihan on Zundappihan makee, en kyllä ole ikinä luonnossa nähnyt....  :o
Tuota TT Jupiteria en muista nähneeni, aika hurja ajoasento ja vielä polkimet....  ???