Kirjoittaja Aihe: 50cc kilpurin rakentelut ja vinkit (katteet löydetty)  (Luettu 695521 kertaa)

Marraskuu 20, 2010, 17:07:03 ip
Vastaus #45

Kalle Rahkasuo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 134
Moron,
tuohon jigiin vielä sarana ja kulmamitta siihen emäputkiosaan niin tulee universaali yleisjigi... :)
Runko täällä suunnalla korjattu ja ekat uudet osat lisätty siihen...
T:KR

Marraskuu 20, 2010, 20:27:49 ip
Vastaus #46

miku sauren

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 79
Terveisiä täältä Hollannista, olen mielenkiinnolla seuraillut teidän keskustelua. Itse olen harrastellut noita isompia pyöriä, mutta nämä 50 cc:t ovat vieneet koko käden, kun ensin erehty antamaan pikkurillin. Täällä tämä on tosi vireää toimintaa, joka lähdössä 10-15 kpl pyöriä. Itse rakentelen Camaroa, se on hollantilaisen Theo Meurssin 70 luvun alkupuolella tekemä kilpuri jossa on Minarellin P6 kone. Olisi tarkoitus tehdä yksi kone ns alkuperäiseen asuun eli noin 13hp ja sitten toinen jossa luistiojaus, kuivakytkin ja vesijäähdytys. Kuivakytkin tulee sen takia, kun ei normaali kestä yli 13 hp:ta. Täällä on useita pikkupajoja joissa raentavat, tekevät osia ja virittävät koneita. Jos voin jotenkin auttaa niin ilmoitelkaa, minulla on esimerkiksi 140 km :ää Emotille ja siihen väliin mahtuu monta mielenkiintoista pajaa.

t. miku

Taitaa 350 viettää ensikesänä sapattivapaata..........

Marraskuu 20, 2010, 22:24:43 ip
Vastaus #47

Teemu Mäkinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 108
moi,

Jos joku on kiinnostunut, tuolta löytyy 50cc Minarellien manuaaleja ja räjäytyskuvia:

http://www.motocross50.it/supportotecnico.html





Marraskuu 20, 2010, 22:33:58 ip
Vastaus #48

jussi veijalainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 387
Iltaa taas !

[quoteMuista syödä rosollia! Tuleepi kaunista oksennusta. Viiskymppisissä estetiikka on tärkeää...
][/quote]

Väritys on vielä hakusessa, joten tuollainen kauniin rosollin punainen sillinharmaaseen  sävytettynä olisi varmasti kultivoitunut valinta  ;D
Ja siitä tulisi aina hyvä mieli....

Lainaus
tuohon jigiin vielä sarana ja kulmamitta siihen emäputkiosaan niin tulee universaali yleisjigi...

Tuo on käynyt mielessä, katsotaan saadaanko miten rungot taivuteltua, niin voishan niitä tehdä muitakin ??
Form 500 putken saanti 20x1.5 tuntuu hankalalta, kohta tyydytään saumattomaan lujuudeltaan 52 teräsputkeen.


Lainaus
Jos voin jotenkin auttaa niin ilmoitelkaa, minulla on esimerkiksi 140 km :ää Emotille ja siihen väliin mahtuu monta mielenkiintoista pajaa.


Hei Miku, Kiitoksia avuliaisuudestasi, tuo Minarellin kuivakytkin kiinnostaisi, ja on varmasti hankintalistalla. vielä en sitä tarvitse tarkistan moottorin ja katsotaan tuon sylinterin (12.8 hp) potentiaali.
Mutta jos voisit sen hankinnassa auttaa niin olisin kiitollinen.

Täällä suomessa näitä 50cc kilpureita ei viimevuosina ole kilpailuissa näkynyt. Paasio taitaa olla viimeinen jaka muutamia vuosia sitten on kilpaillut tosin (yksinään).
Nyt huhupuheitten mukaan olisi 6-7 pyörää rakenteilla joka on todella hyvä asia, jos saataisiin kisoihinkin muutamia pyöriä, ja sitä kautta muitakin kiinnostumaan näistä" mopoista"
ja mikä tärkeintä, yleisöllekkin jotain "uutta" katseltavaa.

Säännöt on vain nyt niin  että näiden tulee täyttää Suomen pre-72 säännöt joten 1972 ja uusimmillla ei oikein kannata kilpailla, katsotaan saadaanko näitä enemmän, silloin saataisiin kenties oma luokka tuonne 78-79 saakka??
Koska se olisi perusteltua sillä 50cc luokkahan loppui vasta 1983.

Olisiko sinulla Miku laittaa kuvaa omasta 50cc kilpuristasi, ja saisinko siitä joitain rungon mittoja?
Teen omani Derpin runkoa mukaillen, ja löytyy siitä hieman Kreidlerin runkoakin.Kuitenkin sääntöjen puitteissa.

tuon rungon nimikin taitaa hahmottua : JUVELLI 001

Tuo camaro on minulle outo (paitsi autona)  ;D

- Juve



Kaikki menee kun sovittelee... lauloi Jope

Marraskuu 20, 2010, 22:38:17 ip
Vastaus #49

jussi veijalainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 387
Kaikki menee kun sovittelee... lauloi Jope

Marraskuu 20, 2010, 23:33:35 ip
Vastaus #50

Jouko Pajunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 656
Nuo ruåttalaisetkin ajaa nykyisin säännöillä jotka sallii pyörän -83:een asti. On vaan Lennartti jättänyt MCHK:n sivuille säännöt päivittämättä.
Sain tietoa Kalle Strandmanilta joka on MCHK:n 50cc yhteyshenkilö. Tässä lyhyt lainaus Kallelta:
Lainaus
Hello!
MCHK-R has a new regulation sins last year, It was approved at the Nordic meeting last fall 2009.
The problem is that the MCHK homepage is'nt updated with it.
Here is a link to our forum sight.
http://www.70racing.forum24.se/70racing-about86-0-asc-45.html
http://www.70racing.forum24.se/70racing.html

There is not so big diffrence from the old regulation but it is more like the european regulation. And we allow
bikes till 1983, the whole 50cc era. New is the 3 categoris.
But from your description of your build it is no problem as long as you use parts from the same time era.
Check with your federation or is it the MCHK-R who gives you "machine card"?
I am Class represantant for 50cc for MCHK-R

Best regards
Kalle

Tuolla Nordic meetingissä oli kyllä suomalaisiakin mukana. En nyt saa auki niitä kokoussivuja.


Vai pikkujoulut. Yäk, yäk ja yäk: Sunnuntaina työpäivä.

JP



Marraskuu 21, 2010, 10:00:08 ap
Vastaus #51

Ismo Hakamäki

  • Vieras
Venttas håål poikkarna, SVKMK:n sivulle tulee pian ilmoitus, jossa kerrotaan millä säännöillä rakennetuilla laitteilla voi osallistua esim. Suomessa ajettaviin kisoihin. Sääntö tulee olemaan voimassa toistaiseksi. Konekorttia anottaessa tulee hakijan ilmoittaa minkä säännöstön (SVKMK, UEM, Nordic Open, Nordic Championship, CRMC, IHRO) mukaan laite on tehty ja siitä tulee merkintä korttiin.
Auttaa katsureita ja mahdollisia laitteiden ostajia ymmärtämään mikä laite on kyseessä.

TÄMÄ KIRJOITUS EI OLE SE ILMOITUS

Marraskuu 21, 2010, 13:32:23 ip
Vastaus #52

seppo savolainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1072
  • Osapuilleen kasassa....
Jos potentiaalia haetaan , muutenkin kuin nurkkakuntalaisittain.

Niin kone - aihiot  vuoteen - 83 tulisi sallia , nyt kun vempulassa sääntöjä laaditaan.

Tämä sen takia kun tavoitteita tällä osaamattomalla osa - alueella löytyy , eli sitä
oppimista / tavoitteita , haasteita rakenteluun.

Tämä kommentti noin niinku  ruohon juuri tasolta. Että johonkin joskus viis kymppisissäkin päästäisiin.

Marraskuu 21, 2010, 14:05:18 ip
Vastaus #53

Ismo Hakamäki

  • Vieras

Niin kone - aihiot  vuoteen - 83 tulisi sallia , nyt kun vempulassa sääntöjä laaditaan.


Tarkennusta, emme me tai vempula(VMPK, vai olemmeko saaneet sisarjärjestömme nimen lainaan?) sääntöjä laadita, kyllä näissä kaikissa em. sarjoissa on jo säännöt, joista voi sitten valita mitä haluaa rakentelussaan käyttää.

Marraskuu 21, 2010, 14:13:16 ip
Vastaus #54

miku sauren

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 79
Laittelen kuvia ja mittoja rungosta ja pyorasta, kun paasen tuolla tallilla kaymaan.
Taalla on saantona tuo ajankohta jolloin luokka muuttui 80 cc:si. Muutenkin kun kyselin Martijnilta (EMOT)
miten naita maaritellaan, esimerkiksi vuosimalli, niin vastaus oli, etta tama on ollut alusta saakka ns tee se itse miesten laji.
Vahan siihen malliin "kaikki on sallittua, mutta ajan henkeen".
Tuolta loytyy eurooppacupin saannot www.classic50cc.eu ja muutenkin mielenkiintoinen sivusto.

t. miku

Marraskuu 21, 2010, 14:50:28 ip
Vastaus #55

seppo savolainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1072
  • Osapuilleen kasassa....
Mutta semmosta selkeää käytäntöä / normeja johon puitteisiin laitteita
rakennettaisiin olisi mukava lukea muualtakin kuin jostain tulkittavasta ohjesäännöstä.

Elikkä vaikkapa Ismo ,selvät ohjeet  ja rajat rakenteluun ettei sitte toppaa kun viivalla ollaan.

VMPK on se hyväksyttävä taso mistä mielestäni on hyvä ponnistaa alkuun , näin näkisin.

Retro -henkistä puuhasteluahan hyvässä hengessä , kait tämä pääsäntöisesti on.

Marraskuu 21, 2010, 16:22:36 ip
Vastaus #56

Jouko Pajunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 656
Tässä se linkki sinne pöytäkirjaan. Avautuu joskus ja joskus ei.

Ehdotus 5 koskee 50cc luokkaa.

Katsotaan nyt mikä vehkeestä tulee, ja arvotaan sitten säännöt mihin se kuuluu. Onhan noissa onneksi valinnan varaa.  :o

JP

Marraskuu 21, 2010, 17:16:18 ip
Vastaus #57

Ismo Hakamäki

  • Vieras
Mutta semmosta selkeää käytäntöä / normeja johon puitteisiin laitteita
rakennettaisiin olisi mukava lukea muualtakin kuin jostain tulkittavasta ohjesäännöstä.

Elikkä vaikkapa Ismo ,selvät ohjeet  ja rajat rakenteluun ettei sitte toppaa kun viivalla ollaan.

VMPK on se hyväksyttävä taso mistä mielestäni on hyvä ponnistaa alkuun , näin näkisin.

Retro -henkistä puuhasteluahan hyvässä hengessä , kait tämä pääsäntöisesti on.

No juupa, säännöt ovat "ilman tulkinnan varaa" vain alkuperäiskielellä, joten enpä ala tulkitsemaan niitä täällä. SVKMK:n vuosikokouksen (Helmikuu 2011) yhteydessä (jälkeen), järjestämme "kyselytunnin", jossa yritämme selvittää/selventää säännöstöjen eroja ja antaa tipsejä esimerkkien valossa rakentajille.

Ismo

ps. VMPK:lla ei tiettävästi ole säännöstöä ko. asiaan

pps. edellä luetun treadin perusteella, voin omana mielipiteenäni sanoa, että ne jotka aikovat KILPAILLA 50 cubiccisilla, rakentavat -83 mallisen laitteen. Ne jotka haluavat vaalia perinteitä ja/tai säilyttää jotain oikeaa historiaa rakentavat/entistävät laitteen alkaen vm- 61 etiäpäin tai jättävät asian silleen...., eli todelliset "herkut" jää vällyn alle.

Marraskuu 21, 2010, 23:31:12 ip
Vastaus #58

jussi veijalainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 387
Noh, jätetään nämä sääntö keskustelut omalle alueelleen.

Itselleni teen "model economy" kun rahaa ei ole käyttää niin silmittömästi, niin tässävaiheessa pyörä tehdään kuitenkin pre 72 sääntöjen puitteissa, ja jos kilpaa tällä lähdetään ajamaan niin se on harrastus ilman suorituspaineita, joten mukava viikonloppu hyvässä porukassa
( lue poissa kotoa) korvaa sen vaikka ykköspyttyä ei tällä pyörällä tulekkaan (puhumattakaan ajotaidoista)   ;D

Tosin ainahan kun kypärä menee päähän niin siihen ne sarvetkin kasvaa, mutta kuitenkin...

Ja eihän Suomen säännöissä (50cc) ole kuitenkaan niin ylitsepääsemättömiä tulkintoja, joka tätä toimintaa rajottaisi, laitellaan vaan isoja ajnmukaisia rumpujarruja yms. Suurimman osan osista pystyy modaamaan joistain muista.

Itselleni etujarru on yamahan 160mm tuplanokka jota joutuu kaventamaan 5mm. jotta saa keulaputket (28mm.) riittävän kapeiksi että mahtuu katteitten väliin.
Eli kaikki joutuu kuitenkin muuttamaan ja suunnittelemaan, tuntuu että isompi työ näitten rakentelussa kuin isommissa, joita olen pari tehnyt.

Huomenna laittelen hieman kuvia ja kuulumisia, sillä putkia alkaa muodostumaan jigin ympärille,
ja ne ehkä alkavat muituttamaan mopon runkoa ? ;D

PS. Kiitoksia Miku, laitahan kuvia niin näen millaisilla metodeilla tuo camaro on tehty.

Kaikki menee kun sovittelee... lauloi Jope

Marraskuu 22, 2010, 23:14:53 ip
Vastaus #59

jussi veijalainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 387
Ny on runko hahmottumassa, kaikkine virheineen, vaikka kulmia ja mittoja on vaikka muille jakaa, niin vanhanaikaisethan siinä kävi  ;D

Kaikki olisi muuten ok, mutta rungon ylävaaka putken ja takahaarukan korkeus heittää, tästä tuli korkeempi,
mutta katsotaan miten muutamme, vai muutammeko.
Etuja tästä heitosta olisi se että, jalkatappien korkeus satulaan on hieman reilumpi, voisi jopa mahtua tuon vaatimaan sikiöasentoon,
ja toiseksi takaiskarit voisi olla hieman pitemmät, alkuperäiset on n. 260mm.

Niin ja takahaarukan saisi aika vaateriin ei tarvitsisi olla sitä kulmaa alaspäin.

Mutta näyttääkö tämä sitten liian korkeelta katteiden ym. suhteen, että tulikohan tästä sit crossi pyörä montulle?
Että tälläistä sutta ja sekundaa.... ;)

[ylläpito on poistanut liitteen]
Kaikki menee kun sovittelee... lauloi Jope