Kirjoittaja Aihe: Tallissa tapahtuu  (Luettu 490413 kertaa)

Helmikuu 03, 2019, 18:31:42 ip
Vastaus #1890

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2477
  • Moukka
Eikös semmoisessa mekaanisessa mittarissa ole sisällä spiraaliputki jostain joustavahkosta mutta rasituksenkestävästä metallista? Messingin näköistä yleensä... Luulisi tuon bensaa kestävän, ainakin jos on vähän vanhempaa varastoa. Siirtopaineen puolta ilmeisesti mittailet jos noin alhaiset on paineet?
Suutinyksiköille menevää painetta. Virallinen mittauspiste on paineen säätimien välistä. Ohjearvo 2-2,3 kgf/cm2.
Ajattelin että jos ne mittarit kestää kuumia öljyjä, niin voivat kestää myös bensaa?
Eka paineensäädin tulee ennen suuttimia, ja toinen säädin on suutinyksikön jälkeen, paluupuolella.


Tuossa on varmaan sen takia melko pieni paine kun suuttimet pruuttaa kolmelle pytylle yhtä aikaa keittoa, eli pitkä suihkutusaika.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 03, 2019, 19:09:25 ip kirjoittanut tuomo jylha »

Helmikuu 03, 2019, 19:26:03 ip
Vastaus #1891

Henry Eklund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5165
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Kyllä kestää, kokemusta on.

Helmikuu 10, 2019, 12:47:37 ip
Vastaus #1892

Tauno Nousiainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 409
Liukasta on pihoilla.Päivitin vanhat talvikengät koemielessä nastoilla.Ostin 100kpl. purkin nastoja puuilosta jossa työkalu mukana.2mm. reijät pohjiin ja pikaliimaa reikään ja ruuvataan kiinni.Tiedä häntä onko vaivan arvoinen mutta koe mikä koe.

tane
GoldWing 1100 Interstate - 81

Helmikuu 15, 2019, 20:58:51 ip
Vastaus #1893

Henry Eklund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5165
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Mulla on valmiiksi nastoitetut ja ilman niitä en olisi pärjänny. Puu rappusiin on tullut melkoiset jäljet, no yhtiö voi vaihtaa askelmat jos haluaa, se että maksaisivat kaatumisestä tulevat kulut on varmasti isompi. Meillä kiertävä talkkari huki ja olen jo vuosia sanonut etten kykene lumihommiin, laki ei pakoita mua siihen ja kiinteistön vakuutus maksaa jos kaadun. Melko koomista, muut niin nuukia ettei olkopuolista talonmies palvelua ei oteta. Vaimolla nivelrikko polvessa, ostan nelivedon ja pääsen aurauton jöttämästä lumivallista. Nyt vaimo ei ole päässyt pikku Kiallansa niin mä olen rykässy Mazdalla esteen läpi, kyllä se rutisee mutta ei ainakaan vielä ole hajonnut.

Helmikuu 15, 2019, 21:08:57 ip
Vastaus #1894

Erkki Korpela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 87
Liukasta on pihoilla.Päivitin vanhat talvikengät koemielessä nastoilla.Ostin 100kpl. purkin nastoja puuilosta jossa työkalu mukana.2mm. reijät pohjiin ja pikaliimaa reikään ja ruuvataan kiinni.Tiedä häntä onko vaivan arvoinen mutta koe mikä koe.

Parhaat mitkä minä tiedän: http://www.bonuskalossit.com/
Pitää vaan olla sopivan kokoiset että käy napakasti kengän päälle, liian pienet puristaa ja liian isot ei pysy.

Helmikuu 18, 2019, 06:09:47 ap
Vastaus #1895

Taito Nuutinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 383
  • Triumph T100ss,Vespa GL 150,Nimbus 19??
Liukasta on pihoilla.Päivitin vanhat talvikengät koemielessä nastoilla.Ostin 100kpl. purkin nastoja puuilosta jossa työkalu mukana.2mm. reijät pohjiin ja pikaliimaa reikään ja ruuvataan kiinni.Tiedä häntä onko vaivan arvoinen mutta koe mikä koe.

Parhaat mitkä minä tiedän: http://www.bonuskalossit.com/
Pitää vaan olla sopivan kokoiset että käy napakasti kengän päälle, liian pienet puristaa ja liian isot ei pysy.

Käsitinkö oikein..noissa "bonareissa" ei ole nastoja vaan niillä voi tanssahdella vaikka asiakkaan parketilla?Taas nimittäin alkaa olla "per....meno" kelit tuolla pääkaupunnissa..

Helmikuu 18, 2019, 07:57:19 ap
Vastaus #1896

Erkki Korpela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 87
Käsitinkö oikein..noissa "bonareissa" ei ole nastoja vaan niillä voi tanssahdella vaikka asiakkaan parketilla?Taas nimittäin alkaa olla "per....meno" kelit tuolla pääkaupunnissa..
Oikein käsitit. Pohjassa on pehmeän kumin ja smirgelirakeen seosta. Pitää ihan uskomattoman hyvin eikä ole (kovin) kömpelö eikä liukas sisälattiallakaan. Pitävät myös vettä, joten ovat hyvät sohjokelilläkin. Ainut huono puoli: löysä lumi tahtoo tarttua pohjaan kiinni parin sentin paakuksi.

Meillä on kaksi paria tuollaisia ollut käytössä tämän talven, Helsingissäpä hyvinkin. Kestävyydestä ei siis vielä voi sanoa muuta kuin että ainakin toistaiseksi toimivat. Mutta jos ja kun loppuvat, niin uudet samanlaiset hankitaan tilalle.

Helmikuu 18, 2019, 12:14:07 ip
Vastaus #1897

Risto Saastamoinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 83
Käsitinkö oikein..noissa "bonareissa" ei ole nastoja vaan niillä voi tanssahdella vaikka asiakkaan parketilla?Taas nimittäin alkaa olla "per....meno" kelit tuolla pääkaupunnissa..
Oikein käsitit. Pohjassa on pehmeän kumin ja smirgelirakeen seosta. Pitää ihan uskomattoman hyvin eikä ole (kovin) kömpelö eikä liukas sisälattiallakaan. Pitävät myös vettä, joten ovat hyvät sohjokelilläkin. Ainut huono puoli: löysä lumi tahtoo tarttua pohjaan kiinni parin sentin paakuksi.

Meillä on kaksi paria tuollaisia ollut käytössä tämän talven, Helsingissäpä hyvinkin. Kestävyydestä ei siis vielä voi sanoa muuta kuin että ainakin toistaiseksi toimivat. Mutta jos ja kun loppuvat, niin uudet samanlaiset hankitaan tilalle.

Kun hankkii kengät, niillä kannattaa kävellä paljon. Kulutuspinta kyllä kestää mutta vesi tulee läpi viiden-kuuden vuoden kuluttua, kehuvat että tämäkin ominaisuus on jollain eu:n määräyksellä lisätty.

Helmikuu 20, 2019, 13:24:32 ip
Vastaus #1898

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2842
Näitä varmaan kukaan lue, mutta kirjoitan että saan putsattua ajatuskantaa..
 Poistan sitten taas huomenna.

 Kertomuksen, mitä tallissa nyt tapahtuukaan, alkupää sijoittuu varmaan 5 vuoden takaiseen elämäntilanteeseen, jolloin ei tullut talvella käytyä mökillä, kuin lumettomia jäitä myöden loppukeväällä. Elämää helpottava kelpo kelkka odotteli vakuutuksettomana töihin pääsyä.
 Löytyi siihen myöhemmin vakuutuskin ja eikun ajoon. Eihän tuo suostunut, vaan kiukutteli ja tilanne piti purkaa erinäisillä korjauksilla. Hetken tuntuikin, että nythän se toimii, mutta ei, samat oireet uudelleen, jotka helpottivat, kun hyvin hankalasti käsiksi päästävät tyhjäkäyntisuuttimet puhdisti. Viimetalvena oli jo hetken taas käytössä, kunnes sitten jätti kuskinsa järvenselälle.
 Onneksi saatiin työkelkka lainaksi ja vedeltiin raato oman mökin edustalle ajatuksella; mädätköön siihen. Kevät sulattakoon jäät alla, kuten kummelin ladakerhon kokoontumisessa.
 Eipä sentään. Vika löydettiin ja korjattiinkin oivalla virityksellä. Tankin sisäinen bensaletku poikki.
 Vedettiin vesitilan hukkaletku tankinkorkin kautta suodattimelle ja kotiinpaluu kelkalla oli mahdollinen.
 Kotitallissa pelit purkuun ja levälleen ja tankkiin etsittiin letku, jonka piti kestää myös bensaa.
 Läpivienti on se hankala paikka ja vaati tankin irroituksen, tietty ensin satulan ja muutaman muun kilkkeen sisätiloista.
 Huhtikuun aluilla sillä vielä ajettiin, mutta hyytymisoireet palasivat. Kertailin mielessäni sopevia kirosanoja ja löytyihän niitä erinäinen määrä. Henkiä en kutsunut.
 No nytpä viikkopari taappäin innostuin aiheesta ja nyittiin kapine lämpimään talliin.
 Kaasarijumppa käy jo varsin tottuneesti ja taas uskoin vian poistuneen, mutta erinäisten varmuuskäyttelyiden jatkeeksi oireet uusivat. Nyt alko olla jo usko koetuksella...
 Kaasareiden sisuskalujen väri viittasi vain ja ainoastaan motonetin bensankestävään ja kun sen tankista ongin, oli asia selvä. Letku sulaa ja liukenee bensaan.  -Tähän yksi niistä kirosanoista.-
 Pari iltaa tuossa teutaroin, mutta ei se ulkopuolelta vaihdu, vaan purettava on. Itse asiassa irroittelin tankin ja vaihdoin letkun, jonka olin nyt alkuperäisosana hakenut Hyvinkäältä, alle tunnissa.
 Tankinkin huuhtelin ja synkältä näytti tuotos.
 Nyt ois laite koekäyttöä vaille, kun saisi haettua 98 bensaa.
 Saapa nähdä kuin äijän käy. Täähän on kelkka jonka uutena ostin v. 2000 ja ensimmäiset 15 vuotta toimi ku junan tunnettu vessa. Ajettu sillä vasta n. 6000 km, joten periaatteessa käyttövuosia pitäs vielä olla sen, minkä ehkä ukollakin siinä sarvissa.
 Elättelen toiveita mökkireissusta ensviikolle...

Helmikuu 20, 2019, 16:15:56 ip
Vastaus #1899

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 5040
  • MC Debit
Liukasta on pihoilla.Päivitin vanhat talvikengät koemielessä nastoilla.Ostin 100kpl. purkin nastoja puuilosta jossa työkalu mukana.2mm. reijät pohjiin ja pikaliimaa reikään ja ruuvataan kiinni.Tiedä häntä onko vaivan arvoinen mutta koe mikä koe.

tane

Kuinkas on Tanen nastat pitäneet ja pysyneet? Mulla on semmoiset nastoilla varustetut kumilärpäkkeet, Tokmannilta, ne venytetään/pingotetaan kiinni kenkiin, muuten hyvät mutta meinaa se verkkomainen kumiaines katkeilla, ei kunnolla kestä, parit lärpykät saa hankkia talvessa jos on paljon liukkaita kelejä. Tänä talvena tosin vasta ekat menossa. Lisäksi nuo vaikuttaa vahvasti kenkien kävelytuntumaan, ja alkuunsa tulee jalat kipeäksi. Meinasin jos noihin talvitallustimiin poraisin samanlaiset nastat... Tuntuuko erilaisilta/ikäviltä pitävällä pohjalla, esim asfaltilla tai kaupan lattialla? Enpä noita kauppareissulla tietenkään vasiten käyttäisi kun kävellessä on koirakin aina mukana mutta jos kuitenkin joutuu poikkeamaan jossain.
 
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Helmikuu 20, 2019, 16:48:52 ip
Vastaus #1900

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2483
Meijän huushollissa mennään valmiina ostetuilla nastalenkkareilla.  On kevyet ja mukavat jalassa, ja sopivan lämpimätkin.  Kauppareissuilla yritetään mennä muilla ratkaisuilla, ei nuo nastakengät oikein sisäsiistit oo.  Ja kotona ei oo asiaa tuulikaapin mattoa sisemmäks.  Se se muuten miestä syö, kun huomaa kengän nauhat kiinni ähistettyään että avain tahe puhelin on jossain sisätiloissa...  Vuosia sitten oli niitä kenkien päälle muutamalla remmillä laitettavia lisuja, ne ei paikallaan pysyneet, mutta eppäilemättä on niittenkin saralla kehitystä tapahtunu.  Kaikenkaikkiaan on nastat kengänpohjissa miun ikäselle huonojalkaselle elämänlaatua parantava asia.

jaakkovaakko

Helmikuu 20, 2019, 18:24:25 ip
Vastaus #1901

Tauno Nousiainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 409
Juu hyvin on pysyny ! Otin kokonaiskorkeudeltaan 12 milliset.Sopivasti kiinnittyvät porattuun alkureikään n. 1,5 poralla. Maksimoin ehkä : pikaliimaa hieman kierteeseen.
Halvalla saa torjuttua jäsenien murtumisen ja katkeemisen.! Noita näyttäis olevan monessakin marketissa,pikkupussi on kallein Otin 100kpl purkin,jotka on kaikki ruuvattu itselle ja tutuille.Tilaiskohan ensi kesänä Kiinasta 10000 kpl laatikon..he..he

tane
GoldWing 1100 Interstate - 81

Helmikuu 20, 2019, 21:50:23 ip
Vastaus #1902

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2483
Miljoona vuotta sitten taijettiin yritellä jonain talvena ite laittaa moottoripyörän jääratarenkaaseen nastoja.  Muisti tarjoais, että reiän porauksessa oli sellanen homma, että vesiastia koko ajan vieressä, ja terä kasteluun joka reikää ennen.  Ja terävä terä koko ajan, eikä liikaa kierroksia porassa, ettei se terä polta reikää, vaan leikkaa. Se terä ei kuivana leikannu kumia yhtään, tuli vaan sellanen neulan reikä, mihin ei sitten nastaa saanu oikein hallittuun syvyyteen menemään.  Siis nastapyssyllä silloin.  Ja liimaa niihin johonkin aikaan turattiin siihen reikään, muistaaksein ihan Araldiittiä.  Mikä teki siitä hommasta melkosta söhräämistä.  Noppeemmin ne nastat kuitenkin liimaamattomina pyrkivät pois rei'istään, ja kun nousi vähänkin ylös, niin pääs kallistummaan, pito katos.

Ehkä noissa kengänpohjissa ei ihan noita ongelmia ole?

jv

Helmikuu 20, 2019, 22:09:09 ip
Vastaus #1903

Risto Saastamoinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 83
Kyllä on hyvät jalkineet nuo nastalenkkarit kahessakin mielessä. Luunmurtumahomma ja kallovammahomma on ensin, toisena on se, ettei korjaamo-olosuhteissa joihinkin paikkoihin muodostuva mönjä kulkeuvu asuintiloihin. Kyllästyttää vaihella kolopposia tullen mennen ulko-ovella. Ei siellä firmassa pakko ole oleskella, käyn joskus vanhoja tuttuja jututtamassa, mutta  saan maksimaalisen hyödyn noista nastakengistä.

Helmikuu 20, 2019, 22:53:31 ip
Vastaus #1904

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 5040
  • MC Debit
Joopa, vaimolla on semmoiset Ice Bug merkkiset, kovin on kehunut. En ole itse raaskinut vielä hankkia, kun olen nuuka ja lisäksi ympäristötietoinen :P Mulla on tuollaiset talviulkoiluun pyhitetyt jokseenkin vedenpitävät ja melko lämpöiset mitkälie North Face - talvikengät, oli tarjouksessa ihan. Auton ajoon eivät sovellu kuin tilapäisesti, kun polkimia ei tunne pohjan läpi ja muutenkin ovat vähän reilut ulkomitoiltaan. Perinteisestihän ruotsalaisten autojen pedaalisto on mitoitettu ”miästen koon” lapikkaille, mutta 2000-luku ja ameriikkalaiset pilasivat senkin. Mutta nuo jalkineet joutaisi kyllä nastoittaakin. Nastoilla ei tosiaan ole asiaa kotilattioille, onneksi on tuo ”pyykkihuone” jossa on laatat ja semmoinen hevi-djuuti huopa/kumimatto, sitä kautta kuljetaan koiran kanssa, päästään helposti tassupesulle.

Varmaan tuo kengänpohja on kovempaa, muovimaisempaa ainetta kuin Jaakkovaakon motskaringummi, että poranterä varmaan puree paremmin.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”