Kirjoittaja Aihe: Crossi-Jawat  (Luettu 23224 kertaa)

Marraskuu 15, 2010, 17:43:53 ip
Luettu 23224 kertaa

Jouni Utriainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6
Niin, mielenkiinto heräsi näihin kakstahti crossi Jawoihin. Ihan yleisesti kuinka paljon niitä aikanaan tuli 1950/1960 luvulla Suomeen verrattuna esim. sixien määriin?
250-kuutioisia taisivat olla pääasiassa? 350-kuutioisiakin taisi tulla jokunen vai? Onko niitä säilynyt tahi kunnostettuina harrastajilla? Taisivat kuitenkin joutua aika rääkkiin em. pelit. Oliko kilpakuskeja? Aika vähän löytyy tietoa aiheesta. Speden jossain elokuvassa joku tällainen vilahtaa.

Marraskuu 15, 2010, 20:47:29 ip
Vastaus #1

Markku Lahtinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 490

557 Jawoja tuotiin Suomeen aika paljon, tarkkaa määrää minulla ei ole tiedossa.
Olisiko tuotu noin 50...? Jawan luokkaa?
Suurimmat valmistenumerot, joita tullut vastaan jää alle 600 sadan.
557 tyyppiä rekisteröitiin tieliikenteeseen Hämeessä noin 10 kpl
Säilynytkin 10..20.
Oli yleisesti käytössä  hyvällä menestyksellä ykköstason crossikuskeilla 58...61.mm Raimo Rein 1958

558 on erittäin harvinainen.
Minulle tiedossa vain yksi säilynyt Suomessa.
Tuontimäärä yksittäiskappaleita?
Olisiko luokkajako 250/500 vaikuttanut myös harvinaisuuteen?

Uudempi 579/575  (250/350) cross eroaa rungoltaan olennaisesti normaalista Sixistä.
Näillä ei kuitenkaan enää pärjätty crossisa, ei juuri maantiepuolellakaan.
Ensimmäiset 2kpl Suomeen 1962 ja 1963 muutama lisää ja loput 1964 keväällä.
Moni rekisteröitiin tieliikenteeseen.
Tuotiin yhteensä 20..30 kpl Suomeen.
Konaisvalmistusmäärät crossiversiona alle 100 kappaleen yhteensä.

Speden elokuvassa ei vilahda crossi Jawa, vaan Koneliikkeen Vinku-Cetin runkoon rakentama "Sixi".
Kärhä sukeltaa siinä Dufvelin Jawalla puroon.

Marraskuu 15, 2010, 20:59:38 ip
Vastaus #2

Timo Eronen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 770
Ihan mielenkiinnosta, millainen tämä 558 oli ? 1 syl, tilavuus ?
Itämaankiitäjät, rautaa ja ruosteisia romuja vuodesta 1987.
Metanoli antaa paukkua.....

Marraskuu 15, 2010, 21:20:28 ip
Vastaus #3

Martti Nieminen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2120
2-syl  , tilavuus 350  ( 344).

Marraskuu 16, 2010, 09:05:23 ap
Vastaus #4

Jouni Utriainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6
Siinähän oli jo hyvä tietopaketti josta kiitokset Markulle. Lisää saa laittaa tietoa mikäli sitä on.

-Jouni-

Marraskuu 16, 2010, 15:35:52 ip
Vastaus #5

Tapio Rautalammi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 162
Jawa 557 Motocross 250cc Suomessa.
Jawalla aloitti moni suomessa kilpailemisen aikavälillä 1957-62.Minun ensimmäinen motocross kilpailuni Jawa Mc 557, oli 19.5.1961 Tampere/Horha, kilpailin vielä Jawalla 1962. Vuonna 1963 , 250cc luokassa Husqvarna ja Greeves syrjäytti Suomen  motocrossradoilta Jawan lähes kokonaan. Myöhemmin 60 luvulla tuli CZ, Montesa, Maico.Tältä sivulta löytyy muutama motocross Jawan kuva.  http://www.riut.suntuubi.com/?cat=42
Terveisin
Tapio Rautalammi

Marraskuu 17, 2010, 18:45:57 ip
Vastaus #6

Jouni Utriainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6
Tapiolla hienoa historiaa ja dokumenttia! Kiitoksia myös tämän tiedon jakamisesta.

-Jouni-

Marraskuu 19, 2010, 16:35:34 ip
Vastaus #7

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 251
Minullakin oli aikoinaan crossi-Jawa, tosin se oli minulle tullessaan varustettu 18 mallin koneella. Ostin sen Sunnan Sakelta 04.08.1960. Sakke oli ostanut sen Koneliikkeestä ja sen piti olla Raimo Reinin entinen peli. Reinhän ajoi 500-luokassa 350-koneella joskus 1950-luvun lopulla, kerran ainakin Orimattilan moto-cross ajoissa. Sakke oli ottanut vanhasta 18 mallin Jawasta moottorin, rekisterikilvet  ja rekisteriotteen. Moottori oli Saken viilaama, isolla Amal Monoblock kaasuttajalla varustettu, tasatahtinen ja varsin kovakulkuinen rautapyttyiseksi. Alangon Ekin IFA boxeri ei tälle Jawalle pärjännyt. Ajoin sillä armeijaan menoon asti, LP:n miehet eivät koskaan huomanneet jujua. Edes konetarkastajat kisoissa eivät kiinnittäneet huomiota reksiteriotteen tietoihin. Ajoin sillä muistaakseni pari maaratakisaa, Lahden maarata-ajoissa tulin neljänneksi, Juholan Kallu voitti Kultatähti-Pässillä, Seppo oli toinen Tiger Triumphilla ja Tynkkysen Jore kolmas Reskon Anssin entisellä 350-sixillä.

Marraskuu 19, 2010, 20:46:13 ip
Vastaus #8

Markku Lahtinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 490
Sakella taisi samaan aikaan olla useampiakin 557 Jawoja?

HZ-252 Oli pitkään.
T557-000374
1960
Vuodesta 1961..1965
Osti Mankon Erkiltä

557 Jawoja rekisterissä

Porissa alkujaan ollut
000592 E Lahti...Löfgren

Hämeessä tieliikenteessä
000348 Kuhlström...Ahvonen...Korelin..Koskinen
000350 Tamminen..Saarinen.. Mäkinen
000347 Hiilleste..Häkkinen
000406 Seulanto..Lilja..Laurila
000430 Jorma Järvinen..Halmenieni
000524 Ora
000565 Mauri Laakso.. Raittila..Paju


 

Marraskuu 23, 2010, 09:25:53 ap
Vastaus #9

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 251
Sakella taisi samaan aikaan olla useampiakin 557 Jawoja?


Ei niitä yhtäaikaa muistaakseni ollut. Kun ostin Sakelta tuon 350-moottorisen, Sakke osti Alangon Ekin aidon 250-crossarin. Alanko oli ostanut Jawan Helmisen Autoliikkeestä edellisenä vuonna, katsastanut sen ja rekisteröinyt Jawan maantieliikenteeseen. Tuo aito crossi-Jawa saattoi olla Sakella vielä 1963, mutta seuraavana vuonna Sakella oli pikkupyöräisen CZ:tan runkoon rakennettu ja MZ 250 moottorilla varustettu kovakulkuinen peli. Tästä CZ/MZ:tä on hyvä kuva Moottorirheilu-lehden numerossa 5/64. Siinä Heinolan Maarata-ajoissa ajavat Sakari Sunna ja Ilkka Heinänen Jawalla jossa on Suomen Koneliikkeessä Raimo Reinille tehty lyhytiskuinen 250-kone. Runko on muistaakseni Kykkäsen Ramilta lainattu, ja alkujaan Anssi Reskon Päijänne-ajo pyörä vuodelta -59 tai -60.  Kisasta vielä sen verran että suorilla Saken Mitzi meni menojaan, mutta Jawa matalampana parempi ajaa mutkissa. Voittoon minua auttoi vielä se, että Viikilän Retsi keksi edellisellä viikolla kun kävimme kokeilemassa pyörää Heinolassa, että kokeillaan Jawan omaa crossiratasta taakse. Se oli erinomainen oivallus, Jawa lähti mutkasta paremmin kuin harvaan välitety Mitzi. Kokonaisvälitys oli muistaaksen 7.0 

HZ-252 Oli pitkään.
T557-000374
1960
Vuodesta 1961..1965
Osti Mankon Erkiltä

557 Jawoja rekisterissä

Hämeessä tieliikenteessä
000348 Kuhlström...Ahvonen...Korelin..Koskinen
000350 Tamminen..Saarinen.. Mäkinen
000347 Hiilleste..Häkkinen
000406 Seulanto..Lilja..Laurila
000430 Jorma Järvinen..Halmenieni
000524 Ora
000565 Mauri Laakso.. Raittila..Paju
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 23, 2010, 09:27:24 ap kirjoittanut Ilkka Heinänen »

Marraskuu 23, 2010, 09:40:13 ap
Vastaus #10

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 251
Sen verran vielä tuosta Raimo Reinin entisestä crossi-Jawasta, että sitä ei löydy minkäänlaisista rekisteröintiasiakirjoista, koska sitä ei koskaan rekisteröity. Virallisesti se oli loppuun asti -53 vuoden Jawa Perak 18. Myin sen muuten armeijaan lähtiessäni Liehun veljeksille Orimattilan Pasinaan. Alangon Ekin crossi-Jawasta Viikilan Retsi muistelee että se tuli Helmisen Autoliikkeeseen vaihdossa MGA 1600 urheiluautoon, eräs lahtelainen yrittäjä oli sen ostanut Laineen Autosta crossia ajaakseen mutta luopui pyörästä melkein heti.

Marraskuu 25, 2010, 18:20:41 ip
Vastaus #11

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 251
Muisti alkaa tekemään tepposia, pitäisi aina tarkistaa ennen kuin kirjoittaa. Kuva tuosta lyhytisku-Jawasta on Moottoriurheilu-lehden numerossa 6-7 1964. Sama kuva löytyy Huimapyörän numerosta 1/2009 sivulta 3 Sunnan Sakesta kertovan jutun yhteydessä. Sivulla 4 olevassa kuvassa Jawa on jo uudessa kuosissa, "mopotankkisena kiiturina" kuten Kale kirjoittaa. Kuski laitimmaisena vasemmalla, "päämekaanikko" Vikki Viikilä on toinen vasemmalta, nahkainen lätsä päässä. 

Marraskuu 25, 2010, 20:07:21 ip
Vastaus #12

Juha Mattila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 176
Sen verran vielä tuosta Raimo Reinin entisestä crossi-Jawasta, että sitä ei löydy minkäänlaisista rekisteröintiasiakirjoista, koska sitä ei koskaan rekisteröity. Virallisesti se oli loppuun asti -53 vuoden Jawa Perak 18. Myin sen muuten armeijaan lähtiessäni Liehun veljeksille Orimattilan Pasinaan. Alangon Ekin crossi-Jawasta Viikilan Retsi muistelee että se tuli Helmisen Autoliikkeeseen vaihdossa MGA 1600 urheiluautoon, eräs lahtelainen yrittäjä oli sen ostanut Laineen Autosta crossia ajaakseen mutta luopui pyörästä melkein heti.
Tervehdys herra Heinänen!  Käsissäni on valokuvia juuri Heinolan maaratakisasta helluntaina 1964.  Yhden kuvan alla lukee "I. Heinänen Jawa".  Kuvat ovat edesmenneen Veikko Asikaisen ottamia.  Kuvia on myös myöhemmiltä vuosilta Heinolasta ja Lahdesta.  Kuvat ovat mustavalkoisia ja pieniä, kaukaa otettuja.  Hyvää on se, että useimpien kuvien yhteydessä on mainittu ajajan nimi.
Tommion erikoisesta Jawasta on myös kuva pyörän ollessa varikolla (kuva vuodelta 1966 tai 1967?).
Kyseiset kuvat ovat myös digitoituna VMPK:n ja Aholan Eskon ansiosta.
T. nuoremman polven maaratakuski

Joulukuu 06, 2010, 11:43:15 ap
Vastaus #13

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 251
Terve Juha!

Olisi oikein mukava nähdä noita vanhoja valokuvia, käytkö koskaan Lahdessa Kisällinkadun kerhoilloissa? Olin tunnistavinani sinut samaksi kaveriksi jota aina silloin tällöin näkee kisoissa, ja P-H RT-porukoissa?

Joulukuu 07, 2010, 09:25:51 ap
Vastaus #14

Juha Mattila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 176
Terve Juha!

Olisi oikein mukava nähdä noita vanhoja valokuvia, käytkö koskaan Lahdessa Kisällinkadun kerhoilloissa? Olin tunnistavinani sinut samaksi kaveriksi jota aina silloin tällöin näkee kisoissa, ja P-H RT-porukoissa?
Terve Ilkka!
Taidanpa nyt tunnistaa sinutkin.  Siispä kuvat mukaan ja kerholle, kun ehtii.  Ehkäpä muistat kuvaajankin, joka itsekin ajoi kisoja, joko Jawalla tai CZ:lla.  Vekellä oli myös speedway-Jawakin.  Maarataa Veke ajoi maarata-Jawalla (siis kilpakoneella).
Näkemisiin Kisällinkadulla!