Kirjoittaja Aihe: Erittäin harvinaisten mopojen kartoitus?!  (Luettu 108385 kertaa)

Helmikuu 04, 2019, 10:51:26 ap
Vastaus #330

Mikko Kortelainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 655
  • Harvinaisten mopojen sekä koneiden harrastaja :)
Täältä löytyy NSU Quickly Ja Mobiliassa Kangasalla on ainakin ollut yksi.

TA

Onkos Nsu Quicklyjä miten paljo suomeen tuotu? onko kellään tietoa?
Raha Ei Katoa Raudasta koskaan

Omistan vaikka mitä muutakin Vanhoja Koneita mopedien lisäksi

Helmikuu 04, 2019, 10:51:51 ap
Vastaus #331

Mikko Kortelainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 655
  • Harvinaisten mopojen sekä koneiden harrastaja :)
Mites harvinainen Jawa Stadion mopedi on?
Raha Ei Katoa Raudasta koskaan

Omistan vaikka mitä muutakin Vanhoja Koneita mopedien lisäksi

Helmikuu 06, 2019, 09:17:06 ap
Vastaus #332

Mikko Kortelainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 655
  • Harvinaisten mopojen sekä koneiden harrastaja :)
Sellanen kysymys mopedeihin onko Crescent Topper vai Monark Topper harvinaisempi ja sitten onko valkoinen,sininen sekä keltainen olleet yleisiä väriä? muutaman kuvan nähyt myös punaisena
Raha Ei Katoa Raudasta koskaan

Omistan vaikka mitä muutakin Vanhoja Koneita mopedien lisäksi

Helmikuu 21, 2019, 21:55:18 ip
Vastaus #333

Heikki Nurminen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 38
  • Salpausselän Mopoharrastajat (SAMOHA) ry
Kiitoksia selvennyksistä.

Aloittelijana itseäni kuitenkin pidän vaikka yski -74 pappa ja solifer tomos 4 lavamopo on tullut entisöityä. Pirun kauniita niistä tulikin (muiden suusta). Mutta ei kuitenkaan tullut koskaan yritettyä museokilpiin kun moemmat oli lähinnä käyttö/ tapahtuma hassuteluihin...

Ihastuin tryggiin sen nähdessä ja pakkohan tuo oli pelastaa ja ruveta laittamaan..
Moottorin suojapellit tosiaan puuttuu, niitä tässä jäädään metsästämään..
Muut osat taitaakin löytyä ja ihmeellisen hyvässä kunnossa.

On tuo Trygg sen verran harvinainen, että julkisessa Tietopankissamme (www.samoha.fi) ei ole kuin vasta muutama kuva Trygg:stä. Keräämme näiden norjalaisten Öglaend-runkoisten mopojen historia- ja teknisiä tietoja sekä valokuvia rakentelijoille referensseiksi. Pystymme myös selvittämään rungon tarkan valmistuspäivämäärän Jonas Öglaend A/S:n jäämistöarkistosta runkonumeron perusteella. Voimme myös auttaa tyyppinumeron määrittelyssä, jos sitä ei mopossasi ole. Haluaisitko lähettää valokuvia mopostasi eri puolilta sekä moottorin tyyppikilvestä spostiimme (kts. alla)? Onko mopon historia tiedossasi? Runkonumero ja tyyppinumero?

Heikki Nurminen
Öglaend-runkoisten vastaava

Salpausselän Mopoharrastajat (SAMOHA) ry
mopokerho.samoha@gmail.com
www.samoha.fi
Saxo Prins -64, Regulus -65, Jupiter -66, Solifer Suzuki S1 -92, Solifer Suzuki S

Helmikuu 22, 2019, 09:07:45 ap
Vastaus #334

Eino Turunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 42
Mitenkäs tuota tietopankkia voi hyödyntää? Itsekkin jotain tietoa sinne laittanut omasta Jupiteristani, mutta Samohan sivuilla en ole kovin paljon tietoa Øglaendeista löytänyt. Pitääkö olla Samohan jäsen ennenkuin pääsee tietolähde sivuille? Jos näi, niin rajoittaako se tiedon keruuta?

Helmikuu 22, 2019, 11:06:08 ap
Vastaus #335

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 779
Kyllä se tietopankki ainakin minulle aukesi.
Soliferista ja Tunturista on runsaasti asiaa, mutta muista vähemmän.
Öglaendista ei vaan ole monikaan tietoa jaettavaksi laittanut. Muutenkin niiden harrastus on vasta nousemassa.

Helmikuu 22, 2019, 12:27:53 ip
Vastaus #336

Heikki Nurminen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 38
  • Salpausselän Mopoharrastajat (SAMOHA) ry
Mitenkäs tuota tietopankkia voi hyödyntää? Itsekkin jotain tietoa sinne laittanut omasta Jupiteristani, mutta Samohan sivuilla en ole kovin paljon tietoa Øglaendeista löytänyt. Pitääkö olla Samohan jäsen ennenkuin pääsee tietolähde sivuille? Jos näi, niin rajoittaako se tiedon keruuta?
Tietopankki on avoin kaikille sivustolla www.samoha.fi kävijöille. Ylätunnisteen ”Tietopankki” alta löytyy otsikot ”ÖGLAEND”:”Öglaend galleria”, jotka ovat vain varattuja otsikoita. Otsikoiden ”Öglaend”, ”Comet”, ”Jupiter” jne. alta löytyy vaihtelevasti kuvia ja varaosaluetteloita. Sachs moottoriluettelot on tarkoitus myös liittää sivustolle.
Joistain malleista ei ole saatu mitään tietoja vaikka niitä on pyydetty myös VMPK:n kautta. Malleja taitaa olla 16 kpl, joten kestää pitkään ennekuin ne löytyvät tietopankista.
Keräämme runkonumeroita ja valmistuspäivän tarkistuksen jälkeen Norjasta ne talletetaan taulukkoon, josta voi arvioida oman moponsa rungon iän.
Tietoja mopoista voi lähettää spostiin mopokerho.samoha@gmail.com tai Salpausselän Mopoharrastajat ry, Sopenkorvenkatu 12, 15800, Lahti.
Saxo Prins -64, Regulus -65, Jupiter -66, Solifer Suzuki S1 -92, Solifer Suzuki S

Kesäkuu 13, 2019, 12:37:39 ip
Vastaus #337

Mikko Kortelainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 655
  • Harvinaisten mopojen sekä koneiden harrastaja :)
Onkohan sellanen mopedi merkki monelle uusi 50/60 luvun ku pari uutta merkkiä sain tietoon kun Ogar ja Kroone merkkiset mopedit

ja sitten mites harvinaisia muuten on Jawa 552 Stadion mopedi?  sekä Jawa 551 ?
Raha Ei Katoa Raudasta koskaan

Omistan vaikka mitä muutakin Vanhoja Koneita mopedien lisäksi

Heinäkuu 31, 2019, 22:56:14 ip
Vastaus #338

Mikko Kortelainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 655
  • Harvinaisten mopojen sekä koneiden harrastaja :)
Onkohan suomes ollut montaa näitä mopedeja

-Kroone
-Ogar

Ja miten yleinen suomessa ollut Jawa 551 ja 552 Stadion?
Raha Ei Katoa Raudasta koskaan

Omistan vaikka mitä muutakin Vanhoja Koneita mopedien lisäksi

Syyskuu 04, 2019, 22:22:08 ip
Vastaus #339

Mikko Kortelainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 655
  • Harvinaisten mopojen sekä koneiden harrastaja :)
miulle kait tässä tulossa muutamia harvinaisempia mopedeja ainakin Stadion 552 aihio
Raha Ei Katoa Raudasta koskaan

Omistan vaikka mitä muutakin Vanhoja Koneita mopedien lisäksi

Syyskuu 09, 2019, 18:37:46 ip
Vastaus #340

Martti Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 364
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
Peugeot 104

Syyskuu 09, 2019, 20:19:51 ip
Vastaus #341

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 8282
No...onhan näitä.

Nyt on teon alla tämmöinen.Ei kuvan mopo-
mutta justiinsa samanlainen.Värikin sama.

On Mobylette AV31 De Luxe...ja vuosimalli 1954.

t. Markku

Syyskuu 11, 2019, 01:23:34 ap
Vastaus #342

Mikko Jaakkola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 8
Eihän VeloSoleX 1700 ainakaan valmistusmäärällä mitattuna ole järin harvinainen, mutta montako näitä on virallisesti mopoksi rekisteröitynä Suomessa.

Syyskuu 11, 2019, 08:55:12 ap
Vastaus #343

Martti Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 364
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
Kirjatietojen mukaan niitä myytiin 50 luvulla Suomessa mutta sen talviajo ominaisuuksien takia myynti loppui .  Riippuu siitä onko kaikki ne senaikaiset  romutettu ja haudattu maahan  kuntan alle.  Ennenhän kaikki vanha oli romua !!!

Syyskuu 11, 2019, 20:46:48 ip
Vastaus #344

Mikko Jaakkola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 8
Onhan näitä tuotu Suomeen maahantuojan (Korpivaara Oy) toimesta useita satoja. Jäljellä olevien määrästä en tiedä, mutta montako niistä on MOPOREKISTERISSÄ. Useimmat lienevät "sen kummemmin rekisteröimättä, kunhan ajellaan" -kuosissa.
Miellläni kuulisin muista rekisteröidyistä. Oli nimittäin "kohtalainen kädenvääntö" viranomaisten kanssa, että päästiin selvyyteen, kuinka Velolla saa laillisesti ajaa yleisillä teillä.