Kirjoittaja Aihe: Tallissa tapahtuu  (Luettu 554569 kertaa)

Syyskuu 09, 2019, 11:23:14 ap
Vastaus #1920

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3342
 Mopo-autot, kevyt-autot, MP-korttien saannin vaikeuttaminen, kalliit vakuutukset jne.
 Suomestassa on käynnissä hiljainen kakspyöräisten alas-ajo, jolloin myös käyttäjäkunnan ajatusmaailma hiljakseen muuttuu.
 Kysyntää hienollekaan kalustolle ei ole, jolloin myynti ulos on omistajan kannalta järkevää... valitettavasti.
 Myykää motorismi-ajatusta jälkikasvuillenne että harrastus pysyy elossa....

 Mulla ois nyt tallissa valinnan paikka. huoh…  :-[
 Ois 5 toimivaa laitetta, jotka ei vaadi ku kovaa ajoa, mutta eriasteisia projekteja onkin jo toinen mokoma.
 Valinnan vaikeus, jonka tänään aion päättää.   Tulette vielä kuulemaan.
 Petri J. teki hienot "blogit" omistaan, mutta sellaisiin ei taida meitsi pystyä ja onko järkeäkään.
 Jo vuosia sitten aloitin aiheen -punakilpisen rakennus..-, mutta kesken jäi.
 Se ois tossa nyt hyvin tyrkyllä että josko siitä.. Onneks on useempi työpöytä, ni taidan aloittaa (uudelleen) 3 eri juttua....
 Niinhän sitä joku viisasx sanoi; voittajat etsivät keinoja, häviäjät selityksiä. / xJuha Flink, Leo-Pekka Tähden valmentaja.   

 Tää on tää meikäläisen nykyelämä yhtä selittelyä....    :-\

edit. tosta lähtee:
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 09, 2019, 20:26:51 ip kirjoittanut Eero Nikkanen »

Syyskuu 17, 2019, 13:29:56 ip
Vastaus #1921

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3342
 Eilen tein kuorman jossa kasa vanhoja renkaita, kun ei niitäkään kukaan hakenut -annetaan- ilmoituksesta huolimatta, n. 25 l jäteölppää, pelkästään pyöristä tullutta, sekä reipas kasa pientä metallisohjoa, jota aina nakerrellessa syntyy.

 Kiertokapula Järvenpäässä otti tavarat vastaan, eikä maksanu mitään.  Näin se homman pitää toimia. Kiertoon meni ja hiilijälki tasapainottuu.   

Syyskuu 18, 2019, 17:32:47 ip
Vastaus #1922

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3342
 Hiljasta on. Piti lähtee mökille, mutta meneeki huomiselle. Vaan sainpahan siivottua yhden työpöydän jolla moottoria hyvä nakertaa.
 Muutenkin on aika siistiä kun on raaskinu jotain heittää pois, keksiny uusia säilytystapoja ja järkkäilly kamoja paikoilleen.

 Nythän mulla on iso kotari käden ulottuvilla, mopo sopivasti purettuna pikkupöydällä ja pikkukotari nostopöydällä, jonka kone vielä työpöydällä.

 Hyvältä näyttää pitkästä aikaa...  :)

Syyskuu 21, 2019, 10:36:37 ap
Vastaus #1923

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5313
  • MC Debit
Eilen jyräytin Harleyn tulille ekaa kertaa melkein (tai vähä yli?) vuoteen. Nyt on vaihteisto korjattu, Eastlands Engineer laittoi simmit akseleihin ja minäitte shimmailin paketin lohkoon. Kytkimeen uudet levyt ym ja uusi ensiöketju. Pykälät menee hienosti ja kolahtamatta ja vapaakin alkoi löytyä kun otti vaijerista liiat löysät pois. Olin sen toki säätänyt mutta ilmeisesti osat hakivat paikkansa kun muutaman kerran selasi pykälät läpi. Pitää varmaan vielä irroitussysteemikin säätää uusiksi. Pitkät on välitykset kun ei nelosta oikein saanut koitettua pihassa, olisko ollut vajaa sata metriä tilaa.

Lataus pitäisi vielä setviä, koitin jo polariseerata laturin (Hitachi 12V DC) mutta ei vielä lähtenyt. Voihan se olla rikki tai sitten jännitteensäädin on kaputt. Pojan Monkeystä lainattu 3Ah akku ei kauaa jaksanut yhtämittaa pitää konetta käynnissä ilman latausta, tässä mallissa kun on ajovalot koko ajan päällä kun kone käy.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Syyskuu 21, 2019, 11:23:00 ap
Vastaus #1924

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3020
Tuosta Karin kytkinjutusta tuli mieleen nuo vaijerikytkimet; Harrikoitten kanssa oon ollu tekemisissä alle viisvuotiaana kyyvissä sivuvaunussa, en muuten.  Mutta esimerkiks 70-luvun rossi-Husqvarnojen omat kytkinvaijerit oli sellasta kuminauhaa, että ne millit, mitä vipu vaijeria veti, kutistu muutamalla millillä enneko sinne moottorinpäällä olevalle aukasuvivulle asti kulkivat.  Jos niihin jakso joku väsätä vaijerin jonkun sen aikusen japsirossin vaijerista, meni isompi osa vejetyistä milleistä kytkimelle asti.  Sama tilanne Jaavoissa, niissä tosin enemmän ko vaijerin muodonmuutoksiin (ei sisävaijerin venymiseen, vaan kuoren vieterimäiseen kassaan painumiseen) jäi siihen puolautomaatin avaushässäkkään.  Ja ne puuttumaan jääneet millit saatto olla aika ratkasevat just esimerkiks siihen, saako paikallaan vaihteen vappaalle vai ei.  Toinen isosti vaikuttava asia on se, että jouset on samanjäykkyiset tarkasti, että kytkin aukee ehottoman suoraan.  Simmeillä voip sitäkin yrittää korjata?  Toki myös laatikon öljy asiaan vaikuttaa.

- muistel taas ja luulee tietävänsä jv

Syyskuu 21, 2019, 16:10:08 ip
Vastaus #1925

Peter Rumjantzeff

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 114
Kun ei niitä työkalukoteloita tai niiden kansia saa mistään, niin aloin rakentelemaan paistomuottia sellaiselle. Tuttu homma lennokkiajoilta, tuo muotti on vielä täysin kesken.Eihän siitä samanlainen tule kuin uudesta, mutta sinnepäin.
Ex: Honda ST70Dax, SL125S, CB125T, CB125TD, MTX125R, CB250N, CB400N, FT500, CB750K, VF750F, CB900B"O, VF1000F2, CBR1000F(2), CBR1100XX. Yamaha DT125MX, DT125R, RD125LC(2), RD250LC, RD350LC(2), XJ750SECA, XJ900. Kawasaki Z500, GPZ900R(2), GPZ1000RX

Honda CB250RS vm.83


Syyskuu 21, 2019, 16:47:29 ip
Vastaus #1927

Peter Rumjantzeff

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 114
Taitaa niitä kuitenkin saada:

https://www.ebay.ca/itm/HONDA-CB-250-RS-MC02-WERKZEUGFACH-WERKZEUGBOX-STAUFACH-VERKLEIDUNG-WERKZEUG/132515875480?hash=item1eda8fca98:g:5fcAAOSwc9ha32yn&vxp=mtr

Ei saa, hyväkuntoisia. Tuo sama rikkinäinen ja metallilevyillä korjailtu on pyörinyt netissä varmaan vuoden. Voisihan tuonkin tilata, vaikka onkin hyvin projektikuntoinen.Tuo sama on monessa eri paikassa ollut myynnissä, monella eri kielellä. Picklickissä siitä oli joku 12 kuvaa, ja se on huonokuntoinen.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 21, 2019, 16:54:10 ip kirjoittanut Peter Rumjantzeff »
Ex: Honda ST70Dax, SL125S, CB125T, CB125TD, MTX125R, CB250N, CB400N, FT500, CB750K, VF750F, CB900B"O, VF1000F2, CBR1000F(2), CBR1100XX. Yamaha DT125MX, DT125R, RD125LC(2), RD250LC, RD350LC(2), XJ750SECA, XJ900. Kawasaki Z500, GPZ900R(2), GPZ1000RX

Honda CB250RS vm.83

Syyskuu 21, 2019, 17:12:49 ip
Vastaus #1928

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 9152
Kyllä muoviaskin voisi 3-D tulostaa-silloin saisi kaikki korvakkeet ja nikaleetkin
oikein.

Se 3D-malli toki vaatii vaivansa-ja pitäisi olla edes jonkinmoinen malli,
mistä ottaa ne mitat ja asiat esiin.

Tuo on myös niin iso purkki,että vaatii jo jonkinmoisen tulostimen-
ei se ihan ilmaiseksi taitaisi syntyä.

t. Markku

Syyskuu 21, 2019, 17:15:36 ip
Vastaus #1929

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 9152
Mulla oli tallissa yksinkertaisemmat touhut-kattelin
Mitsin paikkoja läpi...laitoin kummeihin lisää
ilmaa ja huomenna vissiin ajan sen Orimattilaan talvijemmaan.

Sitten kun on tallissa-jossain kohdassa alan tutkia hiukan
männän ja muiden osien kuntoisuutta-hiukan tuo ronklottaa,mutta
onhan siinä jo kilometrejäkin takanaan.

Ehkä pulaan siihen kaatoraudankin-toivottavasti vain näön vuoksi.
Siitä tuleekin hieman pähkäiltävää-tuossa kun ei ole eturunkoa lainkaan.

t. Markku

Syyskuu 21, 2019, 17:19:55 ip
Vastaus #1930

Peter Rumjantzeff

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 114
Kyllä muoviaskin voisi 3-D tulostaa-silloin saisi kaikki korvakkeet ja nikaleetkin
oikein.

Juu. Tuota purkkia en ole edes vailla, enkä usko että kukaan muukaan omistaja vaan pelkkä kansi riittäisi. Karkeasti kysymyksessä on noin 6x7cm kiiltävän musta kolmionmuotoinen muovinpala, joka on reunoilta taitettu. Sellaista ajattelin yrittää muovata. Tuo kansi puuttuu noin joka toisesta yksilöstä, koska se on alunperin kiinni tuossa purkissa vain kahdella hyvin hennolla muoviliuskalla, jotka murtuvat pian.
Ex: Honda ST70Dax, SL125S, CB125T, CB125TD, MTX125R, CB250N, CB400N, FT500, CB750K, VF750F, CB900B"O, VF1000F2, CBR1000F(2), CBR1100XX. Yamaha DT125MX, DT125R, RD125LC(2), RD250LC, RD350LC(2), XJ750SECA, XJ900. Kawasaki Z500, GPZ900R(2), GPZ1000RX

Honda CB250RS vm.83

Syyskuu 21, 2019, 17:24:22 ip
Vastaus #1931

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 9152
No ei ole isokaan osa-harmi vaan,että
eläkkeen myötä meni kosketus noihin suunnittelutietokoneisiin-
muuten olisin pyöräyttänyt 3D-mallin tuosta vaan.

Mutta tekeehän sen mallinnuksen joku muukin sulle.

Tulostuspaikkaa en osaa neuvoa.Tutuilla ei ole-mutta jos jossain
oppilaitoksessa syntyisi sekä mallinnus että osa?Saa varmaan suoraan mustasta
muovista...ja ne lipareet ehkä hiukan vahvempina...

t. Markku

Syyskuu 21, 2019, 17:31:26 ip
Vastaus #1932

Peter Rumjantzeff

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 114
Se olisi hienoa jos jotenkin onnistuisi reproamaan tuon. Ei siitä silti ihan samanlainen tulisi kuin uudesta, kun uuteen on upotettu kulmaan vielä lukkopesä, mutta aika lähelle varmaan pääsisi. Niitä kannattaisi sitten tehdä samoilla tulilla 10-20kpl, menisivät kaikki jos niitä myydä haluaisi. Tälläkään foorumilla en ole ainut tuon osan kaipaaja.
Ex: Honda ST70Dax, SL125S, CB125T, CB125TD, MTX125R, CB250N, CB400N, FT500, CB750K, VF750F, CB900B"O, VF1000F2, CBR1000F(2), CBR1100XX. Yamaha DT125MX, DT125R, RD125LC(2), RD250LC, RD350LC(2), XJ750SECA, XJ900. Kawasaki Z500, GPZ900R(2), GPZ1000RX

Honda CB250RS vm.83

Syyskuu 21, 2019, 17:46:10 ip
Vastaus #1933

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 9152
Moi!

Kyllä 3D-malliin saa kaikki kuopat ja kutit,mitkä
alkuperäisessäkin...no toimivaa lukkoa ei sentään,
mutta paikan kyllä! :laugh:

Onko siellä sun kulmillasi mitään hiukkasen kehittyneempää
oppilaitosta-vaikkapa ammattikorkeaa...tai peräti jotain
muovialan opinahjoa?

t. Markku
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 21, 2019, 18:06:56 ip kirjoittanut markkukovasin »

Syyskuu 21, 2019, 17:57:43 ip
Vastaus #1934

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3262
  • Moukka
Onkos tuommoisen muovikopan teko mahdollista siten että tekisi uretaanista tai styroxista pohjamuotin, ja slammaisi sen muotin päälle lasikuitukankaasta ja hartsista sen kappaleen?