Kirjoittaja Aihe: Crossi-Jawat  (Luettu 23532 kertaa)

Joulukuu 25, 2010, 22:39:14 ip
Vastaus #15

matti.j.tarvainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 29
Ihan mielenkiinnosta, millainen tämä 558 oli ? 1 syl, tilavuus ?

Tehtaan kirjasta tiedot  :
Pyörä oli Jawa-CZ. typ.  558. Valmistusvuodet 1959 - 1961. Teho 16 kW ( 22 hv). Moottorin tilavuus 344 cm3. Paino 135 kg.

Typ 557. Valm. vuodet 1959-61. teho 14.8 kW ( 20 hv). Moottorin tilavuus 248 cm3. Paino 125 kg
Jaromir Cizek  ajoi hyviä sijoituksia pyörällä 1959.

Kirjan mukaan 350 typ 558/03 oli 2 sylinterinen mitat 58 x 65 ja tilavuus 344 cm3. Muistan että olisi ollut 1-sylinterisiäkin 350 cm3 pyöriä, mutta mikä niiden tyyppi?

1962 valmistettiin typ 579 jota oli ilmeisesti 1 pyttyisenä sekä 348cm3 että 360 cm3 tilavuudeltaan. Seuraavan vuonna -63 250 typ 663, oli jo "banaani rungolla".
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 25, 2010, 22:59:16 ip kirjoittanut matti.j.tarvainen »

Joulukuu 26, 2010, 00:03:20 ap
Vastaus #16

Martti Nieminen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2120
579  oli 250 ccm , 575 1-syl  350 ccm.

Joulukuu 26, 2010, 10:50:02 ap
Vastaus #17

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 252
Tsekkiläinen Jawa-tehtaan "tehdaskuljettaja" Jaromir Cizek voitti moto-crossin 250-luokan Euroopan mestaruuden Jawalla. Cizek vieraili Suomessa muistaakseni seuraavana vuonna näyttämässä taitojaan.

Helmikuu 22, 2011, 17:14:27 ip
Vastaus #18

Topias Sunna

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1
Vanhat pärtsärit terve. Tarkennan aiemmin sivulla ollutta juttua veljeni Sakarin räväkästä Mitsistä. Ostin Suomen Koneliikkeestä Antti Syvälahdelta piiitkällä vähittäismaksulla Geländes Sport Cezetan. Kone oli satapiikki, 19" edessä ja 18" takana. Satulan alla oli varalle sisäkumi. Hyvät työkalut. Kaasu, jarru ja kytkinvaijereita oli kahdet pujotettuina paikoilleen. Pakko kertoa vähän koneremontistakin. Kiertokangen alapään laakeri junttasi kiinni ja purin koneen halkopinoa vasten Lauttasaarelaisen taloyhtiön pihalla. Kiikutin bussikyydillä akselin Suomen Koneliikkeeseen Herttoniemeen. Parin päivän päästä kiertokanki ja laakerit oli vaihdettu ja pääsin sitä hakemaan. Laitoin koneen kasaan ja sormella shellakkaa lohkojen saumoihin. Sähköjohdoissa oli paljon työtä. Lopuksi laitoin sylinterin paikoilleen ja kas kummaa, mäntä nousi sylinterin reunan yläpuolelle jolloin ylin männänrengaskin pääsi aukenemaan. Olin aivan ihmeissäni ja epäuskoisena puristin renkaan kasaan ja veivasin männän takaisin sylinterin uumeniin, josko se ei toista kertaa tulisi silmille?! Tuli se. Purin koneen uudelleen ja kiikutin taas osat Hertsikaan. Olivat laittaneet vahingossa 175 kuutioisen kiertokangen akseliin! Kasaus uudelleen siellä pihalla ja kone tuli kuntoon. Kävin pyörällä Kuusamossa saakka, kova juttu silloin, hiekkateitä myöden, enimmäkseen sateessa.
Mutta veljeni Sakari ihastui "Setin" runkoon ja vaihdoimme hänen kanssaan prätkiä ja sain tilalle rekisterissä olevan 250 cm2 grossijavan jolla sitten ajelin Hesassa ja keskuspuiston metsäpoluilla. Sakari sai Mitsiinsä kevyen ja hyvän rungon josta edellä on juttua ollutkin.   

Helmikuu 23, 2011, 20:25:22 ip
Vastaus #19

Martti Nieminen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2120
Olikohan niissä rekisterissä olevissa kone 557, vai koko pyörä TYP 557 ( Crossi-malli ).

Helmikuu 23, 2011, 20:30:58 ip
Vastaus #20

Markku Lahtinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 507
Hämeessä oli 557 tyypillä.
Konettahan ei kantakorteissa kerrota.

Huhtikuu 05, 2012, 15:02:17 ip
Vastaus #21

Karri Kuisma

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1
Tervehdys

Meillä on ko. crossi Jawa.
Moottorin numero 439

Moottori on Ralf Strömbergin tekemä.

pyörä on alkuperäinen/entisöity, siinä on mm. alkuperäinen etunumerokilpi, jossa on patterikotelo tallella.

Monenlaisita pyöristä olen kuvia nähnyt, mutta lähes kaikissa on ollut joku paikka "ei alkuperäinen".

Lisäksi on tullut kyseltyä harrastajilta vastaavista pyöristä, mutta en ole koskaan nähnyt toista tälläistä alkuperäistä ensimmäisen mallisarjan 250cc Crossipeliä.

tietääkö joku, onko näitä oikeita crosseja tosiaan vielä jossain talleissa täällä Suomessa ?

Terveisin,

Karri Kuisma



Sakella taisi samaan aikaan olla useampiakin 557 Jawoja?

HZ-252 Oli pitkään.
T557-000374
1960
Vuodesta 1961..1965
Osti Mankon Erkiltä

557 Jawoja rekisterissä

Porissa alkujaan ollut
000592 E Lahti...Löfgren

Hämeessä tieliikenteessä
000348 Kuhlström...Ahvonen...Korelin..Koskinen
000350 Tamminen..Saarinen.. Mäkinen
000347 Hiilleste..Häkkinen
000406 Seulanto..Lilja..Laurila
000430 Jorma Järvinen..Halmenieni
000524 Ora
000565 Mauri Laakso.. Raittila..Paju