Kirjoittaja Aihe: 50cc kilpurin rakentelut ja vinkit (katteet löydetty)  (Luettu 684435 kertaa)

Tammikuu 18, 2011, 22:00:20 ip
Vastaus #120

Tommi Pyykkö

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 301
Hyvä että sait ne vanteet siellä tehtyä,vähän liian kiirettä ollut korjaamolla,ei oikein ole ehtinyt mitään kivoja hommia miettiäkään!

Tammikuu 21, 2011, 00:19:52 ap
Vastaus #121

Kimmo Riiheläinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 826
Kun niitä grammoja siellä viilailette niin, kiinnostaisko tollanen aihio? on magnesiumia 8) h. xxx e

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 21, 2011, 00:34:06 ap kirjoittanut Kimmo Riiheläinen »

Tammikuu 21, 2011, 23:54:13 ip
Vastaus #122

jussi veijalainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 387
Kun niitä grammoja siellä viilailette niin, kiinnostaisko tollanen aihio? on magnesiumia 8) h. xxx e

Tähän hätään ei tuolle ole kyllä käyttöä, mutta laitetaan korvantaakse  ;) laitappas hinta tuolle patukalle.

Nyt olisi vanteet valmiit, hyvät tuli vaikka tavallisia yrittivät. tuon vannehomman kruunasi hyvälaatuiset
vannekehät, joita puolaaja kehui (tehnyt puolaustyötä 50 vuotta) !

Ja kiva huomata että kiinnostusta näihin moporakenteluille riittää, sillä 8000 kävijää tällä foorumilla tuli täyteen, ja on uusi ennätys kilvanajo osastolla  ;)
Pääsimme siis historia kirjoihin, hih  ;D

Kaikenlisäksi yksi uusi kilpurinrakentaja tullut tietoomme hämeestä, joten voimme kait oikeesti odottaa näitä 50cc muutaman vuoden sisällä löytyvän useita, jopa näytös/ kilvanajossa. eikä vain tallien nurkissa maatumassa.

Mikä on uskoakseni tärkeintä tässä harrastuksessa. Saamme uusia (nuoria) harrastajia ja kunnioitettaan vanhoja perinteitä, ja tietenkin jakamaan tietotaitoa?



[ylläpito on poistanut liitteen]
Kaikki menee kun sovittelee... lauloi Jope

Tammikuu 23, 2011, 22:08:39 ip
Vastaus #123

Jouko Pajunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 656
Tuli tänään purettua nuo Marzocchin etupumput ihan ajatuksen kanssa. Ne onkin huomattavasti helpommat lyhentää kuin alkuun luulin. Tosin kyllä ne töitä teettää mutta huomattavasti vähemmän kuin alkuun epäiltiin. Kokonaispituutta on nyt n. 15cm liikaa.

Lisäksi kun koneistaja kävi tallilla projektia ihmettelemässä niin se vahingossa lupasi ottaa lyhennyshomman tehdäkseen  :D.

Nyt pitäisi löytää vielä ahteriin jonkunlaiset resoorit. Pituutta saisi olla n. 300mm, silmät molemmissa päissä ja jottei olisi liian helppoa niin iskarin alaosa pitäisi olla sellainen että jousen ja alasilmän väli olisi mahdollisimman pitkä. Tuolla vetoketjulla tulee aika herkästi ahdasta muuten.

Niin ja saisivat olla hyvät ja halvat.

Jussi teki illalla iskarin kiinnikkeet molempiin pyöriin, ne kun saadaan runkoon ja haarukkaan kiinni, ja laitteet pyörilleen niin sitten tietää vasta iskarin lopullisen pituuden.

JP

Tammikuu 29, 2011, 10:38:33 ap
Vastaus #124

Markku Taurama

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 218
Poijaat taitaa siellä Saimaan takana sorvata, hitsata, hioa, sovitella ym aamusta seuraavaan aamuyöhön, kun eivät tänne ehdi :). Muistattehan käydä välillä hiihtämässä ja venyttelemässä, jotta saatte 50-kymppisen kallelleen oheisen kuvan mukaisesti :P!

[ylläpito on poistanut liitteen]

Tammikuu 29, 2011, 15:35:55 ip
Vastaus #125

Jouko Pajunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 656
Moro,

Meillä on samanlaisia ongelmia kuin Wolkswagenin tehtailla, tuotanto on niin kovaa etteivät alihankkijat pysy perässä. ;D

Eli etupään kolmiot eivät ole vielä valmiit, Kreidlerin takahaarukka on toisella koneistajalla puslien sorvauksessa ja ketjunkiristimille mallina. Minarellin takahaarukka on vielä hitsaamatta. Nuo lähinnä jarruttelevat "edistymistä" mutta kun tarkoituksena on tehdä kilpuri pienellä budjetilla niin ei auta kuin odottaa milloin "alihankkijoilla" on aikaa ja koneet vapaina. Nuo kun saa valmiiksi ja pyörään kiinni niin sitten voi linjata koneen kiinnikkeet ja mitata kuinka paljon etuhaarukkaa pitää lyhentää.

Jussilla alkaa Minarellin kone olla jo valmis koekäytettäväksi. Itsellä on vielä purku edessä ja lohkojen muuttaminen luistiohjaukselle sopivaksi. Samalla uusitaan kiertokanki ja kaikki laakerit ja tiivisteet. Sylinteriksi tulee Derbin (Rabasan moottorin) sylinteri, alkuperäisen näköiseen uustuotantosylinteriin ei ole yksinkertaisesti varaa vielä tänä vuonna. Sylinterin lisäksi täytyy vielä hankkia sytytyslaitteet (Ignitecin akkusytkät), renkaat (Bridgestonen 2.00x18 ja 2.25x18), takaiskarit  ja paljon pikkunippeleitä.

Veikeää, mutta huomasin että kun ostaa tuohon kilpuriin lähes minkä osan tahansa niin hinta on aina muutaman kympin tarkkuudella 200 euroa.

Mutta eikun yritetään edetä vaikka työtkin häiritsevät aika paljon.

Markku, kyllä tuo roikotus onnistuisi jo nyt mutta miten tuosta nousisi takaisin satulaan on jo ihan eri juttu.  :D

Jouko


Helmikuu 07, 2011, 17:39:33 ip
Vastaus #126

Markku Taurama

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 218
Nyt me uteliaat toivomme näkevämme kuvia, mitä viikonloppuna saitte aikaan :P.

Jos tuo roikottamisesta ylösnousu tuntuu hankalalta, niin voi sen tehdä näinkin ;D!

[ylläpito on poistanut liitteen]

Helmikuu 07, 2011, 23:14:58 ip
Vastaus #127

jussi veijalainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 387
Nyt me uteliaat toivomme näkevämme kuvia, mitä viikonloppuna saitte aikaan :P.

Jos tuo roikottamisesta ylösnousu tuntuu hankalalta, niin voi sen tehdä näinkin ;D!

Tuossa on tyyliä, vieläkin tuo jumppa kerhoon osallistuminen on jäänyt, kun kaikki aika menee tallissa ;D
Muutenkin hieno kuva sinulta, joita olemme saaneet ihastella myös muilla keskustelualueilla !


Viimeviikot oon puuhastellu kaikkenlaisia valmistelutöitä valmiiksi m. iskareiden huoltoa ja lasikuitutöitä, Minarellin kuituosat alkaa olla valmiina eilen sain tankinpohjan liitettyä kuoreen, ja Komun 500 H1R Kawaan tein lokarit.

Minarellin kone on nipussa taas ja laitoin sen yhteen moponraatoon kiinni, jotta sain savut ulos. Torstaina olisi tarkoitus penkittää tuo kone, jotta näemme sen vetoalueen ja luonteen, sen jälkeen muutamme ajoituksia yms. mitä tarvitsee sekä tehdään oikeanlainen putki muutetulle sylinterille.
 Kaasariksi laitoin nyt aluksi 30mm mikunin ja hyvin tuo tuntuu kiekuvan tosin torstai sen paljastaa saadaanko miten säätöjä kohilleen kun nyt ei ole oikeaa putkea yms....

Joke sai tänään keulakolmiot koneistuksesta, ja niistä tuli vallan komiat (ainakin omasta mielestä) ;D vielä keskiputki niille ja keulan osatkin olisi valmiina.
Viikonloppuna saataisiin hitsattua minarellin takahaarukka ja iskarin korvakkeet, niin ensiviikolla olisi koneen mallaaminen runkoon, ja sitten pääsisi katteiden sovitukseen, jos saisin kreidlerin katteen sovitettua jotenkin tuohon alakehtoputkiseen??

Jos se ei onnistu niin pitänee käydä Nipalla, siellä syksyllä käydessä osui silmiin melko siro katteenmuotti joka tuohon voisi käydä.

Kreidleriin kun saadaan pronssiset takahaarukanpuslat, niin siihen sitten sama ruljanssi.

Tälläistä synkkää yksinpuhelua tällä erää  ;D  ;D

[ylläpito on poistanut liitteen]
Kaikki menee kun sovittelee... lauloi Jope

Helmikuu 07, 2011, 23:44:24 ip
Vastaus #128

jussi veijalainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 387
Laitetaan vielä linkki päivitettyyn kuvaalbumiin.

https://picasaweb.google.com/juveracing/50ccKilpuri#

PS. Mitäs Kallen Kreidleri projektille kuuluu ??? Laitappas tilanne katsaus  :D
Kaikki menee kun sovittelee... lauloi Jope

Helmikuu 08, 2011, 07:46:18 ap
Vastaus #129

jussi veijalainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 387
Yksi reikäinen Gilardonihan tuossa, sekä mm. Aimin käyttämä vesikansi, jossa vesitila pelkästään kannessa, tasaa pahimman lämpöpiikin yläpäästä.
Tälle sylinterisarjalle lupaileevat n.12hp. mutta katotaahan nyt mitä tuosta saadaan aikaan  ???

Nämä Gilardonin ja Simoninin pytyt oli niitä tehokkaimpia sarjoja joita "yksityisille" myytiin aikanaan.

Compac systeemiä ei mielestäni ole oikeissa "tehdas" peleissä käytetty, mutta näissä replikoissa, ja muissa harrastelaitteissa kyllä.
Ja varsin pirteän pirpattajan siitäkin oikea viilaaja saa aikaan.

Tuollaisen Compac kannen olisin halukas ostamaan jos jostain löytyisi !
Kaikki menee kun sovittelee... lauloi Jope

Helmikuu 08, 2011, 11:37:18 ap
Vastaus #130

Kalle Rahkasuo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 134
Moron,
yllättäen osia odotellaan... Piti kunnolla dokumentoida projekti mutta kyllä kuvat jääneet ottamatta muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Jospa ensi viikonloppuna saisi kaikki loput korvat ja kilpukat runkoon. Heti kun saan pinnat ja etuteleskoopin putket kromauksesta niis rullaava runko valmis. Odotellessa ehtii tehdä takaiskarit, seuraavaksi luistin kotelo ja kansi...
Jospa viikonloppuna saisi sen kamerankin käteen?
T:KR


PS. Mitäs Kallen Kreidleri projektille kuuluu ??? Laitappas tilanne katsaus  :D
[/quote]

Helmikuu 09, 2011, 00:10:39 ap
Vastaus #131

Jouko Pajunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 656
Jussilla oli pieniä vaikeuksia ladata videota Picasawebbiin niin se löytyy nyt minun albumistani:

Minarellin ensimmäinen käynnistys.



Helmikuu 09, 2011, 22:07:12 ip
Vastaus #132

simo Solja

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 20
Että sitä on ihminen ollut aikanaan ääliö ettei käynyt kilpailemaan näillä 50cc laitteilla  >:(   Kun nytkin vähän kookkailee ja tubea katselee niin ei voi kuin ihailla noita sankareita jotka teki laitteet alusta alkaen itse ja vielä ajoivat niillä  lujaa. Tossa kun olen paikallisella yläasteella pitänyt keväisin mopokerhoa 9:si luokkalaisille hepuille niin kovasti paljon herättää kunnioitusta ja ihmettelyä kun kerron että Imatran vanhalla radalla oli 50cc parhaat keskinopeudet 70/80 luvun taitteessa oli n.115km/h, jolloin suorilla on kyllä menty aikas huitua, ainakin sataa kovempaa kuin poikien nopeimmat viritykset.

Helmikuu 09, 2011, 22:16:35 ip
Vastaus #133

Jouko Pajunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 656
Morjensta Simo, tervetuloa forumille, rekisteröinti onnistui sitten kuitenkin. :D

Tuleppa joskus käymään Saareksiinmäen mopokerhossa katsomassa projektin etenemistä, vinkkejä näistä vehkeistä nääs otetaan halukkaasti vastaan.

Jouko

Helmikuu 09, 2011, 22:41:13 ip
Vastaus #134

Harri Rintamäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1387
Että sitä on ihminen ollut aikanaan ääliö ettei käynyt kilpailemaan näillä 50cc laitteilla  >:(   Kun nytkin vähän kookkailee ja tubea katselee niin ei voi kuin ihailla noita sankareita jotka teki laitteet alusta alkaen itse ja vielä ajoivat niillä  lujaa. Tossa kun olen paikallisella yläasteella pitänyt keväisin mopokerhoa 9:si luokkalaisille hepuille niin kovasti paljon herättää kunnioitusta ja ihmettelyä kun kerron että Imatran vanhalla radalla oli 50cc parhaat keskinopeudet 70/80 luvun taitteessa oli n.115km/h, jolloin suorilla on kyllä menty aikas huitua, ainakin sataa kovempaa kuin poikien nopeimmat viritykset.

Sanos muuta Simo, usein tulee mieleen kova kilpakumppanisi edesmennyt Jussi Hautaniemi.  Iekki Hyvärinen, joka oli
tahkonnut vuosikaudet MM:ää kasvattaen kuutioita suurempaan suuntaan ei saanut koskaan niin paljon MM-pisteitä kuin
Giletti joka vaihtoikin piikkeihin, tosin toiset olivat ja ovat edelleenkin sitä mieltä että se oli matka sieltä mistä aita on
matalia, mutta puhuivat vastoin parempaa tietoa.  125-luokka oli kova taistelutanner, siinä missä isommatkin luokat.