Kirjoittaja Aihe: Erittäin harvinaisten mopojen kartoitus?!  (Luettu 107062 kertaa)

Huhtikuu 17, 2012, 08:01:29 ap
Vastaus #45

jarkko heikkilä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 317
Jos on alkuperäisessä kunnossa, niin puhdistele ja anna olla sellaisena. 

Entisöityjä on todella paljon, mutta alkuperäiskuntoisia vähän.

Huhtikuu 17, 2012, 08:09:37 ap
Vastaus #46

Jari Räsänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1342
  • Ei, tää mikkää ruoska oo tää on Tunturi Taikeri!
Montakos keltasia pyöreelampputigereitä onpi tehty/elossa
2-pyöräset:
Tiger 84,85 S,87,87 S
RottaChopperpappis -72
Suzuki s1 80cc
Ken taigerilla ratsastaa, se lannalta haiskahtaa.

Huhtikuu 17, 2012, 08:22:34 ap
Vastaus #47

Harri Kauranen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4089
  • No joo,on noita touhuja eläkettä varten
Mulla on kaverilla ladossa rieg merkkinen mopedi.Kaverin isä toi sen tullessaan hollannista kuus seitkyt luvun taitteessa.Koskaan siinä ei ole kilpeä ollut,eikä varmaankaan tule.Mopo on kuitenkin käyntikuntoinen,viime kesänä meinaan kokeiltiin sitä.Se on vieläpä alkuperäiskunnossa.
Teen josn huvittaa ja kerkiän

Huhtikuu 17, 2012, 18:00:58 ip
Vastaus #48

Reijo Pinomäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 101
Näillä sivuilla kerroin joskus uutena ostamastani, "markkinoiden halvimmasta mopedista", vuoden 1858 Jawa Stadion S-11 mopedistani, joka on nyt museorekisterisssä. Eipä niitä montakaan kymmentä Suomeen tullut, vaikka niitä on joidenkin tietojen mukaan valmistettu parikymmentä tuhatta. Valmistaja oli tshekkoslovakialainen Velo Stadion -polkupyörätehdas, joka käytti aluksi Sachs -moottoria ja sitten varsinaisessa tuotantomallissa Jawa 552 -konetta. Helkama kokosi pyörän Suomessa ja varusti sen Helkama -mopoissa käytetyllä äänenvaimentimella ja etuhaarukalla. Mopo ei Veteraanimopedit -kirjan mukaan tahtonut kelvata Suomen tyyppikatsastuksessa ennenkuin monien muutosten jälkeen. Ehkäpä juuri etupää oli syynä. Kirja lisää, että se ei kelvannut juuri ostajillekaan. Sitä en ihmettele, vaikka ajoin kyllä tällä mopolla muutaman vuoden aikana kymmenisen tuhatta kilometriä. Kulki se siinä kuin muutkin senaikaiset kovaperäiset putkirunkoiset. Olihan siinä toki usein kaikenlaista "pientä laittoa"...
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 17, 2012, 18:09:43 ip kirjoittanut Reijo Pinomäki »

Huhtikuu 17, 2012, 19:16:07 ip
Vastaus #49

Pekka Alonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 225
 Kymmenisen vuotta sitten istuttiin Mannheimin rompetorin teltassa Renzon kanssa ja tuli siihen italialaisia, hollantilaisia ja saku
apumoottori ja mopoharrastajia, utelin heidän mielestään EU:n halutuimmat vuoden 45 jälkeen:  Mikä lie järjestys tänään?
 Merkki                     Malli                              Valmistusvuodet( noin)
MOTOM                   Motomic                          47-48
MOTOM                   12/A                               48-49
MASCHERONI            4-tempi                          50-55
ALPINO                    Magnete                         44-47
GAIO                        "Diesel"                          50-54
GAZZELA                                                       46-50
MOTOM                    Sport                              55-57
MOTOM                    12/C                               49-50
EILENRIEDE                                                    48-52
GALL                        "Diesel"                           55-58
ALPINO                    4-tempi                            57-60         
 Vain yksi näistä on tiedossani Suomessa ja Tampereella näin 50-luvulla Eilenrieden ajossa.         

Huhtikuu 17, 2012, 20:46:04 ip
Vastaus #50

Juhani Kaski

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 114
Pistetään tähän väliin hiukan tavallisempi harvinainen mopo:

Tunturi City -81 valkoisella rungolla ja valkoisilla katteilla.

Huhtikuu 17, 2012, 20:49:48 ip
Vastaus #51

Juho Uusi-Seppälä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 342
Tässä yksi harvinaisuus, Achilles lido -57.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Huhtikuu 22, 2012, 20:07:21 ip
Vastaus #52

Rainer Grandell

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2809
  • Take a Break
Pistetään tähän väliin hiukan tavallisempi harvinainen mopo:

Tunturi City -81 valkoisella rungolla ja valkoisilla katteilla.

Nyt meni sormi suuhun, oisko tästä kuvaa?
PUCH; Dakota-73 Monza-77 Alabama-66 Magnum-82 TUNTURI; SPORT63/70/72/73/75/76 SUPERSPORT 77-83 Tiger&Break "paljon" Husqvarna/Crescent/Monark "paljon"

Huhtikuu 22, 2012, 22:04:08 ip
Vastaus #53

Kari Ryttyläinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 84
Pojalla Supoja 5-6 kpl lienee harvinaisia nekin tehty 60-62 kaikki mallit löytyy....

Huhtikuu 23, 2012, 00:08:25 ap
Vastaus #54

Rainer Grandell

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2809
  • Take a Break
onkos ihan oikeasti ainut maassamme tunnettu yksilö?
Monark 59-60 LaStrada?


[ylläpito on poistanut liitteen]
PUCH; Dakota-73 Monza-77 Alabama-66 Magnum-82 TUNTURI; SPORT63/70/72/73/75/76 SUPERSPORT 77-83 Tiger&Break "paljon" Husqvarna/Crescent/Monark "paljon"

Toukokuu 02, 2012, 09:53:36 ap
Vastaus #55

heikki.vaari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 446
  • Vanhempi Asiantuntija
No enpä tiedä mennäänkö erittäin harvinaisten puolelle, mutta tallista löytyy -61 kuumapää Exportti ja -79 Solifer Trial. Onhan ne harvinaisempia kuin Thermomat tai SM :)

Toukokuu 02, 2012, 19:14:12 ip
Vastaus #56

Juhani Kaski

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 114
Pistetään tähän väliin hiukan tavallisempi harvinainen mopo:

Tunturi City -81 valkoisella rungolla ja valkoisilla katteilla.

Nyt meni sormi suuhun, oisko tästä kuvaa?

Elä hyvä mies syö sormias :)

AMA:n sivuilla on kuvia City mopedista.
Galleriassa on kuvia -81 mallista, joka on rungoltaan punainen ja mustilla katteilla. -82 on tuo valkoinen.

Meillä on rekisteriotteeseen merkitty -81 ja ainakin tähän asti oon pitänyt sitä oikeana.
Niin tai oikeastaan, sehän on käyttöönottovuosi. Vuosimallihan voi olla vaikka -82.

Toukokuu 07, 2012, 18:38:26 ip
Vastaus #57

Olavi Sevon

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 9
Omistan Jawa Javetta Sport Typ 551 -64. Ei näitäkää hirveesti näy nykyään, vaikka lienee ollutkin kohtuu yleinen aikanaan.
Omani lisäksi olen tavannu kaksi yksilöä, tosin eivät olleet Sportteja.

Toukokuu 09, 2012, 23:54:11 ip
Vastaus #58

Matti Rantala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 275
Helkama Mini70 (omani vm 69) kuulunee tuohon harvinaisten mopojen joukkoon, tarujen mukaan niitä on tehty noin 100 kpl ja ajokuntoisena tietojeni mukaan on noin 3 kpl, ne jotka minä tiedän.

Toukokuu 09, 2012, 23:58:19 ip
Vastaus #59

Kimmo Riiheläinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 828
Ajokuntoinen NSU Quikly -54  (vai miten se kirjoitetaan)  löytyy täältä ;)
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 10, 2012, 00:16:24 ap kirjoittanut Kimmo Riiheläinen »