Kirjoittaja Aihe: PUCH-moottorin avaaminen?  (Luettu 29345 kertaa)

Lokakuu 01, 2010, 20:03:26 ip
Vastaus #15

Reijo Pinomäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 101
Jatkanpa vielä. Tarkoitin sillä sopimuksella ammatti-ihmisten kanssa sitä, että pitää olla, paitsi rohkeutta ryhtyä " hommaan, jota ei ole ennen tehnyt" ( kaikissa hommissa on kaikilla joskus ollut eka kerta), myös nöyryyttä kääntyä tarpeen tullen ammattilaisen puoleen. Kun on järkeä ja kuntoa ja lisäksi vielä nuoruuden intoa, niin kyllä sitä selviytyy ihmisten tekemien koneiden kanssa. Mikään ei ole niin palkitsevaa kuin hyvin onnistuneen työn päätteeksi todeta, vaikka olisi muidenkin apuun turvautunut: " Mää tehin sen itte!" (Täähän on kyllä oikeastaan ns. yleistä keskustelua, mutta sivuaa onneksi tuota aihettakin.))
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 02, 2010, 08:54:15 ap kirjoittanut Reijo Pinomäki »

Lokakuu 06, 2010, 22:29:29 ip
Vastaus #16

Atte-Ville Risti

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 170
  • Satunnainen Majoristi
Hyvä että vanhoille koneille tulee vielä uusia NUORIA harrastajia, mikäli ymmärsin oikein.

Jostain se täytyy aloittaa. Tuo Puch on yksinkertaisena vehkeenä hyvä kohde harjoitella. Vaihteisto ja kampura ei ole kovinkaan kranttuja välyksistään.

Se että purkaa ehjän toimivan koneen ihan vaan mielenkiinnosta ei missään tapauksessa ole turhaa! Siinä huomaa parhaiten onnistumis asteen, jos se kokoamisen jälkeen A: toimii, B: toimii huonosti tai C: ei toimi ollenkaan. Vaihtoehto C antaa suurimman mahdollisuuden oppia.  :D

Itte olen alotellu 3,5 heppasesta Briggs&Stratton ruohonleikkurin koneesta. Nyt harrastepelissä on tehoa reipas 50 heppaa ja painoakin kolmatta tonnia.  :D
Virheistään oppii parhaiten, kaikki me ollaan vaan ihmisiä ja asenne ratkaisee eniten!

Liikaa ei saa uskoa muihin, täytyy ajatella myös itse. Monesti se muiden "mahdoton" on kuitenkin ollut saavutettavissa. Kaikki neuvot mitä saat, kannattaa kuitenkin pistää mieleen, vaikka eivät siinä tilanteessa tuntuisi oleelliselta.

Mikäli moottorit ja niiden oheislaitteet eivät ole entuudestaan kovinkaan tuttuja, kannattaa niiden sielunelämään perehtyä. Se helpottaa monesti vian etsinnässä, ja jopa sen korjaamisessa. Sekin helpottaa, jos osaa rajata ongelman tiettyyn osa-alueeseen, sitten kun niitä ongelmia tai käppejä tulee.

En hirveästi käy kirjastossa, sillä minulla on itsellä jonkin verran konetekniikkaan liittyvää materiaalia, mutta uskoisin että se olisi hyvä paikka hankkia iltalukemista. Paras lopputulos saadaan yhdistämällä käytäntö ja teoria.

Lokakuu 07, 2010, 08:36:09 ap
Vastaus #17

heikki.vaari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 446
  • Vanhempi Asiantuntija
Lainaus
Jostain se täytyy aloittaa. Tuo Puch on yksinkertaisena vehkeenä hyvä kohde harjoitella. Vaihteisto ja kampura ei ole kovinkaan kranttuja välyksistään.

Mäolen tuosta kyllä hiukan eri mieltä. Ainakin jos haluaa että vaihteet pysyy päällä eikä kone ulise.

Lokakuu 07, 2010, 14:17:55 ip
Vastaus #18

Klaus Tupi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 514
Kyllä se Puch on simppeli, itse avasin eka kertaa moottorin, se oli juuri papan jalkakone.

Lokakuu 10, 2010, 01:57:47 ap
Vastaus #19

Rainer Grandell

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2809
  • Take a Break
Lähinnä noissa mietityttää se, että kun suurin osa lukkorenkaista ovat niin pieniä, ettei pihdin päitä saa reikiin.

Moottorissa suurin ongelma on lähinnä sen likaisuus. Vuosien saatossa sitä p*skaa, kun on kertynyt joka puolelle.
Ja tuossa Puchissakin kyllä noita pieniä kolosia löytyy, joita mielestäni on vaikea putsata ilman lohkojen irroittamista.
Saatan olla väärässä, mutta uskon homman sujuvan paremmin siten, että purkaa koko moottorin tietyssä järjestyksessä, eli etenee A:sta B:hen, kuin että lähtisi molemmin puolin purkamaan.

Nykypäivänä, kun apuna on internet ja tämän kaltaiset keskustelupalstat + netistä löytyvät räjäytyskuvat, moottorin tutkaileminen ja korjaaminen lienee helpompaa, kuin esim. 30-40.v sitten. Ja näitä samoja hommia pojankoltiaiset tekivät jo tuolloin.

Toisaalta; mikäli moottorit viedään aina ammattilaiselle, eikä opetella korjaamaan/kunnostamaan itse, kuka työn tekee sitten, kun heistä aika jättää? Kun tekniikka kehittyy, täytyy ammattiopiskelun kehittyä sitä mukaan, jolloin huomispäivän ammattilaiset hoitavat huomispäivän koneet. Näin asia on kärjistetysti esitettynä..

Olen kiitollinen kaikille saamastani avusta ja neuvoista. Koko ajan tässä viisatutaan. Esimerkiksi, nyt osaan "lukea" räjäytyskuvia, mitä en vielä kuukausi sitten osannut. Niin tyhmältä, kuin se kuulostaakin.

Ei kysyvä tieltä eksy.

Puch-koneita räplätessä tarvitaan lukkorenkaille kolmea eri pihtiä, ISO sisäänpäin, pieni sisäänpäin ja pieni ulospäin.

Viimeiseksi mainittu kuluu eniten, niin sellaisen voi ottaa toisen heti varalle, ja se voi olla käyräpäinen (toinen suora).
Tällaisia löytyy nykyään ulosheittohintaan (alle 10e) 25 kilometrin välein.

On hyvä sijoitus.

 
PUCH; Dakota-73 Monza-77 Alabama-66 Magnum-82 TUNTURI; SPORT63/70/72/73/75/76 SUPERSPORT 77-83 Tiger&Break "paljon" Husqvarna/Crescent/Monark "paljon"

Lokakuu 28, 2010, 19:31:50 ip
Vastaus #20

Jeremias Saattonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 16
  • pappa-Tunturi ♥
 Hei!

 Nyt on työkalustoa päivitelty ja kirjavalikoimaa paranneltu. Aikaakin alkaa löytyä, kun koulukiireet hellittää. Ja kun projekti edistyy kysymykset lisääntyy..

 Miten olette iroittaneet vauhtipyörämagneeton kiinnipitävän ruuvin? Eli tarkemmin millä pitää vauhtipyörä liikkumattomana mutteria vääntäessä? Entäpä miten magneeton vastakkaisella puolella oleva, räjäytyskuvan käyttörattaaksi määrittelemä, ratas iroitetaan? Sekin pitäisi jotenkin saada paikallaan pysymään, ja tuossa taitaa olla myös kiinni varmistuslaatta, joka pitäisi ensin irroittaa.. Pitääkö laatan 90 asteen kulmassa oleva "siipi" kääntää jollain?

 Terv. Jeremias

Lokakuu 28, 2010, 21:17:08 ip
Vastaus #21

Erkka Lampinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 386
  • Tunturisti
1.Ite oon hoitanut magneeton kiinnipitämisen ruuvimeisselillä, jonka tunkee sinne vauhtipyörän taakse kondensaattorin vieressä olevaan reikään (siis reikä on magneeton pohjalevyssä). Sitten kun magneettoa pyörittää mutterin aukeamissuuntaan (vastapäivään) ottaa vauhtipyörä meisseliin kiinni ja mutterin voi vääntää auki.

2.Kyllä varmistuslaatta pitää taivuttaa pois tieltä (ruuvari toimii tässäkin hyvin). Rattaan saa pysymään paikoillaan tunkemalla jotain (ruuvimeisseli  :)) rattaiden väliin. Tässä on tosin vaarana rattaiden murskaantuminen...

Nämä eivät varmaan ole niitä parhaimpia konsteja, mutta näin minä olen saanut koneita paloiksi.

Lokakuu 28, 2010, 21:40:50 ip
Vastaus #22

Tatu Virtanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 849
Laita vaikka ruskea kolikko tai kuparilevyn palanen hampaitten väliin. Tuo ruuvari hampaissa on hieman liian rujo laittaa sinne väliin..

Lokakuu 29, 2010, 18:34:45 ip
Vastaus #23

Jeremias Saattonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 16
  • pappa-Tunturi ♥
Höh. En osaa  :'( .
Tai sit ne itävallan pojjaat ja tytöt on tehny saakelin kestävää työtä!

Lokakuu 30, 2010, 11:56:09 ap
Vastaus #24

Risto Sollo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3584
  • Mamu
Jos jollain tutulla/kaverilla on pulttipyssy niin sillä saa magneeton mutterin hyvin auki.Joskus pidin vauhtipyörää paikallaan öljynsuodatinavaimella.

Lokakuu 30, 2010, 12:07:28 ip
Vastaus #25

Jeremias Saattonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 16
  • pappa-Tunturi ♥
Taisin tajuta vähän väärin, ku oon yrittänyt kiilata kolikon rattaan ja pöydän väliin?
Eli pitää ilmeisesti sen käyttörattaan ja kytkinrattaan väliin? Huolestuttavan kuulosta motin kunnolle..
Pitää yrittää viel tolla sydeemillä tai sit otan Riston neuvosta vaarin. Tosin toi pp ois varmaa ihan kelpo hankintaki.

Lokakuu 30, 2010, 14:18:50 ip
Vastaus #26

Risto Sollo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3584
  • Mamu
70-luvun konsteja oli just toi ruuvimeisseli-magneetonreijässä sekä ruovimpi:pytty kun oli irti niin sopivankokoinen pultti/tanko kiertokangen yläsilmästä läpi ja kampea pyörittäen tapasi lohkoon...ei ehkä tehnyt kammen linjauksille hyvää...luovuutta piti ennen käyttää kun ei taloissa ollut edes kunnon työkaluja,ekan hylsysarjan ostin-81,maksoikin sikamaiset 350 mk!

Lokakuu 30, 2010, 17:09:40 ip
Vastaus #27

Jeremias Saattonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 16
  • pappa-Tunturi ♥
Nyt on molemmat mutterit saatu irti ja rattaatkin säily ehjänä!  :)
Mitenkäs tästä etiäpäin toimitaan magneeton kanssa? Pitääkö hommata ihan tommonen ulosvetäjä?
Vai onko tähänkin olemassa kotikonsteja?  ;) Kiitos!

Lokakuu 30, 2010, 17:31:40 ip
Vastaus #28

Kari Vähäkainu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5344
  • Soiva kunta
Magneeton ulosvetäjä maksaa kympin verran eikä ole huono ostos eli kannattaa ostaa.
Jos jokin osuu tuulettimeen se ei leviä tasaisesti

Lokakuu 30, 2010, 17:42:21 ip
Vastaus #29

heikki.vaari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 446
  • Vanhempi Asiantuntija
On siihen yksi kotikonsti joka ei todellakaan ole suositeltava.

Koputella vasaralla vauhtipyörän ulkokehää ja kampiakselin päätä samalla jollain vetämällä ulospäin.

Mutta älä riko vehkeitäsi.