Kirjoittaja Aihe: Erittäin harvinaisten mopojen kartoitus?!  (Luettu 128196 kertaa)

Kesäkuu 01, 2012, 16:19:54 ip
Vastaus #90

Kimmo Riiheläinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 828
minun mielestä 70-80 luvun tunturit ei oo veteraani-mopoja. enkä ymmärä semmoisia,jotka ei voi sietää ku  sportti  tuntureita.jotenki tuntuu,että pitäis perustaa sportti tunturi foorumi ,missä niitten omistajat saavat kehua niitä kilpaa ym.silloin ei tarttisi lukea barbaarimaista  tekstiä ku ei merkki natsaa itelle
terveisin :UH
[/quote



Tai jakaa Mopopalsta kahtia,  Tunturi mopot -- Muut mopot !?  Tai  Ennen vuotta  xx  ja jälkeen sen
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 01, 2012, 16:27:57 ip kirjoittanut Kimmo Riiheläinen »

Kesäkuu 01, 2012, 23:00:47 ip
Vastaus #91

Rainer Grandell

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2803
  • Take a Break
harvinainen tai ei mutta vm80 solifer gt löytyy...

Vai harvinainen, noitahan on on peräti 2kpl jos oikein kuukletin?

onhan tämä tämä vakuutettu uushankintahintaan, eli noin 12,500e?
PUCH; Dakota-73 Monza-77 Alabama-66 Magnum-82 TUNTURI; SPORT63/70/72/73/75/76 SUPERSPORT 77-83 Tiger&Break "paljon" Husqvarna/Crescent/Monark "paljon"

Kesäkuu 02, 2012, 05:14:04 ap
Vastaus #92

Harri Kauranen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4086
  • No joo,on noita touhuja eläkettä varten
No harvinainen tai ei.On mullakin tallissa Hercules -59,elikkä jotkut sanoo sitä jupiteriksi.Tyypiltään se on se 219 ja laite on kuin uusi,ajettuja kilometrejä 2240,että se siitä.
Teen josn huvittaa ja kerkiän

Kesäkuu 02, 2012, 07:56:38 ap
Vastaus #93

Kari Vähäkainu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5337
  • Soiva kunta
Täyttääkö tämä harvinaisen mopon kriteerit? Onhan noita tavaramopoja nähty mutta tässä on outoja yksityiskohtia jotka viittaavat Tunturilla olleen näppinsä pelissä.

Kaikki varusteet ovat jostain Tunturi-mallista. Tigerista on etuvalo, pappiksista kone, pakokäyrä, tankki, ohjaustangon kahvat sekä tavarateline. Citystä puolestaan työkalukotelo ja äänenvaimennin. SuperSportista taasen on ohjaustanko (se harvinainen suora malli joka kuuluu etukatepakettiin), takalokari (ei ole SuperSportin kiinnitysreikiä eli ollut käyttämätön kun tuohon sovitettu), takavanne sekä takalokasuojan kiinnitysrauta (SuperSportin/Sportin etulokarin kiinnitysrauta).

Voisiko Tunturin tehdas olla ostanut ulkomailta tavaramopojen rungot, etuakseliston sekä etulavan ja tehnyt prototyyppeinä tai pienenä sarjana kyseisiä tavaramopoja? Jonkun omatekeleeksi en oikein jaksa uskoa, joka jampalla ei loju nurkissa harvinaista ohjaustankoa ja käyttämätöntä takalokaria.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 02, 2012, 07:59:33 ap kirjoittanut Kari Vähäkainu »
Jos jokin osuu tuulettimeen se ei leviä tasaisesti

Kesäkuu 02, 2012, 13:35:29 ip
Vastaus #94

Rainer Grandell

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2803
  • Take a Break
Täyttääkö tämä harvinaisen mopon kriteerit? Onhan noita tavaramopoja nähty mutta tässä on outoja yksityiskohtia jotka viittaavat Tunturilla olleen näppinsä pelissä.

Kaikki varusteet ovat jostain Tunturi-mallista. Tigerista on etuvalo, pappiksista kone, pakokäyrä, tankki, ohjaustangon kahvat sekä tavarateline. Citystä puolestaan työkalukotelo ja äänenvaimennin. SuperSportista taasen on ohjaustanko (se harvinainen suora malli joka kuuluu etukatepakettiin), takalokari (ei ole SuperSportin kiinnitysreikiä eli ollut käyttämätön kun tuohon sovitettu), takavanne sekä takalokasuojan kiinnitysrauta (SuperSportin/Sportin etulokarin kiinnitysrauta).

Voisiko Tunturin tehdas olla ostanut ulkomailta tavaramopojen rungot, etuakseliston sekä etulavan ja tehnyt prototyyppeinä tai pienenä sarjana kyseisiä tavaramopoja? Jonkun omatekeleeksi en oikein jaksa uskoa, joka jampalla ei loju nurkissa harvinaista ohjaustankoa ja käyttämätöntä takalokaria.

Suhteellisen harvinainenhan tuo, kummastelen sitä että Kari on onnistunut kuvaamaan sellaisen mopon jote ei ole edes olemassa (teoriassa)?!.

Hyvin aitoja nuo yksityiskohdat, lähikuvia jos jaksat hommata niin näkisi paremmin, oliko tässä mitään runkonumeroa tai tyyppikilpeä?
PUCH; Dakota-73 Monza-77 Alabama-66 Magnum-82 TUNTURI; SPORT63/70/72/73/75/76 SUPERSPORT 77-83 Tiger&Break "paljon" Husqvarna/Crescent/Monark "paljon"

Kesäkuu 02, 2012, 16:58:50 ip
Vastaus #95

Kari Vähäkainu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5337
  • Soiva kunta
On minulla lähikuvia. Tyyppikilpeä en huomannut, en tosin etsinytkään.
Jos jokin osuu tuulettimeen se ei leviä tasaisesti

Kesäkuu 02, 2012, 17:53:46 ip
Vastaus #96

ari tiinanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 269
  • Tiger Break
Tuo Karin ottama kuva tavaramoposta on makee, olis mukava ABC:ltä hakea saunajuomat tuolla...
Break 87 L ja Tiger 84

Kesäkuu 02, 2012, 18:58:07 ip
Vastaus #97

Hannu Harjulahti

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1863
Tuossa taitaa olla kai myöskin aika harvinainen yksikö mopona Patria WKC (tyyppikyltti 08078). Tyypitettiin ja maahantuonnin aloitti  Stockman vuonna 1958 ja tuonti loppui 1959. En ainakaan tiedä toista samanlaista.

Itselläni ei näytä aika riittävän tuon tekemiseen. Laitto on  osin aloitettu, mutta tekemistä kyllä riittää tuossakin. Tuossa olisi jollekin "hyvä projekti", ei tule ainakaan toista heti vastaan eli on myynnissä.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Kesäkuu 02, 2012, 21:07:45 ip
Vastaus #98

Ari Hietajärvi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2103
Hieno vekotin. Sopis hyvin Brummin viereen... Sillee vois kiinnostaakin.  Joskushan tuota yritettiin tutkia, mutta vähäisesti löytyy kuvia mistään. Lähinnä kai ongelma on se, että mitä tuosta puuttuu.

Kesäkuu 02, 2012, 21:15:46 ip
Vastaus #99

Tomi Paavola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1157
Täyttääkö tämä harvinaisen mopon kriteerit? Onhan noita tavaramopoja nähty mutta tässä on outoja yksityiskohtia jotka viittaavat Tunturilla olleen näppinsä pelissä.

Kaikki varusteet ovat jostain Tunturi-mallista. Tigerista on etuvalo, pappiksista kone, pakokäyrä, tankki, ohjaustangon kahvat sekä tavarateline. Citystä puolestaan työkalukotelo ja äänenvaimennin. SuperSportista taasen on ohjaustanko (se harvinainen suora malli joka kuuluu etukatepakettiin), takalokari (ei ole SuperSportin kiinnitysreikiä eli ollut käyttämätön kun tuohon sovitettu), takavanne sekä takalokasuojan kiinnitysrauta (SuperSportin/Sportin etulokarin kiinnitysrauta).

Voisiko Tunturin tehdas olla ostanut ulkomailta tavaramopojen rungot, etuakseliston sekä etulavan ja tehnyt prototyyppeinä tai pienenä sarjana kyseisiä tavaramopoja? Jonkun omatekeleeksi en oikein jaksa uskoa, joka jampalla ei loju nurkissa harvinaista ohjaustankoa ja käyttämätöntä takalokaria.

Misäs sää Kari tuon oot kuvannu? Yli kymmenen vuotta sitten muuan koulutoveri kertoi omistavansa Tunturi-tavaramopon, mutta en noteerannut asiaa koska mopedit ei juuri kiinnostaneet siihen aikaan.

Kesäkuu 02, 2012, 21:36:28 ip
Vastaus #100

Valtteri Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 70
Merkkifanaattisuudessaan ei myöskään pidä poissulkeman
"harrastetapaturman" mahdollisuutta.
Vähän ohi aiheen lipsuu mutta mistäs seppo olit tuon 6-v. puchin koneen (ja varaosia ostanut? Ja mistä moposta motti löytyy alkujaan (puch cobrastako)? Menohaluja siinä ainakin tuntu riittävän kylliksi :D Oman raaserin rakennushimo nousi ainakin kymmenenteen potenssiin tyyppien jälkeen. Minä olin siis se yamahalla vappuajot ajanut tyyppi jos et nimestä tunnistanut. Kiihdytysajovideota en ole vieläkään saanut nettiin laitettua, josko sitä kohta...
Tunturi Sport -73

Kesäkuu 03, 2012, 05:37:46 ap
Vastaus #101

Hannu Kylli

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1236
  • Jäsennumero 2573
Kiihdytysajovideota en ole vieläkään saanut nettiin laitettua, josko sitä kohta...
Vielä enemmän ohiaiheen mutta kun saat Valtteri sen videon laitettua niin ilmoita minulle. Tai meneekö sittenkään ohiaiheen kun niissä karkeloissahan oli lähes kaikki harvinaisia, etten sanoisi ainoita maalimassa ;-)

Kesäkuu 03, 2012, 05:43:03 ap
Vastaus #102

Harri Kauranen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4086
  • No joo,on noita touhuja eläkettä varten
Kaveri just eilen puhu,kun oli nösssinä tsupparina,oli ajokkina helkama minin tavaramopo.Siis sellanen missä oli kaks etupyörää ja pieni lava.Mulla ei moposta ole minkäänlaista kuvaa.
Teen josn huvittaa ja kerkiän

Kesäkuu 03, 2012, 21:44:54 ip
Vastaus #103

seppo savolainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 988
  • Osapuilleen kasassa....
Valtteri, hankin tuon Ebayn kautta Portugalista.Oli kait Puch M 50 Jet mopon motti, siis tyypitetty joskus jopa
Pre-72 sarjaan.Tuurilla oli kromipytty ehjä, tosin mäntä taasen sökö. PuchShopista saksasta tilailin osat, ovat aikalailla hinnankiroissa.
Ns  kaupan "Elkon mäntäki" ol kinkkiä ku edes neulahäkkikään ei sisään mahtunut.Hinta silläki suht korkee.Eli jos tommosta havittelet niin
osta mahdollisemman täydellinen, ku sen irto-osat maksaa hunajaa. En ole peliä juurikaan terästänyt eli suht vakio.
Muutoinhan tuossa on 80cc alakerta jopa samalla kaasuttimella mutta pienemmillä suuttimilla (bing 20mm) ja kärettömällä
sytkällä.Nekin alkuperäiset ovat erikseen ostettuna hintavia.Kiertokangen alapäästä en osaa sanoa kummasta siis 50cc tai 80 on.
Pytyissä on eroja tuo  on vuodelta 76.

« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 03, 2012, 21:57:27 ip kirjoittanut seppo savolainen »

Kesäkuu 04, 2012, 11:29:34 ap
Vastaus #104

Ari Hietajärvi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2103
Näkyi Vesijärven kuvissa mm. hieno Bauer Sport ja Hopeasiipi Sport. Hienoja ja oikeesti harvinaisia mopoja.
 
Poljinmopojen suosion romahdusta ennustavat ovat huomattavan "optimistisia" arvioissaan, kun katsoo vaikka Vesijärven kalustoa. Nuori sukupolvi ajaa myös poljinmopoilla... Kyllä poljin/pappamopojen suosion yhtenä syynä on vaan se vanhahtava ulkomuoto, yksinkertainen tekniikka ja ajotuntuma. Sitä ajotuntumaa ja fiilistä ei vaan saa uudemmilla 4-v yms. mopoilla. Se tuntuma kun ei selity ylivertaisella tekniikalla, vaan jollain ihan muulla... 

Itse en päässyt Vesijärvelle, mutta kurvailin samaan aikaan Tunturi 90-v bileissä Turussa Henkan tuiki harvinaisella 61 -mallisella orggis Tunturi Sportilla. Ja täytyy kyllä myöntää, että oli hienoa... kelistä huolimatta. Sportti kulki hienosti ja se kolmivaihteisen vaihdekahvan kanssa räpeltäminenkin kuuluu asiaan. Aina se kakkonen ei vaan löydy...