Kirjoittaja Aihe: CAFE RACERS FINLAND  (Luettu 179345 kertaa)

Lokakuu 02, 2012, 13:43:46 ip
Vastaus #315

Vesa Takala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3876
  • V.I.P. jäsen
Yksi veteraanimoottoripyörä liikenteessä vastaa kymmentä museossa!

Lokakuu 15, 2012, 08:48:13 ap
Vastaus #316

juha leskinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 186
Mahdollisuuksita puheenollen: Nyt siellä Blokketissa olisi Cafe Harley joka kelpaisi tälläiselle Laverda, Vincent, Norton miehellekin, varsinkin tuon irto koneen kera!:

" Harley Davidson Sportster XRTT racing replica som är gatregistrerad.
Cykeln har stått still ett antal år och ej brukats p.g.a läckande bensintank.
Motorn är en Järnsportster från 1972 som är något trimmad och lämnar bra effekt. Har haft igång den med jämna mellanrum och motorn går alldeles utmärkt.
P.g.a lite för många projekt och för lite tid skall den nu säljas.
Det som behöver åtgärdas är tanken som är i glasfiber förövrigt är cykeln ok.
För den som vill bygga detta till en riktig nostalgiracer finns även en helt ny XR750 motor komplett med förgasare,mm att köpa till och diverse XR 750 reservdelar. Motorn är unik då det är en riktig fabriks racer motor som är helt ny med handskriven build sheet från den ingenjör på H-D fabriken som har plockat ihop den.Pris: 85000kr för hojen med Järnsportster motorn."
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 15, 2012, 09:10:44 ap kirjoittanut juha leskinen »

Lokakuu 15, 2012, 14:13:57 ip
Vastaus #317

Ilpo valta

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 328
  • Classic Jodphur Pant Club of Finland (CJPCF)
Morjens Körmyt

Cafe Racers on ihan vieras juttu minulle ja en tiedä siitä mitään muuta kuin kuvia katselemalla, että upeita pyöriä ovat. Voisiko joku "pähkinänkuoressa" kertoa, että mikä on tämän harrastuksen keskeinen asia ja miten pyörää muunnellaan jotta se on Cafe Racers.

Ilpo
Puch SV 175cc vm. -62
Puch SGS 250cc vm. -68
Tunturi Start 50cc vm. -78
Ktm GS 250cc vm. -90
Dirt Bike (kiinal.) 110cc
Zündapp Combinette 428 -61
Honda Monkey 50cc 80-luv. osina

Lokakuu 15, 2012, 15:01:51 ip
Vastaus #318

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 5477
  • MC Debit
Jos Ilpo Lontoonkiäli sujuu, niin tässä alkuun:

http://en.wikipedia.org/wiki/Caf%C3%A9_racer

Ja taisi tässäkin keskustelussa jotain vääntöä aiheesta olla. Perinteisesti kuitenkin kyse on ollut 50-60-lukujen pyöristä joita jo silloin aikanaan viritettiin ja muutettiin muistuttamaan aikakauden kilpureita. Karsittu turhat osat, vaihdettu ohjaustanko ace-malliin tai jopa clip-oneihin, jalkatapit ja -hallintalaitteet siirretty taaemmas, soolosatula, mahdollisesti pitempi bensatankki jne. Ja toteutettu vähän "rakkarimeiningillä", ei liian siloitellusti (minun mielipide), ja mieluusti edes jokunen osa olisi omistajan itse tekemä tai muokkaama (myöskin minun mielipide).

Kaupasta ei uutta cafe-raceria saa, kuten ei saa chopperia eikä bobberiakaan (mielipide tämäkin). Ihan kohtuullisia aihioita kyllä löytyy ;) Britanniastahan tämä touhu on liikkeelle lähtenyt, joten joidenkin mielestä vain brittipyörästä voi tulla cafe racer, itse olen senverran nuori että "kelpuutan" myös 70-lukuiset urheilupyörät ja sen tyyliset tuoreemmatkin kautta maailman :)

Yhtä ainoaa ja oikeaa totuutta ei liene tässäkään asiassa.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Lokakuu 15, 2012, 15:19:28 ip
Vastaus #319

Ilpo valta

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 328
  • Classic Jodphur Pant Club of Finland (CJPCF)
Kiitos Kari

Aika mielenkiintoinen harrastus mahdollisuus. Muutos töillä saa varmaan rahaa palamaan. Onko muutos osia helppo saada ja mihin hintaan? En nyt vielä Pukista meinaa Cafe Puchia mutta kiinnostaa kovasti sillä kuvat ainakin kertovat puolestaan, että hienoja ovat.

Ilpo
Puch SV 175cc vm. -62
Puch SGS 250cc vm. -68
Tunturi Start 50cc vm. -78
Ktm GS 250cc vm. -90
Dirt Bike (kiinal.) 110cc
Zündapp Combinette 428 -61
Honda Monkey 50cc 80-luv. osina

Lokakuu 15, 2012, 15:58:37 ip
Vastaus #320

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 5477
  • MC Debit
Onhan noita osia monenlaisia ja hinnoissa on taivas kattona. Riippuu paljon siitä mitä tavoittelee. Itselläni on sellainen kierrätys-cafee tekeillä, ollut jo kauan, aihiona japanilainen satapiikki. Olen käyttänyt omista nurkista löytyneitä osia jotka eivät kelpaa entisöintiin, soveltanut sitä sun tätä tarviketta tai muiden pyörien osia jne. Tästä cafe-aihiosta on myös saatu samanmalliseen entisöitävään yksilöön hyviä muuten vaikeasti löydettäviä (tai uutena kalliita) pisteosia, ja onpa jotain palasia joutanut myyntiinkin asti. Viidelläkympillä sai Rauta-Soinilta aikamoisen läjän alumiinia jolla voi harjoitella osien tekoa. Ja niin edelleen. Budjetti jäänee noin tonniin, sisältäen aihion hankintahinnan :) Joillakin taas menee tonni tai enemmän pelkkään alumiinista teetettyyn bensatankkiin tai eksoottiseen etujarruun.

Minusta tämä on mukavaa puuhaa, kun ei pidä kiirettä. Tyyli on vapaampi kuin entisöinnissä, saa soveltaa ja käyttää mielikuvitusta. Ja toisin kuin esim choppereissa, tyylin lisäksi myös toiminnallisuus on tärkeä asia, se vetoaa "insinöörihenkiseen" näpertelijään.

Kun lähtökohta on käytännössä kasa osia, homma tietysti kestää kauemmin, kun joka pala ja/tai osakokonaisuus pitää käydä läpi ja huoltaa. Ehjä ja koeajettu pyörä olisi helpompi aihio. Mutta kuten sanottua, kun ei ole kiirus niin kerkiää ;)
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Lokakuu 15, 2012, 16:44:46 ip
Vastaus #321

Petteri Heinonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1506
Sivulta 15, tästä viestiketjusta, löytyi kuva 50-luvun lopulla tehdystä puch "cafesta". Siitä vaan mallia ottamaan  :)

Löytyy sieltä toinenkin kuva pyörästä nykykunnossaan.

Lokakuu 15, 2012, 18:04:13 ip
Vastaus #322

Leo Belik

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1954
  • Cum On Feel the Noize
Tervehdys,

Mielestäni Guzzeista saa hienoja Cafe Racereita.
Aihiota löytyy kohtuullisen helposti ja edullisesti.
Tässä esim. http://www.pipeburn.com/home/tag/moto-guzzi
BSA "Buzy Beeza"

Lokakuu 15, 2012, 20:37:14 ip
Vastaus #323

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 5477
  • MC Debit
Guzzi on kyllä loistava lähtökohta. Massiivinen moottori, klassiset peltiosat ja siro putkirunko = ei voi mennä väärin 8)
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Lokakuu 16, 2012, 08:45:33 ap
Vastaus #324

juha leskinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 186
Ja ei sovi unohtaa Guzzin ääniä! Niissä on mahtava jytinä, ajo-ominaisuudet valmiiksi kohdillaan ja muutoinkin aito moottoripyörä fiilis.

Sillanpään Kari kirjoitti mielestäni hyvin että edullisestikin saa tehtyä racerin.. Ja on mukava jos siten tulisi harrastukseen mukaan uusia ja nuoriakin harrastajia. Cafe racereiden rakentelu on antoisaa luovuutta vaativaa toimintaa.

Sitten kun on vuosikymmeniä harrastanut cafe racereita ja ruokahalu on kasvanut , taso ja tavoitteet nousseet, niin voi satsata siihen tankkiin tai etujarruun  sen tonnin tai enemmänkin saadakseen mieleisen lopputuloksen.

(Tuo on muuten tuo Puch kuppilakilpuri omalla tavallaan viehättävän näköinen! Jos nyt on pakko tuollaisesta lähteä vääntämään..)
T Juise.

« Viimeksi muokattu: Lokakuu 22, 2012, 09:01:25 ap kirjoittanut juha leskinen »

Lokakuu 16, 2012, 09:30:04 ap
Vastaus #325

Ilpo valta

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 328
  • Classic Jodphur Pant Club of Finland (CJPCF)
Huomenta Cafe Racers Körmyt

Voe helekatti!

Hienoja pyöriä oikeat Cafe Racerit ovat ja mielenkiintoinen pyöräharrastuksen suuntaus. Tuo luova rakentelu on siinä se henki. Pitäisi päästä johonkin näyttelyyn jossa niitä näkisi livenä. Näin Pukki Körmyn näkökulmasta tuo edellä oleva kuva Pukista Cafe Racerina on kyllä pyhäinhäväsitys tai sitten sen kehitys on vielä pahasti kesken. Voi aiheuttaa painajaismaisia unia Puch Körmyjen keskuudessa ja tiedä vaikka jotkut joutuisivat ihan pidempi aikaiseen terapiaankin. Hyi.

Ilpo
Puch SV 175cc vm. -62
Puch SGS 250cc vm. -68
Tunturi Start 50cc vm. -78
Ktm GS 250cc vm. -90
Dirt Bike (kiinal.) 110cc
Zündapp Combinette 428 -61
Honda Monkey 50cc 80-luv. osina

Lokakuu 26, 2012, 08:39:01 ap
Vastaus #326

Eero-Pekka Korhonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 61
Tässä on ollu huiman hienoja pyöriä. Jonkun tämän suuntaisen kun näkee kadun varressa tai ohi pyyhältämässä, niin niska tahtoo venähtää;)!

Tosiaan, ei rakentaminen järkyttävän kallista ole, kun hiukan "tyytyy" ja käyttää mielikuvitusta. Ihtellä on (perinteisesti) pikkaista vaille valmis japsi-rojekti 70-luvulta ja aihioineen kaikkineen sen kustannukset ovat varmasti alle 2 ke. Vaikka ammattimaalari maalasi ja hiiekkapuhallutin ja maalautin rungonkin ulkopuolisella. Noista tinkimälllä kustannus olisi alle 1,5 ke. Tämä on vain puoli-cafe, on sen verran harvinainen pyörä, etten halunnut muuttaa rungossa mitään, entiösinti on yhä helppoa tekniikalla "etsi osat ja pulttaa". Paljon helpompaa kuin 24 vuotta konesuojassa seisseestä aihiosta suoraan lähtien.

Hitsin vapauttavaa ja kivaa välillä rakentaa miten mieleen juolahtaa. Tyylisuunnilla heitin täysin vesilintua, se olisi taas kahlinnut johonkin uomaan. Tyylisuunnat ovat niille, joilla ei ole tyyliiä omasta takaa :D. Tavoitteena oli alkuperäistä vähän kevyempi ja ajettavampi mopo, jonka pitää huvittaa itseäni ja kadun kulkijaa. Elämän tarkoitus on ikävän karkoitus! Jahka saan kasaan niin laitan kuvatuksen. Sähköt vähän tökkii >:(!

Lokakuu 29, 2012, 18:32:58 ip
Vastaus #327

Leo Belik

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1954
  • Cum On Feel the Noize
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 29, 2012, 18:41:47 ip kirjoittanut Leo Belik »
BSA "Buzy Beeza"

Lokakuu 29, 2012, 21:11:26 ip
Vastaus #328

Leo Belik

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1954
  • Cum On Feel the Noize
Olkaa hyvä ja nauttikaa hienoista filmeistä:

http://fueltank.tv/


« Viimeksi muokattu: Lokakuu 29, 2012, 21:24:51 ip kirjoittanut Leo Belik »
BSA "Buzy Beeza"

Lokakuu 29, 2012, 22:15:18 ip
Vastaus #329

Mika Komulainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 972
Olipas mukavia pätkiä... kiitos vaan.