Kirjoittaja Aihe: 50cc kilpurin rakentelut ja vinkit (katteet löydetty)  (Luettu 482069 kertaa)


Joulukuu 13, 2019, 17:53:03 ip
Vastaus #1471

erkki itävuori

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 127
Aalt Toersen ajoi seisovan neljännesmailin maailmanennätykseksi kahteen suuntaan 15,568 sekuntia, kilometrin ja mailin ennätykset löytynevät jostakin? van Veenin seuraavalla versiolla Jan de Vries ajeli ainakin yhteen suuntaan jo lähelle 15 sekuntia.

Ympäri käydään ja yhteen tullaan, tuo edellä mainittu van Dongenin RT67 siirtyi seuraavaksi Toersenin käsiin ja on edelleen Hollannissa suuren automuseon omistajalla. Leinos-Hondaan osia löytyi tietysti, kuinkas muuten, van Dongenilta, samoin Jan Kostwinderiltä. Kesselin Fontanapalikat ovat kyllä entisöinnissä vain kirjahyllyyn...

Joulukuu 18, 2019, 11:03:04 ap
Vastaus #1472

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1630
https://50iniepoca.forumfree.it/?t=77195880#newpost    ajokuvia,pakoputkista monen laisia versioita,onko sielä uuttakin kalustoa esim morbinellin näköinen laite jossa yamaha? moottori sivulle kääntyvin kaasarein

Joulukuu 18, 2019, 13:59:38 ip
Vastaus #1473

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1630

Joulukuu 25, 2019, 09:33:14 ap
Vastaus #1474

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1630
https://www.youtube.com/watch?v=tModYkK4CjM  kielestä ei ymmärrä mutta kuvia voi selata jos ranskan automaatit kiinnostaa

Tammikuu 03, 2020, 11:38:42 ap
Vastaus #1475

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1630

Tammikuu 16, 2020, 00:08:57 ap
Vastaus #1476

Juha Koivurova

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 43
Löytyykö keneltäkään infoa ja tietoa Sachs 50/6 moottorista?  Tuli muutama aihio ja ne vaativat lisäkseen osia rikkinäisten ja puuttuvien tilalle.  Ja tietoa.
Linkissä Latvialaisten kaverien projekti 33.  Alunperin Rigoja on tehty 32 kpl.  Linkki oli minultakin hukassa muutama vuosi.  Virolaisella avustuksella se löytyi jälleen.  Muutama videopätkä vielä löytymättä, poistettuko? Jokatapauksessa oma projekti otti taas askeleen eteenpäin.
http://www.mazmoto.lv/projekti/33/

« Viimeksi muokattu: Tammikuu 16, 2020, 00:20:30 ap kirjoittanut Juha Koivurova »

Tammikuu 16, 2020, 10:57:42 ap
Vastaus #1477

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1630
moro,on hyvät kuvat mistä pääsee ottamaan mallia,onko laturi tossa koneen päällä ja hienokasetti vaihteisto                                                                                                       
runko näyttää aika sippeliltä jos sais mitat niin olis tehtävissä
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 16, 2020, 11:00:24 ap kirjoittanut juha p salonen »

Tammikuu 16, 2020, 12:14:53 ip
Vastaus #1478

miku sauren

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 69
Moi
Emot Racing pystyy varmasti auttamaan.
T. Miku

Tammikuu 16, 2020, 17:15:05 ip
Vastaus #1479

seppo savolainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 988
  • Osapuilleen kasassa....

Tammikuu 17, 2020, 16:52:42 ip
Vastaus #1480

Juha Koivurova

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 43

Tammikuu 17, 2020, 21:51:59 ip
Vastaus #1481

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3336
Nyt vähän pihalla noista Koivurovan rojekteista.

Kun kyselit tietoa Sachs 50/6 moottorista, niin tarkoititko tuota minicrosslaitteissa 70-luvun puolivälin tienoilla varsin yleistä moottoria, siis tuota, minkä räjäytyskuvia on tuossa Savolaisen Sepon viestissä?  Tuossa koneessahan on tuo ristitappi-laatikko, kuten Sachsin piikkisissäkin.  Rigan kuvissa, eli omassa linkissäsi, on taas tuollaisen kasettilaatikkoisen kuva, missä laatikko toimii kuitenkin normaalilla siirtohaarukka periaatteella, erillisellä ura-akselilla siirtohaarukoita ohjaten.

Tuo 50 cc kuusvaihteinen rossimoposassi tuli ensin Monarkkiin, joita silloin toi maahan tamperelainen Urheilutukku Hjort.  Heillä näiden laitteiden myynnistä ja huolloista vastasi Markku Puro, joka myöhemmin perusti oman Puromotor-yrityksen.  Markku on, tai ainakin oli yksi noitten koneitten tuntija.  Jos minun muisti nyt toimii oikein, myöhemmin minicrossiin (12-16 vuotiset kuskit ja 50 cc maksimimoottorit) tuli italialaisia Moto-Aim ja SWM-merkkisiä pyöriä tuolla samalla Sachsin koneella.  Jompaa kumpaa toi maahan Penttilän Maukka, ja sen ajan minidrossi-isissä alkoi jo olla niitä, jotka eivät itse moottoreita aukoneet.  Joillakin saattoi olla kolmekin moottoria pojan rossipeliä varten; yksi rungossa, yksi ehjätty tallissa, ja kolmas Maukalla ehjiintymässä... jatkuvan kierron menetelmällä.  Eli Maukalla on varmasti tietoa niistä koneista.

Tuon lukkotappivaihteiston toinen kuuden rattaan paketti on ryhmäpyörä, siis yhtä puuta.  Toisella akselilla taas kaikki rattaat on laakeroitu (liuku muistaakseni) akseliin, ja akseliin jyrsityssä urassa liikkuva ristitappi lukitsee käytettävän rattaan akseliin.  Sen liukutapin liikuttelu vaihteensiirtäjältä on säädettävissä vähän kuin ulkovaihteisen polkupyörän takavaihtaja; ensin perusasento kohdalleen, sitten yhden siirtoliikkeen liikuttama matka eli "iskun pituus" kohdalleen, ja oliko vielä päätytopparitkin säädettäviä.  Vaati malttia ja tarkkuutta saada se toimimaan oikein.  Ristitappeja kyllä joskus katkesikin, ehkä ilman kytkintä raskaalla jalalla vaihdettaessa?  Kone myös kiersi aika lailla, olivat ne veivilaakeritkin kuluvia osia, ja tietysti ilmajäähdytteinen kaasarin säädöiltään rossikäytössäkin jollain lailla oltava kohdallaan, ettei leikkaa kiinni, tai tukehdu paksuilla.

Tään pitkän tarinan eli muistojen kertaamisen sisällä siis oli asiana, että niitä koneita oli käytössä neljän - viiden vuoden ajan silloin aika suositussa minicrossissa Suomessa runsaasti, ja niistä kyllä jossakin tietoa on, jos vain muistit kaivavat vielä esille?

terv. Jaakko

Tammikuu 18, 2020, 02:02:04 ap
Vastaus #1482

Juha Koivurova

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 43
Juu niin on.  Latvain on tarkkana.  Omaan Rigaani olen etsimässä konetta.  Kyseessä on se laite jonka takavuosina näitkin. Pitää saada lisää vauhtia, eli lisää vaihteita. Se kasettivaihdejuttu on ihan eri asia kuin Sachin koneet. Se kasettivaihteinen on Serpuhovin kilpatehtaan (Vniimotoprom) tekemä.  Latviassa tekivät muutama vuosi sitten täydellisen kopion koko pyörästä. 

Tuo satavaihteinen Sachs on korvike alkuperäiselle moottorille.  Noita 6 vaihteisia on ollut kuulema aika monessa merkissä.  Hankin tuossa laatikollisen osia joista tulee mahdollisesti 3 konetta.  2 ainakin.  Minun versiot on ilmakoneita. Minarelli mahdollisuuskin olisi ollut.  Sattuma toi Sachin.

Sen verran olen hankitaani inventoinut, että lohkoja on erilaisia ja vaihteiston välityksiä on erilaisia.  Kytkinakselia, jolla kiinteät rattaat, on ainakin 2 eri lajia.  Kansia on ainakin kolmea eri sorttia. Kampiakselit tässä tuntuu olevan tällä hetkellä suurin ongelma.
Tuo viimeinen linkki jonka laitoin on juniorisarjan pyörä jossa Vairas kone.
Ja kyllähän rojekteja pitää olla.
Kerro vain Jaska mitä muistat ko koneesta.  Muistaakseni joskus aikoja sitten siitä jotain kerroitkin.  Onko muuten 125 tekniikaltaan sama mutta jämerämpi?
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 18, 2020, 02:20:30 ap kirjoittanut Juha Koivurova »

Tammikuu 18, 2020, 09:49:00 ap
Vastaus #1483

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1630