Kirjoittaja Aihe: Erittäin harvinaisten mopojen kartoitus?!  (Luettu 108486 kertaa)

Lokakuu 08, 2018, 08:00:44 ap
Vastaus #300

Ilpo uusi-seppälä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 18
Löytyy myös hyvä alkuperäiskuntoinen pyrkijä cross

Lokakuu 18, 2018, 15:47:58 ip
Vastaus #301

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 8294
No-tiedä yleisyydestä-mutta juuri tuli
talliin lähetti-Pyrkijä.

DKW-moottorilla..3v käsivalinta....tyypitys 05012.
Lienee 60-luvun jälkimmäiseltä puoliskolta?

Löytyykö keltään noita tavaratelineitä ja moottorin suojia joutilaana?

...Niin ja seisontatuki-liekö sama kuin pelti-pyrkijässä?

Kuvat ohessa....Niin-ja onko miten yleinen kerholaisten tallissa?

t. Markku

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 19, 2018, 10:27:43 ap kirjoittanut markkukovasin »

Lokakuu 18, 2018, 16:22:35 ip
Vastaus #302

Mikko Kortelainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 655
  • Harvinaisten mopojen sekä koneiden harrastaja :)
Mites yleinen on vielä/ollut  Zündapp M50 343? sellanen aihio olisi miulla tiedossa ja ollut puhallin moottorilla :)
Raha Ei Katoa Raudasta koskaan

Omistan vaikka mitä muutakin Vanhoja Koneita mopedien lisäksi

Lokakuu 19, 2018, 07:11:18 ap
Vastaus #303

Ilpo uusi-seppälä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 18
Löytyy tallista toimiva osiltaan täydellinen pyrkijä lähetti 3v .dkwmoottori.postin tunnuksilla.

Lokakuu 19, 2018, 09:02:22 ap
Vastaus #304

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 8294
No laitoinpa yv:n...

t. Markku

Lokakuu 20, 2018, 14:21:53 ip
Vastaus #305

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 8294
Moi!

Minkälainen tuo Pyrkijän sivujalka oikein on?

Onko kuvia/mittoja kellä antaa? Tai myyrä olemassa olevaa mulle?Ja millaiseen
kikaleeseen se jalka rungon alla tulee kiinni? Ei oikein selvinnyt vielä kun pintapuolisesti
runkoa tutkailin.

t. Markku

Lokakuu 20, 2018, 18:05:28 ip
Vastaus #306

Heikki Salmén

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 215
  • Återfallsgubbe
Käviskö tämä erittäin harvinaiseksi? Gilera ec1 1984. Ajettu 1483km.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Marraskuu 01, 2018, 07:54:30 ap
Vastaus #307

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 8294
Moro!

Pyrkijä etenee nyt hyvin-toissapäivänä rakentelin sivujalan
ja kiinnikkeen ystävällisen herrasmiehen lähettämän kuvan
perusteella. Pituus vielä laitettava kokemusperäisesti kohdalleen kun
saan mopon käännettyä pyörilleen.

Etupään sain eilen pienen kommellusseikkailun jälkeen ja sen
myös paikaleen laitoin-hyvin kävi.Ja hyvä keula.

Vaan minkä verran öljyä
tuo telari kaipaa/putki? Se keulahan on melko ruikuli ja vanhahtavaa/
yksinkertaista mallia-laskin keulaputkien mitoilla,että jos laitan
desin öljyä-se on silloin n. 13cm korkealla se öljypinta alaputkessa.

Onko jollakulla tarkka täyttömäärä kertoa?

No-Forssa kutsuu kohta ihan-sieltä toivottavasti löytyy loputkin pikkuosaset.

Tavaratelineitä tuskin löytyy sieltäkään-enkä ehkä keulatelinettä edes halua tähän-ainakaan vielä.
Panee kattoen.

Laitan kuvan kunhan laitos on tolkuissaan.

Tässä myyjän ottama kuva laitteesta-eli alkutilanne. Oli siinä tuota
harmaata pohjaväriä aika tavalla sotkettuna-vaan mamman kynsilakan poistoaine ja hieno teräsvilla
hävitti ne aika äkkiä...

t. Markku

[ylläpito on poistanut liitteen]

Marraskuu 06, 2018, 13:36:00 ip
Vastaus #308

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 8294
Moi!

Alkaa olla hahmollaan tämä Pyrkijä.

Sopivilla ja hiukan kuluneilla osilla höystettynä-
tarakkakin 30-luvun polkupyörästä.

Kone on hämmästyttävän hyvä vedoltaan ja kulultaan-
sille ei oikeastaan tarvinnut tehdä mitään-mitä nyt
öljyt vaihdoin ja mankkua hiukan putsailin. ja kannessa
ollut pitkäkierteinen tulppa prikkashimmauksineen lensi
huut helkkariin.

Satulankumi repesi heti-eli uudenhan tuo vaatii.

No-josko vaikka keväällä kilpiin...

t. Markku

[ylläpito on poistanut liitteen]

Marraskuu 15, 2018, 23:21:18 ip
Vastaus #309

Mikko Kortelainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 655
  • Harvinaisten mopojen sekä koneiden harrastaja :)
Eikös tämän malli Öglaend Rally (Comet) ole aikas harvinainen?
Raha Ei Katoa Raudasta koskaan

Omistan vaikka mitä muutakin Vanhoja Koneita mopedien lisäksi

Marraskuu 17, 2018, 21:30:26 ip
Vastaus #310

Tapani Virtanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 12
Lisätään tahteja keskusteluun. Ducati 55 italiasta. Neltahtinen, vähäpäästöinen eikä ole montaa suomessa, mutta kevättalvella yksi entisöity lisää.. ;)

Marraskuu 22, 2018, 12:25:51 ip
Vastaus #311

Mikko Kortelainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 655
  • Harvinaisten mopojen sekä koneiden harrastaja :)
Mites harvinainen mopedi muuten Miele K51 mopedi on?
Raha Ei Katoa Raudasta koskaan

Omistan vaikka mitä muutakin Vanhoja Koneita mopedien lisäksi

Marraskuu 24, 2018, 20:48:41 ip
Vastaus #312

Mikko Kortelainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 655
  • Harvinaisten mopojen sekä koneiden harrastaja :)
Miulle tuli tällänen Miele K51 onkohan monella tälläsiä?
Raha Ei Katoa Raudasta koskaan

Omistan vaikka mitä muutakin Vanhoja Koneita mopedien lisäksi

Joulukuu 02, 2018, 19:57:01 ip
Vastaus #313

Hannu Kylli

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1235
  • Jäsennumero 2573
Lieneekö kuinkakin monta Follista Suomessa? Pientä laittoa vielä mutta ajettu jo on. Vuosimalli lienee -53.

Joulukuu 03, 2018, 08:01:52 ap
Vastaus #314

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 8294
No on varmaan harvinainen-ikinä ole kuullutkaan tuommoisesta.

Onko kone sukua Villiersille?

"Ur Teknik för Alla 1953
"En verkligt späckad moped är den franska skönheten Follis, från vars styrstång 9 ledningar går ut till motorn, bromsarna och de elektriska anordningarna. Trots det kan den inte anses svårkörd, även om den hör den sportiga ungdomen till. Ett verkligt nyttigt reglage på Follis är "chokeknappen", med vilken man vid kallstart stryper lufttillförseln tills man får de första tändningarna."


Teknik för Alla provkör FOLLIS 1953
Här är det en särdeles vacker fransk moped igen. Specifikationen ovan ger också en uppfattning om att det är en välutrustad moped med allt utom fotbroms, t.o.m. bakhjulsfjädring med bakhjulet upphängt som svängarm. Mopeden är givetvis en njutning att köra och handha för en, vid motorer någorlunda van förare med ett helt batteri av reglage på styrstången. Follis har fjädring runtom, vilket innebär att man glider mjukt och smidigt fram även på dåliga vägar. Motorvibrationerna slipper man förstås aldrig vid en fjädrande cykel - personligen har jag tyckt mig märka att mopeder med fjädring förr accentuerar motorvibrationerna än minskar dem. Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsens effektkurva på Follis visar att motorn utvecklar 0,50 hk vid 2 000 varv/min, motsvarande ca 11 km/tim, maximal effekt 0,70 å 0,72 hk vid 4 600 varv/min, motsvarande 24 km/tim och en maximifart på slät väg av 29,5 km/tim vid ca 5 700 varv/min. Dessa siffror tyder på god acceleration och segdragningsförmåga, men det stora backprovet i TfA:s speciella backe, som klarats av ett tiotal märken, blev även Follis övermäktigt. Då tramputväxlingen är relativt stor bör man inte vänta för länge med trampningen om varvtalet går ned i svåra backar. Den kraftiga och verkligt snygga utformningen (finns det ens två mopeder till som är lika vackra?), den rikhaltiga utrustningen, kopplingen som tillåter slirstart, de goda elektriska anordningarna med extra högfrekvensspole, 15 W strålkastare och elektriskt signalhorn är sådant som kommer att tilltala många mopedförare och göra Frankrikes kanske populäraste moped också till en av de svenska favoriterna."


t. Markku
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 03, 2018, 08:14:42 ap kirjoittanut markkukovasin »