Kirjoittaja Aihe: PUCH-moottorin avaaminen?  (Luettu 27927 kertaa)

Syyskuu 05, 2010, 18:35:26 ip
Luettu 27927 kertaa

Jeremias Saattonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • pappa-Tunturi ♥
 Moro!

Eli kyseessä on Puch VS 50 KX. Ilmeisesti tuo käynnistyspoljin pitäis saada pois ("miten ihmeessä se lähtee?"). Seitsemän ruuvia + sylinterin + suojukset + vaihdepolkimen olen jo poistanut. Miten tästä eteenpäin pitäisi toimi? Niin, ja onko kickstartin stopparimutteri kiinteä, vai pitääkö irroittaa? Laitan vielä liitteeksi pari kuvaa.

Tässä viikon-pari olen jo tuskastellut, ja nyt on myönnettävä, että ei onnistu.  :-[
Olisiko palstalaisista apua?

Terv. Jeremias

[ylläpito on poistanut liitteen]

Syyskuu 05, 2010, 19:04:18 ip
Vastaus #1

Matti Aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olisiko kuvasta apua. Kampikiila (kuvassa numero 55) tarvisi lyödä pois rikkomatta kierteitä sen päästä.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Syyskuu 05, 2010, 19:23:25 ip
Vastaus #2

Klaus Tupi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Poista ennen polkimen poistamista käynnistysakselin päässä olevan jousen jännityksestä, eli kääntämällä ylös.

Syyskuu 06, 2010, 10:55:13 ap
Vastaus #3

Jari Malm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kampikiila saattaa olla nimensä mukaisesti paikoilleen kiilautunut. Itse käytin kylmää, kuumaa, irrotusöljyä, vasarointia ja jopa auton alapallonivelen irrotustyökalua mutta ei irronnut, kierreosa vaan napsahti poikki. Lopulta piti varovasti porata pois koko kiila.

Syyskuu 06, 2010, 12:38:07 ip
Vastaus #4

Hannu Kolm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kiilan kanssa ei kannata ihmetellä, vanha pois reippaasti lyömällä. Uuden saa parilla eurolla.
Brittipyörien osat ja tietojakin:
      www.hannukolm.com

Syyskuu 06, 2010, 14:51:22 ip
Vastaus #5

Jeremias Saattonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • pappa-Tunturi ♥
Kiitos kaikille neuvoista! Nyt (auto- ei hevos)tallille, saa nähä miten jätkän käy.. :)
-Jeremias

Syyskuu 06, 2010, 23:42:20 ip
Vastaus #6

Risto Sollo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mamu
Siihen kiilan päähän(55) kun kiertää mutterin(58) tasan ja sitten antaa iskuja niin kierre saattaa säilyä ehjänä.Nimim.paljon tuli aikoinaan viilattua ennenkuin mutteri otti jengalle...

Syyskuu 12, 2010, 13:34:24 ip
Vastaus #7

heikki.vaari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Vanhempi Asiantuntija
Ei millään pahalla mutta jos käynnistyskammen irroitus tuntui vaikealta, suosittelen tarkkaan ottamaan selvää kuinka moottori kasataan purkamisen jälkeen.  Vaihteiston laakerit on irtorullaisia ja kampiakselin runkolaakerit purettavaa mallia ja aika tarkkoja päittäisvälyksestään.

Eikä tämä ollut piruilua vaan ihan puhdas neuvo harrastajalta.

Syyskuu 16, 2010, 21:59:25 ip
Vastaus #8

Jeremias Saattonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • pappa-Tunturi ♥
 Kieltämättä hyvä pointti.
Vielä en onneksi ole ehtinyt pahemmin purkaa moottoria, kunhan putsailen aluksi lohkot.
 Katsoo miten jatkossa etenee,
  hiljaa hyvä tulee.

Syyskuu 29, 2010, 13:06:01 ip
Vastaus #9

Jeremias Saattonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • pappa-Tunturi ♥
Tuli tässä sellanen juttu mieleen, että miten porukka on irroittanut noita lukkorenkaita?
Esim. toi kytkimen päässä oleva (13a).
Kytkimen räjäytyskuva.
Terv. Jeremias

Syyskuu 29, 2010, 13:59:37 ip
Vastaus #10

Tatu Virtanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Lukkorengaspihdeillä. Kerran piti parkkipaikalla vaihtaa kytkinlevy Tunturiin, ei sitten just ollut pihtejä, niin viilailin pitkäleukaisista pihdeistä kärjet tapeiksi, jotka sopivat seegerin reikiin. Hankalaa ja aikaavievää. Sen koommin käyttänyt oikeita työkaluja oikeisiin kohteisiin..

Syyskuu 29, 2010, 15:28:31 ip
Vastaus #11

Risto Sollo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mamu
Lukkorenkaita on availtu puukoilla ja ruuvimeisseleillä,mutta nykyään kun työkalut ei maksa juuri mitään niin Robbariin,Honkkariin tai muuhun halpahalliin.Työkaluun sijoitettu raha maksaa aina itsensä takaisin

Syyskuu 29, 2010, 18:24:16 ip
Vastaus #12

Reijo Pinomäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kannattaa tosiaan miettiä. kannattaako moottoria, tai mitä hyvänsä konetta, purkaa vain varmuuden vuoksi, ellei ole varma, mihin on ryhtymässä ja ellei mitään epäilyttävää tunnu olevan. Toisaalta, tekemällä oppii, mutta kunnon työkalut ja perustietous on hyvä olla ennen purkutöitä. Itse olen ikäni kaiken yrittänyt timprata kaikenlaista, mutta turvanani on ollut alan miesten ( ja naistenkin) kanssa tekemäni sopimus: Yritän ensin itse ja ammattilainen tulee sitten naureskelematta tekemään homman loppuun.

Syyskuu 29, 2010, 21:50:56 ip
Vastaus #13

Jeremias Saattonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • pappa-Tunturi ♥
Lähinnä noissa mietityttää se, että kun suurin osa lukkorenkaista ovat niin pieniä, ettei pihdin päitä saa reikiin.

Moottorissa suurin ongelma on lähinnä sen likaisuus. Vuosien saatossa sitä p*skaa, kun on kertynyt joka puolelle.
Ja tuossa Puchissakin kyllä noita pieniä kolosia löytyy, joita mielestäni on vaikea putsata ilman lohkojen irroittamista.
Saatan olla väärässä, mutta uskon homman sujuvan paremmin siten, että purkaa koko moottorin tietyssä järjestyksessä, eli etenee A:sta B:hen, kuin että lähtisi molemmin puolin purkamaan.

Nykypäivänä, kun apuna on internet ja tämän kaltaiset keskustelupalstat + netistä löytyvät räjäytyskuvat, moottorin tutkaileminen ja korjaaminen lienee helpompaa, kuin esim. 30-40.v sitten. Ja näitä samoja hommia pojankoltiaiset tekivät jo tuolloin.

Toisaalta; mikäli moottorit viedään aina ammattilaiselle, eikä opetella korjaamaan/kunnostamaan itse, kuka työn tekee sitten, kun heistä aika jättää? Kun tekniikka kehittyy, täytyy ammattiopiskelun kehittyä sitä mukaan, jolloin huomispäivän ammattilaiset hoitavat huomispäivän koneet. Näin asia on kärjistetysti esitettynä..

Olen kiitollinen kaikille saamastani avusta ja neuvoista. Koko ajan tässä viisatutaan. Esimerkiksi, nyt osaan "lukea" räjäytyskuvia, mitä en vielä kuukausi sitten osannut. Niin tyhmältä, kuin se kuulostaakin.

Ei kysyvä tieltä eksy.

Syyskuu 29, 2010, 22:45:10 ip
Vastaus #14

Matti Aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Toisaalta; mikäli moottorit viedään aina ammattilaiselle, eikä opetella korjaamaan/kunnostamaan itse, kuka työn tekee sitten, kun heistä aika jättää? Kun tekniikka kehittyy, täytyy ammattiopiskelun kehittyä sitä mukaan, jolloin huomispäivän ammattilaiset hoitavat huomispäivän koneet. Näin asia on kärjistetysti esitettynä..

Aivan oikein :)

Muistan kun kymmenen vanhan vaihdoin ensimmäistä kertaa petilaakereita sassin koneeseen pihakiven päällä. Naapurin isäntä sitä silloin ihmetteli ja joitain vinkkejäkin taisi antaa. Kone tuli kuntoon, pelolla rässääminen jatkui hymyssä suin. Jos en olisi silloin itse konetta korjannut, niin voisi olla nykyään aika kynnys ruveta koneita availemaan. Nykyään digikamera on oiva apuväline koneen purku/kasaus hommassa. Joka vaiheesta vain kuva, niin voi tarkistaa kuinka asia oli.