Kirjoittaja Aihe: Erittäin harvinaisten mopojen kartoitus?!  (Luettu 113500 kertaa)

Toukokuu 31, 2012, 13:00:14 ip
Vastaus #75

Jussi Kumpu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 879
  • S Vileenin sukulais-sielu.
Omistan Jawa Javetta Sport Typ 551 -64. Ei näitäkää hirveesti näy nykyään, vaikka lienee ollutkin kohtuu yleinen aikanaan.
Omani lisäksi olen tavannu kaksi yksilöä, tosin eivät olleet Sportteja.
Hep, multa löytyy pari kappaletta noita "sportteja".
Jussi 044 7212497

Toukokuu 31, 2012, 15:01:28 ip
Vastaus #76

Kimmo Riiheläinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 828
Niin se on miten sen harvinaisuuden ajattelee.
Kärjistetysti sanottuna... Jos tusinatuote, jossa on tarrat hieman erilailla liimattu, on jonkun mielestä harvinaisuus niin sitten.
Nämä on ilmeisesti niitä "tosiharrastajan" ilonaiheita.
Maasta löytyy kuitenkin oikeastikin harvinaisia mopoja, joita ei käytännössä kukaan harrasta, minusta juuri nämä tuo piristystä muuten niin tasapaksuun kalustoon.

AJ

Kyllä minä lasken harvinaisuuksiksi kaikki sellaiset versiot joita ei virallisesti pitäisi olla olemassa mutta jostainsyystä niitä on muutamia tehty. Sellaiset on mukavia poikkeuksia "tusinatuotteista". Vanhat, "oikeasti" harvinaiset mopot eivät minua kiinnosta yhtään, en itkisi vaikka kaikki menisivät sulattoon. On niitä tullut itsekin surutta hävitettyä vuosien saatossa kaatopaikoille ja metallinkeräykseen.

Eilen tuli ostettua taas yksi tusinatuote, kyseessä 79 Trial joita tiedetään säilyneen (raadotkin mukaanlukien) parisenkymmentä kappaletta. Niitä on nyt tallilla neljä kappaletta eli yleisin mopomalli mitä minulla tällähetkellä on.
Aika karkeeta luettavaa Foorumilta joka nimenomaan on tarkoitettu vanhojen veteraani kaksipyörästen kokoontumispaikaksi ??? ???
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 31, 2012, 23:58:37 ip kirjoittanut Kimmo Riiheläinen »

Toukokuu 31, 2012, 15:52:48 ip
Vastaus #77

Kari Vähäkainu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5344
  • Soiva kunta
Niin se on miten sen harvinaisuuden ajattelee.
Kärjistetysti sanottuna... Jos tusinatuote, jossa on tarrat hieman erilailla liimattu, on jonkun mielestä harvinaisuus niin sitten.
Nämä on ilmeisesti niitä "tosiharrastajan" ilonaiheita.
Maasta löytyy kuitenkin oikeastikin harvinaisia mopoja, joita ei käytännössä kukaan harrasta, minusta juuri nämä tuo piristystä muuten niin tasapaksuun kalustoon.

AJ

Kyllä minä lasken harvinaisuuksiksi kaikki sellaiset versiot joita ei virallisesti pitäisi olla olemassa mutta jostainsyystä niitä on muutamia tehty. Sellaiset on mukavia poikkeuksia "tusinatuotteista". Vanhat, "oikeasti" harvinaiset mopot eivät minua kiinnosta yhtään, en itkisi vaikka kaikki menisivät sulattoon. On niitä tullut itsekin surutta hävitettyä vuosien saatossa kaatopaikoille ja metallinkeräykseen.

Eilen tuli ostettua taas yksi tusinatuote, kyseessä 79 Trial joita tiedetään säilyneen (raadotkin mukaanlukien) parisenkymmentä kappaletta. Niitä on nyt tallilla neljä kappaletta eli yleisin mopomalli mitä minulla tällähetkellä on.
Aika karkeeta luettavaa Foorumilta joka nimenomaan on tarkoitettu vanhojen vetraani kakspyörästen kokoontumispaikaksi ??? ???

Karkeaan vastaukseen koen saavani vastata yhtä karkeasti.
Jos jokin osuu tuulettimeen se ei leviä tasaisesti

Toukokuu 31, 2012, 18:46:21 ip
Vastaus #78

Atro Jaako

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 615
Näinhän se menee, toisen aarre on toisen roskaa, jokainen harrastakoon tavallaan.
Nythän oli kyllä kyse siitä mikä on harvinaisen mopon määritelmä, enkä edelleenkään pidä "tarrat eripaikassa" mopoja harvinaisuuksina. Katson pikemminkin, että niillä koitetaan lähinnä tehdä tusinatuotteesta väkisin joku harvimaisuus malli. Toki nämä tuovat varmasti väriä ja lisämielenkiintoa ko mallin harrastamiseen eikä minulla niitä vastaan mitään ole, mutta en katso niiden kuuluvan tämän topicin aiheen piiriin. Tämä toki vain minun vaatimaton mielipiteeni.

Itselläni on muutamia mopoja joiden säilyneet kappaleet voi laskea sormilla, jopa miltei yhden käden sormilla.
Eipä tulen samanlaisia heti vastaan, eikä kukaan toistaiseksi ole mopon outouden vuoksi käskenyt mopoa kaatopaikalle kärräämään, päin vastoin on tullut positiivista palautetta, että näitäkin joku viitsii harrastaa...

AJ
Asioilla on tapana järjestyä

Toukokuu 31, 2012, 19:41:46 ip
Vastaus #79

ari tiinanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 269
  • Tiger Break
Kyllä minä silti lisäisin tähän listaan myös uudemman mopon eli Tunturi Tiger vm-84, Tigereitä on tehty kylllä hirveästi, mutta tätä "pyöreälamppua" ei tunnu löytyvän kyselemälläkään montaa kappaletta. Ei kai harvinaisen tarvi aina olla ikivanhaa??? Ja tässä Tigerissä on muutakin kuin tankintarrat eri paikassa tai erilailla, mielestäni tämä mopo ylittää tämän topicin "uutiskynnyksen"
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 31, 2012, 19:45:24 ip kirjoittanut ari tiinanen »
Break 87 L ja Tiger 84

Toukokuu 31, 2012, 20:37:02 ip
Vastaus #80

Ari Hietajärvi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2103
Heh, alkaa toi vanhojen harvinaisten mopojen rakentaminen olla vähän "old schoolia" nykyään. Nuorempi (ei välttämättä iällisesti) moponrakentaja -sukupolvi on enemmän kiinnostunut 80's mopoista kuten PV:t, SS:t, Tigerit jne.
Antaa kaikkien kukkien kukkia vaan ja unohdetaan tommoset "muut mopot on paskoja" jutut. Kaikenlaiset primitiivireaktiot vaan kärjistävät keskustelua... 84 Tiger on harvinainen... hyvässä kunnossa, mutta metsämallin 58 Speed on harvinainen ihan kaikissa muodoissa. Mutta mitä sitten? Mopoja ne vaan on...

Toukokuu 31, 2012, 20:47:59 ip
Vastaus #81

Vesa Salmu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2710
Aikaperspektiiviä tai mitä lie, mutta jos mopoharrastaja on syntynyt v.1990 niin luultavasti silloin vm. 1980 mopo tuntuu vanhalta? Ja harvinaiselta?
Kommentteja uuninpankolta.

Toukokuu 31, 2012, 21:02:33 ip
Vastaus #82

Kimmo Riiheläinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 828
Minun mielestä aika on myös siihen harvinaisuuteen liittyvä juttu, sillee jos kulkuneuvo on tehty ennen omaa syntymävuotta
Niin siltä kohtaa taaksepäin näkisin että tavara on iällisesti harvinaista ja jos tunnetaan vain 1 kpl. on tilanne jo aivan toinen

Kumpi tuntuu harvinaisemmalta 60 luvun Zyndapit joita valtakunnassa on  Paljon, vai  80 luvun tunturi johon sen ostaja on antanut ostamispäätöksen ehdon: "jos mopossa on yläputki, dx:n tankki ja soliferin tarrat niin ostan mopon"  ok, "tämmöinen tää on ollu ihan uudesta asti"
Onhan sekin harvinainen...
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 31, 2012, 23:53:05 ip kirjoittanut Kimmo Riiheläinen »

Toukokuu 31, 2012, 21:05:13 ip
Vastaus #83

Jarno Aheinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 795
  • "Kasikymppiset" kuuskytä/seitkytä-luvuulta
Taitaa olla tapauskohtaista, itte olen syntynyt -70 luvun lopussa, ekat harrasteajoneuvot oli 90 luvun alussa 67 Yammu ja 63 mese (molemmat löytyy edelleen) niin musta noi -60 lukuiset ei tunnu hirveen vanhoilta, vaikka ovat itseäni vanhempia... ;D
Kaikkien jälkeen tänne on jäänyt tekemättömiä töitä.. mutta pitää sitä ny kuitenkin kokeilla...

Toukokuu 31, 2012, 22:32:50 ip
Vastaus #84

Kari Vähäkainu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5344
  • Soiva kunta
Minun mielestä aika on myös siihen harvinaisuuteen liittyvä juttu, sillee jos kulkuneuvo on tehty ennen omaa syntymävuotta
Niin siltä kohtaa taaksepäin näkisin että tavara on iällisesti harvinaista ja jos tunnetaan vain 1 kpl.

Kumpi tuntuu harvinaisemmalta 60 luvun Zyndapit joita valtakunnassa on  Paljon, vai  80 luvun tunturi johon sen ostaja on antanut ostamispäätöksen ehdon: "jos mopossa on yläputki, dx:n tankki ja soliferin tarrat niin ostan mopon"  ok, "tämmöinen tää on ollu ihan uudesta asti"
Onhan sekin harvinainen...

Mikäs Kimmoa kaihertaa, ei kai vaan syynä ole että jollakin on enemmän 79 Trialeita kuin sinulla... Voi voi, ei siinä muu auta kuin ostaa niitä sitten lisää;D  Jos arvon herrat osaisivat lukea niin kyseisessä suppanassa on "väärien" tarrojen lisäksi uudempi kone joka tuli vasta seuraavana vuonna virallisesti Tunturin mallistoihin. Näitä ei ole ostaja voinut valita vaan tehdas on tehnyt niitä pienen (koe?)sarjan.

Tuntureita harrastamattoman ja niistä ymmärtämättömän silmissä se syntitappi varmasti on harvinaisempi vaikka niitä on tehty xx-kertaa enemmän.
Jos jokin osuu tuulettimeen se ei leviä tasaisesti

Toukokuu 31, 2012, 22:51:14 ip
Vastaus #85

Kimmo Riiheläinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 828
 ::) En ole Karilta kysynyt mitään...!
 :)Esitin oman mielipiteeni ! harvinainen asiassa Piste!
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 31, 2012, 23:54:25 ip kirjoittanut Kimmo Riiheläinen »

Kesäkuu 01, 2012, 08:37:57 ap
Vastaus #86

Atro Jaako

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 615
Heh, alkaa toi vanhojen harvinaisten mopojen rakentaminen olla vähän "old schoolia" nykyään.
Meikäläinen hiihteleekin näissä asioissa vähän niin kuin perinteisellä välittämättä uusista tuulista.
Jos miettii omia mielenkiinnon kohteita harrasterintamalla, jotka painottuu tuonne 20-50 luvulle, niin voi todeta ettei oma harrastus suuntautumiseni ole varmasti se muodinmukaisin etenkään 70-luvun sukupolvelle jos ei ole vähän vanhemmillekaan...
Meni jo vähän ohi aiheen, mutta osoituksena näin, että sairautensa kaikilla...

Mutta edelleen jos tuikitavallisessa mopossa on joku "normaalimallista" poikkeava osa niin en pidä sitä vielä mitenkään harvinaisena, etenkään jos se poikkeava osa on seuraavassa vuosimallissa ja normaaliosa... Mielestäni on täysin normaalia, että eri vuosimallien osalta tuotannot menevät hieman ristiin.
Toki tuollainen on hieman "normaalimallia" erikoisempi, mutta että siitä tulisi "erittäin harvinainen mopo". No ehkä ymmärrän käsitteen aikalailla erilailla.

AJ
Asioilla on tapana järjestyä

Kesäkuu 01, 2012, 09:56:53 ap
Vastaus #87

Mikko Paatelainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1248
  • Mopedi miehen tiellä pitää
Se on poijaat niin , että kaikki tunturit on erittäin harvinaisia mopoja. Uskokaa nyt niin ei tarvii kenenkään pahoittaa mieltänsä. Ainakin se on harrastetuin ja tunnetuin.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 01, 2012, 12:16:59 ip kirjoittanut Mikko Paatelainen »

Kesäkuu 01, 2012, 10:42:27 ap
Vastaus #88

Ari Hietajärvi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2103
Niin kyllähän Pappikset, Super Sportit ja SM:t on niitä tavallisimpia "vanhoja" mopoja, mitä voi vielä liikenteessä nähdä. Malleina ne eivät ole harvinaisia, mutta niiden ylivuotiset ja alivuotiset sun muut erikoisversiot ovat harvinaisia omalla tavallaan ja jos ei muuten, niin ainakin ne kertovat mallin evoluutiosta.
Eri asia on sitten nämä 50's ja 60's merkit ja mallit, joita ei alunperinkään ole montaa Suomessa ollut. Tai ainakaan niitä ei enää ole montaa. Vaikka kyseessä olisi maailmalla yleinen merkki, voi sen Suomi -versio olla harvinainen.

Rainer rajasi mielestäni jo aika hyvin tämän keskustelun aloitusviestissään. Katsokaa se. Siinä puhutaan metsuri -Pappiksesta (joka on harvinainen variaatio), puhallin Sport 76 (harvinainen variaatio tuikitavallisesta 76 Sportista) jne. jne.

Itse harrastan ihan mitä vain; old schoolia ja new wavea ja Camel -boots waveja. Seuraavana työn alla ois Peto 50 -58, Tunturi SS -87,Tunturi Pappa -61, Brummi 70 -59... niin ja Tunturi Sport -68 Cafe Racer...

Kesäkuu 01, 2012, 12:03:39 ip
Vastaus #89

Atro Jaako

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 615
Malleina ne eivät ole harvinaisia, mutta niiden ylivuotiset ja alivuotiset sun muut erikoisversiot ovat harvinaisia omalla tavallaan ja jos ei muuten, niin ainakin ne kertovat mallin evoluutiosta.
Täss on asia todella hyvin kiteytetty.

Kyllähän Anu SM GT on jo tehtaan oma "virallinen" erikoismallinsa, ei ehkä erittäin harvinainen mutta sellainen semiharvinainen.

AJ
Asioilla on tapana järjestyä