Kirjoittaja Aihe: 50cc kilpurin rakentelut ja vinkit (katteet löydetty)  (Luettu 432027 kertaa)

Syyskuu 20, 2019, 16:48:02 ip
Vastaus #1440

Antti Mäki-Paavola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 277
  • Yamahamaha
Jurvan kisojen voittatiimin, RK-Teamin Suzukissa oli sällien itse suunnittelema ja valmistama sylinteri. Juttua prosessista löytyypi täältä: http://www.pv-foorumi.org/viewtopic.php?f=5&t=10794&start=78#p520911
Yamahat YZ125K '83, YZ125L Enduro '84, TZR250 '90, RD125LC '86
Hondat CB125 K5 '73 ja Monkey '85
Tunturi Sport '73
Lusifer-Suzuki S Supermotard

Syyskuu 21, 2019, 00:54:30 ap
Vastaus #1441

Waltter Taira

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11
tuli käytyä Jurvassa testiradalla mopojen 4tunnin ajoissa,kalustoa kaikenlaista erkola,skoottereita,vanhoja ja uudempia                                               
kiinnostavin oli Lucifer solifer jossa oli luistikone, omakonstruktio suzukin koneesta,nuoret miehet oli tehneet hienoo jälkee                                           
harmi ihan loppuun ei ihan selvinnyt kun luistin pohja ei pysynyt kiinni


Moi. Joo, meikäläisen rakentama konekummajainen sielä piti meteliä Antin Ässä Suzukin rungossa. Tässä olen siihen pohdiskellut monenmoista muutosta niin tehon kuin kestävyydenkin suhteen. Simu lupailee mulle jo ihan kiitettävää numeroa mutta katotaan nyt. Laita YV:tä jos kiinnostaa toimitella lisää.

Syyskuu 21, 2019, 22:41:14 ip
Vastaus #1442

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1514
Hurjaa tekemistä uudemman sukupolven tekijöiltä,paljon tietoa itse tekemistä,se että tieto on jaettu tänne on hieno juttu ehkä tieto kertautuu           
noita valukuvia kun katsoin niintuli mieleen että vois lisätä painetta niin täyttyis paremmin ääriosat kappaleesta,2minuutin paikkeilla näkyy nuo kartio pölkyt tossa videolla https://www.youtube.com/watch?v=Xgf4LfhH9Lk    niillä saadaan sitä painetta       
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 22, 2019, 12:22:12 ip kirjoittanut juha p salonen »

Syyskuu 23, 2019, 18:04:51 ip
Vastaus #1443

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1514

Syyskuu 24, 2019, 19:54:20 ip
Vastaus #1444

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1514

Syyskuu 24, 2019, 21:25:21 ip
Vastaus #1445

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1514
https://www.youtube.com/watch?v=1blumV95czw    minusta aika keskenerisellä lähtee matkaan sinne amerikkaan norjan kaveri

Syyskuu 25, 2019, 22:46:57 ip
Vastaus #1446

Juha Koivurova

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 24
Tuttuja kavereita nuo PV rakentelijat.  Normaalisti kait sanotaan että pojilla on yritystä.  Tässä tapauksessa on kyllä sanottava että ON OTETTA.  Eivätkä ole ihan poikasia muutenkaan.  Sillointällöin poikkeavat verstaallani työstökoneiden teriä lainaamassa, ja valuhommista keskustelemassa.  Näin tuon pytyn valettuna ja putkitettunakin.  Hyvän näköiset ja siistit. 
Oma lähestymistapani valuihin on konvenktionaalisempi kuin heidän tuossa käyttämä ceramic shell casting menetelmää.  Jälki oli hyvää mutta on siinä tulostamisessakin omat hommansa, varsinkin kun ei omista kyseistä laitetta.  Mallintaminen ja tulostus alkaa kyllä olemaan jo pienissäkin valujutuissa tätä päivää varsinkin jos suunnitellaan uutta eikä kopioida vanhaa. 
Ongelma noissa tulosteissa on ettei niitä yleisimpiä tulostemateriaaleja voida käyttää ns edelläsulavina malleina aluvaluissa koska alumiini on sulanakin "kylmä" materiaali ja ominaispaino niin pieni ettei se jaksa polttaa mallia edellään.  Eli mallin poltto uunissa on tehtävä ennen valua. Nostan kyllä hattua ns "nuoriso-osastolle" suunnittelusta ja myöskin toteutuksesta.
Tuosta italian jutusta:  Italiasta en ymmärrä muuta kuin jokusen musiikkitermin.  Mutta oletan että hän puhuu ns imu-ongelmasta joka ilmenee metallin jäähtyessä.  Niistä kartioista lisätään sulaa metallia muottiin kun imu alkaa esiintyä.  Imukartiot tai ontelot lisätään kaavauksen yhteydessä valukappaleen paksuimpiin kohtiin koska metalli jäähtyy niissä hitaammin ja saattaa aiheuttaa ns imua.  Eli valuun tulee kutistumisonkaloita.Tuossa perässä olevassa kuvassa näkyy kyseiset kartiot.  Yhdessä on vielä kaikki 3 paikallaan.  Yhdessä 1 ja yhdestä ne on kaikki poistettu.
Riga projekti ei ole edennyt kesän aikana.  Aika on mennyt muille osia tehdessä. Eli Minarellin P6 vaihteistoja saa tarjota, tai vaikka koko koneitakin.  Muutkin kelpaa kunhan vaihteita on minimissään 5 ja aikakausi oikea.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 25, 2019, 23:44:26 ip kirjoittanut Juha Koivurova »

Syyskuu 30, 2019, 12:56:08 ip
Vastaus #1447

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1514

Lokakuu 02, 2019, 15:45:45 ip
Vastaus #1448

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1514

Lokakuu 02, 2019, 20:12:41 ip
Vastaus #1449

erkki itävuori

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 110
Bonhamin lista lokakuun huutokauppakohteista julkistettiin pari päivää sitten, ja Morbidellimuseon kokoelmasta ei olekaan mitään mukana! Eikä Bonhamin sivuilla ole muutenkaan enää mainintaa museon kalustosta. Siis mitä on tapahtunut?

Lokakuu 02, 2019, 22:50:50 ip
Vastaus #1450

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1514
https://www.bikesales.com.au/editorial/details/destination-morbidelli-museum-26408/                                                                                                   
tosta voi kerrata mitä aarteita löytyy,ei löytynyt uutta tietoa helposti?toivottavasti jotain parempaa kuin kokoelman hajotus


Lokakuu 09, 2019, 09:50:04 ap
Vastaus #1452

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1514
https://50iniepoca.forumfree.it/?t=77031622#newpost        käännetty luisti,muistaisin että motocross miehen käsikirjassa oli kuva jostain(gilera?) piikin tehdas pyörästä samalla systeemillä

Lokakuu 10, 2019, 08:06:22 ap
Vastaus #1453

Antti Mäki-Paavola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 277
  • Yamahamaha
Tiittasen kirjassa on ainakin kuvia Yamahan 1983 tehdaspiikistä jossa moinen poikittaisluisti on.
Yamahat YZ125K '83, YZ125L Enduro '84, TZR250 '90, RD125LC '86
Hondat CB125 K5 '73 ja Monkey '85
Tunturi Sport '73
Lusifer-Suzuki S Supermotard

Lokakuu 10, 2019, 18:29:22 ip
Vastaus #1454

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1514
muistit paremmin Vehkosen jammu,gilerassa normaali luisti mutta kaasari tuotu Rotaksin tapaan moottorin päälle                                                         
tuohon italian juttuun on tullut lisää kuva kreidlerin lohkosta jossa luisti koneen alapuolella jos ei käännä konetta kaasarin laitto vaikea